Beluchting/ontluchtings pan wel of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Toen ik mijn huis 2005 had gekocht zat er door mijn dak een buisje door een gat naar buiten.
Deze zat gewoon onder een dakpan.
Deze is toen verwijderd en is er een beluchtingsdop op een sruitstuk geplaatst.

Bij veel regen hebben we nu wel eens last dat de afvoeren borrelen en de wc's niet goed doorlopen.

Ik ben nu de zolder aan het opknappen en wil nu eigenlijk de afvoer ook aanpakken.

Mijn idee is om een Ubbink ontluchtingspan te plaatsen:
https://www.ubbink.nl/Pro...len,-sneldek-0130005.aspx

Deze wil ik verkleinen naar 40mm omdat de leiding op zolder niet dikker is.

Nu vraag ik me een aantal dingen af:

1: Zal dit effect hebben op het beter afvoeren van mijn wc's en het borrelen van de afvoerputjes?
2: Krijg ik niet met harde wind juist te veel druk in mijn riool omdat de wind via de pan het riool in kan?
3: Ga je buiten het riool ruiken omdat er een open verbinding is naar buiten?

Of zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Je wil je riool niet binnen beluchten, dan kan je rioollucht binnen in huis krijgen.
Dus een pijpje naar buiten met zo'n pan erop is wel een goede oplossing.

De meeste huizen zullen zo'n soort beluchter op het dak hebben.
Bij mijn ouders in de wijk zie je dakpannen met een bol dopje erop waar de riool beluchting op aangesloten zit.
In mijn huis gaat het via de oude schoorsteen.

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 12-02-2020 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:57
Dan laat die dop waarschijnlijk niet genoeg lucht door. Afzagen en een T stukje er op zetten is in dit geval het makkelijkst. Maar wat je ook doet, verklein de diameter niet. 40mm is net genoeg voor een badkamer en zeker niet voor een WC. Je kunt ook kijken of je de oorzaak weg kunt nemen. Waarschijnlijk dat de regenpijp op je rioolaansluiting is aangesloten. Bij oudere huizen (jaren 60 en ouder) werken deze dan ook als beluchting en is het pijpje op je dak een vrij dun pijpje voor alleen de badkamer. Je hebt dan dus geen standpijp van 100 of 110mm. Wat je in dat geval kunt doen is op iedere regenpijp een ontlastput plaatsen, dan is het zeker opgelost.

Wil je het echt aanpakken zoals het hoort dan zul je de afvoerbuis van de WC door moeten trekken naar zolder en die door het dak voeren zodat je dus echt een standpijp hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
FrankBlom schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:01:
Je wil je riool niet binnen beluchten, dan kan je rioollucht binnen in huis krijgen.
Een binnen beluchter laat alleen lucht in om de onderdruk te compenseren en opent niet bij gelijk- en overdruk.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Chatslet schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:16:
Dan laat die dop waarschijnlijk niet genoeg lucht door. Afzagen en een T stukje er op zetten is in dit geval het makkelijkst. Maar wat je ook doet, verklein de diameter niet. 40mm is net genoeg voor een badkamer en zeker niet voor een WC. Je kunt ook kijken of je de oorzaak weg kunt nemen. Waarschijnlijk dat de regenpijp op je rioolaansluiting is aangesloten. Bij oudere huizen (jaren 60 en ouder) werken deze dan ook als beluchting en is het pijpje op je dak een vrij dun pijpje voor alleen de badkamer. Je hebt dan dus geen standpijp van 100 of 110mm. Wat je in dat geval kunt doen is op iedere regenpijp een ontlastput plaatsen, dan is het zeker opgelost.

Wil je het echt aanpakken zoals het hoort dan zul je de afvoerbuis van de WC door moeten trekken naar zolder en die door het dak voeren zodat je dus echt een standpijp hebt.
Ik heb inderdaad alleen een 40mm buis op zolder.
Deze wordt gebruikt voor wasmachine/droger en cv.
Helaas niet de mogelijkheid om 110mm op zolder te krijgen zonder het netjes te doen.

Gaat dit met harde wind ook nog problemen veroorzaken met zo'n pan?
Ik wil natuurlijk niet dat ik dan door de wind overdruk krijg en de sifon's leeg geblazen worden.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10

Exigence

dnkroz

Crxtreem schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:36:1: Zal dit effect hebben op het beter afvoeren van mijn wc's en het borrelen van de afvoerputjes?
Ja, een be-/ontluchtingspan zit er namelijk niet voor niks
2: Krijg ik niet met harde wind juist te veel druk in mijn riool omdat de wind via de pan het riool in kan?
Nee, dat zul je niet gaan merken
3: Ga je buiten het riool ruiken omdat er een open verbinding is naar buiten?
Tenzij je er met je neus bovenop zit zal het in de praktijk wel meevallen. Of heb je een balkon er naast?

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:57
Crxtreem schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Ik heb inderdaad alleen een 40mm buis op zolder.
Deze wordt gebruikt voor wasmachine/droger en cv.
Helaas niet de mogelijkheid om 110mm op zolder te krijgen zonder het netjes te doen.

Gaat dit met harde wind ook nog problemen veroorzaken met zo'n pan?
Ik wil natuurlijk niet dat ik dan door de wind overdruk krijg en de sifon's leeg geblazen worden.
40mm is sowieso wel heel erg aan de kleine kant. De reden dat er een t-stuk op moet is juist omdat de wind er dan minder invloed op heeft. Met een ontluchtingspan kun je zeker wel last gaan krijgen, simpelweg omdat het maar een buisje van 40mm is en als de wind er op staat dan kan die nergens anders heen. Met een grotere diameter had dat absoluut geen probleem geweest.
Het is sowieso handig om eens goed naar de regenpijpen en dakgoten te kijken. Liggen daar niet teveel bladeren in of zitten er ondertussen niet al bladeren in een van de regenpijpen waardoor die het volume aan water en lucht niet meer aankunnen? Je moet namelijk op meerdere plaatsen kunnen ontluchten en beluchten. Als je wasmachine afpompt dan staat dat 40mm pijpje vol water. Of denk aan de regendouche, bad leeg laten lopen etc... De lucht die daar dan onder zit kan dus niet meer door je dak weg. Die moet er dan ergens anders uit en dat zal via een regenpijp zijn. Maar wat als het nu regent en het zit vol met bladeren? Dan heb je dus al een probleem en komt de lucht via de sifons naar buiten. En dan hebben we het nog niet over de WC gehad. Dat gaat met flink wat geweld en dan red je het zeker niet met 40mm. Dus sowieso even de dakgoten schoonvegen en de regenpijpen van onder loshalen en kijken of daar rommel uit komt. Eventueel met de hogedrukspuit doorspuiten. En nogmaals: ontlastputten op de regenpijpen plaatsen met daar omheen grind. De ontlastput sluit je bij je voorgevel aan tussen de regenpijp en je huisriolering (dus niet tussen de regenpijp en het gemeenteriool) en daar moet absoluut geen sifon tussen zitten. Bij de achtergevel zet je hem juist niet tussen de regenpijp en de huisriolering. Daar moet het juist het laatste punt zijn en hoger liggen dan de aansluiting op het huisriool. Daar mag eventueel een ondiep sifon op om stank tegen te gaan.
Pagina: 1