2x 2080TI cooling probleem, vanwege dichtheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilhan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09 21:27
Mijn vraag
Ik heb twee gpu's in mijn x570 moederbord, wil beide op volledige kracht laten draaien voor CUDA berekeningen, maar lijkt erop dat de 1e gpu te warm wordt en hierdoor niet meer kan bijdragen. Ik zou graag dit willen oplossen zonder de kast te veranderen. Wat zou een goede oplossing zijn, dat niet te duur zal zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik

2x 2080Ti Asus dual OC
AMD Ryzen 7 3700X processor
be quiet! CPU Cooler Dark Rock 4
be quiet! Pure Base 500 Black Midi Tower Behuizing
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule
Corsair RM850 PSU / PC voeding
Gigabyte X570 AORUS PRO

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Kast geopend, helpt even, maar uiteindelijk worden ze nog steeds te warm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tt1CacR4IbB3j70VhWugV6cI/medium.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door ilhan op 12-02-2020 10:59 ]

Beste antwoord (via ilhan op 13-02-2020 21:47)

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
die bovenste kaart heeft gewoon een kraken x62 of een fullcover block nodig ookal vervang je je fans voorin voor 4k rpm delta fans krijg je die kaart niet cool er js gewoon geen plaats om lucht aan tezuigen... ze raken elkaar bijna :+

[ Voor 6% gewijzigd door maks11223344 op 12-02-2020 15:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-08 22:25
Heb je casefans aan de voorkant vd kast zitten? Zorg voor goede airflow. Fans bijplaatsen en als dat niet kan wellicht een grotere kast waar meer fans in passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Tja 2 kaarten die 375w verstoken zo dicht bij elkaar, zonder airflow, is vragen om problemen :P

De enige manier om ze adequaat te koelen is een custom waterkoeling loop vrees ik, de PCIe slots krijg je niet verder uit elkaar dus de onderste zal altijd de bovenste 'verstikken' als het ware. De bovenste zuigt nu gewoon de hitte van de onderste kaart aan.

Misschien dat een paar casefans aan de voorkant helpt, voor zover die er nog niet in zitten althans, is op de foto slecht te zien.

Edit: vind het ook wel frappant dat je een 'goedkope' oplossing zoekt voor een paar apparaten van 1300 euro per stuk :p Als je het doet, doe het dan goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Wintervacht op 12-02-2020 11:41 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhxspirit
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 11:42
Ik zou de cooling van in ieder geval één van de kaarten vervangen met een cooling die de warme lucht direct uit de kast blaast in plaats van naar beneden, dat zal voor beide kaarten aan warmte schelen.

Denk bijvoorbeeld aan zo'n soort aftermarket cooler: https://www.aquatuning.nl...5L6MS-JgIseRoCjMUQAvD_BwE
(Dit is puur een voorbeeld, levertijd is niet echt prettig bij deze)
Je wilt graag een oplossing wat niet "te duur" is, maar ik weet niet precies wat jij te duur vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilhan
Ok goeie tip, dat leek mij zelf ook de meeste goedkope optie, ben alleen niet echt overtuigd dat dit echt gaat helpen. Momenteel heb ik gewoon de standaard fans die meekomen met een base-500 pure

https://www.bequiet.com/a...oad=true&omitPreview=true

In boven gelinkte datasheet zie je dat ik alleen aan de voorkant 1x 140 mm fan kan plaatsen en aan de bovenkant 2 fans en als de case dan gesloten is, wat lijkt de kans dat dit zal werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

ilhan schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:45:
Ok goeie tip, dat leek mij zelf ook de meeste goedkope optie, ben alleen niet echt overtuigd dat dit echt gaat helpen. Momenteel heb ik gewoon de standaard fans die meekomen met een base-500 pure

https://www.bequiet.com/a...oad=true&omitPreview=true

In boven gelinkte datasheet zie je dat ik alleen aan de voorkant 1x 140 mm fan kan plaatsen en aan de bovenkant 2 fans en als de case dan gesloten is, wat lijkt de kans dat dit zal werken?
Je kan 3 fans kwijt aan de voorkant, aan airflow zal het dan niet liggen.
Al denk ik niet dat het veel gaat helpen bij 2 van die bakbeesten waarvan er eentje 2mm ademruimte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Front kunnen 3 fans van 120mm, en boven 2 van 140mm en achter 1 van 140mm

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:57
Persoonlijk denk ik dat je met die kast niet genoeg airflow gaat creëren om het geheel gekoeld te krijgen.
Misschien is het een optie om middels een PCI-extender de kaart buiten de kast te plaatsen?
Anders ben ik bang dat je moet kijken naar een andere kast & Mobo, of moet gaan voor een Custom waterkoeling loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Voor dat soort builds wil je óf water, óf blowers, óf meer ruimte (maar dat gaat niet op een X570, heb je overigens wel genoeg bandbreedte met die kaarten in 2x8?). Zeker bij CUDA loads worden dat soort kaarten heet. Eigenlijk heb je er de verkeerde kaarten/combo...
diefightdie schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:49:
Persoonlijk denk ik dat je met die kast niet genoeg airflow gaat creëren om het geheel gekoeld te krijgen.
Misschien is het een optie om middels een PCI-extender de kaart buiten de kast te plaatsen?
Extenders zijn ook een goede optie :)

[ Voor 40% gewijzigd door Umbrah op 12-02-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
3 keer 120 idd, maar alleen de lucht er met geweld inblazen heeft niet zoveel effect, je moet op één of andere manier gericht de onderste gpu extra koelen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilhan
@Dhxspirit Heb jij ervaring met de Aquatuning watercoolers? Is dit dan het enige wat ik moet aanschaffen? of moet ik meer onderdelen aanschaffen die deze watercooler moeten ondersteunen ?

Verder zijn er andere merken die complete sets verkopen?
Het gaat om deze versie van de GPU https://www.asus.com/nl/Graphics-Cards/DUAL-RTX2080TI-O11G/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou een iets grotere kast kopen zodat je de onderste kaart in het onderste PCI-E slot kan doen.
Zo krijg je veel meer airflow tussen de kaarten.

Bijvoorbeeld een:
pricewatch: Fractal Design Define R6 Black

Volgende keer eerst de hele TS lezen :X

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 12-02-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilhan
Wintervacht schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:47:
[...]

Je kan 3 fans kwijt aan de voorkant, aan airflow zal het dan niet liggen.
Al denk ik niet dat het veel gaat helpen bij 2 van die bakbeesten waarvan er eentje 2mm ademruimte heeft.
Ja dat denk ik dus ook, vandaar mijn vraag of extra fans het probleem zullen oplossen.
Umbrah schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:49:
Voor dat soort builds wil je óf water, óf blowers, óf meer ruimte (maar dat gaat niet op een X570, heb je overigens wel genoeg bandbreedte met die kaarten in 2x8?). Zeker bij CUDA loads worden dat soort kaarten heet. Eigenlijk heb je er de verkeerde kaarten/combo...
Ik had the x570 Elite en deze had een PCIEX4 Slot is aangesloten was op het moederbord, vervolgens de X570 PRO gekocht die 2x PCIE8X ondersteund vanuit de CPU, het is alleen jammer dat de slots zo dicht op elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

ilhan schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:51:
@Dhxspirit Heb jij ervaring met de Aquatuning watercoolers? Is dit dan het enige wat ik moet aanschaffen? of moet ik meer onderdelen aanschaffen die deze watercooler moeten ondersteunen ?

Verder zijn er andere merken die complete sets verkopen?
Het gaat om deze versie van de GPU https://www.asus.com/nl/Graphics-Cards/DUAL-RTX2080TI-O11G/
Zorg dat je een koelblok neemt die gemaakt is voor de pcb van jouw kaarten.
Er zit nogal wat verschil tussen een 2080 Ti van de ene of de andere fabrikant, met betrekking tot de layout.

Houd er ook rekening mee dat elke AIO zijn eigen radiator heeft, zo te zien 280mm in dit geval. Deze kun je eentje aan de voorkant kwijt, wellicht ook eentje aan de bovenkant, maar houd rekening met de logistiek van de tubes, of die lang genoeg zijn om van de bovenste GPU naar de top van de case te reiken.

Al met al lijkt het me een beetje een shabby opstelling zo, met 2 AIO's en overal kabeltjes en tubes, ik zeg nog steeds gewoon een custom loop maken met 1 fikse pomp, 2 rads en 2 blocks geschikt voor jouw kaarten :p
Umbrah schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:49:
(maar dat gaat niet op een X570, heb je overigens wel genoeg bandbreedte met die kaarten in 2x8?).
offtopic:
De bovenste slot werkt op x16, onderste op x8, gelukkig is PCIe3.0x8 nog steeds voldoende voor een 2080 Ti :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhxspirit
  • Laatst online: 21-09 11:42
@ilhan Ik heb geen ervaring met dit merk, maar wel (een klein beetje) met closed circuit watercoolers. Wat je het beste kan doen als je zo'n soort oplossing wilt is met die shop bellen en je laten adviseren (Volgens mij doen zij wel wat met watercooling :))

@Wintervacht, een goede customloop oplossing lijkt mij ook het verstandigste, maar ik denk dat je dan al snel de eis "niet te duur" voorbij schiet :9

[ Voor 23% gewijzigd door Dhxspirit op 12-02-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Laatst online: 26-09 14:54
Zaken die 'gratis' kunnen: Al geprobeerd de kaarten beide te undervolten? En je CPU undervolten? Hoe minder warmte in je kast, hoe lager de temperatuur zou kunnen worden van je kaart.

Zaken die wat geld kosten: Je hebt plek voor 7 fans, maar standaard zitten er maar 2 in. Welke volgens de reviews ook niet super zijn. Noctua 2e hands zou een optie kunnen zijn, al staat hun bekende kleur niet echt mooi. Zwart is niet veel te vinden 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilhan
Dhxspirit schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:57:
@ilhan Ik heb geen ervaring met dit merk, maar wel (een klein beetje) met closed circuit watercoolers. Wat je het beste kan doen als je zo'n soort oplossing wilt is met die shop bellen en je laten adviseren (Volgens mij doen zij wel wat met watercooling :))

@Wintervacht, een goede customloop oplossing lijkt mij ook het verstandigste, maar ik denk dat je dan al snel de eis "niet te duur" voorbij schiet :9
Zal ik doen thanks!
iamzero456 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:59:
Zaken die 'gratis' kunnen: Al geprobeerd de kaarten beide te undervolten? En je CPU undervolten? Hoe minder warmte in je kast, hoe lager de temperatuur zou kunnen worden van je kaart.

Zaken die wat geld kosten: Je hebt plek voor 7 fans, maar standaard zitten er maar 2 in. Welke volgens de reviews ook niet super zijn. Noctua 2e hands zou een optie kunnen zijn, al staat hun bekende kleur niet echt mooi. Zwart is niet veel te vinden 2e hands.
Met niet de duur bedoelde ik niet dat het 2ehands onderdelen hoeven te zijn. Ik wil alleen niet meer teveel geld kwijt raken aan onderdelen, ben wel gewoon bereid om max 400 euro te betalen

[ Voor 3% gewijzigd door ilhan op 12-02-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Wintervacht schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:57:

offtopic:
De bovenste slot werkt op x16, onderste op x8, gelukkig is PCIe3.0x8 nog steeds voldoende voor een 2080 Ti :)
offtopic:
Niet helemaal. X570 is een 16+4+4 setup. 16 voor GPU's, 4 voor nvme, 4 voor chipset (en vanuit daar meer). Je ziet 2x8 vanuit die 16 eigenlijk niet heel vaak in het wild, zoals de TS al heeft ondervonden, maar én 16, én 8 krijg je niet native op X570, simpelweg omdat het er niet is (je zal de volle 'southbridge' én nvme moeten opgeven, en tsja, aan de southbridge zit o.a. je USB en S-ATA en zonder is wel wat lastig...). Gebrekkige PCI-E op consumenten CPU's is voor mij de reden geweest om naar HEDT te gaan... verder heeft x8 genoeg bandbreedte voor een 2080TI in game-mode, maar zodra je er met CUDA mee aan de gang gaat is dat niet noodzakelijk waar: je data in het RAM van de GPU krijgen voordat je gaat rekenen kan best wel last hebben in dat geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilhan
Wintervacht schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:57:
[...]

Zorg dat je een koelblok neemt die gemaakt is voor de pcb van jouw kaarten.
Er zit nogal wat verschil tussen een 2080 Ti van de ene of de andere fabrikant, met betrekking tot de layout.

Houd er ook rekening mee dat elke AIO zijn eigen radiator heeft, zo te zien 280mm in dit geval. Deze kun je eentje aan de voorkant kwijt, wellicht ook eentje aan de bovenkant, maar houd rekening met de logistiek van de tubes, of die lang genoeg zijn om van de bovenste GPU naar de top van de case te reiken.

Al met al lijkt het me een beetje een shabby opstelling zo, met 2 AIO's en overal kabeltjes en tubes, ik zeg nog steeds gewoon een custom loop maken met 1 fikse pomp, 2 rads en 2 blocks geschikt voor jouw kaarten :p
een 2080 Ti :)[/offtopic]
Ik denk dat ik alleen de 1e kaart zal omtoveren, als ik het doe met watercooling, ik heb even een kijkje genomen naar alle onderdelen, snap nog niet echt waar ik naar kijk, maar dat komt wel goed.
Wintervacht schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:39:
Tja 2 kaarten die 375w verstoken zo dicht bij elkaar, zonder airflow, is vragen om problemen :P

De enige manier om ze adequaat te koelen is een custom waterkoeling loop vrees ik, de PCIe slots krijg je niet verder uit elkaar dus de onderste zal altijd de bovenste 'verstikken' als het ware. De bovenste zuigt nu gewoon de hitte van de onderste kaart aan.

Misschien dat een paar casefans aan de voorkant helpt, voor zover die er nog niet in zitten althans, is op de foto slecht te zien.

Edit: vind het ook wel frappant dat je een 'goedkope' oplossing zoekt voor een paar apparaten van 1300 euro per stuk :p Als je het doet, doe het dan goed.
De standaard case-fans zitten erin 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant.

1. Kijk nu naar de fans, denk dat een paar van deze pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm wel iets van 2-4 graden kunnen koelen.
2. Moet nog de tijd nemen om waterkoeling beter te begrijpen, vond het altijd een hobby bezigheid, maar nu heb ik het blijkbaar gewoon nodig.

Ik heb al iets teveel geinvesteerd in het systeem en wil niet meer kosten maken. Dank allen voor jullie antwoorden, denk dat ik als eerst voor de fans ga!

[ Voor 39% gewijzigd door ilhan op 12-02-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilhan
[quote]Wintervacht schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:39:

[/quote]

1. Kijk nu naar de fans, denk dat een paar van deze pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm wel iets van 2-4 graden kunnen koelen.
2. Moet nog de tijd nemen om waterkoeling beter te begrijpen, vond het altijd een hobby bezigheid, maar nu heb ik het blijkbaar gewoon nodig.

Ik heb al iets teveel geinvesteerd in het systeem en wil niet meer kosten maken. Dank allen voor jullie antwoorden, denk dat ik als eerst voor de fans ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ilhan schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:14:
[...]

Ik denk dat ik alleen de 1e kaart zal omtoveren, als ik het doe met watercooling, ik heb even een kijkje genomen naar alle onderdelen, snap nog niet echt waar ik naar kijk, maar dat komt wel goed.

[...]

https://tweakers.net/pricewatch/compare/635133;634913/
meer luchtstroom ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
die bovenste kaart heeft gewoon een kraken x62 of een fullcover block nodig ookal vervang je je fans voorin voor 4k rpm delta fans krijg je die kaart niet cool er js gewoon geen plaats om lucht aan tezuigen... ze raken elkaar bijna :+

[ Voor 6% gewijzigd door maks11223344 op 12-02-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:21
Je zou natuurlijk ook de bovenste kaart kunnen omruilen voor een dualslot versie. Dan heb je waarschijnlijk wel genoeg ruimte om ze fatsoenlijk te koelen.

Maar van wat ik begrijp heb je er maar 2 ventilatoren in zitten? Dat is wel erg weinig. Met zo'n setup zou ik minimaal voor 2 in, en 1 uit. Maar liever nog meer, ik zou er zo veel ventilatoren in stoppen als ik kan.

[ Voor 32% gewijzigd door WEBGAMING op 12-02-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:03
Pure Base 500 is een budget behuizing. En dan vreemd vinden dat de koeling niet adequaat genoeg is. Hier is van tevoren niet goed over nagedacht net als bij de keuze van het moederbord. De oplossing zou ik meer zoeken in een ander (EATX) moederbord (ook al wil je dat niet horen) en een andere (EATX) behuizing.

• ilhan
maks11223344 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:11:
Ja ik heb alle reviews gekeken en Kraken x52 of x62 met de kraken m12 cover gaat wel werken denk ik, drie dingen die ik nog moet uitzoeken de tubes zijn 40cm lang, moet kijken of dit lang genoeg is om aan de bovenkant van de kast kan plaatsen. Daarna moet het ook passen tussen de cpu koeler en en bovenkant van de kast en moet afmetingen hebben hoe ver de x52/62 uitsteekt samen met de m12 case, of het wel past met de 2e gpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.stanneveld
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-03 07:27
Zou die kraken uit mijn hoofd zetten, is leuk voor een mid range kaartje en een beetje fallout 4 speelen.
Als je die 2080ti's laat werken op 90% met een ventilatortje op je vrm en geheugen... not gonna happen.
Bovendien zitten een gedeelte van de vrm's aan de andere kant van de kaart waar de fan niet zit.
2080ti waterblokken 360 rad slang 8 fittings pomp enz. . ben je 440,- kwijt.
zou in je kast moeten passen, of een razer external box. mjah die zijn 300,- per stuk en thunderbolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilhan
@maks11223344

De dimensies van een kraken x42 zijn:
Radiator: 175 x 143 x 30mm
Pump: 80 x 80 x 52.9mm

Kraken G12
201 x 113 x 32 mm

Huidige GPU in originele staat:
26.8 x 11.4 x5.8 Centimeter

Denk jij dat dit beter zal passen dan de huidige GPU, of vergeet ik nog met millimeters om erbij op te tellen ?

• LOWLVND
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-08 14:00
Uszka schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:37:
Pure Base 500 is een budget behuizing. En dan vreemd vinden dat de koeling niet adequaat genoeg is. Hier is van tevoren niet goed over nagedacht net als bij de keuze van het moederbord. De oplossing zou ik meer zoeken in een ander (EATX) moederbord (ook al wil je dat niet horen) en een andere (EATX) behuizing.
Dit is precies waar ik ook aan zat te denken, MOBO weg en een fatsoenlijke kast en gaan, je bent toch al bereid om 400 euro uit te geven aan een oplossing, en daarbij kan je voor je huidig spul gewoon nog geld vangen.

[ Voor 5% gewijzigd door LOWLVND op 20-02-2020 12:50 ]

Pagina: 1