Knallende vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:08
Wij wonen sinds Oktober in ons huidige woning. Deze woning is van 2000 en is 10 geleden beneden helemaal voorzien van vloerverwarming. Wij hebben in oktober de cv ketel laten vervangen voor een nieuwe .

Eigenlijk liep alles op rolletjes tot 2 weken geleden wij ineens een knal/ bonk hoorden. Eerst dachten wij dat het de CV was, want die had die dag ook een storing, maar na onderzoek bleek dat die storing door een kapotte gasmeter van Enexis kwam.

Twee weken niks aan het handje tot vanmorgen weer een knal/bonk. Nu waren wij toevallig beneden en merkte wij dat dit uit de vloer kwam. Beetje lezen geeft je een idee dat het de vv zou kunnen zijn icm een vloer die onder spanning staat.

Meer details.

Verwarming staat altijd op 20.5 en snachts op 19. Deze winter is de binnen temperatuur nooit tot 19 gezakt in de nacht.

Tot 2 weken geleden geen bonk gehoord

Vanaf oktober tot eerste keer knal niks veranderd aan de CV of VV

Ik heb de CV installateur gebeld om te vragen of er misschien lucht in de leidingen kan zitten maar hij gaf aan dat je dan geen bonk zou moeten horen , en hij heeft het natuurlijk al een paar maanden zonder problemen gedaan.

Ik heb de vorige bewoners al gecontacteerd met de vraag of zij dit herkennen maar moet afwachten of zij hierop wel willen antwoorden.

Ik heb rond de plek van de bonk de tegels gechecked en er zitten geen tegels los.

Ben een beetje aan het zoeken nu wat te doen. Zou het kwaad kunnen, moeten wij doorzoeken of meteen mensen laten komen ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Waarvoor en welke mensen wil je laten komen?

En hoe weet je zo zeker dat het uit de vloer komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Ja het zijn de tegels.

Mensen laten komen/raadplegen om er achter te komen of dit verholpen moeten worden of puur een acceptatie dingetje is.

Vroeger had ik een huis met een niet geïsoleerde dak van beton platen en als het heel koud was dan hoorde je die ook knallen, dit is hetzelfde geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:35
Is misschien het uitzetten van de pijpen zodra de CV aanslaat? Wel raar dat het zo hard is.
Als je 10 jaar lang niets hebt gehoord en toen vloer veranderd hebt, waarom denk je dan dat de oude bewoners het herkennen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Je zegt dat je een nieuwe ketel hebt gekregen. Heb je een thermostaat op de vloerverwarming zodat de invoer temperatuur niet te hoog is? Zo niet, dan stond je oude ketel wellicht op een lagere stooktemperatuur ingesteld dan je nieuwe ketel.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:33
Klinkt bij mij toch als lucht. Welke temperatuur heb je het op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:30
_eLMo_ schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:45:
Je zegt dat je een nieuwe ketel hebt gekregen. Heb je een thermostaat op de vloerverwarming zodat de invoer temperatuur niet te hoog is? Zo niet, dan stond je oude ketel wellicht op een lagere stooktemperatuur ingesteld dan je nieuwe ketel.
Dan moet het toch ook zijn opgevallen dat de vloer ontzettend warm aanvoelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
cryptapix schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:16:
[...]

Niet per se. Het kan zijn dat de kamertemperatuur al behaald wordt voor de vloer dan echt heet wordt. Wel heb je met een te hoge invoertemperatuur veel snellere temperatuurschommelingen die dit soort problemen kunnen veroorzaken. Ook kan net die ene graad verschil die je niet voelt het verschil maken qua werking van de vloer en leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
99ruud99 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:44:
Is misschien het uitzetten van de pijpen zodra de CV aanslaat? Wel raar dat het zo hard is.
Als je 10 jaar lang niets hebt gehoord en toen vloer veranderd hebt, waarom denk je dan dat de oude bewoners het herkennen?
Ik woon er nog geen 10 jaar hoor, maar vanaf Oktober 2019. De bonk/knal hebben wij tot twee weken geleden niet gehoord.
_eLMo_ schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:45:
Nieuwe ketel is direct bij het krijgen van de sleutel vervangen . Dit was Oktober 2019. De installateur heeft alles ingesteld en het heeft tot 2 weken geleden zonder geluid gedaan.
corporalnl schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:50:
Klinkt bij mij toch als lucht. Welke temperatuur heb je het op staan?
Temp staat net onder de 40 graden. Pompschakelaar zit er tussen en die gaat volgens mij bij 32 graden aan. Ik heb de installateur gevraagd of het luch kon zijn en hij zei dat het geen lucht kon zijn omdat dit geen bonk of knal kan veroorzaken. Ik weet niet of dit waar is?
cryptapix schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:16:
[...]

Vloer voelt wel warm aan , maar niet heel warm . Behagelijk zeg maar. Krijg geen broei poten. En dan nog, dan zou ik die bonken vaker gehoord moeten hebben, want die ketel hangt er al sinds Oktober 2019 .
pagani schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:24:
[...]

Niet per se. Het kan zijn dat de kamertemperatuur al behaald wordt voor de vloer dan echt heet wordt. Wel heb je met een te hoge invoertemperatuur veel snellere temperatuurschommelingen die dit soort problemen kunnen veroorzaken. Ook kan net die ene graad verschil die je niet voelt het verschil maken qua werking van de vloer en leidingen.
Hoge invoer temperatuur? Vanuit de VV bedoel je? Die staat net onder de 40 graden. En dan nog, maanden zonder problemen en nu 2 x in twee weken.

Echt kouder is het buiten niet geworden en wij hebben de thermostaat ( aan/uit ) op standaard 20.5 staan en snachts een verlaging naar 19. Het is nog nooit voorgekomen dat de CV snachts moest aanspringen omdat het 19 graden was.

Wat ik wel zit te denken is het volgende. Het is sinds twee weken. En in de eerste week zijn wij 3 dagen niet thuis geweest en heeft de thermostaat op 19 gestaan. We zijn op vrijdagmiddag thuis gekomen en toen de CV weer op 20.5 gezet. De volgende dag was de eerste knal te horen. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben. De laatste twee weken hebben wij weer het gewone temp schema aangehouden dus...

Vind het lastig wat te doen, of ik iets moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-07 11:29
[...]

Dit exact. Toen de ketel in storing ging, heb je deze toen een reset gegeven? Hiermee heb je wellicht de aanvoer temperatuur weer terug naar de standaard waarde gezet. Probeer deze te verlagen zodat de vloer langzamer opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
40 graden aanvoer is zo'n 10 graden hoger dan wij het hier hebben...

(40 graden zit zelfs een eind boven het stookprotocol om een nieuwe vloer te laten inwerken)

[ Voor 41% gewijzigd door pagani op 12-02-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Chefferson schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:03:
[...]

Dit exact. Toen de ketel in storing ging, heb je deze toen een reset gegeven? Hiermee heb je wellicht de aanvoer temperatuur weer terug naar de standaard waarde gezet. Probeer deze te verlagen zodat de vloer langzamer opwarmt.
De storing kwam doordat er geen gas druk was waardoor er geen onsteking plaats vond. Code F28 . Ik heb een knop op de ketel zitten die ik in moet drukken om de onstekking te starten. Is volgens mij geen reset. En de thermostaat van de VV zit op de VV zelf. Dan zou de aanvoer van de CV naar de VV geen probleem moeten zijn?
pagani schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:03:
40 graden aanvoer is zo'n 10 graden hoger dan wij het hier hebben...

(40 graden zit zelfs een eind boven het stookprotocol om een nieuwe vloer te laten inwerken)
Tja, ik heb in mijn vorige huis ook de VV net onder de 40 staan. De installateur hier heeft hem ook net onder de 40 gezet. Tevens zit de vloer er al min 10 jaar in en hij heeft bij ons van Oktober tot 2 weken geleden geen lawaai gemaakt.

[ Voor 36% gewijzigd door backupdevice op 12-02-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Maar hoe oud was die installatie? Ouderwetse vloerverwarmingen hebben een veel hogere aanvoertemperatuur dan de moderne (10 jaar zou best kunnen) efficiënte varianten.

Goede kans dat door die storing na de reset de aanvoertemperatuur nu te hoog is.

[ Voor 27% gewijzigd door pagani op 12-02-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
pagani schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:13:
Maar hoe oud was die installatie? Ouderwetse vloerverwarmingen hebben een veel hogere aanvoertemperatuur dan de moderne (10 jaar zou best kunnen) efficiënte varianten.

Goede kans dat door die storing na de reset de aanvoertemperatuur nu te hoog is.
Max 20 jaar want het huis is 20 jaar oud.

Maar help mij even. Er gaat warm water van de CV naar de VV. Ik heb een regelaar beneden met een thermostaat erop. Water komt van CV naar de VV regelaar en die regelt de temperatuur naar de vloer toch? De regelaar is helemaal van staal, is dat staal niet een bypass als het allemaal te heet wordt?

[ Voor 83% gewijzigd door backupdevice op 12-02-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Kun je het systeem ontluchten? Geen idee of dat nodig is, met normale radiators is dat wel nodig als je je ketel vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
kevlar01 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:44:
Kun je het systeem ontluchten? Geen idee of dat nodig is, met normale radiators is dat wel nodig als je je ketel vervangt.
Helaas heb ik daar geen idee van. De CV installateur komt dadelijk ff een kijkje nemen. Ben benieuwd.
[...]

Installateur geweest. CV en VV werkt normaal . CV aanvoer is 70 graden en aanvoer vanuit de VV regelaar naar de vloer is 40 graden. Volgens hem totaal geen probleem. Stookplan wat wij hanteren zou ook geen probleem moeten zijn volgens hem. Hij geeft aan dat het waarschijnlijk spanning is en dat dat geen kwaad zou kunnen.

[ Voor 64% gewijzigd door backupdevice op 12-02-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37
Je zou eens kunnen proberen je verwarming continu op een bepaalde stand te laten staan. Je ketel stookt nog steeds op, maar het verschil is dan kleiner dan van 19 tot 20.5. Puur om te kijken of dit verschil maakt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Is ook als optie aangegeven door de installateur. Vind dat zou zonde eerlijk gezegd. 20.5 is het minimale level om WAF compliance te hebben. En omdat snachts ook te hebben.... zonde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Lucht in je leidingen klinkt als metaalachtig geborrel. Echt precies zoals je het zou verwachten eigenlijk :p en als het veel lucht is kan dat geluid door blijven gaan, wat wel apart klinkt als je het niet verwacht. Maar het is zeker geen bonkerig geluid.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:36

Bommes

Capo del formaggio

Los van de knal vind ik 70° C als aanvoer voor je CV nog vrij hoog.
Moderne HR ketels hebben het hoogste rendement bij heel "laag branden".
Overigens kan die temperatuur bij je oude ketel ook lager zijn geweest en wordt de knal die je hoort veroorzaakt door een CV leiding die "zich zet".

Maar dus los van die knal, stel je aanvoer temperatuur eens wat lager, bij zo een "nieuw huis" met dito installatie mag dat gerust 60°C zijn.
Is de ketel trouwens niet in te stellen op retour temperatuur?
In mijn vorige huis had ik een ABB ketel, die kon dat wel. Nu in mijn huidige huis hangt een splinter nieuwe ketel, waar het merk mee van ontschoten is, die dat niet kan helaas.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Bommes schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:35:
Los van de knal vind ik 70° C als aanvoer voor je CV nog vrij hoog.
Moderne HR ketels hebben het hoogste rendement bij heel "laag branden".
Overigens kan die temperatuur bij je oude ketel ook lager zijn geweest en wordt de knal die je hoort veroorzaakt door een CV leiding die "zich zet".

Maar dus los van die knal, stel je aanvoer temperatuur eens wat lager, bij zo een "nieuw huis" met dito installatie mag dat gerust 60°C zijn.
Is de ketel trouwens niet in te stellen op retour temperatuur?
In mijn vorige huis had ik een ABB ketel, die kon dat wel. Nu in mijn huidige huis hangt een splinter nieuwe ketel, waar het merk mee van ontschoten is, die dat niet kan helaas.
Wij gebruik een aan/uit thermostaat , dus moduleren is niet mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Er zijn ook ketels die met een aan/uit thermostaat kunnen moduleren op de retour temperatuur.
Maar dat is of topic.. dus laten we je eigen topic niet kapen ;)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-06 18:56
Heb je al geprobeerd om de maximale watertemperatuur van je CV te verlagen naar b.v. 50°?
Bij veel CVs kan je ook het maximale vermogen lager instellen zodat het water wat rustiger opwarmt. Vaak moet je wel even de installatiehandleiding downliaden hiervoor. Bijkomend voordeel is dat je een paar procent op je gasrekening bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
fastedje schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:47:
Heb je al geprobeerd om de maximale watertemperatuur van je CV te verlagen naar b.v. 50°?
Bij veel CVs kan je ook het maximale vermogen lager instellen zodat het water wat rustiger opwarmt. Vaak moet je wel even de installatiehandleiding downliaden hiervoor. Bijkomend voordeel is dat je een paar procent op je gasrekening bespaart.
Max water temperatuur staat op 70 graden . Dit is zowel door Vailant monteur en onze installateur aanbevolen. Volgens hen wordt de temperatuur vanaf de vv unit verlaagd naar 40 graden voordat het de vloer in gaat?

Max vermogen is ook verlaagd. Wij merken dit zeker , de kachel brandt veel rustiger

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 12-02-2020 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:58
backupdevice schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:01:
[...]

Ik woon er nog geen 10 jaar hoor, maar vanaf Oktober 2019. De bonk/knal hebben wij tot twee weken geleden niet gehoord.
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:40:
En hoe weet je zo zeker dat het uit de vloer komt?
Ik zou het nog wat langer bestuderen. Ik heb in onze nieuwbouw hut plavuizen gelegd en had ook 'last' van knallen. Ik had aan het begin ook sterk het idee dat het de vloer was en dan specifiek in de buurt van de trap. Ik heb gevreesd voor mijn tegels maar uiteindelijk kwam ik tot de ontdekking dat het niet de vloer was maar een kozijn een paar meter verder. Deze kan enorme knallen geven, de logica heb ik er nog niet in ontdekt. Soms is het een tijdje weg, soms hoor ik het dagelijks.

De acoustiek hier in huis kan erg raar zijn. Ik heb een tijdje de koelkast op een andere plek gehad. Als je er naast stond hoorde je hem eigenlijk nauwelijks, maar op andere plekken kon je de lage frequenties zowat voelen, oa in de slaapkamer op de verdieping erboven (open trapgat). Daar was ik dus wel vrij snel achter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34

JME

zeg maar Jamie

Is dat normaal bij vv? Opstoken naar 70 en dan af laten koelen tot 40 voordat het je vv in gaat? Klinkt zo inefficiënt. Waarom niet opstoken tot 40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
JME schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:28:
Is dat normaal bij vv? Opstoken naar 70 en dan af laten koelen tot 40 voordat het je vv in gaat? Klinkt zo inefficiënt. Waarom niet opstoken tot 40?
Ik heb radiatoren boven en twee beneden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
Is er een manier waarop je die temperatuur zou kunnen meten voordat het water de vloer in gaat?
Meten is als beter dan gokken.

Ik hev hier zelf geen vloerverwarming maar de watertemperatuur heeft de installateur zelf al op 50°C gezet. Zelf vond ik de ketel nog steeds flink opstoken 's ochtends en sinds ik het vermogen van 18kW terug heb geschroefd naar 14kW is dit veel aangenamer. Uiteraard is dat ook persoonlijk, wij stoken hier eigen altijd maar 18,5 tot 19°C.

• JME

JME

zeg maar Jamie

backupdevice schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:52:
[...]

Ik heb radiatoren boven en twee beneden .
Hier doen de radiatoren het ook prima bij 55-60. Scheelt mogelijk toch weer.

• backupdevice
Ok update vanuit mijn kant
fastedje schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:32:
Is er een manier waarop je die temperatuur zou kunnen meten voordat het water de vloer in gaat?
Meten is als beter dan gokken.

Ik hev hier zelf geen vloerverwarming maar de watertemperatuur heeft de installateur zelf al op 50°C gezet. Zelf vond ik de ketel nog steeds flink opstoken 's ochtends en sinds ik het vermogen van 18kW terug heb geschroefd naar 14kW is dit veel aangenamer. Uiteraard is dat ook persoonlijk, wij stoken hier eigen altijd maar 18,5 tot 19°C.
Wij hebben beneden dus vloerverwarming en aan de voorkant een radiator onder het raam. Voor de rest hangt er een kleine radiator in de keuken, een kleine in de hal en een kleine in de bijkeuken vanwege toilet .

Dus hoofdverwarming is de vloer.

De vorige bewoner gaf aan niks te herkennen maar zei wel dat zij de CV altijd op een vaste temperatuur hadden staan en bijstoken met een gashaard .

Om antwoord te geven op jouw vraag. Ik heb een Externe pomp schakelaar op de vv zitten die 42 graden aangeeft .

De rechter meter op de foto beneden geeft als de kachel draait een temp van rond de 30C aan.

De linker meter geeft 22 graden aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1V5BAl0bRMUmIPFpvMWX4I0P/full.jpg

De thermostaat op de vv is een draaiknop en die staat zo. Ik heb hem al een slag naar rechts gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NCHWX0dzslteracin6adTs9I/full.jpg

Water toevoer vanuit de ketel is op 70 gezet en het vermogen verlaagd naar 24W ofzo. Wij hebben een Vailant Ecotec CW 5 +

De installateur geeft aan dat verlagen van de water temp in de vv resulteert in langer branden en meer gas verbruik en geeft aan dat een constante temp van 20 graden in de kamer beter is en goedkoper als snachts verlagen van 20.5 naar 19.

Ik loop een beetje vast. Ik wil de temp in de vv liefst verlagen op de vv zelf want wij hebben nogal een groot huis en de radiatoren boven zijn niet zo groot dus om de kamers warm te maken hebben wij wel vermogen nodig.

Misschien mis ik iets . Als ik water temperatuur van de CV verlaag , hoe heeft dat dan invloed op de vv. De vv unit krijgt 70 graden binnen en mengt dan toch naar 40 ?

En die kamertemperatuur. Vast op 20 zetten, 24*7 ? Is 1.5 graden nachtverlaging zoveel dan? Dat moet toch anders te doen zijn ?

[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 13-02-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

backupdevice schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:49:
Misschien mis ik iets . Als ik water temperatuur van de CV verlaag , hoe heeft dat dan invloed op de vv. De vv unit krijgt 70 graden binnen en mengt dan toch naar 40 ?
Klopt. Daar doelde ik ook niet op. Ging mij om het schijnbaar onnodig gasverbruik bij opstoken naar 70 en dan terugmengen naar 40. Dan gaan bij mij de verspillingsbellen rinkelen.

• backupdevice
JME schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Klopt. Daar doelde ik ook niet op. Ging mij om het schijnbaar onnodig gasverbruik bij opstoken naar 70 en dan terugmengen naar 40. Dan gaan bij mij de verspillingsbellen rinkelen.
Snap hem. Misschien eens over nadenken.

Maar ja, eerst maar eens die vloer op zo'n manier opwarmen zonder knallen.

Even resume na een ochtend alle meters in de gaten te hebben gehouden

Ik heb een Externe pomp schakelaar op de vv zitten die tussen de 40 en 46 graden aangeeft . Dat is dus de temp die vanaf de ketel naar de VV unit gaat?

De rechter meter op de foto beneden geeft als de kachel draait een temp van rond de 30C aan. Is de temp die in de vloer gaat? Indien ja, dan komt die temperatuur niet boven de 31 graden

De linker meter geeft 22 graden aan. is dit de temp van het water dat uit de vloer komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1V5BAl0bRMUmIPFpvMWX4I0P/full.jpg

Dus blijf ik met de volgende vragen zitten, gebaseerd op mijn beperkte kennis van dit soort materie ;
  • Als de rechter meter de temp aangeeft naar de vloer dan is die temperatuur toch niet te hoog?
  • Als de VV Unit de watertemp regelt, wat voor invloed zou dan het verlagen van de watertemp komende van de ketel van invloed kunnen zijn tov de vloer?
Ik heb nu wel door dat als de kachel veel aanspringt doordat het buiten koud is de vloer minder schommelingen heeft dan als de thermostaat niet aanspringt omdat het 20.5 binnen is door de zon.
Overdag kan ik dit niet beinvloeden , want ik kan de zon niet managen, maar snachts zou ik eventueel de temp op 20 kunnen zetten. Dit zou inhouden dat de ketel in de nacht ook draait en dat is zo tegen mijn gevoel in.

[ Voor 81% gewijzigd door backupdevice op 13-02-2020 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
Een goede vriend van mij heeft zichzelf opgeleid als energiecoach en gaf ook aan dat er veel berkeerde adviezen worden gegeven mbt het verwarmen en enegiezuinig maken van panden. Ik ben zelf geen echte energie expert, maar ik denk dat deze situatie prima door te berekenen is.

Ik kreeg juist het advies van hem dat stoken met een lagere temperatuur en lager vermogen juist gunstig is voor het gasverbruik. Uiteraard is HR++ glas en spouwisolatie bijna altijd ook heel verstandig.
Ik kan zelf niet echt oordelen over vloerverwarming, maar dit is zeker door te rekenen.

De thermostatische kraan regelt als het goed is de uitgangstemperatuur op de ingestelde waarde, echter las de aanvoer 70°C is dan zal de uitvoer gemiddeld wel rond die 35-40° liggen, maar ik denk dat de werkelijke uitgangstemperatuur best wel eens veel meer kan variëren.

Als je een IR thermometer (of een andere electronische thermometer) hebt dan zou ik zeker eens de aanvoertemperatuur net achter de thermostaat en voor de vloerverwarming meten. Wellicht dat deze door die 70°C tijdelijk veel hoger ligt dan die 35-40°C.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Kan ook nog van een cv buis zijn die in de vloer zit en dus wel 70 graden wordt.

Maar verlaag die temperatuur gewoon naar 50. Dan kun je zien of het is opgelost en je huis warm blijft. Het is zo weer teruggezet. Daar heb je geen installateur voor nodig!

Als je alleen maar naar je installateur luistert en onze tips niet probeert, vraag dan ook gewoon aan je installateur om het op te lossen... 70 graden aanvoer bij een huis uit 2000 is echt bizar. Overigens kun je ook een modulerende thermostaat monteren, geeft hetzelfde effect...

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
prein2 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:35:
Kan ook nog van een cv buis zijn die in de vloer zit en dus wel 70 graden wordt.

Maar verlaag die temperatuur gewoon naar 50. Dan kun je zien of het is opgelost en je huis warm blijft. Het is zo weer teruggezet. Daar heb je geen installateur voor nodig!

Als je alleen maar naar je installateur luistert en onze tips niet probeert, vraag dan ook gewoon aan je installateur om het op te lossen... 70 graden aanvoer bij een huis uit 2000 is echt bizar. Overigens kun je ook een modulerende thermostaat monteren, geeft hetzelfde effect...
Ja ga ik doen. En ik luister wel naar jullie want heb al bepaalde dingen gechecked die hier geopperd werden.

Is alleen dat ik hier geen verstand van heb en natuurlijk wel duidelijk wil hebben welke gevolgen bepaalde veranderingen kunnen hebben .

@ all, ik heb temp aanvoer nu op 55 graden gezet. Kijken wat dat doet.

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 13-02-2020 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Vreemde installateur die je wijst maakt dat CV aanvoer op 70°C zuiniger is wat betreft gasverbruik dan een lagere temperatuur.

Google het maar eens.
Natuurlijk is comfort ook belangrijk dus je huis moet wel goed warm worden, dat voorop.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-07 14:55
Aanvoer steeds lager zetten en gewoon 24/7 stoken op 20/20.5

Dat beetje afkoelen in de nacht kost je ook aan het begin van de dag weer extra om op te warmen, de besparing is te verwaarlozen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• backupdevice
Ok bedankt allemaal . Ik heb de aanvoer verlaagd naar 55 graden en zal de nachtverlaging verhogen naar 20.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:44
70 graden met een aan/uit systeem zonder te moduleren is waanzin. Dan gebruik je de HR mogelijkheid van je ketel helemaal niet, want die extra efficiëntie vanwege de extra warmte die je uit de condensatie van de rookgassen kunt halen vliegt dan letterlijk de schoorsteen uit.
Je ketel moet op lagere temperatuur draaien om goed te kunnen condenseren en zuiniger te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
ASW1 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:42:
70 graden met een aan/uit systeem zonder te moduleren is waanzin. Dan gebruik je de HR mogelijkheid van je ketel helemaal niet, want die extra efficiëntie vanwege de extra warmte die je uit de condensatie van de rookgassen kunt halen vliegt dan letterlijk de schoorsteen uit.
Je ketel moet op lagere temperatuur draaien om goed te kunnen condenseren en zuiniger te draaien.
Dus 55 graden is een goed begin?

• ASW1
backupdevice schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:46:
[...]

Dus 55 graden is een goed begin?
Ja, maar dat is vanuit gasgebruik geredeneerd. Voor wat je gehoord hebt heb ik geen verklaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als de woning 20 jaar oud is zijn de radiatoren waarschijnlijk nog berekend met 90/70.
Kans is groot dat je de ruimtes met de radiatoren niet meer goed en snel warm krijgt als je de keteltemperatuur te veel verlaagt.
Als je het met 70 graden goed warm krijgt kan je eerst eens 65 graden proberen.

Wat betreft het knallen, zitten er thermostaatkranen gemonteerd op de radiatoren?
Als er ergens de aanvoer en retour verkeerd om zitten kan dat ook dit soort klachten geven.

Please state the nature of the technical emergency

• ASW1
Wanneer je naast vloerverwarming ook nog radiatoren in huis hebt moet je even kijken hoe het met een lagere temperatuur gaat; dat kan inderdaad een beperkende factor zijn wanneer de ruimtes waar de radiatoren hangen dan niet warm genoeg meer worden.
Zolang het boven warm genoeg blijft is het geen enkel probleem, je kunt zelf uitproberen hoe laag je kunt met de cv temperatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door ASW1 op 14-02-2020 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
edsandje schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:52:
Als de woning 20 jaar oud is zijn de radiatoren waarschijnlijk nog berekend met 90/70.
Kans is groot dat je de ruimtes met de radiatoren niet meer goed en snel warm krijgt als je de keteltemperatuur te veel verlaagt.
Als je het met 70 graden goed warm krijgt kan je eerst eens 65 graden proberen.

Wat betreft het knallen, zitten er thermostaatkranen gemonteerd op de radiatoren?
Als er ergens de aanvoer en retour verkeerd om zitten kan dat ook dit soort klachten geven.
Nee , geen thermokranen. En wat je zegt over de lagere temp en radiatoren is ook wat de installateur zegt. Maar dan vooral voor boven. Tevens raadt hij daarom ook een modulerende thermostaat af. Maar de radiatoren beneden zitten er als ondersteuning, de vv is hoofd verwarming .

Heb nu de aanvoer op 55 staan, gaan wel kijken hoe dat gaat anders met stappen omhoog. Gisteren avond en vanmorgen was alles goed op temperatuur. En al 2 dagen geen gebonk gehoord

[ Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 14-02-2020 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:16

BCC

Koopzoals al eerder gezegd ook een ir thermometer en een rolletje zwart tape om de vloerverdeler in te regelen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
Het is een vreemd advies van een installateur om 70°C watertemperatuur aan te raden en een modulerende thermostaat af te raden. Ik zou een second opnion vragen bij iemand die iets meer verstand heeft van je huis op een enegiezuinige manier te verwarmen.

Wat nog een optie kan zijn boven is om radiatoren met extra vinnen ertussen op te hangen. Dit is wel een flinke klus die je wellicht niet zelf kan/wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:48
fastedje schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:45:
Het is een vreemd advies van een installateur om 70°C watertemperatuur aan te raden en een modulerende thermostaat af te raden. Ik zou een second opnion vragen bij iemand die iets meer verstand heeft van je huis op een enegiezuinige manier te verwarmen.

Wat nog een optie kan zijn boven is om radiatoren met extra vinnen ertussen op te hangen. Dit is wel een flinke klus die je wellicht niet zelf kan/wilt doen.
Vanuit de installateur snap ik die adviezen wel. Laatst ook iemand die een kabeltje in mijn ketel kwam vervangen, komt ie uit de berging: "Krijg jij het huis wel warm?", "Heb jij wel genoeg tapwater?"

Stel zo'n installateur zet de temperatuur op 55 graden voor beide, paar weken later wordt het -5 en wordt de toko niet meer warm, mag ie terugkomen. Met 70 graden aanvoer heb je dat probleem niet.
Verder is modulerend ook niet altijd even praktisch met elke ketel. Meestal gaat het wel goed, maar zijn ook voldoende combinaties van thermostaat, ketel en installatie te bedenken die niet lekker samenwerken. Daarnaast is een modulerende thermostaat een extra investering en bij een goed geisoleerd huis met een ketel die sporadisch draait verdien je dat niet terug. (die 70 graden aanvoer haal je meestal niet eens, ketel is alweer uit voordat temperatuur is bereikt)

Verder wat betreft overige radiatoren... hoe belangrijk zijn die? Ik heb een huis uit 1978 met radiatoren berekend op enkelglas en geen dakisolatie. Daar heb ik een maand of 2 terug Heimeier V-Exact knoppen opgezet die ik op 1000W begrensd heb. Radiatoren zijn 2000W, maar dat wil je niet in een kleine slaapkamer. Zodra er 55 graden door die radiatoren gaat is de warmte verstikkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
_JGC_ schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:54:
[...]

Vanuit de installateur snap ik die adviezen wel. Laatst ook iemand die een kabeltje in mijn ketel kwam vervangen, komt ie uit de berging: "Krijg jij het huis wel warm?", "Heb jij wel genoeg tapwater?"

Stel zo'n installateur zet de temperatuur op 55 graden voor beide, paar weken later wordt het -5 en wordt de toko niet meer warm, mag ie terugkomen. Met 70 graden aanvoer heb je dat probleem niet.
Verder is modulerend ook niet altijd even praktisch met elke ketel. Meestal gaat het wel goed, maar zijn ook voldoende combinaties van thermostaat, ketel en installatie te bedenken die niet lekker samenwerken. Daarnaast is een modulerende thermostaat een extra investering en bij een goed geisoleerd huis met een ketel die sporadisch draait verdien je dat niet terug. (die 70 graden aanvoer haal je meestal niet eens, ketel is alweer uit voordat temperatuur is bereikt)

Verder wat betreft overige radiatoren... hoe belangrijk zijn die? Ik heb een huis uit 1978 met radiatoren berekend op enkelglas en geen dakisolatie. Daar heb ik een maand of 2 terug Heimeier V-Exact knoppen opgezet die ik op 1000W begrensd heb. Radiatoren zijn 2000W, maar dat wil je niet in een kleine slaapkamer. Zodra er 55 graden door die radiatoren gaat is de warmte verstikkend.
Juist. Ik snap hem ook wel.

Dus ik heb nu de toevoer op 55 graden gezet. De rechter meter op mijn VV unit geeft bij branden kachel netjes 30 graden aan en mijn huis is warm dus ga ik het zo even aankijken.

En de radiatoren beneden zijn alleen maar om bepaalde koudebruggen te compenseren. Meeste staan niet eens helemaal open. Dus ik denk dat dat wel goed gaat,

Betreffende die temperatuur en tijd ... klopt , ik kan op de voorkant van de ketel zien wat de actuele aanvoer temp is tijdens draaien en hij haalt de 43 graden niet eens overdag. Zou wel eens in de ochtend moeten kijken als hij meer als een graad moet opwarmen.

De kachel draait vaak maar nooit lang, veel rustiger als eerst.

Tot nu toe geen knal en een warm huis. Will keep you posted.

[ Voor 13% gewijzigd door backupdevice op 14-02-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zet ook het stookvermogen lager. dan voorkom je dat de cv meteen op vol vermogen gaat stoken en komt de boel wat rustiger op gang.

meestal kan je de ketel makkelijk op 50% of lager zetten. gewoon om de paar dagen 5% lager zetten net zolang herhalen tot de andere kant van de bank begint te klagen of de ketel niet lager kan. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 14-02-2020 16:48 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
Vermogen is idd ook al verlaagd.
Ben nu nog aan het kijken hoevaak een Honeywell chromotherm aan zou moeten slaan bij VV. Op de ene site lees ik 6 , op andere 3 . Nu slaat deze 6 x per uur kort aan.

Qua gas verbruik valt alles mee, zit nu op een prognose van 1800 m2 per jaar . Niet slecht met een vrijstaand huis met continue Iemand thuis en 20.5 als temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:31

GaMbiNo

1337

Het is maar zeer de vraag of nachtverlaging nog wel energie bespaart i.c.m. vloerverwarming. Wij hebben ook vloerverwarming en hebben de temperatuur altijd constant op 20 staan. Ik heb echt geprobeerd of het zuiniger kon met nachtverlaging maar dat resulteerde continu in een hoger gasverbruik. Wij zitten nu op 1400 kuub per jaar voor een vrijstaande woning.

Verlaging van de water temp. naar 55 graden lijkt mij trouwens heel verstandig. Als dat voldoende is om je huis op temperatuur te krijgen/houden is dat vrijwel altijd zuiniger dan werken met 70 graden.

[ Voor 31% gewijzigd door GaMbiNo op 14-02-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

backupdevice schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:23:
[...]

Tot nu toe geen knal en een warm huis. Will keep you posted.
Mooi, heb je al vast kunnen stellen dat het echt in de VV/CV leidingen zit? Bij veel woningen (vooral de zelf verbouwde) willen de waterledingen nog wel eens ruimte hebben en een knal geven bij het dicht/open gaan van wasmachineaansluiting, WC, fonteintje of normale (buiten)kraan.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Beide keren werd er geen kranen gebruikt tijdens de bonk. Kwam echt uit de vloer .

We zullen zien. Als er spanning zit hebben wij er mee te dealen , kan dat niet veranderen. Dus kijken of wij er zo omheen kunnen werken.

Wel verslavend allemaal nu je in aan het lezen bent in deze materie.

Ga wel de nachtverlaging verhogen van 19 maar 19.5 . Dan is het verschil maar 1 graden .

[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 14-02-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:48
GaMbiNo schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:55:
Het is maar zeer de vraag of nachtverlaging nog wel energie bespaart i.c.m. vloerverwarming. Wij hebben ook vloerverwarming en hebben de temperatuur altijd constant op 20 staan. Ik heb echt geprobeerd of het zuiniger kon met nachtverlaging maar dat resulteerde continu in een hoger gasverbruik. Wij zitten nu op 1400 kuub per jaar voor een vrijstaande woning.

Verlaging van de water temp. naar 55 graden lijkt mij trouwens heel verstandig. Als dat voldoende is om je huis op temperatuur te krijgen/houden is dat vrijwel altijd zuiniger dan werken met 70 graden.
Hangt van je systeem af. Als jij kort op lage temperatuur stookt om warm te houden bespaar je tov lang op 70-80 graden stoken om het huis op temperatuur te krijgen. De besparing met nachtverlaging gooi je dan weg met slecht ketelrendement.

Kan je met 50-55 graden die anderhalve graad erbij stoken, dan heeft nachtverlaging wel gewoon zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
Als je nog energie wilt besparen dan is een warmtepomp die je puur op je vloerverwarming aansluit wel interessant om te onderzoeken. Een warmtepomp is niet zoals.de naam suggereert dat je warmte diep uit de grond gebruikt: het is in feite een soort airco unit maar dan een die water van 35 a 45 graden levert.

Er zijn bijvoorbeeld warmtepompboilers die je met subsidie al voor 1500 Euro kan kopen. Het afgegeven vermogen is afhankelijk van het type zo'n 4 a 5kW. Het kost wel wat ruimte zo'n unit te plaatsen. Verder moet je ook rekening houden met het geluid dat zo'n ding produceert, dat lijkt het meeste op dat van een wasdroger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Hoef geen energie te besparen , zeker niet door een WP. Wij zitten al redelijk laag qua verbruik . Ik wacht tot iets kan kopen wat goed is voor de volgende 20 jaar. Dus ik kijk over 10 nog wel een keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-07 23:30
backupdevice schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:04:
[...]

Nee , geen thermokranen. En wat je zegt over de lagere temp en radiatoren is ook wat de installateur zegt. Maar dan vooral voor boven. Tevens raadt hij daarom ook een modulerende thermostaat af. Maar de radiatoren beneden zitten er als ondersteuning, de vv is hoofd verwarming .

Heb nu de aanvoer op 55 staan, gaan wel kijken hoe dat gaat anders met stappen omhoog. Gisteren avond en vanmorgen was alles goed op temperatuur. En al 2 dagen geen gebonk gehoord
op de nieuwe honnywel roundt moudlerendt kan je kiezen uit de optie,s optimaal comfort en normaal modulerendt. in jouw geval kan je hem op optimaal comfort zetten. hierdoor stookt hij iets harder dan een normale modulerende thermostaat.

stel je bijft aan uit stoken. mocht je het met een lagere temperatuur niet redden kan je dan de pompsnelheid verhogen. er stroomt dan meer water door de radiaoteren. en je hebt dan meer warmte overdracht.
(eventueel kan je de ketel wat hoger instellen op de kw waarde. zodat het water ook goed warm is)
hij heeft echt niet al zijn vermogen nodig om het water op temperatuur te krijgen een beetje een tussenweg zoeken tussen kw en maximale tempertuur. (ik zou hem op 60 zetten) en op bijv 18 kw.
ik zou hem niet tever begrenzen in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Ja pomp snelheid verhogen wist ik maar is niet nodig.

Waar ik nog wel iets over wil weten is dat de thermostaat, Honeywell chrono term, nu 6 x aan schakelt per uur. Hij houdt hiermee de kamer temp op 20.5 en alles voelt behagelijk.

Maar 6 x schakelen, creëer hij dan niet te korte brandtijden om die vloer te verwarmen? Ik lees dat 6x voor radiatoren ?

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 15-02-2020 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
2 weken verder.

Ik had de toevoer vanuit de CV op 55 graden gezet maar toen kregen wij het huis niet echt goed warm. Nu staat de CV op 58 graden en alles is behaaglijk en geen knallende vloer gehad .

So far so goed

Pagina: 1