Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-11 21:13

Goverman

not loaded

Topicstarter
Ha allen, ik heb waarschijnlijk een enorme noob-vraag... Ik heb dus 14x300 WP panelen op mijn dak. Dat werkt allemaal prima.

Ik zie op de omnik-site dat ik opwek (bijv. 80 kWh afgelopen maand). Ik heb 33 kWh teruggeleverd. Dat betekent dat ik 47 kWh zelf heb gebruikt. Allemaal prima natuurlijk. Echter, hoe werkt dat precies? De zonnepanelen zitten met een omvormer achter een eindverdeler op zolder (daar zit verder alleen de wasdroger op). Hoe werkt dat eigen verbruik?

Immers, de zonnestroom gaat van de zolder naar de meterkast. En dan? Ik heb een standaard meterkast zonder allerlei domotica etc. Ik snap dat de elektrateller pas gaat lopen als er stroom 'door heen loopt' (hetzij in, hetzij uit), maar de verdeling intern in huis? Hoe werkt dat? Just curious :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-11 13:07
Goverman schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:44:
Ha allen, ik heb waarschijnlijk een enorme noob-vraag... Ik heb dus 14x300 WP panelen op mijn dak. Dat werkt allemaal prima.

Ik zie op de omnik-site dat ik opwek (bijv. 80 kWh afgelopen maand). Ik heb 33 kWh teruggeleverd. Dat betekent dat ik 47 kWh zelf heb gebruikt. Allemaal prima natuurlijk. Echter, hoe werkt dat precies? De zonnepanelen zitten met een omvormer achter een eindverdeler op zolder (daar zit verder alleen de wasdroger op). Hoe werkt dat eigen verbruik?

Immers, de zonnestroom gaat van de zolder naar de meterkast. En dan? Ik heb een standaard meterkast zonder allerlei domotica etc. Ik snap dat de elektrateller pas gaat lopen als er stroom 'door heen loopt' (hetzij in, hetzij uit), maar de verdeling intern in huis? Hoe werkt dat? Just curious :)
De stroom loopt dan naar je andere groepen die stroom vragen. Via de groepenkast komt namelijk alles samen naar het net. Het kan niet zo zijn dat over de kabel tussen meterkast en 'het net' de stroom 2 kanten tegelijk op loopt (per fase). Verschil tussen vraag (alle apparaten) en aanbod (zonnepanelen) bepaalt of je stroom het net op duwt of stroom uit het net vraagt

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-11 21:13

Goverman

not loaded

Topicstarter
padoempats schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:51:
[...]

De stroom loopt dan naar je andere groepen die stroom vragen. Via de groepenkast komt namelijk alles samen naar het net. Het kan niet zo zijn dat over de kabel tussen meterkast en 'het net' de stroom 2 kanten tegelijk op loopt (per fase). Verschil tussen vraag (alle apparaten) en aanbod (zonnepanelen) bepaalt of je stroom het net op duwt of stroom uit het net vraagt
Dank je wel :).

Dit snap ik, maar - weer in noobtaal... - volgens mij de opgewekte zonnestroom via de nuldraad naar de meterkast. Alle andere (ingekochte) stroom loopt via de fasedraad naar apparaten toe. Hoe gaat dan de stroom van de nuldraad van de zonnestroomgroep naar de fasedraad van andere groepen?

Zoals gezegd... noob :+

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Goverman schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:56:
[...]

Dit snap ik, maar - weer in noobtaal... - volgens mij de opgewekte zonnestroom via de nuldraad naar de meterkast. Alle andere (ingekochte) stroom loopt via de fasedraad naar apparaten toe. Hoe gaat dan de stroom van de nuldraad van de zonnestroomgroep naar de fasedraad van andere groepen?

Elk apparaat heeft een fase en een nul nodig bij enkel fase aansluiting. Dus ook je omvormer, en die maakt de stroom van dak bijv 1000W. Verbruik je op dat moment minder dan 1000W lever je het overige terug, verbruik je meer pak je het overige van het net.

@Goverman

Zie het als een grote bak met water waar het net en je panelen water in laten stromen, doet je pv niks stroomt ie uit het net, doet je pv wel wat stroomt ie minder uit het net, gaat je pv erg hard stroomt ie terug in het net.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 11-02-2020 11:13 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-11 16:54
Goverman schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:56:
[...]

Stroom loopt altijd vanaf de fase naar de nul, de voltage op je omvormer is iets hoger om de stroom van zich af te duwen, dus je zonnenpanelen stroom wordt via de fase naar het net of naar jouw apparaten geduwd.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Speedfightserv schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:33:
[...]

Stroom loopt altijd vanaf de fase naar de nul, de voltage op je omvormer is iets hoger om de stroom van zich af te duwen, dus je zonnenpanelen stroom wordt via de fase naar het net of naar jouw apparaten geduwd.
Maar electronen de andere kant op toch O-)

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-11 16:54
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:41:
[...]

Klopt, (ik had het in het bericht staan, maar er toch uit gehaald)
die lopen van de nul naar de fase, maar dat moet je er nu niet bij gaan halen want dan snapt niemand het meer :+

Ach, leuk filmpje er over: YouTube: Legend of BAGHDAD BATTERY, How Batteries Work :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:10
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:41:
[...]

Hangt dat niet van de fase af? ;)

[edit]
@Rimco Dat was precies mijn punt ;) (ik doelde op de fase binnen een periode)

[ Voor 18% gewijzigd door borft op 11-02-2020 13:19 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@borft/@_-= Erikje =-_ Die gaan de hele tijd heen en weer, wisselspanning :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:43
Rimco schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:17:
@borft/@_-= Erikje =-_ Die gaan de hele tijd heen en weer, wisselspanning :)
Om precies te zijn: 100 maal per seconde.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:41
Naalroc schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:59:
[...]

Om precies te zijn: 100 maal per seconde.
En bij DC dan? Weet je dat ook? >:)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:43
Ja

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Pagina: 1