Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn doel is om een future-proof systeem te hebben en in ieder geval de top games van dit jaar en volgend jaar op 1440p 144hz te spelen.
Extra toelichting:
- Top games die ik bedoel: Doom Eternal, Half Life: Alyx, Cyberpunk 2077 en Star Citizen.
- VR Games spelen via Oculus Link op m'n Oculus Quest
- Het liefste dichtbij de 144fps, maar m'n monitor heeft G-Sync dus iets lager is ook niet erg mocht het niet anders kunnen (bij een toekomstige game die niet super optimized is bijvoorbeeld).
- Hopelijk krijg ik hier niet teveel flak voor, maar het moet een Wi-Fi systeem zijn
. Mijn router staat onder m'n TV in de woonkamer en het is onpraktisch om vanaf daar een ethernet kabel te trekken. Wi-Fi werkt tot nu toe goed met de Asus PCE-AC68 en mijn Asus RT-AC3200 router met gemiddeld 15ms latency in Rocket League zonder stutters/lag en ik haal 90% van mijn Upload/Downloadsnelheid. Hoe ik aan de Wi-Fi kom maakt me niet zoveel uit (built-in van het moederbord of een PCI kaart).
- Het zou tof zijn als de kast met componenten er ook leuk uit ziet. De trade-off voor de kast zou voor mij zijn:
Laag geluidsniveau |-----|---------| Show-off
Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute maximumprijs: €3,000
Dit is exclusief assemblage (zou dat zelf graag doen) en peripherals (die ik meeneem).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen mijn Muis, Toetsenbord, SSD en Monitor:
- Logitech G900 Chaos Spectrum
- Corsair STRAFE Cherry MX Red
- Samsung 850 1TB SSD (2,5" SATA)
- Acer XB270HU (IPS) Zwart (heeft eerste generatie G-Sync support)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Iets van Wi-Fi (op moederbord/PCI kaart die erbij past)
- Een Nvidia videokaart, 2080 super/ti? Ik heb diverse reacties gelezen recent waar er aangeraden wordt om te wachten op de 3000 serie. Dat zou ik ook OK vinden, als ik een overbruggings-kaart kan halen die Doom Eternal op Ultra ~100fps aan-kan
. Ligt er ook aan of ik die kaart dan 'makkelijk' kan doorverkopen tegen die tijd.
- Closed-loop CPU waterkoeling voor de looks, airflow & noiselevels (denk ik?)
- Een NVME M.2 SSD als main driver. Heb hier weinig kennis van nog, dus advies is erg welkom, maar mijn 850 SSD vs de snelheden die de laatste reviews aangeven is wel een groot verschil. Maakt dit voor gaming ook veel uit? Laadtijden vooral vermoed ik?
- 3200mhz geheugen? (Ik lees iets over een XMP profiel maar heb hier ook nog niet veel kennis van)
- Modulaire voeding. Beviel erg goed bij mijn huidige PC build.
- Een behuizing met USB-C aan de voorkant zodat ik de Oculus Link kabel daar kan bevestigen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia voor GPU omdat ik een 1st gen G-Sync monitor heb en dus daarmee niet variable refreshrate kan gebruiken met een AMD kaart. Ook voor de driver support en shadowplay opnames (al weet ik niet hoe anno 2020 die zaken bij AMD geregeld zijn
)
Ik heb gezien op diverse sites gezien dat Intel met de 9900KS de best-of-the-best FPS levert met 5GHZ Turbo op elke core. In de adviestopics op GoT zie ik vaak het advies om toch voor AMD te gaan voor de prijs/kwaliteitverhouding, Daar dus niet per se een voorkeur voor. Als het maar mijn eisen waar kan maken
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik maakt me niet zoveel uit. Ik heb vijf jaar geleden een PC gebouwd die het helemaal heeft volgehouden zonder issues en ik vandaag de dag nog prima kan doorverkopen. Zoiets ben ik ook naar op zoek. Kwaliteit in de componenten voor duurzaamheid en zodat ik weinig/niet hoef te upgraden de komende 5 jaar.
Daarnaast een niet tè tacky/flashy RGB systeem, maar iets wat opvalt/clean uitziet vind ik wel tof. Een voorbeeld van de voorkant (infinity display) wat ik tof vind: inWin 805i Infinity
Ga je overklokken?
Nee. Het systeem zou sterk genoeg moeten zijn in de base clocks om m'n wensen aan te kunnen. Koeling uitzoeken op de looks/geluidsniveau zou preferred zijn (die natuurlijk wel genoeg koelt voor de base clocks
)
Wat verwacht je van ons?
- Advies over GPU (wachten? Niet wachten? Welke?)
- Advies over Wi-Fi (zijn de built-in van moederborden slecht bijv?)
- Advies over CPU (toch AMD?)
- Advies over SSD (NVME worth it?)
- Advies over waterkoeling/luchtkoeling voor CPU
- Algemeen advies over compatibiliteit tussen componenten
- Tips voor tof-uitziende kast/RGB (optioneel haha)
Mijn voorstel:
Toelichting:
CPU: Beste uit de test voor gaming
GPU: Beste uit de test voor gaming
Geheugen: Beste uit de hardware.info test
Kast: Beste RGB uit de test
Mijn doel is om een future-proof systeem te hebben en in ieder geval de top games van dit jaar en volgend jaar op 1440p 144hz te spelen.
Extra toelichting:
- Top games die ik bedoel: Doom Eternal, Half Life: Alyx, Cyberpunk 2077 en Star Citizen.
- VR Games spelen via Oculus Link op m'n Oculus Quest
- Het liefste dichtbij de 144fps, maar m'n monitor heeft G-Sync dus iets lager is ook niet erg mocht het niet anders kunnen (bij een toekomstige game die niet super optimized is bijvoorbeeld).
- Hopelijk krijg ik hier niet teveel flak voor, maar het moet een Wi-Fi systeem zijn
- Het zou tof zijn als de kast met componenten er ook leuk uit ziet. De trade-off voor de kast zou voor mij zijn:
Laag geluidsniveau |-----|---------| Show-off
Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute maximumprijs: €3,000
Dit is exclusief assemblage (zou dat zelf graag doen) en peripherals (die ik meeneem).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen mijn Muis, Toetsenbord, SSD en Monitor:
- Logitech G900 Chaos Spectrum
- Corsair STRAFE Cherry MX Red
- Samsung 850 1TB SSD (2,5" SATA)
- Acer XB270HU (IPS) Zwart (heeft eerste generatie G-Sync support)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Iets van Wi-Fi (op moederbord/PCI kaart die erbij past)
- Een Nvidia videokaart, 2080 super/ti? Ik heb diverse reacties gelezen recent waar er aangeraden wordt om te wachten op de 3000 serie. Dat zou ik ook OK vinden, als ik een overbruggings-kaart kan halen die Doom Eternal op Ultra ~100fps aan-kan
- Closed-loop CPU waterkoeling voor de looks, airflow & noiselevels (denk ik?)
- Een NVME M.2 SSD als main driver. Heb hier weinig kennis van nog, dus advies is erg welkom, maar mijn 850 SSD vs de snelheden die de laatste reviews aangeven is wel een groot verschil. Maakt dit voor gaming ook veel uit? Laadtijden vooral vermoed ik?
- 3200mhz geheugen? (Ik lees iets over een XMP profiel maar heb hier ook nog niet veel kennis van)
- Modulaire voeding. Beviel erg goed bij mijn huidige PC build.
- Een behuizing met USB-C aan de voorkant zodat ik de Oculus Link kabel daar kan bevestigen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia voor GPU omdat ik een 1st gen G-Sync monitor heb en dus daarmee niet variable refreshrate kan gebruiken met een AMD kaart. Ook voor de driver support en shadowplay opnames (al weet ik niet hoe anno 2020 die zaken bij AMD geregeld zijn
Ik heb gezien op diverse sites gezien dat Intel met de 9900KS de best-of-the-best FPS levert met 5GHZ Turbo op elke core. In de adviestopics op GoT zie ik vaak het advies om toch voor AMD te gaan voor de prijs/kwaliteitverhouding, Daar dus niet per se een voorkeur voor. Als het maar mijn eisen waar kan maken
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik maakt me niet zoveel uit. Ik heb vijf jaar geleden een PC gebouwd die het helemaal heeft volgehouden zonder issues en ik vandaag de dag nog prima kan doorverkopen. Zoiets ben ik ook naar op zoek. Kwaliteit in de componenten voor duurzaamheid en zodat ik weinig/niet hoef te upgraden de komende 5 jaar.
Daarnaast een niet tè tacky/flashy RGB systeem, maar iets wat opvalt/clean uitziet vind ik wel tof. Een voorbeeld van de voorkant (infinity display) wat ik tof vind: inWin 805i Infinity
Ga je overklokken?
Nee. Het systeem zou sterk genoeg moeten zijn in de base clocks om m'n wensen aan te kunnen. Koeling uitzoeken op de looks/geluidsniveau zou preferred zijn (die natuurlijk wel genoeg koelt voor de base clocks
Wat verwacht je van ons?
- Advies over GPU (wachten? Niet wachten? Welke?)
- Advies over Wi-Fi (zijn de built-in van moederborden slecht bijv?)
- Advies over CPU (toch AMD?)
- Advies over SSD (NVME worth it?)
- Advies over waterkoeling/luchtkoeling voor CPU
- Algemeen advies over compatibiliteit tussen componenten
- Tips voor tof-uitziende kast/RGB (optioneel haha)
Mijn voorstel:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i9-9900KS Boxed | € 643,72 | € 643,72 |
| 1 | Moederborden | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | € 185,- | € 185,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio | € 1.264,25 | € 1.264,25 |
| 1 | Behuizingen | Corsair Crystal 680X RGB Zwart | € 224,50 | € 224,50 |
| 1 | Waterkoeling | Fractal Design Celsius S36 | € 122,- | € 122,- |
| 1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX432C16FB3K2/32 | € 172,50 | € 172,50 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-650 | € 91,05 | € 91,05 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 169,- | € 169,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.872,02 | ||
Toelichting:
CPU: Beste uit de test voor gaming
GPU: Beste uit de test voor gaming
Geheugen: Beste uit de hardware.info test
Kast: Beste RGB uit de test