Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wifi lichtknopje op afstand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ray81
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12-02 18:41
In mijn huis zat ooit een trekschakelaar in het plafond. Deze heb ik vervangen voor een 433Mhz KlikAanKlikUit dimmer en de lasdoos afgesloten met een plaatje.
Vervolgens heb ik op een andere locatie een lichtknopje geplaatst, die op een batterij werkt.

Nu wil ik dit systeem op wifi hebben, omdat het huidige systeem niet helemaal lekker werkt. Ik zie genoeg apparaten om de dimmer zelf te vervangen, maar het lichtknopje vervangen is lastig. Niet alleen kan ik geen goed knopje hiervoor vinden; ook zit er geen stroom op dat punt. Wat het ook lastig maakt is dat ik geen draden kan trekken tussen de dimmer en het knopje.

Wat ik dus wil: in het plafond een wifi dimmer plaatsen. Merk maakt me niet uit. Deze lasdoos maak ik vervolgens dicht met een plaatje. Ik wil op een andere locatie een lichtknop plaatsen om het licht te kunnen regelen. Het liefst op een batterij, maar als er alleen stroomopties beschikbaar zijn kan ik kijken of ik er stroom kan krijgen. De lasdoos voor het knopje hangt er al.

Kennen jullie hier een oplossing voor? Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar kan niets vinden. Wellicht gebruik ik een verkeerde zoekterm.

Beste antwoord (via ray81 op 11-02-2020 22:29)

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:58

Reptile209

- gers -

Wat voor soort lamp is het? Heb je al eens gekeken naar IKEA Tradfri / Philips Hue / enz? Dat kan denk ik alles wat je wil: ofwel door een schakelaar voor de lamp te bouwen, of door de lamp (gloeilamp/spotje) te vervangen.

Reptile209 wijzigde deze reactie 11-02-2020 13:47 (4%)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

Alle reacties

• Tjark
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 09:33

Tjark

DON'T PANIC

Evt een oplossing om over te stappen naar Zigbee? Dan een Zigbee on/off inbouw switch (je heb ze ook als dimmer) en een Zigbee schakelaar?

*insert signature here

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:58

Reptile209

- gers -

Wat voor soort lamp is het? Heb je al eens gekeken naar IKEA Tradfri / Philips Hue / enz? Dat kan denk ik alles wat je wil: ofwel door een schakelaar voor de lamp te bouwen, of door de lamp (gloeilamp/spotje) te vervangen.

Reptile209 wijzigde deze reactie 11-02-2020 13:47 (4%)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:27
Wou ik net zeggen wat als je de lamp zelf vervangt, er zijn genoeg slimme lampen, de lamp blijft dus altijd op stroom.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 11-02-2020 13:51 (18%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ray81
Ik zie een paar goede opties langskomen, maar volgens mij (zal er vanavond dieper in duiken; zit nu op m'n werk), gaan we hierbij de lampen vervangen.
Ik wil de lampen het liefst gelijk houden, dus alleen de elektronica erachter vervangen.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In het Sonoff topic wordt toevallig net gepraat over wifi-schakelaars: tsjoender in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)" . De Sonoff T1 wordt daar bijvoorbeeld als optie genoemd.

Overigens zou je wellicht ook je huidige knoppen zelf om kunnen bouwen met een ESP8266-achtige chip.

Je wens om het allemaal op batterijen te werken vind ik wel een lastige. Het kan wel, maar om de batterij niet leeg te trekken zal je de ESP moeten laten slapen. Hij heeft dan ook geen wifi meer. Op het moment dat je op de knop drukt gaat hij aan en zal hij eerst weer verbinding met de wifi moeten maken. Dat kan 1 a 2 seconden duren, dus die vertraging ga je wel merken.

Gizz wijzigde deze reactie 11-02-2020 17:17 (14%)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ray81
Ik heb eens gekeken naar Zigbee, Ikea Tradfri en Philips Hue. Helaas geen oplossing gevonden waarbij ik de lampen niet hoef te vervangen. Alle 3 bieden alleen lampen aan. Maar op zich is dat eigenlijk niet zo'n probleem, als ik maar kan schakelen.
Ikea en Philips zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse, Zigbee is een stuk duurder.
Zal gaan kiezen tussen onderstaande 2 opties, aangezien ik 2 lampen nodig heb:
https://www.coolblue.nl/p...ite-starter-pack-e27.html
https://www.ikea.com/nl/n...ub-wit-spectrum-60406870/

Ik denk dat het het setje van Ikea wordt, vanwege de mogelijkheid de lichtkleur in te stellen.

• Kvn
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
Een lamp + schakelaar kun je in dit geval ook prima zonder bridge gebruiken dmv direct koppelen (mits de juiste combo). Overigens zijn Tradfri en Hue ook Zigbee-producten, maar dan met een eigen smaakje ;-)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True