Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
Mijn vraag

Sinds een paar weken ben ik op werk aan het werken met een nieuwe HP zBook 17" met een RTX 5000 er in. Voornamelijk voor Unreal engine etc.

Als tweaker vroeg ik me af wat voor een RTX 5000 ze er precies in hadden gestopt want het lijkt een mengelmoes van specificaties... en ik kom er niet uit. Belangerijk? Welnee! Maar ben wel nieuwschierig...

Relevante software en hardware die ik gebruik

HP zBook 17" G6
i9-9880H
'RTX 5000' <- Zo word hij op het specsheet aangeduid.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

GPU-Z geeft het volgende aan: https://www.techpowerup.com/gpuz/details/dd4n8

Het lijkt dus aan de hand van die specificaties om een Max-Q te gaan. Maar met een VRAM clockspeed die je eerder bij een 2080 Max-Q zou verwachten. Erg vreemd.

Het word raarder bij testen want tijdens benchmarking (Forza Horizon 4, 3DMark) boost hij vrolijk boven de 1800 uit om uiteindelijk ergens rond 1700 te stabilizeren. Idle valt hij helemaal terug naar 600. Je zou bij een Max-Q verwachten dat ie ergens op 1350 stopt met boosten.

Heeft HP hier iets customs uitgehaald? Iets langzamer RAM, zelfde lage base clock als een Max-Q maar een boost clock als een desktop RTX 5000? Of mist ik iets?

3DMark claimt ook dat het een Max-Q is, maar laat ook de 1815Mhz clock zien die je bij een desktop RTX 5000 zou verwachten. Resultaten hier: https://www.3dmark.com/fs/21586727

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het is in ieder geval een volledige TU-104 chip met 12Gbps GDDR6. Dat alleen is al apart. Officieel heeft Nvidia namelijk geen volledige TU-104 chip die uitgerust is met 12Gbps chips. Tenminste ik heb er nog nooit van gehoord en logisch is het eigenlijk ook niet echt. Het enige dat ik kan bedenken is dat ze GDDR6 chips gebruiken die op een lager voltage draaien dan de 1,35v waar 14Gbpbs normaal op draait. Dan zou het gaan om wat energiebesparing.

De naam RTX5000 bestaat gewoon wel. Dat is een Quadro die ook in mobiele variant bestaat. Die heeft een 110W TDP, maar ook 448GB/s en dus 14Gbps chips.
Wikipedia: Nvidia Quadro

Heel vreemd deze inderdaad. Het lijkt erop dat deze een hogere TDP rating heeft dan een normale mobiele Quadro. Dat zou de boost clocks verklaren, maar ook minder geheugenbandbreedte wat ik dus moeilijk kan plaatsen. Ik denk dus een HP eigen product of iets dat Nvidia nog niet heeft aangekondigd, maar kennelijk wel in omloop is. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Er zijn verschillende varianten van de RTX5000 mobile varianten met een hoger, of lager TGP. Er is dus ook nog een 150W variant boven de 110W die Daniël aan geeft:
https://www.notebookcheck...aphics-Card.423752.0.html

De clocks zullen door HP nog wat verder getweaked zijn, is niet geheel ongebruikelijk gezien de ZBook 17's voldoende koelruimte bieden.