Slimme Watermeter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterDV2
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-09-2021
Hoi,

Onlang bleek mijn waterontharder defect en liep er constant water door. Aangezien ie in de kelder staat had ik dit niet onmiddelijk door. Het kan dus zijn dat ie enkele uren heeft gelopen, maar dat kunnen ook dagen of weken geweest zijn. Het effect op mijn factuur ken ik nog niet echt...

Nu weet ik wel dat we in de toekomst vermoedelijk allemaal wel een slimme teller zullen krijgen. Maar mogelijk duurt dit nog jaren eer de maatschappij ook aan onze of uw deur met zo een slim ding zal staan. ..En dan is het nog afwachten wat dit zal kunnen en wat niet (voor de eindgebruiker)...

Zolang wil ik niet wachten. Bestaan er vandaag eenvoudige slimme watertellers die je als eindgebruiker kan plaatsen en waarop je je waterverbruik kan monitoren en je verwittigd bij een plots hoog verbruik ?

Voor industrieel gebruik of domotica oplossingen kan ik dat wel vinden. ..Maar los hiervan... ?

Alvast bedankt voor jullie tips en trucks.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een plots hoog verbuik is lastig te meten, een kraan gaat immers altijd plots open.
En om te voorkomen dat tijdens het sproeien van de tuin ineens de hoofdkraan dicht gaat, zou ik een water sensor op het laagste punt plaatsen en die kan je ook uitbreiden met een aan te sturen hoofdkraan.

bestaat zowel DIY als kant en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 16:24
Ik heb een zelfbouw watersensor aan m'n domoticz hangen. Eerst puur om uit te lezen of je er iets slims mee kan maar vooral ook inzicht krijgen in waterverbruik.

Maar een wasmachine + het vullen van het bad gaat al snel boven de 100 liter per uur terwijl je voor je lekkage 1 liter per uur al veel vind.

Dus ik zou inderdaad ook gaan voor een watersensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterDV2
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-09-2021
Hoi, Bedankt voor jullie reacties.

Twain4me ; je schrijft dat dit zowel bestaat voor DIY als kant en klaar. Kan je mij enkele links bezorgen ? Ik kan geen eenvoudige 'consumer' IoT oplossing vinden die in de EURO zone te koop is...

Alvast bedankt !
Pieter

PS: Toch nog even toevoegen dat het niet gaat over een waterlek maar over waterverbruik (in mijn geval defecte waterontharder.

[ Voor 25% gewijzigd door PieterDV2 op 11-02-2020 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Waar ging het water dan naartoe als je zegt dat het water 'door' je waterontharder liep maar geen lekkage veroorzaakte?

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Je kunt toch gewoon een z-wave pulse sensor op je watermeter zetten? Google daar maar eens op dan vind je er zeker een voor jouw meter. Er zijn zelfs hele z-wave watermeters verkrijgbaar. Doe daar een z-wave valve controller en lekkage sensor bij en je kunt automatisch de hoofdkraan dichtdraaien als er teveel water wordt verbruikt of lekkage is.
Pagina: 1