Stuken met Knauf Aquastuc (gips)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:24
Doel:
Ik zou graag een ruimte willen stukadoren door middel van Knauf Aquastuc (gipsvariant).

Inleiding:
Nu heb ik al een aantal keer gestukt met rotband/goldband. Dit spul werkt allemaal wel soortgelijk. En lukt mij aardig.

Onlangs heb ik een andere ruimte (badkamer) laten stukadoren door een lokaal bedrijf met Knauf Aquastuc. Zij gaven aan dat ze dit wel eens met de variant van Gyproc gedaan hadden en dat dit goed te doen moest zijn. Hun leverancier gaf daarbij ook aan dat Aquastuc hetzelfde als MP75 verwerkt dient te worden. Zodoende gaf ik hun opdracht en hebben ze dit met Knauf Aquastuc gedaan.

Toen de beste man kwam stuken heeft mijn vrouw 2x 8 uur lang naar een klaagzang moeten luisteren die door het hele huis te horen was. De woorden in die zang zal ik jullie besparen. Hij was in ieder geval niet zo happy met het spul van Knauf. Het zou zich laten smeren als kauwgom. Het resultaat was niet al te fraai, waardoor er een hoop geschaafd en bijgemaakt diende te worden. Eindresultaat: goed. Weg er naartoe: dramatisch.

Een zoektocht op internet maakt mij helaas niet veel wijzer dan dat het productdatablad al doet. Ervaringen van mensen kan ik helaas niet vinden.

Vraag:
Heeft iemand ervaring met dit spul en is het inderdaad zo vervelend te verwerken?
Of heeft de beste man wellicht te weinig water gebruikt? Of te langzaam gewerkt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Het voornaamste verschil dat ik zie is dat er bij Knauf staat dat het binnen 20 minuten na het mengen moet zijn aangebracht. Bij Gyproc badkamer stuc (ga er even vanuit dat dit de variant is die ze hebben gebruikt) staat dat je niet meer moet aanmaken dan je binnen 45 minuten kunt gebruiken.

Het zou dus kunnen dat hij dacht dat hij evenveel tijd had als bij de Gyproc stuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Omni superens schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:02:
Het voornaamste verschil dat ik zie is dat er bij Knauf staat dat het binnen 20 minuten na het mengen moet zijn aangebracht. Bij Gyproc badkamer stuc (ga er even vanuit dat dit de variant is die ze hebben gebruikt) staat dat je niet meer moet aanmaken dan je binnen 45 minuten kunt gebruiken.

Het zou dus kunnen dat hij dacht dat hij evenveel tijd had als bij de Gyproc stuc.
Sorry voor de verwarring. De leverancier gaf aan dat er geen enkel verschil tussen Knauf MP75 en Aquastuc zit. Ik lees zelf inderdaad dat de verwerkingstijd dan 20 min vs. 30 min is.

Normaliter wordt mp75 machinaal gespoten. Dus op het productdatablad staat niet hoeveel water erbij gevoegd dient te worden. Wellicht dat hij hiervoor normaal x aantal liter aanhoudt en dat dit dus verschilt van Aquastuc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:24
Over het algemeen is het een ervaringskwestie mbt het type merk/materiaal en de manier van het aanmaken en verwerkingstijd van het product.
Dit staat los mbt ervaring van een muur stucen zelf en hoe je je gereedshappen moet gebruiken.

v.b.
Knauf uniflott.
Ik kreeg het niet klont vrij aangemaakt en ik voldeed aan alle omschrijvingen.
Toen kwam ik er achter door experimenteren dat ik het poeder handmatig nevelig in het water moest strooien.
Vanuit de zak kwam niet goed. Bij andere stuc producten kon dat wel weer.
Dit stond uiteraard nergens vermeld.

[ Voor 82% gewijzigd door barry86 op 11-02-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Krijnemans schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:24:
[...]

Sorry voor de verwarring. De leverancier gaf aan dat er geen enkel verschil tussen Knauf MP75 en Aquastuc zit. Ik lees zelf inderdaad dat de verwerkingstijd dan 20 min vs. 30 min is.
Ik had het over het verschil tussen Knauf en Gyproc
Krijnemans schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:51:

Zij gaven aan dat ze dit wel eens met de variant van Gyproc gedaan hadden en dat dit goed te doen moest zijn.
Maar gaat het nu over Aquastuc vs MP75 of Aquastuc vs de Gyproc variant. Wat betreft MP75, dat is een machinepleister. Dus daar zou ik niet met de hand mee bezig gaan. Verder heeft MP75 machinaal ongeveer 25% meer water nodig dan Aquastuc (beetje vreemd dat de leverancier stelt dat er geen verschil is). Dus in dat geval zou het heel makkelijk kunnen dat hij te weinig water heeft gebruikt. Al zou je dan verwachten dat iemand wel slim genoeg is om met meer water te proberen.

[ Voor 27% gewijzigd door Omni superens op 11-02-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-04 16:38
Ik heb onlangs ook een stuckadoor gehad en die was erg specefiek dat ik mijn MP75 en Rotband bij pontmeyer weghaalde. er schijnt dag en nacht verschil te zitten tussen zakken bij de bouwmarkt weg of bij groothandels. dit had volgens mij te maken met dat hen ene in Nederland geproduceerd is en het andere in Duitsland waardoor de samenstelling anders is.

Steam: Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Omni superens schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:02:
Ik had het over het verschil tussen Knauf en Gyproc
Dat had ik inderdaad begrpen!
Omni superens schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:02:
Maar gaat het nu over Aquastuc vs MP75 of Aquastuc vs de Gyproc variant. Wat betreft MP75, dat is een machinepleister. Dus daar zou ik niet met de hand mee bezig gaan. Verder heeft MP75 machinaal ongeveer 25% meer water nodig dan Aquastuc (beetje vreemd dat de leverancier stelt dat er geen verschil is). Dus in dat geval zou het heel makkelijk kunnen dat hij te weinig water heeft gebruikt. Al zou je dan verwachten dat iemand wel slim genoeg is om met meer water te proberen.
In principe hoef ik helemaal geen vergelijk te hebben. Ik vroeg mij af of mensen ervaring hebben/hadden met Knauf Aquastuc. Een vergelijking met andere producten mag daarbij zeker gemaakt worden!
Evert134 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:09:
Ik heb onlangs ook een stuckadoor gehad en die was erg specefiek dat ik mijn MP75 en Rotband bij pontmeyer weghaalde. er schijnt dag en nacht verschil te zitten tussen zakken bij de bouwmarkt weg of bij groothandels. dit had volgens mij te maken met dat hen ene in Nederland geproduceerd is en het andere in Duitsland waardoor de samenstelling anders is.
Dit heb ik ook al vaker gehoord. Mijn rood- en goudband heb ik altijd bij Hornbach gehaald en die kwaliteit vind ik prima en is goed verwerkbaar. De Aquastuc heb ik nu van Bouwmaat vandaan gehaald. Ga ervan uit dat dit een prima kwaliteit is.
barry86 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:29:
Over het algemeen is het een ervaringskwestie mbt het type merk/materiaal en de manier van het aanmaken en verwerkingstijd van het product.
Dit staat los mbt ervaring van een muur stucen zelf en hoe je je gereedshappen moet gebruiken.

v.b.
Knauf uniflott.
Ik kreeg het niet klont vrij aangemaakt en ik voldeed aan alle omschrijvingen.
Toen kwam ik er achter door experimenteren dat ik het poeder handmatig nevelig in het water moest strooien.
Vanuit de zak kwam niet goed. Bij andere stuc producten kon dat wel weer.
Dit stond uiteraard nergens vermeld.
Uiteraard. Ik krijg het natuurlijk niet zo strak en glad als een stukadoor. Maar ik hoef mijzelf niet te betalen en vind het niet zo erg als ik naderhand nog iets kleins moet wegwerken :)

Verder kan ik jullie vertellen dat ik gisteren stel op sprong besloten heb om het plafond ermee te stucen (ongeveer 2,75 m²) +/- 5 mm dik. Ik heb me goed gehouden aan de verhoudingen, maar kreeg een relatief dun product. Dit was bij het aanbrengen zeer lastig.. thanks gravity!

Nadat het eenmaal aangebracht was heb ik meer als 2 uur moeten wachten voordat het goed te pleisteren was zonder luchtbellen te trekken.

Verder zit er een redelijk grove korrel in het product, welke krassen trekt. Deze korrels kwamen naar boven bij het sponsen en kreeg ik dus goed verwijderd. Als laatste handeling heb ik het plafond bevochtigd en nogmaals gepleisterd. Géén krassen meer!

Al met al een goed te verwerken product. Volgende keer iets minder water. Dat scheelt voor zowel het aanbrengen als voor de wachttijd.

Ik laat het topic nog even open staan voor extra suggesties en/of als andere mensen ervaringen hebben met dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Evert134 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:09:
Heeft er vooral mee te maken dat de omloopsnelheid veel hoger ligt bij Pontmeyer (en Bouwmaat, bouwcenter e.d.) dan bij een willekeurige bouwmarkt. Je wilt dit spul zo snel mogelijk verwerken, bij een Gamma wordt het niet FIFO aangevuld en kan het gerust maanden liggen voor een zak verkocht wordt.

Daarom altijd de productiedatum op de zak controleren voor aankoop!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Ik heb ook van diverse stukadoors gehoord dat bijv de Roodband bij de groothandel veel witter opdroogt dan die van de doe het zelf zaak, over verschillen in de verwerkbaarheid heb ik nog nooit wat gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zsazsa lin
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 30-05-2022
Ik ben geen professional, maar ik kan behoorlijk met Rotband omgaan. Met een beetje nabewerking: net ècht! Ook echt grote vlakken van 4:00 meter hoog x 7 meter, zij het op mijn manier ;-). Als vrouw zijnde heb ik niet de snelheid en kracht om in een ronde een zak weg te werken al zou ik het graag willen leren.

Om je vraag te beantwoorden: gisteren heb ik het plafond met de randen boven de tegels gestucadoord met Aquastuc en het was inderdaad net kauwgum. In de kuip mengen met een boorgarde bleef de structuur korrelig, dat pas na veel gedoe op het bord wat fijner werd.
De structuur was mij ook te grof, ik kreeg het moeilijk glad. Het trok inderdaad ook veel krassen.

Op de zak van Aquastuc staat dat de minimale dikte 10 mm is. Daar heb ik me niet aan gehouden. Het is een ongeveer 5 mm geworden. Die 10 mm was te dik ivm het tegelwerk.

Wat ik nog nooit gezien heb en me zeer intrigeert is dat het op verschillende plekken er zich veel vocht leek te verzamelen en bleef druppelden. Net alsof het een aantal afvoerkraantjes nodig had. Het vocht was okerbruin. Is dat een bekend fenomeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.koek
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-05 23:05
Ik reageer nog maar even ook als is net topic wat ouder.

Er zijn soorten aquastuc. De aquastuc in de gipsvorm en de aquastuc NR330 in de cementpleistervorm.
Volgens mij zijn ze behoorlijk verschillend maar hebben ze bijna dezelfde naam. Niet echt handig..

De aquastuc NR330 kom ik tot nu toe niet in de bouwmarkten tegen.

Ik neem aan dat het hier dus om de gipsvariant gaat.
Pagina: 1