Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Offerte(s) Zonnepanelen, jullie mening?

Pagina: 1
Acties:

• Ypho
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 15:22
Na veel lezen (en leechen ;) ), nu toch echt een topic voor zonnepanelen in mijn situatie. Ik heb een aantal offertes opgevraagd, en uiteindelijk zijn er twee offertes boven de rest uit steken, maar hierin zitten nogal wat verschillen. Ik zou graag jullie meningen dan wel ervaringen horen.

Mijn situatie:
  • Huidig verbruik: ongeveer 3000 kWh (nul op de teller is niet perse een doel)
  • Dak: 'normaal' schuin, op het zuiden, geen schaduw
Offerte 1:
  • Totaalprijs: 4148 bruto (3488 netto)
  • 7x PEIMAR Solar SG310M - 310Wp
  • 7x Enphase IQ 7+ omvormer
  • Geschatte opbrengst: 2270 kWh
  • Installatie, meterkast werkzaamheden, bekabeling etc inbegrepen
  • Inclusief BTW-terugvraagservice
  • Geschatte opbrengst per jaar: 2270 kWh
  • 20 jaar garantie op panelen
  • 30 jaar garantie op vermogen (88-89% meen ik)
  • 25 jaar garantie op de omvormers
ZP_Offerte1

Offerte 2:
  • Totaalprijs: 5376 bruto (4443 netto)
  • 9x DMEGC Panelen - 320Wp
  • 9x Enphase IQ 7+ omvormer
  • Geschatte opbrengst: 2880 kWh
  • Inclusief antinestborstels
  • Installatie, meterkast werkzaamheden, bekabeling etc inbegrepen (op voorwaarde dat eigen groep beschikbaar is > dit hebben we al voor de wasmachine/droger)
  • Exclusief bouwkundige werkzaamheden (hak/breek/graaf/stuc/timmer/schilderwerk etc), dakpannen door schade installatie en alle andere niet genoemde zaken in offerte
  • Exclusief BTW-terugvraagservice (kost 150 euro via btw-zonnepanelen.nl, mogelijk ook via eigen boekhouder te regelen, zal ik eens navragen)
  • Geschatte opbrengst per jaar: 2880 kWh
  • 18 maanden garantie op installatiewerkzaamheden
  • Exacte garantie op panelen onbekend, ik meen me te herinneren 12 jaar productgarantie, en 25 jaar 80% vermogen
ZP_Offerte2

Note: De afbeeldingen heb ik zelf snel in elkaar gebrouwen, de vierkantjes voor de panelen zijn ter indicatie en *niet* op schaal :)

Note 2: We hebben bewust gekozen voor micro omvormers, om te voorkomen dat een kastje in huis geplaatst moet worden. De extra kosten nemen we op de koop toe.

Grootste verschillen
  • Offerte 2 legt 5 panelen in portrait (boven dakkapel). Offerte 1 legt er 4 in landscape boven de dakkapel, geeft aan dat het krap is qua montage (tussen schoorsteen), en geeft schaduw op panelen door schoorsteen
  • Offerte 1 legt NIET op dakkapel (te veel risico op schade/lekkage > zie afgelopen weekend met storm), offerte 2 doet dit wel (2 panelen passen net niet op de dakkapel)
  • Offerte 1 is incl BTW terugvraagservice, offerte 2 niet (kost 150 euro om te laten doen) >> Aangezien zowel ik als partner een VOF/eenmanszaak hebben is het goed regelen een uitdaging, dit laat ik liefst doen, ook al kost het wat extra
  • Offerte 2 is inclusief “antinest borstels”, bij offerte 1 “doen we niet ivm degelijkheid”. In onze buurt veel overlast van vogels onder de panelen, dus borstels of andere oplossing wel een pre.
Al met al:
Ik neig naar offerte 2, vooral om de 9 panelen en de antinest borstels, ondanks dat deze iets meer kost. Offerte 1 zegt dat ze de borstels niet plaatsen in verband met de degelijkheid, maar ik vraag me af of dit niet gewoon iets “af doen” is van een product dat zij zelf niet leveren. Ik vraag me dan af wat hier niet degelijk aan kan zijn, wellicht dat iemand er ervaring mee heeft?

Voor wat betreft de dakkapel. Ik vraag me af hoe groot het risico op schade dan wel lekkage inderdaad is op de dakkapel. Ik woon vlak bij de kust, dus wind is er altijd, en als het stormt, hebben we harde wind. Aangezien het paneel “los” ligt met verzwaring van tegels, gaat dit schuiven en kan dit lekkage opleveren?

Het laatste punt, de 4 vs 5 boven de dakkapel. Offerte 2 heeft gemeten, en meer huizen voorzien van panelen in de buurt, dus qua montage moet dit wel goed zitten lijkt me, maar gaat het vermogen van een paneel nou echt zo veel omlaag als deze deels in de schaduw ligt van de schoorsteen? Ik kan voor de grap eens een keer kijken in de avond als de zon onder gaat verderop in de wijk, hoeveel schaduw er dan op valt. Maar zelfs als de opbrengst begin (of einde) van de middag minder is op een paneel, de rest van de middag ligt dit paneel wel vol in de zon. Aangezien mijn dak zuidelijk ligt, lijkt het me dat dit alleen bij zonsopkomst en -ondergang een dingetje te zijn.

Wat zijn jullie ervaringen/meningen betreffende de 7 vs 9 panelen, en leggen op een plat dak (dakkapel)? Zijn er eventueel andere dingen die ik over het hoofd heb gezien?

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:56
@Ypho
anti nest borstels?
iedere vogel die zijn nest bouwt onder panelen mag en zal uitsterven.
het word zo heet onder de panelen als de zon er opstaat (90+ graden) dat de eieren gewoon gekookt worden.
ik ben nog nooit een nest onder de panelen tegen gekomen. :?

2 hoeken gebruiken met 1 omvormer.
(dus wat platter op het dakkapel en wat steiler op het dak.)
dat is vrij geniaal. ;)
zie als extreem voorbeeld mijn oost-west:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
doordat oost en west op een ander moment hun top haalt, kan ik 50% meer Wp op de zelfde omvormer hangen.
oke 2 verschillende hoeken doet dit niet zoals oost-west, maar wel in de lente is steiler beter en in de zomer is platter beter, dus ook een voordeeltje.
maar met de IQ 7 heb je dus een omvormer per paneel, en niet dit voordeeltje. helaas.

(schaduw is vaak veel minder een probleem als je denkt.
het dipje rond 7:00 en 7:30, dat is een hele grote kerk toren.
daar verbleekt een schoorsteen bij. >:)
en op momenten dat jij last hebt van de schaduw op de panelen van de schoorstenen.
dan schijnt de zon ook zo schuin op de panelen dat ze toch weinig opbrengst hebben.
dus verlies je veel van weinig, dus nog steeds weinig verlies. ;) )

de IQ7 is wel leuk, maar maakt het wel wat duur.
kun je niet beter gewoon met een string omvormer werken?
(die kun je wel beter binnen hangen in plaats van buiten, dus heb je wel ergens de ruimte voor nodig.
ik heb hem naast de gasketel hangen (en warmtepomp))

aan gezien je "maar" 4 of 5 panelen boven het dakkapel kunt hebben.
en maar 3 er onder, dus in totaal 7-8.
neem dan dit soort panelen.
https://www.sun-solar.nl/...-e-172-incl-btw-sunsolar/
(het gaat er om dat dit soort paneel geen 32Vmpp levert maar 37Vmpp.
er zijn meer merken die dit kunnen.
wil je echt perfect dan kun je ook deze max 7x pakken:
https://www.sun-solar.nl/...s-e260-incl-btw-sunsolar/
die leveren 55Vmpp.
een 1fase omvormer wil graag 350Vmpp hebben, maar dit hoeft niet precies te zijn. ;)
7x55Vmp = aardig perfect, maar 8x37Vmpp is ook leuk, leuker als 8x32Vmpp. )

dan zou je een omvormer kunnen nemen met 2x een mpp.
maar dan word het wel lastig nog iets te verzinnen op wat er dan op het dakkapel kan liggen.
je moet een minimum aan Vmpp/Voc halen per mpp.
maar is niet onmogenlijk, neem daar 2x of meer panasonic b.v.
(ik zou zelfs panelen op noord overwegen.
dat kan ook goed, lol spul is zo goedkoop het kan tegenwoordig.)

dus welke kant denk je op te kunnen met deze info?

(als je helemaal gek wil doen.
en veel installateurs kennen deze truk niet.
dan kun je panasonic gebruiken, die heb je met 250Wp(1,6x0,8) en 300Wp(1,4x1) en 330Wp (1,6x1).
die panelen hebben allemaal een andere maat maar zijn wel mixbaar in 1 string.
dus krijg je soms wel een veel betere dekking mee. of kun je het dakkapel leuk mee vullen.
het is maar hoe gek je het wil maken. ;) )

edit:
3000 kWh (nul op de teller is niet perse een doel)
klopt, je doel is dus +/-5000 tot 6000kWh per jaar op te wekken.
gewoon om er voor te zorgen dat je de gasketel ook nog kunt vervangen voor een warmtepomp.
en zo geen elektra of gas hoeft te betalen, en elk jaar dus gewoon geld uitbetaald te krijgen via je heffingskorting. ;)
maar een elektra auto en geen benzine/diesel/lpg hoeven af terekenen is ook leuk. >:)

@AUijtdehaag
kun jij je dakkapel foto eens posten voor deze gebruiker.
dit kan veel mooier als 1 paneel. ;)

[Voor 16% gewijzigd door migjes op 11-02-2020 13:04]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• migjes
@AUijtdehaag
a, daar trek je hem vandaan.
thanks.

@Ypho
zoiets dus?
https://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2014/09/IMG_0911Roosendaal.jpg

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ypho
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 15:22
@migjes thanks voor je uitleg. Ik zal het in alle rust later nog eens goed doorlezen, de term Vmpp is nieuw voor me, dus moet even zoeken wat dit precies inhoudt, en hoe dit verhoudt met Wp (of juist niet).

We hebben bewust gekozen om ZP-boeren te laten komen en offreren, omdat ik niet diep genoeg in de materie zit om een goede keuze te maken. De IQ7 hebben we ook bewust voor gekozen omdat we niet een omvormer in huis willen, mede door ruimtegebrek. De extra kosten is hier niet een probleem.

De offertes gaan uit van panelen van 160x100, ze hebben geen kleinere maten benoemd, maar ik kan eens vragen bij "offerte 2" wat zij kunnen betekenen ("offerte 1" was heel duidelijk met "dit kunnen we leveren, en we doen eigenlijk niets anders"). Dan kan er wellicht meer op de dakkapel geplaatst worden. Deze is net te klein voor 2 panelen van 160cm, maar met andere maten kan dit wellicht efficienter worden ingericht. Het zal een constructie worden zoals op de foto in de post hierboven, maar zou je die hoek niet groter maken voor de opbrengst, of is dat onzin?

Voor wat betreft de "antinest borstels". Onze buren hebben ook panelen, en (zeker in het voorjaar) hoor je continu vogels daaronder rotzooien. Ze zijn zelf ook veel bezig geweest met het weghalen van rotzooi/nestjes ervan.

Wat ik vooral voel uit je post is: "Ypho, ga eens rekenen wat je maximaal kwijt kan aanpanelen, wat het oplevert in vmpp, en wat je dan nodig hebt aan omvormers". Ik weet overigens niet of er installateurs zijn die installeren/monteren wat ik zelf koop (als ik dat zou doen), maar dan moet ik meer in de richting zoeken van algemene installateurs, en niet perse ZP-installatie-bedrijven.

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 01-04 15:29
Ypho schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:52:
@migjes thanks voor je uitleg. Ik zal het in alle rust later nog eens goed doorlezen, de term Vmpp is nieuw voor me, dus moet even zoeken wat dit precies inhoudt, en hoe dit verhoudt met Wp (of juist niet).

We hebben bewust gekozen om ZP-boeren te laten komen en offreren, omdat ik niet diep genoeg in de materie zit om een goede keuze te maken. De IQ7 hebben we ook bewust voor gekozen omdat we niet een omvormer in huis willen, mede door ruimtegebrek. De extra kosten is hier niet een probleem.

De offertes gaan uit van panelen van 160x100, ze hebben geen kleinere maten benoemd, maar ik kan eens vragen bij "offerte 2" wat zij kunnen betekenen ("offerte 1" was heel duidelijk met "dit kunnen we leveren, en we doen eigenlijk niets anders"). Dan kan er wellicht meer op de dakkapel geplaatst worden. Deze is net te klein voor 2 panelen van 160cm, maar met andere maten kan dit wellicht efficienter worden ingericht. Het zal een constructie worden zoals op de foto in de post hierboven, maar zou je die hoek niet groter maken voor de opbrengst, of is dat onzin?

Voor wat betreft de "antinest borstels". Onze buren hebben ook panelen, en (zeker in het voorjaar) hoor je continu vogels daaronder rotzooien. Ze zijn zelf ook veel bezig geweest met het weghalen van rotzooi/nestjes ervan.

Wat ik vooral voel uit je post is: "Ypho, ga eens rekenen wat je maximaal kwijt kan aanpanelen, wat het oplevert in vmpp, en wat je dan nodig hebt aan omvormers". Ik weet overigens niet of er installateurs zijn die installeren/monteren wat ik zelf koop (als ik dat zou doen), maar dan moet ik meer in de richting zoeken van algemene installateurs, en niet perse ZP-installatie-bedrijven.
Paar punten:
- Volgens mij zou je ex btw toch wel onder de 1 eur/Wp uit moeten kunnen komen inclusief installatie. Kijk ook even bij deze aanbieders. Die staan bekend als scherp qua prijs:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
https://www.sun-solar.nl/
https://www.solar-outlet.nl/
- Vergis je niet in hoe klein veel normale omvormers zijn. Bij mij hangt een Solax Air 3.3kW omvormer, en ik was eerlijk gezegd enorm verbaasd door de kleine footprint (BxHXD:323x402x119mm). Dat is dus ongeveer even groot als een A3 vel papier en zo dik als 2 pakken papier.
- ik zou even goed uittellen wat er past op je dak op basis van bouwtekeningen of de maten van je dakpannen. Het is echt zeer de moeite waard om een dak in een keer vol te leggen. Later bij leggen is qua kosten vaak niet heel interessant. Daarnaast zal in veel gevallen het elektriciteitsverbruik alleen maar toenemen in de toekomst (warmtepomp, airco, elektrisch koken, elektrische auto, etc.)

• migjes
Ypho schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:52:
Vmpp x Ampp = Wp ;)
of V(oltage) x A(mperage) = W(attage)
Vmpp = dus de Voltage uit de panelen wat op de mpp staat.
de mpp is een unit die in de omvormer zit er er voor zorgt dat je de juiste tegen druk geeft aan de panelen zodat ze de meeste W(p) geven.
Wp = Watt Piek.
dus de hoogste Watt die het paneel onder bepaalde omstandigheden haalt.
temperatuur + hoeveelheid zonlicht en wind (die zorg voor afkoeling). ;)
de IQ7 is niet tof om te gebruiken in jouw geval, die levert maar 240W.
en die gaat nooit meer als 240W leveren ook hang je daar een 340Wp paneel aan.
de IQ7+ is al wat toffer die levert 290W ook al hang je daar een 340Wp paneel aan.
eigenlijk zijn die unit bedoeld voor ouderwetse panelen, die hadden minder Wp. ;)
met het moderne spul is dat niet leuk meer om te gebruiken.

en dan de prijs?
95€ voor maar 290W.
95/290W = 0,32€/W pfff is duur.
random voorbeeld gewone omvormer:
https://www.winkelman-zon...splay=detail&merk=Growatt
440€/3000W= 0,14€/W
ruim de helft goedkoper, en dan neem ik de extra dingen die je bij de IQ7 nog nodig hebt niet eens mee.
dus verschil is erg groot. ;)
er zijn best wel wat vreemde maten te vinden als je zoekt.
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...sj25/51828/?display=tiles
https://www.winkelman-zon...00wp/52037/?display=tiles
https://www.winkelman-zon...30wp/50996/?display=tiles
of een paneel van 2 meter, dat kan ook.
https://www.winkelman-zon...05wp/51792/?display=tiles
etc etc.......

paneel boeren zijn vaak lui, en gaan niet te moeilijk doen. ;)
(ik snap wel waarom dat zo is.)
zelf uitzoeken levert vaak veel op.

mijn dakkapel is 1,4m diep en 5,8m lang.
en toch heb ik daar panelen liggen van 1,6m.
dit omdat ze een stukje boven het schuine dak kunnen uitsteken. ;)
(dit kan met het juiste bevestiging materiaal wel. niet met die beton voeten ;) )
in de breedte zijn de panelen 0,8m, dit 7x =5,6m
er is best wel wat mogenlijk als je zoekt en nadenkt.

(voor jouw is een platte hoek op het dakkapel interesanter, omdat je het kunt mixen met ene stevigere hoek.
een aantal panelen die doen het dan beter in de lente/herfst en de andere beter in de zomer.
dus iets meer Wp als W omvormer mogenlijk, bespaart kosten. ;) )
ach de vogels rotzooien wel eens wat rond de panelen.
maar een nest heb ik ze nog nooit zien maken, dat is gedoemd te mislukken.
dus het is echt totaal zinloos om "antinest borstels" te plaatsen.
(ach het verkoopt natuurlijk wel lekker, dat is de grootste waarde. ;) )
jep, dit levert je veel op.
en een installateur vinden die het installeert, dat lukt wel. ;)

als ik een grove schatting maak en je volgt al mijn tip's
dan kun jij meer Wp op dat dak krijgen als je denkt, en dus met gemak de 3000kWh per jaar kunnen halen.
en je bent nog goedkoper uit als de offertes die je nu hebt gehad. (enphase is gewoon weg duur en ouderwets.)
0,90€/Wp moet kunnen vandaag de dag. ;)

edit:
om je een idee te geven bereken ik even via:
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
(geen reclame, maar hun prijzen zijn gemiddeld genomen wel oke.)

8 panelen (dus zonder dakkapel)
Jinko JKM340M-60H-V Cheetah Half Cel Full Zilver Frame 340Wp
1.104,00
Goodwe 1-fase Omvormer GW2500-NS, 1 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI
431,00
Clickfit EVO complete set rij van 5 panelen portret pannedak met zwarte klemmen
130,00
Clickfit EVO complete set 1 rij 3 panelen landscape pannendak met zwarte klemmen
121,20
Complete installatie 8 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
1.059
totaal ex BTW 2.400,99
BTW 504,21
Totaal incl. btw 2.905,20

hier komt nog een 100€ boven op voor extra kabels waarschijnlijk.
dus een grove 2500€ ex BTW.
2500€ ( 8 x340Wp) = 0,91€/Wp.
maakt een 0,91€/Wp ex BTW.

(deel de kost prijs ex BTW door het aantal Wp wat word geleverd voor een betere vergelijking.
anders een beetje appels met peren vergelijken. ;) )

edit2:
een dak zoals jij hebt zou aardig rond de 1kWh per Wp uit moeten komen.
1kWh kost nu +/-0,23€
dus 0,91€/Wp / 0,23€ = 4 jaar terug verdiend.
(dit zal iets langer worden, maar niet veel, gewoon omdat je nu maar 2 zomers hebt met salderen, daar na zal de winst iets minder worden, lastig te zeggen hoeveel precies denk aan +/- 4 tot 5 jaar.)

[Voor 12% gewijzigd door migjes op 11-02-2020 16:26]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True