Na veel lezen (en leechen
), nu toch echt een topic voor zonnepanelen in mijn situatie. Ik heb een aantal offertes opgevraagd, en uiteindelijk zijn er twee offertes boven de rest uit steken, maar hierin zitten nogal wat verschillen. Ik zou graag jullie meningen dan wel ervaringen horen.
Mijn situatie:
Offerte 2:
Note: De afbeeldingen heb ik zelf snel in elkaar gebrouwen, de vierkantjes voor de panelen zijn ter indicatie en *niet* op schaal
Note 2: We hebben bewust gekozen voor micro omvormers, om te voorkomen dat een kastje in huis geplaatst moet worden. De extra kosten nemen we op de koop toe.
Grootste verschillen
Ik neig naar offerte 2, vooral om de 9 panelen en de antinest borstels, ondanks dat deze iets meer kost. Offerte 1 zegt dat ze de borstels niet plaatsen in verband met de degelijkheid, maar ik vraag me af of dit niet gewoon iets “af doen” is van een product dat zij zelf niet leveren. Ik vraag me dan af wat hier niet degelijk aan kan zijn, wellicht dat iemand er ervaring mee heeft?
Voor wat betreft de dakkapel. Ik vraag me af hoe groot het risico op schade dan wel lekkage inderdaad is op de dakkapel. Ik woon vlak bij de kust, dus wind is er altijd, en als het stormt, hebben we harde wind. Aangezien het paneel “los” ligt met verzwaring van tegels, gaat dit schuiven en kan dit lekkage opleveren?
Het laatste punt, de 4 vs 5 boven de dakkapel. Offerte 2 heeft gemeten, en meer huizen voorzien van panelen in de buurt, dus qua montage moet dit wel goed zitten lijkt me, maar gaat het vermogen van een paneel nou echt zo veel omlaag als deze deels in de schaduw ligt van de schoorsteen? Ik kan voor de grap eens een keer kijken in de avond als de zon onder gaat verderop in de wijk, hoeveel schaduw er dan op valt. Maar zelfs als de opbrengst begin (of einde) van de middag minder is op een paneel, de rest van de middag ligt dit paneel wel vol in de zon. Aangezien mijn dak zuidelijk ligt, lijkt het me dat dit alleen bij zonsopkomst en -ondergang een dingetje te zijn.
Wat zijn jullie ervaringen/meningen betreffende de 7 vs 9 panelen, en leggen op een plat dak (dakkapel)? Zijn er eventueel andere dingen die ik over het hoofd heb gezien?
Mijn situatie:
- Huidig verbruik: ongeveer 3000 kWh (nul op de teller is niet perse een doel)
- Dak: 'normaal' schuin, op het zuiden, geen schaduw
- Totaalprijs: 4148 bruto (3488 netto)
- 7x PEIMAR Solar SG310M - 310Wp
- 7x Enphase IQ 7+ omvormer
- Geschatte opbrengst: 2270 kWh
- Installatie, meterkast werkzaamheden, bekabeling etc inbegrepen
- Inclusief BTW-terugvraagservice
- Geschatte opbrengst per jaar: 2270 kWh
- 20 jaar garantie op panelen
- 30 jaar garantie op vermogen (88-89% meen ik)
- 25 jaar garantie op de omvormers

Offerte 2:
- Totaalprijs: 5376 bruto (4443 netto)
- 9x DMEGC Panelen - 320Wp
- 9x Enphase IQ 7+ omvormer
- Geschatte opbrengst: 2880 kWh
- Inclusief antinestborstels
- Installatie, meterkast werkzaamheden, bekabeling etc inbegrepen (op voorwaarde dat eigen groep beschikbaar is > dit hebben we al voor de wasmachine/droger)
- Exclusief bouwkundige werkzaamheden (hak/breek/graaf/stuc/timmer/schilderwerk etc), dakpannen door schade installatie en alle andere niet genoemde zaken in offerte
- Exclusief BTW-terugvraagservice (kost 150 euro via btw-zonnepanelen.nl, mogelijk ook via eigen boekhouder te regelen, zal ik eens navragen)
- Geschatte opbrengst per jaar: 2880 kWh
- 18 maanden garantie op installatiewerkzaamheden
- Exacte garantie op panelen onbekend, ik meen me te herinneren 12 jaar productgarantie, en 25 jaar 80% vermogen

Note: De afbeeldingen heb ik zelf snel in elkaar gebrouwen, de vierkantjes voor de panelen zijn ter indicatie en *niet* op schaal
Note 2: We hebben bewust gekozen voor micro omvormers, om te voorkomen dat een kastje in huis geplaatst moet worden. De extra kosten nemen we op de koop toe.
Grootste verschillen
- Offerte 2 legt 5 panelen in portrait (boven dakkapel). Offerte 1 legt er 4 in landscape boven de dakkapel, geeft aan dat het krap is qua montage (tussen schoorsteen), en geeft schaduw op panelen door schoorsteen
- Offerte 1 legt NIET op dakkapel (te veel risico op schade/lekkage > zie afgelopen weekend met storm), offerte 2 doet dit wel (2 panelen passen net niet op de dakkapel)
- Offerte 1 is incl BTW terugvraagservice, offerte 2 niet (kost 150 euro om te laten doen) >> Aangezien zowel ik als partner een VOF/eenmanszaak hebben is het goed regelen een uitdaging, dit laat ik liefst doen, ook al kost het wat extra
- Offerte 2 is inclusief “antinest borstels”, bij offerte 1 “doen we niet ivm degelijkheid”. In onze buurt veel overlast van vogels onder de panelen, dus borstels of andere oplossing wel een pre.
Ik neig naar offerte 2, vooral om de 9 panelen en de antinest borstels, ondanks dat deze iets meer kost. Offerte 1 zegt dat ze de borstels niet plaatsen in verband met de degelijkheid, maar ik vraag me af of dit niet gewoon iets “af doen” is van een product dat zij zelf niet leveren. Ik vraag me dan af wat hier niet degelijk aan kan zijn, wellicht dat iemand er ervaring mee heeft?
Voor wat betreft de dakkapel. Ik vraag me af hoe groot het risico op schade dan wel lekkage inderdaad is op de dakkapel. Ik woon vlak bij de kust, dus wind is er altijd, en als het stormt, hebben we harde wind. Aangezien het paneel “los” ligt met verzwaring van tegels, gaat dit schuiven en kan dit lekkage opleveren?
Het laatste punt, de 4 vs 5 boven de dakkapel. Offerte 2 heeft gemeten, en meer huizen voorzien van panelen in de buurt, dus qua montage moet dit wel goed zitten lijkt me, maar gaat het vermogen van een paneel nou echt zo veel omlaag als deze deels in de schaduw ligt van de schoorsteen? Ik kan voor de grap eens een keer kijken in de avond als de zon onder gaat verderop in de wijk, hoeveel schaduw er dan op valt. Maar zelfs als de opbrengst begin (of einde) van de middag minder is op een paneel, de rest van de middag ligt dit paneel wel vol in de zon. Aangezien mijn dak zuidelijk ligt, lijkt het me dat dit alleen bij zonsopkomst en -ondergang een dingetje te zijn.
Wat zijn jullie ervaringen/meningen betreffende de 7 vs 9 panelen, en leggen op een plat dak (dakkapel)? Zijn er eventueel andere dingen die ik over het hoofd heb gezien?
🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android