Twee domeincontrollers van twee verschillende netwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikeltjee
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-02-2020
Mijn vraag

Is het mogelijk om twee verschillende AD domeinen met twee domaincontrollers in één LAN netwerk te hebben? (Sorry, titel in het topic staat verkeerd omschreven)

Kort uitgelegd:

Twee locaties. Twee domeinnetwerken.

Locatie A heeft dc1.bami.local
Locatie B heeft dc1.nasi.local

Ik wil een dc2.bami.local toevoegen aan Locatie B.
Kan ik dit doen terwijl domein nasi.local nog actief is binnen hetzelfde subnet?

Wat je dus krijgt is dat op locatie B dc1.nasi.local en dc2.bami.local in één netwerk draaien.

In een later stadium zal domein nasi.local komen te vervallen en draait locatie B volledig op bami.local.

Ik weet dat je de DNS rol voor dc2.bami.local kan overslaan, DNS conflict zal er dus niet zijn.
DHCP heb ik ook afgevangen, dus geen probleem.

Zijn er andere mogelijke conflicten of aandachtspunten?

Het (tijdelijk) aanmaken van een ander subnet voor dc2.bami.local is in dit geval uitgesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door Maikeltjee op 11-02-2020 11:28 ]

Beste antwoord (via Maikeltjee op 11-02-2020 13:54)

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Is inderdaad geen probleem maar weet dat DNS hier je vriend is en tip top in orde moet zijn.

Je mag ook de DNS rol installeren hoor op die nieuwe DC, nog beter, elke DNS server in je netwerk kan clients van beide domeinen behandelen! De DNS server van bami.local behandelt al zijn domein requests maar je configureert in die DNS server een conditional forwarder voor nasi.local naar een nasi.local DNS server en voila, alle requests dat die binnenkrijgt voor nasi.local stuurt die gewoon door naar een nasi.local DNS server, omgekeerd kan uiteraard ook.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Maikeltjee schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:20:
...
Het (tijdelijk) aanmaken van een ander subnet voor dc2.bami.local is in dit geval uitgesloten.
Waarom?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ja, je kunt twee verschillende domains hebben, die niet eens in hetzelfde forest hangen, in hetzelfde subnet. Mits je DNS in orde is, zullen er geen problemen zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Is inderdaad geen probleem maar weet dat DNS hier je vriend is en tip top in orde moet zijn.

Je mag ook de DNS rol installeren hoor op die nieuwe DC, nog beter, elke DNS server in je netwerk kan clients van beide domeinen behandelen! De DNS server van bami.local behandelt al zijn domein requests maar je configureert in die DNS server een conditional forwarder voor nasi.local naar een nasi.local DNS server en voila, alle requests dat die binnenkrijgt voor nasi.local stuurt die gewoon door naar een nasi.local DNS server, omgekeerd kan uiteraard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 09:42
Zoals hierboven al aangegeven even de DNS goed zetten, en let erop dat je maar 1 DHCP-server gebruikt. Daar zit vermoedelijk je grootste probleem, namelijk de juiste DNS op de juiste werkstations laten afleveren via DHCP. Zijn wel wat mogelijkheden voor te verzinnen. Makkelijkste is om fixed IP's toe te kennen aan devices die op Bami moeten komen, en Nasi via DHCP laten gaan. Andere optie is om een 2e scope te definieren en op de mac-adressen reserveringen te zetten, maar is wat omslachtig als je het mij vraagt. Als je het dermate ver moet laten komen, kan je er net zo goed een eigen VLAN en subnetje aan vast knopen.

iRacing Profiel