Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wjvh
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 30-03 13:09
Ik ben eens kritsch naar mijn verzekeringen aan het kijken.
Een van de zaken die ik bekijk is de inboedelverzekering.
Ik ben getrouwd, en woon in een hoekhuis met een (denk ik) redelijk normale
inboedel.
Maar veel van de zaken zijn wel oud.

Bij welke verzekeringsmaatschappij zou je dan het beste een verzekering kunnen afsluiten
om nog iets terug te krijgen als je aan de beurt bent? Nieuw waarde hoeft niet, maar ik wil wel
een stukje op weg zijn als het nodig is (ik heb geen zin om naar de kringloop te gaan).

Vergelijkingssites kijken veel naar prijs; reviews gaan alleen over "afsluiten met drie keer klikken"; dus ik kom daar niet echt veel verder mee.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Verzekeringen kijken niet naar leeftijd van de spullen, althans ik heb nooit iemand gezien of een vragenlijst gehad met de vraag hoe oud mijn TV of bank is. Deze verzekeringen gaan er om dat je inderdaad weer op weg geholpen wordt wanneer er iets gebeurt met je spullen.

Dat jij oude spullen in huis hebt betekent dat ze afgeschreven zijn. Wanneer je nieuwe spullen moet aanschaffen betaal je echter wel weer de nieuwprijs van die dingen. Daarom heb je deze verzekering.

Er zijn wel verzekeringen waarbij je de waarde van de inboedel globaal kunt opgeven zodat je premie wordt aangepast. Doorgaans is dat alleen wanneer je meer en dure spullen in huis hebt zodat de premie omhoog gaat. De andere kant op wordt bijna niet gedaan, levert de verzekeraar niks op.

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 22:07

LankHoar

Professionele amateur

Naar mijn weten sluit je een verzekering niet per item af, maar gewoon voor een bepaald (plafond) bedrag. Mocht er dan brand zijn krijg je dat uitgekeerd, en bij diefstal moet je een lijst opgeven van gestolen spullen en de waarde. Dat was in ieder geval hoe het bij de inbraak bij mijn ouders werkte ~15 jaar geleden.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 03-04 19:03

Reptile209

- gers -

sypie schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:01:
Verzekeringen kijken niet naar leeftijd van de spullen, althans ik heb nooit iemand gezien of een vragenlijst gehad met de vraag hoe oud mijn TV of bank is. Deze verzekeringen gaan er om dat je inderdaad weer op weg geholpen wordt wanneer er iets gebeurt met je spullen.

Dat jij oude spullen in huis hebt betekent dat ze afgeschreven zijn. Wanneer je nieuwe spullen moet aanschaffen betaal je echter wel weer de nieuwprijs van die dingen. Daarom heb je deze verzekering.

Er zijn wel verzekeringen waarbij je de waarde van de inboedel globaal kunt opgeven zodat je premie wordt aangepast. Doorgaans is dat alleen wanneer je meer en dure spullen in huis hebt zodat de premie omhoog gaat. De andere kant op wordt bijna niet gedaan, levert de verzekeraar niks op.
Nee, je premie wordt gebaseerd op 'standaard inboedels', zodat je niet de waarde van al je spullen hoeft op te geven. Maar bij uitkeren wordt wel degelijk naar de dagwaarde gekeken, op basis van afschrijvings-systemen. Zie bijvoorbeeld ASR: link (klik onder Verzekerd bedrag door voor pdf. Idem bij Klaverblad, en dus - neem ik aan - bij iedere verzekeraar.

Saillant detail: je moet bij claimen van je schade dus niet alleen aantonen (of aannemelijk maken) wat je hebt/had, maar ook hoe oud het is en wat het gekost heeft. Lees: bonnetjes. :X

Je kan ook niet verwachten dat je "ouwe troep" van >10 jaar tegen nieuwprijs wordt vergoed. Dan wordt het wel een goudmijntje om mee te frauderen...

[Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 11-02-2020 11:12]

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Luckei
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23:32
Ten tijde van afsluiten van mijn inboedelverzekering was het vrij eenvoudig (ca 3 jaar geleden):
is je inboedel meer of minder dan €35.000 waard?

Als ik nu op Independer kijk kan je ook heel snel wat gegevens invullen en dan per verzekeraar het tabblad 'Kostbaarheden' openklappen om te zien wat er per categorie is gedekt.

Moet je alleen zelf inschatten wat iets waard is afhankelijk van gebruiksstatus en leeftijd natuurlijk. (Laptop van 10 jaar oud destijds €1000 zal nu natuurlijk niet veel meer waard zijn om een vergelijkbaar product te kopen bij bv brand of diefstal)

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Reptile209 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Nee, je premie wordt gebaseerd op 'standaard inboedels', zodat je niet de waarde van al je spullen hoeft op te geven. Maar bij uitkeren wordt wel degelijk naar de dagwaarde gekeken, op basis van afschrijvings-systemen. Zie bijvoorbeeld ASR: link (klik onder Verzekerd bedrag door voor pdf. Idem bij Klaverblad, en dus - neem ik aan - bij iedere verzekeraar.

Saillant detail: je moet bij claimen van je schade dus niet alleen aantonen (of aannemelijk maken) wat je hebt/had, maar ook hoe oud het is en wat het gekost heeft. Lees: bonnetjes. :X

Je kan ook niet verwachten dat je "ouwe troep" van >10 jaar tegen nieuwprijs wordt vergoed. Dan wordt het wel een goudmijntje om mee te frauderen...
Dat was niet mijn ervaring tijdens de inbraak bij mijn ouders. Ik weet niet welke verzekeraar mijn ouders toen hadden (ik was 15-16 toen het gebeurde). Er werd gewoon gevraagd een lijst van items op te schrijven met daarbij de aanschafprijs, en dat werd vergoed. We hadden destijds trouwens wel een gloednieuwe PC (het zien van de verpakking door een raam heeft waarschijnlijk bijgedragen aan het plegen van de inbraak). Het genoemde bedrag werd naar mijn weten volledig uitgekeerd, en bonnetjes hadden we absoluut niet van alles. Zo was er van mij een hele stapel games weg, en ik heb gegokt wat die gekost hebben. Werd niet naar verklaring of bon gevraagd. Daar zaten ook games van 10 jaar oud bij.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

LankHoar schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:39:
[...]

Dat was niet mijn ervaring tijdens de inbraak bij mijn ouders. Ik weet niet welke verzekeraar mijn ouders toen hadden (ik was 15-16 toen het gebeurde). Er werd gewoon gevraagd een lijst van items op te schrijven met daarbij de aanschafprijs, en dat werd vergoed. We hadden destijds trouwens wel een gloednieuwe PC (het zien van de verpakking door een raam heeft waarschijnlijk bijgedragen aan het plegen van de inbraak). Het genoemde bedrag werd naar mijn weten volledig uitgekeerd, en bonnetjes hadden we absoluut niet van alles. Zo was er van mij een hele stapel games weg, en ik heb gegokt wat die gekost hebben. Werd niet naar verklaring of bon gevraagd. Daar zaten ook games van 10 jaar oud bij.
Daar heb je gelijk in, en verzekeraars/schade-experts zullen heus wel snel meegaan in een aannemelijk verhaal. Heb ik een keer gehad na een inbraak. Tasje met CD's: aantal dat ik opgaf x standaard bedrag per CD. Ook een verzekeraar maakt een afweging tussen wat ze uit moeten keren en de moeite die het ook bij hen kost om dat allemaal uit te pluizen. Die gloednieuwe PC heeft uiteraard ook nog geen noemenswaardige afschrijving, dus nieuwprijs (en je ouders hadden daar vast de bon nog wel van :P).

Mijn punt was dus: je gaat niet een hagelnieuwe bank, garderobe en TV krijgen na een brand, als je niet op z'n minst aannemelijk kunt maken dat die spullen ook echt tamelijk nieuw waren.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 03-04 16:18
Je moet gewoon om de paar jaar eens met je makelaar praten of je correct verzekerd bent.

In België bieden sommige verzekeraars een standaard verzekering aan die grofweg gebaseerd is op een paar basisgegevens van je huis zoals aantal kamers, badkamers, m2 en daar hun premie op bepalen.
Voordeel is dat je dan nooit onderverzekerd bent. Wel zijn er dan limieten per voorwerp om uit te sluiten dat je die Picasso van 3 ton in een flat van 12m2 gaat hangen, laat stelen, en de verzekering tilt.
Dus voor speciale dure voorwerpen moet je een aparte melding doen.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Reptile209 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:53:
Mijn punt was dus: je gaat niet een hagelnieuwe bank, garderobe en TV krijgen na een brand, als je niet op z'n minst aannemelijk kunt maken dat die spullen ook echt tamelijk nieuw waren.
Lijkt me onmogelijk, vooral bij een brand. Ik ben bijvoorbeeld iemand die probeert zoveel mogelijk cash te betalen. Stel deze maand vervangen we al onze meubels, gelijk alles in dezelfde stijl, en over een maand ofzo breekt er brand uit en alles gaat verloren... Hoe ga je dan aantonen dat dit nieuw meubilair betrof? De bankrekening laat alleen zien dat er inkomen gestort word, basale dingen als huur en verzekering worden afgeschreven, maar verder zijn niet-standaard uitgaven doorgaans contact en dus onzichtbaar.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 18:30
sypie schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:01:

Dit klopt niet. Als jij in 1995 een beeldbuis gekocht hebt voor 5000 gulden dan ga je daar geen 2000 euro voor vangen om er een OLED voor te kopen. Ze kijken naar de dagwaarde. Als jij al die jaren dat product gebruikt hebt en het financieel afgeschreven is, dan krijg je er geen drol voor.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

LankHoar schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:22:
[...]

Lijkt me onmogelijk, vooral bij een brand. Ik ben bijvoorbeeld iemand die probeert zoveel mogelijk cash te betalen. Stel deze maand vervangen we al onze meubels, gelijk alles in dezelfde stijl, en over een maand ofzo breekt er brand uit en alles gaat verloren... Hoe ga je dan aantonen dat dit nieuw meubilair betrof? De bankrekening laat alleen zien dat er inkomen gestort word, basale dingen als huur en verzekering worden afgeschreven, maar verder zijn niet-standaard uitgaven doorgaans contact en dus onzichtbaar.
Ik denk dat een brandexpert daar wel verrassend veel info uit de rokende puinhopen kan halen, zeker als het om substantiële bedragen gaat. Maar ik heb die afschrijvingen lijstjes ook niet verzonnen, ze staan gewoon online. En dan is dus de volgende logische stap: voor welk bedrag heb je wanneer wat gekocht. :)

• wjvh
[...]

.... maar verder zijn niet-standaard uitgaven doorgaans contact en dus onzichtbaar.
Dat betwijfel ik. Als ik meubels koop, of een TV betaal ik die echt niet contant (ik neem aan dat je dat bedoelt),
maar met de pinpas. Omschrijvingen op de afschriften zijn echter wel vaag en nauwelijks te traceren naar meubelhandel Jan de Vries.

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23-02 22:17
Er bestaan wel verzekeraars die nieuwwaarde uitkeren, maar deze zijn redelijk zeldzaam. Nationale Nederlanden is er geloof ik eentje van (tot 10 jaar oud krijg je nieuwwaarde als ik me niet vergis).

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

wjvh schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:56:
Ik ben eens kritsch naar mijn verzekeringen aan het kijken.
Een van de zaken die ik bekijk is de inboedelverzekering.
Ik ben getrouwd, en woon in een hoekhuis met een (denk ik) redelijk normale
inboedel.
Maar veel van de zaken zijn wel oud.

Bij welke verzekeringsmaatschappij zou je dan het beste een verzekering kunnen afsluiten
om nog iets terug te krijgen als je aan de beurt bent? Nieuw waarde hoeft niet, maar ik wil wel
een stukje op weg zijn als het nodig is (ik heb geen zin om naar de kringloop te gaan).

Vergelijkingssites kijken veel naar prijs; reviews gaan alleen over "afsluiten met drie keer klikken"; dus ik kom daar niet echt veel verder mee.
Je moet ook de info erbij lezen. daar staat vaak dat je voor totaal bedrag verzekerd bent. (facturen van aankopen bewaren, zowel digitaal als op papier)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

wjvh schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Dat betwijfel ik. Als ik meubels koop, of een TV betaal ik die echt niet contant (ik neem aan dat je dat bedoelt),
maar met de pinpas. Omschrijvingen op de afschriften zijn echter wel vaag en nauwelijks te traceren naar meubelhandel Jan de Vries.
Dat is wel heel selectief quoten.. Ik geef aan dat ik niet-standaard uitgaven zoveel mogelijk probeer te betalen met cash, dus ook een TV enzo. Ik ben (nog) niet de enige. Denk aan oudere en privacybewuste mensen.

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Ga eens langs bij een assurantieadviseur net zo duur als online en daar krijg je objectief advies en de schade afhandeling is echt beter.

Je inboedel is al snel meer waard dan dat je zelf denkt dus mensen zijn vaak onderverzekerd.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Engineer21
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03-04 09:12
Ik heb laatst dit probleem gehad met mijn all risk inboedelverzekering bij Promovendum. Mijn zoontje had mijn smartphone in bad gegooid en die was dus kapot. Promovendum vergoed echter niks omdat ze een afschrijving per jaar van 33% aanhouden voor een smartphone en dan ook nog eens een eigen risico van 100 euro. Ik heb gelijk die verzekering opgezegd want zoveel relatief nieuwe spullen heb ik niet en ze gaan dus echt keihard van een voor hun gunstige dagwaarde uit. Moest wel een nieuwe smartphone kopen...

• ZieMaar!
  • Laatst online: 20:39
Er zullen vast verschillen zitten tussen verzekeraars maar ik vind de gedachtengang van afschrijving niet zo gek. 33% per jaar voor een telefoon vind ik niet gek en ergens lijkt het me ook prima dat schade door kinderen die dingen in een bad gooien een eigen risico heeft.

De afschrijving zal heus per onderdeel wel verschillen. In theorie vervang je bijvoorbeeld elke 10 jaar ene bankstel, dus als dat bankstel € 5000,- kost, dan zou je toch in jaar 9 al € 4500,- moeten hebben gespaard en is het toch juist prima dat de verzekering de missende € 500,- vergoed?

En dat cash betalen, prima, dat kan, maar ook dan heb je toch gewoon een bonnetje? Of een foto van je volledig nieuwe inrichting?

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:08
[...]

Wat verwacht jij dat ze doen als jij stelt dat je toch echt een splinternieuwe bank van €10k had staan, maar die is helaas geheel afgebrand, factuur is mee de fik in gegaan, pin bonnetje is er niet, en ook geen kopie van de factuur. Dan verwacht ik niet dat ze jou op je blauwe ogen geloven.

Oftewel als jij niet kan bewijzen wanneer hij gekocht is, kan je ook niet bewijzen voor hoeveel hij gekocht is, en zou je alles kunnen claimen. Maar zo werkt het niet. Overigens in de praktijk blijft volgens mij ook bij een brand heel veel nog over.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:37

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Om deze reden overweeg ik al een tijdje helemaal geen inboedelverzekering meer te nemen, en ben ik sowieso voor de goedkoopste gegaan. De meeste van mijn meubels zijn 15+ jaar oud, veel zaken als wasmachine tweede of derdehands, een niet-standaard kledingkast (ook hier veel tweedehands, maar ook een leren jas van € 500 die al 10 jaar oud is). Niet eens een tv, wel veel onvervangbare boeken. Een derdehands telefoon, maar wel een laptop van € 1.500. Ik hoop een paar honderd euro te vangen als de boel affikt, maar verwacht het eigenlijk niet eens. En die paar honderd euro, die kan ik zelf ook nog wel dragen.

Note to self: being good is often more important than being right.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06:34
Alleen jammer dat in veel huurcontracten verplicht wordt een inboedelverzekering te nemen @Ardana . In ieder geval is dat de eerste reden dat ik er eentje heb. Enige wat wat waard is hier in huis (meer dan 100 euro dagwaarde) is mijn vriendin. Voor de rest is alles oud.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

@Ardana los van het geld is er ook een enorm stuk ongemak dat er bij komt kijken. Wij hebben ook veel (bijna alleen maar) tweedehands/relatief oude spullen. Maar wanneer de boel af fikt heb ik andere dingen aan mijn hoofd dan een tweedehands shopping spree met bijbehorend gesleep van spullen (hebben zelf geen auto), en moet dat makkelijk en snel kunnen gebeuren. Neem bijvoorbeeld kleding: ik vind het erg lastig om te slagen voor tweedehands kleding, en toch is dat 95% van wat ik draag. Wanneer ik dan ineens nieuwe kleding nodig heb duik ik toch echt een C&A ofzo in ;)

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:37

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

LankHoar schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:40:
@Ardana los van het geld is er ook een enorm stuk ongemak dat er bij komt kijken. Wij hebben ook veel (bijna alleen maar) tweedehands/relatief oude spullen. Maar wanneer de boel af fikt heb ik andere dingen aan mijn hoofd dan een tweedehands shopping spree met bijbehorend gesleep van spullen (hebben zelf geen auto), en moet dat makkelijk en snel kunnen gebeuren. Neem bijvoorbeeld kleding: ik vind het erg lastig om te slagen voor tweedehands kleding, en toch is dat 95% van wat ik draag. Wanneer ik dan ineens nieuwe kleding nodig heb duik ik toch echt een C&A ofzo in ;)
Maar je zult toch niet het volledige bedrag terugkrijgen, en dus geen nieuwe inboedel aan kunnen schaffen. En ja, als alles affikt, zal ik ook 2-3 setjes bij de C&A halen, de rest komt dan wel weer tweedehands. En een matras haal ik bij de Lidl, de lattenbodem bij de Ikea, paar honderd euro. De rest? Komt wel een keer. Ja, ook weer tweedehands.

Note to self: being good is often more important than being right.

• wjvh
ZieMaar! schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:03:
De afschrijving zal heus per onderdeel wel verschillen. In theorie vervang je bijvoorbeeld elke 10 jaar ene bankstel, dus als dat bankstel € 5000,- kost, dan zou je toch in jaar 9 al € 4500,- moeten hebben gespaard en is het toch juist prima dat de verzekering de missende € 500,- vergoed?
En dat is nu juist het probleem. Als ik alleen 500 krijg omdat ik de rest al gespaard heb is het nut van de verzekering klein.
Ik woon bijna 30 jaar in mijn huidige huis, en heb destiijds een heel dure kledingkast gekocht.
Maar wel super stevig en alle schuifdeuren en planken zijn nog steeds perfect: kortom kan echt mee zolang ik in mijn huis blijf wonen.

Maar als de zaak affikt en ik krijg er niets voor terug is die verzekering redelijk nutteloos.

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23-02 22:17
Jullie lijken wat negatief te denken over wanneer de inboelverzekering uitkeert. Zeker bij brand of waterschade en dat soort voorvallen zijn ze best gemakkelijk. Het beste is inderdaad om foto's te maken en bonnetjes te bewaren (vooral van uitzonderlijke goederen die duurder/zeldzamer zijn dan gemiddeld). Doe je dat niet dan hebben ze gewoon stelposten en die zijn inderdaad soms niet voldoende, maar dat is dan ook een beetje je eigen schuld.

Mijn persoonlijk ervaring is eerder het omgekeerde, dat mensen de verzekeraars proberen op te lichten. Bijvoorbeeld, ten tijde van de vuurwerkramp in Enschede had iedereen opeens toevallig voor tientallen duizenden euro's aan sierraden en contant geld thuis liggen die verwoest waren. En toevallig vallen er verdacht veel telefoontjes na ongeveer 2 jaar gebruik in de WC, etc, etc. Desondanks komen die verzekeraars deze mensen nog steeds vaak tegemoet.

Er zijn zat goederen die onder de inboelverzekering vallen (zoals waterschade aan een vloer of een keuken) die je (lijkt me) niet zelf binnen 10 jaar zou afschrijven. Ik kan me voorstellen dat het je niet zo heel veel uitmaakt, maar een inboedelverzekering kost je 5-10 euro per maand, dus waar hebben we het over?

• wjvh
Je hebt gelijk dat ik wat wantrouwend ben richting verzekeringen. Dat komt deels doordat ze op basis van de oplichters voorzichtig zijn. Maar de woekerpolisaffaire (waar ik gelukkig om heen gelopen ben) heeft mijn vertrouwen nu niet direct groter gemaakt in banken en verzekeringsmaatschappijen.

• ZieMaar!
  • Laatst online: 20:39
Ik ben juist blij dat ze scherp zijn op fraude, anders wordt mijn premie onnodig hoog ;).

• Paul-Kiezel
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 03-04 14:32
Het is in ieder geval erg verstandig om de waarde van je inboedel elk jaar te herzien. Gewoon even kijken welke spullen je het afgelopen jaar hebt vervangen, weggedaan of erbij hebt gekregen. Het kan voorkomen dat je anders onderverzekerd raakt en dat wil je niet.

Verzekeraars hanteren ook afschrijvingslijsten en vaak wordt het 40/60 principe nageleefd. Is de waarde van de inboedel nog 40% van de nieuwwaarde waard? Dan wordt vaak de volledige nieuwwaarde uitgekeerd, anders de dagwaarde. Het verschilt per verzekeraar of zij dit principe werkelijk naleven.

Met een inboedelwaardemeter kun je voor jezelf redelijk snel nagaan wat de waarde van je inboedel is. je kunt ze eenvoudig online vinden.

Contra expertise: bij een gedekte waterschade zoals een waterschade aan het laminaat.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:54

T-Infinity

Heen en weer....

Paul-Kiezel schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:48:
Het is in ieder geval erg verstandig om de waarde van je inboedel elk jaar te herzien. Gewoon even kijken welke spullen je het afgelopen jaar hebt vervangen, weggedaan of erbij hebt gekregen. Het kan voorkomen dat je anders onderverzekerd raakt en dat wil je niet.

Verzekeraars hanteren ook afschrijvingslijsten en vaak wordt het 40/60 principe nageleefd. Is de waarde van de inboedel nog 40% van de nieuwwaarde waard? Dan wordt vaak de volledige nieuwwaarde uitgekeerd, anders de dagwaarde. Het verschilt per verzekeraar of zij dit principe werkelijk naleven.

Met een inboedelwaardemeter kun je voor jezelf redelijk snel nagaan wat de waarde van je inboedel is. je kunt ze eenvoudig online vinden.
Onderverzekerd lijkt me meer een marketingterm om mensen iets duurders af te laten sluiten :+
Het gaat toch vooral om het wegnemen van grote risico's, en niet dat je tot de laatste cent terugbetaald wordt. 'onderverzekerd' klinkt alsof je letterlijk compleet afhankelijk bent van een inboedelverzekering. Dan gaat er wel iets erg mis vind ik.

Zelf heb ik overigens geen inboedelverzekering, en wel een flinke inboedel. Maar ik ben gewoon mijn eigen verzekering :-) door een buffertje aan te houden. Ik snap dat dat niet voor iedereen mogelijk is, maar daar zou men wel naar moeten streven denk ik.

[Voor 9% gewijzigd door T-Infinity op 26-02-2020 12:54]

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:02
LankHoar schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:39:
[...]

Das wel heel lang geleden, paar jaar geleden bij een binnenbrandje werd er bijna niks vergoed omdat het meeste al ouder dan 5 jaar was en de dagwaarde dus 0.
Verzekeraars zijn net boeven, ze doen er alles aan om onder betalen uit te komen!

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True