Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Behuizing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Fuksin
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 26-03 10:35
Hallo Tweakers!

Ik ga voor het eerst zelf een pc in elkaar zetten en heb nagenoeg alles al uitgezocht, ik ben alleen nog op zoek naar een goeie behuizing. Ik ga voor de volgende build:

- MSI B450 Tomahawk MAX
- AMD Ryzen 5 3600 Boxed
- Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700
- Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB
- Intel 660p 1TB
- BitFenix Formula Gold 450W
- Arctic Freezer 13

Ik zou het heel tof vinden om het in een oude behuizing te zetten: zo'n 90s kast waar een "turbo" knop op zit om maar iets te noemen. Ik weet echter niet zeker of dat mogelijk is, met name in verband met de ruimte maar ook vanwege bijvoorbeeld de gekozen koeling etc. Is er iemand die hier ervaring mee heeft toevallig?
En zo niet, wat is jullie suggestie?
Wat zou de schade zijn als ik zo'n goedkoop mogelijk kast haal? Ik heb helemaal geen boodschap aan RGB, of een glazen plaat en allerlei lampjes zodat ik stilletjes naar m'n videokaart kan kijken elke keer dat ik ontevreden ben over m'n leven- ik wil gewoon kunnen gamen, niks fancy's.

Daarnaast, in al z'n algemeenheid, hoe ziet deze samenstelling er volgens jullie uit? Voor zover ik weet is dit helemaal degelijk, maar gezien dit m'n eerste keer is sluit ik niet uit dat ik iets over het hoofd zie. :)

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Nu online

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ligt eraan welk scherm je gaat gebruiken, voor 1440p/144Hz is de 5700 een beetje underpowered, voor 1080p/60Hz is het een beetje overkill. Verder weinig op aan te merken :)

Het probleem met oudere cases is de layout en de fan ports. Meestal kwamen die wit/gele bakbeesten met een enkele 80 of 92mm fan aan de voorkant en eentje aan de achterkant, waar tegenwoordig de 'standaard' fan layout zo ongeveer is: 2x 120mm voorin als intake, 1x120mm achterin als outtake. Koeling is dus een dingetje. Tenzij je er eentje kan vinden waar degelijke 120mm fans in passen of een andere kast die een goede airflow heeft, geniet het niet mijn voorkeur.
Om het nog erger te maken zat 'vroeger' de voeding bovenin de case, niet onderin. Daardoor zuigt hij warme lucht uit de case aan, wat uiteraard de levensduur niet ten goede komt.
Combineer dat met het feit dat cable management in die tijd nog geen ding was en de kabels als kleffe spaghetti door heel je case hangen en het is anno 2020 niet meer aan te raden, tenzij puur voor de lol.
Al zal die kabelrommel niet zo uitmaken als je toch niet binnen wil kijken :p

Een zo goedkoop mogelijke nieuwe tower is prima, zolang de interne layout gewoon goed is. Houd er dan wel rekening mee dat je gereedschap en pleisters in huis haalt, goedkope cases nemen het meestal niet zo nauw met afwerking en zitten vol scherpe randjes waarvan je denkt: 'ooh dat zal wel meevallen', maar aan het eind van je build heb je nog maar 9 vingers en zie je bleek van het bloedverlies.

Maakt jou dat niet uit en heb je je build graag met bloed, zweet en tranen, dan zeg ik ga ervoor. Als looks en praktisch bouwen niet uit maakt kun je voor 20-30 euro een case op de kop tikken :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 06-04 14:42
pricewatch: Fractal Design Meshify C
Zwarte bak, gesloten, niks fancy, wel kwaliteit, goeie airflow, correcte prijs... Helaas geen turbo knop...

• Fuksin
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 26-03 10:35
Wintervacht schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:44:
Houd er dan wel rekening mee dat je gereedschap en pleisters in huis haalt, goedkope cases nemen het meestal niet zo nauw met afwerking en zitten vol scherpe randjes waarvan je denkt: 'ooh dat zal wel meevallen', maar aan het eind van je build heb je nog maar 9 vingers en zie je bleek van het bloedverlies.
Haha aight ja ik heb een kat in huis dus die wonden zijn sowieso praktisch een gegeven.
In ieder geval bedankt voor de feedback! Ik denk dat ik dan gewoon ga voor wat Inrage voorstelde:
Inrage schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:44:
pricewatch: Fractal Design Meshify C
Zwarte bak, gesloten, niks fancy, wel kwaliteit, goeie airflow, correcte prijs... Helaas geen turbo knop...
Thanks voor de snelle respons!

• ESteg
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03:26
Het heeft wel een soort van charme: ik heb jaaaaren geleden een ATX bord in een oude Compaq Prosignia behuizing geklust, dit idee: https://www.recycledgoods...-3080-486-tower-computer/

Je hebt de keuze voor een nieuwe kast al gemaakt zie ik, maar mocht het toch gaan kriebelen: ik heb destijds overwogen om de mobo-tray uit een andere ATX kast te transplanteren, maar ben uiteindelijk quick-and-dirty met standoffs aan de slag gegaan die ik aan de andere kant van de metalen plaat met een moertje vastzette. Aan de achterzijde een gat gezaagd en met een nieuw stuk metaal een gat voor een ATX voeding gemaakt. Door een iets te bot boortje schoot ik door de plaat heen en kwam de strekpees van m'n middelvinger bij de grote knokkel bloot te liggen... ook bij een oude kast heb je dus kans op kleerscheuren ;)
Uiteindelijk wel blij met het resultaat van de aanpassingen, het heeft wel wat om een oud beestje met nieuwe hardware onder je bureau te hebben staan. Overigens is die kast inmiddels ook al een jaar of 10 niet meer in gebruik, maar dat terzijde...

• Intergalactic
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 10:20

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

qǝu ǝɹ oupǝɹsʇǝqoʌǝu ʌɐu

Ik schop hem even richting CAA

𝚒𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎, 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True