Matrox videokaarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als ICT-er van onze basisschool een aantal Matrox-videokaarten in handen gekregen; een paar m9148-e1024laf en een paar m9140-e512laf.

Ze lijken best geld waard te zijn (nieuwprijs rond de € 600 of zo), maar hier op school hebben we er niets aan. Ik heb al geprobeerd ze via Marktplaats te verkopen, maar daar kwam geen reactie op.

Heeft iemand een idee hoe ik deze het beste kan verkopen? En wat zou een geschikte prijs kunnen zijn? Het geld dat ermee opgebracht wordt, gaat in de kamppot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:08
De grote vraag is: hoe oud zijn ze , waar zijn ze voor gebruikt en werken ze nog.
Zijn ze voor minen gebruikt? Dan kan je er paar tientjes voor vragen.
Zijn ze nog als nieuw, dan kan je aan +- 30-40 euro denken. *Oeps 0 teveel
Vraag degene van wie je ze hebt gekregen, waarschijnlijk wilt die het wel zeggen.

Plaats ze daarna gewoon overal, oa hier bij vraag en aanbod.

[ Voor 27% gewijzigd door 99ruud99 op 11-02-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik denk niet dat je überhaupt nog iets gaat vangen voor 11 jaar oude PCIe 1.0 kaarten :p
Ik kan me geen usecase voorstellen anno 2020, tenzij je er echt op gebrand bent een systeem te bouwen waar je in feite niets mee kunt tegenwoordig.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:02:
Ik heb als ICT-er van onze basisschool een aantal Matrox-videokaarten in handen gekregen; een paar m9148-e1024laf en een paar m9140-e512laf.

Ze lijken best geld waard te zijn (nieuwprijs rond de € 600 of zo), maar hier op school hebben we er niets aan. Ik heb al geprobeerd ze via Marktplaats te verkopen, maar daar kwam geen reactie op.
Het zijn kaarten die in speciale situaties zijn ingezet. Dus toen multi monitor nog een beetje spannend was, bijvoorbeeld bij de Politie in een meldkamer. Er zijn nog een paar leveranciers die ze leveren, waarschijnlijk wanneer het duurder is om de machine + software te vervangen dan zo'n videokaart te swappen.
De kaarten komen uit 2009, spul is antiek.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:02:
Heeft iemand een idee hoe ik deze het beste kan verkopen? En wat zou een geschikte prijs kunnen zijn? Het geld dat ermee opgebracht wordt, gaat in de kamppot ;)
Dingen zijn niks meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:49
Matrox kaarten en minen? lol.

Enige waar deze kaarten voor gebruikt worden is multimonitor setup's. Op 3D gebied heeft matrox al decenia terug de handdoek in de ring gegooid.
Op ebay worden er tientallen aangeboden vanaf 30 tot 100 euro. En een paar gelukszoekers die denker er meer dan dat ervoor te vangen. Die nieuwprijs zijn drie winkels die waarschijnlijk dezelfde prijs bij één groothandel opvragen en automatisch met een ingesteld marge op hun site publiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
99ruud99 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:07:
De grote vraag is: hoe oud zijn ze , waar zijn ze voor gebruikt en werken ze nog.
Zijn ze voor minen gebruikt? Dan kan je er paar tientjes voor vragen.
Zijn ze nog als nieuw, dan kan je aan +- 300-400 euro denken.
Vraag degene van wie je ze hebt gekregen, waarschijnlijk wilt die het wel zeggen.

Plaats ze daarna gewoon overal, oa hier bij vraag en aanbod.
offtopic:
Dat minen de waarde van een videokaart negatief zou beïnvloeden zie ik vaker voorbijkomen, en het is in mijn ogen volslagen onzin. Een GPU slijt niet als ie harder moet werken, het is geen auto. Zulke kaarten draaien langere tijd op hogere temperatuur vanwege de hoge continue belasting, maar if anything is dat juist beter dan veel temperatuurveranderingen (pc aan/uit, idle vs gamen etc.).

In het ergste geval zal er een ventilator stuk gaan, maar de eerste pc ventilator die van slijtage stuk gaat moet ik nog tegen komen. Een condensator misschien, maar dat zal dan om te beginnen al geen beste condensator zijn geweest

Anyway ontopic, het enige waar Matrox goed in is, is dure videokaarten verkopen die beeld weergeven op heel veel beeldschermen (wat Nvidia/AMD tegenwoordig ook prima kunnen).

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 11-02-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 12:21
Wat dacht je van Tweakers?

Ik zou ook niet rekenen op de hoofdprijs. Het zijn hele dure kaarten als je ze nieuw wil kopen, maar voor de "normale" consument zijn ze niets waard. Het zijn vooral kaarten om heel veel schermen op aan te sluiten inderdaad.

Minen op een Matrox moest ik ook wel even om lachen. Ja, vergeet het maar, op die kaarten word echt niet gemined. Of die persoon moet echt geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:16

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Kaarten gaan voor 30,- dollar van de hand in America.

Kaarten waren voor een specifiek gebruik maar dat gebruik is ook te bereiken met algemeen kaarten van nu dus 600,- nieuw zegt nu niet zoveel meer.|

Ze worden ook nog aangeboden voor 600+ euro maar die zullen niet hard gaan of überhaupt verkocht worden omdat de markt alleen voor nog bestaande systemen die gebruikt worden is, waarbij zo'n kaart stukgaat.

[ Voor 48% gewijzigd door 42dpi op 11-02-2020 18:33 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:04:
[...]

offtopic:
Dat minen de waarde van een videokaart negatief zou beïnvloeden zie ik vaker voorbijkomen, en het is in mijn ogen volslagen onzin. Een GPU slijt niet als ie harder moet werken, het is geen auto. Zulke kaarten draaien langere tijd op hogere temperatuur vanwege de hoge continue belasting, maar if anything is dat juist beter dan veel temperatuurveranderingen (pc aan/uit, idle vs gamen etc.).

In het ergste geval zal er een ventilator stuk gaan, maar de eerste pc ventilator die van slijtage stuk gaat moet ik nog tegen komen. Een condensator misschien, maar dat zal dan om te beginnen al geen beste condensator zijn geweest
offtopic:
Eerst PC ventilator die kapot gaat door slijtage ben ik helaas al zeker wel tegen gekomen, ook op een GPU. Overigens 'slijt' een GPU wel degelijk. Dit is sterk afhankelijk van zowel voedingsspanning als temperatuur. Een miner die hem met UV behoorlijk koel heeft draaien zal dus niet zoveel slijtage veroorzaken, eentje die continue heel heet staat te draaien wel. In hoeverre dat een probleem is ligt gewoon aan de marges van de specifieke kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
offtopic:
@Sissors ja, het zal vast wat te lijden hebben van veel hitte, maar stel een videokaart gaat 10 jaar mee, hoeveel zal het schelen uiteindelijk, 1 week, misschien 2? Er is op geen enkele manier betrouwbaar aan te tonen dat een kaart minder lang mee gaat, er zijn teveel variabelen om dat betrouwbaar vast te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 11-02-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:28
Wintervacht schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:12:
Ik denk niet dat je überhaupt nog iets gaat vangen voor 11 jaar oude PCIe 1.0 kaarten :p
Ik kan me geen usecase voorstellen anno 2020, tenzij je er echt op gebrand bent een systeem te bouwen waar je in feite niets mee kunt tegenwoordig.
For the record, als ik exact deze types op zoek is het net even wat anders:
Oeps, tis al zo lang geleden :+

https://www.matrox.com/gr.../m_series/m9148lppciex16/
Part Number M9148-E1024LAF
Bus Type PCIe x16
Graphics Memory 1024MB
Card Form Factor (PCB / bracket) LP / ATX
Extra bracket in the box LP
Card Dimensions 6.6" (L) x 2.7" (H)
On-board Connectors 4 x Mini DisplayPort
Adapters 4 x Mini DisplayPort to DisplayPort
Connector Adapters 4 x DisplayPort to DVI
Max Display Outputs per Card 4
Supported Display Output Types DisplayPort , DVI SL
Max DisplayPort Resolution per Output 2560x1600
Max DVI Resolution per Output 1920x1200
Independent Desktop Mode Yes
Stretched Desktop Mode Yes
Joined Adapter Mode Yes1
Matrox Clone Yes
Pivot Support Yes
Passive Cooling Yes
Unified Driver Package Yes
PowerDesk Software Yes
EMC Certifications Class B
Aftermarket Cable/Adapter Upgrades –
Supported Operating Systems Microsoft® Windows® 10 (32-bit, 64-bit; non-WHQL), Windows Server® 2012 (32-bit, 64-bit), Windows 7 (32-bit, 64-bit), Windows Embedded Standard 7 (32-bit), Windows Vista® (32-bit, 64-bit), Windows Server 2008 R1 (32-bit, 64-bit), Windows Server 2008 R2, Windows XP (32-bit, 64-bit), Windows Server 2003 and Linux®2
OpenGL support 2.0
Environmental ROHS & WEEE compliant
Warranty 3 years
Maar nog steeds uit 2009 en nog steeds nieuw te koop voor rond de 600,- opmerkelijk genoeg.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:48:
[...]

[...]

Maar nog steeds uit 2009 en nog steeds nieuw te koop voor rond de 600,- opmerkelijk genoeg.
Ik snap hem even niet, probeer je te zeggen dat er een verschil is tussen PCI-E 16x en 1.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:28
unfor schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:58:
[...]

Ik snap hem even niet, probeer je te zeggen dat er een verschil is tussen PCI-E 16x en 1.0?
Nee, wat ik probeerde te zeggen is dat ik was vergeten dat PCI-E 1.0 tot 16X ging :+ my bad, was in de war O-)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:48:
[...]

[...]

Geenszins opmerkelijk. Je kunt in de pricewatch makkelijk diverse crappy videokaarten vinden voor woekerprijzen:

Radeon HD 7450 voor €423,50 (link)
Nvidia Quadro K600 1GB GDDR3 voor €371,29 (link)

et cetera

Ergo, koop je een van deze videokaarten voor die prijzen, dan is er echt iets mis met je 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ligt er ook nog een beetje aan welke kaarten het zijn. Heb je de versie waar gewoon een DVIpoort opzit, dan krijg je ze met een beetje mazzel nog wel gesleten. Heb je van die proprietaire kabels, dan wordt het nog eens een stuk lastiger.

Dat ze ooit een stuk meer waard waren zegt helaas weinig over de 2ehands waarde. Iemand die zo'n kaart nu zal kopen zal hem voornamelijk hebben om gewoon iets in z'n PC te hangen. Dus reken 15 of 20 euro, je hebt voor ~35 euro al een kaart die hetzelfde kan in zo'n geval: pricewatch: MSI GeForce GT 710 1GD3H LP
Simpel budgetdingetje, maar een kaart van 11 jaar oud is waarschijnlijk trager.

Matrox blinkt uit in dual monitor support, maar de rest heeft daar ook niet stil gestaan. Waar dual monitor lang geleden nog iets bijzonders was doen de meeste IGPs dat al. 3 of 4 monitoren aansluiten op een enkele kaart is ook bijna geen issue meer. Dus dat drukt de waarde van die kaartjes best behoorlijk.

Ik zou ze hier op V&A gooien en kijken wat mensen er nog wat voor geven, maar verwacht niet dat je nog echt wat kunt vangen voor die dingen.
Pagina: 1