Toon posts:

[XLS] Verticaal zoeken op basis van meerdere zoekwaarden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik verticaal zoeken op basis van meerdere zoekwaarden? Ik wil namelijk de rechter tabel automatisch vullen met de waarden uit de linker tabel. Alleen met verticaal zoeken kun je helaas maar 1 zoekwaarde opgeven. Hoe kan ik dit verhelpen? Ik zoek dus eigenlijk op bijvoorbeeld "Licht" en "groen" en dat levert dan de waarde 10 op, enz.

Categorie soort Totaal Categorie groen rood blauw geel oranje paars
Licht groen 10 Licht 10 1 2 11 0 0 24
rood 1 Donker 3 4 0 0 3 7 17
blauw 2 Vaal 13 0 2 5 0 0 20
geel 11 + Totaal 26 5 4 16 3 7 61
Totaal licht 24

Donker rood 4
groen 3
oranje 3
paars 7 +
Totaal donker 17

Vaal geel 5
blauw 2
groen 13 +
Totaal vaal 20

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
In PostgreSQL, Oracle, MSSQL, MySQL, Access, ...?
Met R, Python, Javascript, ...?
Met Excel, Calc, Google docs, ...?

Je snapt het punt denk ik wel :p

Er staat (nu) een vlaggetje Excel.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 11-02-2020 09:15 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:49
Ik snap wel dat het om Excel gaat (Verticaal zoeken) maar wat je verder wilt niet helemaal. De willekeurige data die je in de OP hebt gedumpt maken het ook niet echt duidelijker hoor...

Maar ik doe toch een gooi:
Als je wilt zoeken op een combi van twee velden (zeg maar donker uit kolom X en groen uit kolom Z) kun je in de eerste variabele van VLOOKUP een CONCATENATE-functie gebruiken (of met het &-teken werken). Echter moet je dan in je data een eerste kolom toevoegen die de samengevoegde tekst bevat (dus ook met CONCATENATE (TEKST.SAMENVOEGEN in het Nederlands) of een &-teken,.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:08
gezien er het vlagje excel bij staat (niet echt goed zichtbaar) neem ik aan dat je in excel bedoelt. Wat heb je zelf al gevonden? Als je met een zoekmachine zoekt naar "vlookup multiple criteria" dan kom je al het nodige tegen. Nu hangt het af hoe je je excel document hebt opgebouwd maar met "concatenate" kun je meerdere cellen aan elkaar plakken en dan vervolgens de heel string vergelijken.

zie bijvoorbeeld https://www.excel-univers...or-more-criteria-columns/

offtopic:
termen zoals linker en rechter tabel is meer relationele database georienteerd (en met SQL is dit ook stuk makkelijker te doen), excel werkt hooguit met kolommen en bladen als onderscheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat inderdaad om Excel. Helaas blijkt het voorbeeld alleen niet overeen te komen met de daadwerkelijke post, maar hierbij nog een poging:
Categorie	soort	Totaal	
Licht	        groen	10	
	                rood 	1	
	                blauw	2	
	                geel 	11	+
Totaal licht		        24	
Donker	        rood  	4	
	                groen	3	
	                oranje	3	
	                paars	7	+
Totaal donker		      17	
Vaal	                geel	        5	
	                blauw	2	
	                groen     13	+
Totaal vaal		      20	

Bovenstaande wil ik graag als volgt automatisch optellen per soort en kleur:

Categorie	groen	rood	blauw	geel	oranje	paars	Totaal
Licht	          10	          1	   2	         11	   0	           0	          24
Donker	            3	          4	   0	          0	   3	           7	          17
Vaal	                  13	          0	   2	          5	   0	           0	          20
Totaal	          26	          5	   4	        16	   3	           7	          61

Weten jullie hier misschien een formule voor die ik kan toepassen om de onderste tabel te vullen op basis van de gegevens uit de bovenste tabel?
Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 11-02-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:08
Verder geen kennis/ervaring mee, maar kijk eens naar draaitabellen (ik meen dat dit er mee kan, maar mij lukt dat nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Om het duidelijker te maken kan je beter een screenshot posten, of het bestand uploaden (via Google Drive, Onedrive, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:49
Als je wilt optellen moet je inderdaad geen VLOOKUP gebruiken, maar bv SUMIFS of er een draaitabel van maken.

Check this out: https://support.office.co...e9-40a9-a8e9-f99134456576

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Je wilt meerdere voorwaarden achter elkaar toepassen. in de Linux wereld zou dat met een | (pipe) commando gebeuren.
Kan je de nieuwe situatie niet creeren door de resultaten van je eerste voorwaarde naar een 2e sheet te kopieren en daar vervolgens de 2e voorwaarde op loslaten? Ik ben duidelijk geen Excel/VBS kenner maar dit zou wel mijn denkrichting zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom @Verwijderd. Ik heb je tweede post wat leesbaarder gemaakt door gebruik van [pre] ... [\/pre] tags. Gaat nog niet helemaal goed maar nu je die tag kent kan je het misschien corrigeren met meer/minder spaties. Dit kan je ook doen in je originele post, mits je de [b] weghaalt omdat die bij [pre] letterlijk worden getoond.

Verder geeft @Patrick_6369 denk ik inderdaad de juiste richtingen. Speel daar wat mee en vraag door als je vastloopt. (Of laat weten hoe het is gelukt :P )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oplossing is gebruik te maken van draaitabellen. ;-)
Pagina: 1