Internet setup in een huis met 3 verdiepingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoowtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-07 22:51
Mijn vraag

Ik wil goed werkend internet in huis, dit mist op het moment op de 2e verdieping.
Mijn opstelling is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/bSptKh2

Ik heb een huis met 3 verdiepingen.

Op de begane grond Komt het internet binnen in de meter kast. Deze komt op het modem van caiway wat geen wifi uitzendt. De begane grond bestaat uit een hal schuur en 1 slaapkamer waar wifi moet zijn. Dit internet komt per 1 maart 2020 binnen met 500Mbit/s.

Er komt uit de modem een kabel welke naar de 1e verdieping(woonkamer/keuken) gaat. Hier sluit deze aan op een router, de TP link AC 1750 (Dit is de enige router in huis). Hier staat direct eigenlijk niks aan apparatuur op aangesloten en zendt nu dus alleen wifi uit.

Wel zit er een powerline adapter van tp link (AV500) op aangesloten. Deze gaat naar mijn slaapkamer, hier heb ik mijn computer en mij playstation op aangesloten. Mijn kamer is op de 2e verdieping.

Verder hebben we nog een niet zo oude loze ethernet kabel lopen van de meter kast naar de 2e verdieping. Deze komt echter wel aan de andere kant van deze verdieping binnen ten opzichte van mijn kamer.

Nu wil ik dus eigenlijk 2 routers aanschaffen zodat er 1 in de meter kast komt te staan (of erbuiten mocht dat zoveel schelen) Deze noem ik router 1, 1 in op de 1e verdieping deze noem ik router 2 en 1 in mijn slaapkamer genoemd router 3.

Dan is er een setup met een draad van het modem naar router 1,
Met een draad van router 1 naar router 2
en een draad van router 1 naar router 3.

Router 1 wordt dan de hoofd-router. Router 2 en 3 zullen alleen als accespoints en/of als switch.
De namen en wachtwoorden zal ik van de routers gelijkstellen zodat er bijna naadloos tussen de routers geschakeld kan worden.

Is dit een logische opstelling. Naar wat ik gelezen heb wel.

Ook ben ik benieuwd waar ik op moet letten bij het aanschaffen van de routers. denk hierbij aan bepaalde functies en specificaties. ook mag de router ook bestaan als 1 losse switch en 1 los accespoint.

Eventueel heb ik een afbeelding maar deze kon ik hier niet uploaden.

Ik heb niet veel ervaring met vragen op forums.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:18

TheBorg

Resistance is futile.

Mijn idee:
- Modem in meterkast
- Een paar Unifi UAP-AC access point kopen en deze doorlussen.

De Unifi UAP-AC heeft namelijk twee ethernet aansluitingen. In en uit. Daarnaast kunnen ze één SSID hebben en zijn de wachtwoorden hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom met meerdere routers gaan werken? Dat maakt de situatie nodeloos complex lijkt me.

Als je de mogelijkheid hebt. Plaats je modem en router (als je modem geen router functie heeft) in de meterkast en trek vanaf daar kabels naar iedere verdieping (voor zover die er nog niet liggen).
Plaats vervolgens op de verdieping waar je WiFi nodig hebt een fatsoenlijk accesspoint. Grote kans dat je er niet eens 1 voor iedere verdieping nodig hebt, maar 1 beneden en 1 op de 2e verdieping ook al prima volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoowtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-07 22:51
Ja voor mijn Playstation en desktop wil ik wel graag een bedraade verbinding hebben. Dus zou ik er ook een switch moeten plaatsen lijkt me dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou persoonlijk over gaan op een mesh systeem en gewoon 2 kabels doortrekken naar boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@mennoowtje doe inderdaad zoals @Verwijderd voorstelt .. en bij de bedrade mesh systeem zit vaak een extra poort of duw er een switch tussen (5v usb variant) als je bekabeld wilt op een verdieping.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:02

lier

MikroTik nerd

Mesh is zo'n ontzettende marketingterm en totaal nietszeggend...

Zou je kunnen beginnen met je eisen en wensen te beschrijven? Met hardware gooien kan iedereen (maar zonder probleem geen oplossing):
- Oftewel, welke aansluitingen heb je waar nodig?
- Eisen op het gebied van snelheid?
- Ondersteuning (2G/5G, enz.)
- Mogelijkheden voor bekabeling?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 23:27
FF ter ondersteuning.

Een router routeert verkeer.. heb je 2 routers in een netwerk dan zullen ze allebij routeren.
Afijn. je gaat tegen problemen aan lopen dat verkeer de weg kwijt raakt..

De modem van Caiway is ook een router. als jij dan nog 2 extra routers gaat plaatsen wordt het wel heel lastig om een goed netwerkje thuis te hebben staan.

1) koop een switch. Plaats deze op de locaties van de beoogde routers. je hebt al simpele switches voor paar tientjes. categorie: Netwerk switches

2) koop losse access points. categorie: Access points je hebt simple waar je alleen je WIFI signaal hoeft in te stellen tot AP's met diverse mogelijkheden.

3) probeer mesh te voorkomen, zeker als het niet nodig is.

Bij mijn ouders hadden we 1 loze leiding tot onze beschikking voor de eerste verdieping. ik heb daar een kabel getrokken via holle plinten door de verdieping heen getrokken. zo hadden we toch in elke kamer. 2 aansluitingen zitten.

Het hoeft allemaal niet heel ingewikkeld te zijn. Zeker niet voor een thuis netwerk. Probeer dan ook te kijken naar kwaliteits producten. maar wel de juiste componenten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
Ik zou inderdaad ook gewoon kiezen voor een échte router/ngfw (dus zonder wifi), of gewoon gebruik maken van de router van de provider, wanneer deze ook voldoet aan de wensen. Vervolgens op elke verdieping een simpele (unmanaged) gigabit switch neerzetten, en een access point.

Als accesspoint zou ik bijvoorbeeld kiezen voor de unifi uap-ac-lite, en bij een wat hoger budget voor de unifi nanohd.
Pagina: 1