Vraag

• Jewyk
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een tablet! Een fatsoenlijk ding waar ik een jaar of drie mee vooruit kan om (strip)boeken op te lezen en aantekeningen te maken tijdens college. Ik heb hier nog wel ergens zo'n oud 7 inch gevalletje liggen wat je gratis ergens bij kreeg, maar die ontving natuurlijk al geen updates meer toen ik dat ding voor het eerst aandeed. Dan is mijn telefoon nog meer geschikt voor mijn doeleinden. :+ Verder is mijn ervaring met tablets zeer beperkt, dus advies wordt zeer gewaardeerd.

Wat is je budget?
Ik wil maximaal zo'n €500 uitgeven, maar minder mag ook. ;) Ik denk dat het voor mijn doel niet veel nut heeft om meer uit te geven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Boeken te lezen! Ik heb o.a. een verzameling digitale stripboeken die ik in het verleden nog wel eens vanaf laptop of telefoon probeerde te lezen, maar dat is toch maar onhandig. Een groot scherm met goede resolutie is daarvoor heel fijn. Ook moet ik voor mijn opleiding nog wel eens wat digitale studieboeken of papers lezen. Genoeg opslagruimte en eventueel de mogelijkheid om er een SD kaart in te proppen zijn misschien ook wel handig.
- Aantekeningen maken bij colleges. Het ziet er altijd zo gestroomlijnd uit als anderen hun aantekeningen maken op een tablet. Dat wil ik ook wel eens proberen. :*)
- Eventueel wat Netflix kijken en zo. Ik verwacht niet dat ik er games mee ga spelen en anders zullen het in ieder geval niet de meest veeleisende spelletjes zijn. Een hoofdtelefoonaansluiting (3.5mm jack) zou wel handig zijn, maar ik begrijp dat die tegenwoordig bijna nergens meer op zitten.

Wat heb je zelf al gevonden?
Android of iOS (of Windows) maakt me eigenlijk weinig uit, al ben ik Android wel meer gewend. De goedkoopste iPads beginnen rond de €350, maar het lijkt erop dat rond die prijs Samsung de betere tablets in huis heeft. Samsung lijkt naast Apple de enige in deze prijscategorie te zijn die een hogere resolutie en DPI biedt. Het is wel zo fijn om je comics scherp op beeld te hebben. Andere merken heb ik dus eigenlijk nauwelijks naar gekeken verder.

Ik kom zelf uit op de
pricewatch: Samsung Galaxy Tab S5e WiFi (4GB ram) 64GB Zwart

Het is wel jammer dat de S-pen niet wordt ondersteund, maar een andere stylus zou wel moeten werken. Ik weet alleen niet of dit heel geschikt gaat zijn om uitgebreid aantekeningen mee te maken.

De meeste andere tablets tussen de €300 en €500 lijken mij niet direct een verbetering t.o.v. de S5e voor mijn doel. Ook de goedkoopste iPad Air (2019) lijkt voor €525 niet heel veel toe te voegen. Maar ik zie misschien iets over het hoofd.

Welke vragen heb je hier nog over?
Geeft Samsung enige garantie wat betreft Android upgrades en veiligheidsupdates van hun tablets? Ik weet dat ze het met hun telefoons tegenwoordig een stukje beter doen, maar ik hoop eigenlijk dat een nieuwe tablet iets langer mee kan dan de gemiddelde telefoon.

Comics
Zoals hierboven genoemd wil ik ook graag mijn digitale stripboeken op een tablet kunnen lezen. Ik heb voornamelijk boeken waarvan de pagina's een 2:3 aspect ratio hebben. De dpi verschilt een beetje per boek, ik heb er bij van slechts 96 dpi, maar ook van 300 dpi (ongeveer 2000 bij 3000 pixels per pagina!) - Een goede schermresolutie biedt dus wel meerwaarde. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jewyk op 11-02-2020 08:24 ]

Alle reacties

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik had zelf een Samsung note 10.1 en 8.0 voor aantekeningen, dus beide met s-pen. Nu een alweer oudere Lenova yoga book 10.1" met bijbehorende stylus/balpen. Android 7, dus die zou ik nu niet meer kopen ookal is het een superfijn en mooi ding... Er was ook een Windows versie van bedenk ik me net.

De Microsoft surface go is wellicht wat?

Als je echter een fijne en dunne stylus zoekt voor een tablet zonder 'eigen pen' dan kan ik deze erg aanraden:
https://www.amazon.de/dp/...other_apa_i_4kCqEbS1826K9
danwel
https://www.amazon.de/dp/...other_apa_i_ppCqEbJZWW628

[ Voor 17% gewijzigd door dragon2 op 10-02-2020 22:16 ]

• Elvisdehamster
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-10 18:35
iPad 2019 met een Logitech pen of een Apple pen, voor wat jij wil het perfecte apparaat. Alleen al door het 4:3 beeldscherm.
Voor videos is de s5e de beste keuze. Om te lezen en aantekeningen te nemen zonder twijfel de iPad.

[ Voor 28% gewijzigd door Elvisdehamster op 10-02-2020 22:17 ]

• Jewyk
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties! _/-\o_

@dragon2 De Surface Go heeft opzich de ideale beeldverhouding (3:2 - dat zit heel dichtbij de meeste comics die ik heb), maar ik vind de resolutie (1800x1200, 216 dpi) wat tegenvallen. Maar misschien zit ik teveel naar die resolutie te kijken.

Ik kwam nog wel een Surface Pro 2017 tegen voor een leuke prijs. Vraag me wel af of 4GB RAM niet aan de lage kant is voor een Windows tablet, maar ik hoef er natuurlijk geen zware software op te draaien. Ik ga deze vanavond nog eens even wat beter bekijken:
pricewatch: Microsoft Surface Pro (2017) Core M, 4GB ram, 128GB ssd (Zakelijk...

Bedankt voor de tip wat betreft de stylus! Die ga ik onthouden. :D

@Elvisdehamster Ik vraag het maar even: Wat biedt de iPad 2019 dan t.o.v. bijvoorbeeld de Samsung Tab S5e die ik eerder noemde? Je bedoelt neem ik aan de "gewone" iPad en niet de Air 2019? De S5e heeft meer RAM, opslag en een scherm met iets hogere resolutie. Bijkomend voordeel: De 16:10 beeldverhouding van de S5e komt dichterbij een comicpagina (+/- 3:2) dan de 4:3 van de iPad. Tenzij je twee pagina's naast elkaar hebt bedenk ik me nu, maar ik ben een beetje bang dat dat niet leesbaar meer is.

Andersom: Wat maakt de Tab S5e dan weer zo geschikt voor video t.o.v. de iPad? :P Is dat de beeldverhouding?

--> Ik zal wat meer specificaties van mijn comics toevoegen aan de originele post.

• Elvisdehamster
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-10 18:35
Inderdaad de beeldverhouding is het grootste verschil.
Samsung:
-beter scherm
-betere speakers
-beeldverhouding voor video
-er schijnt een issue te zijn met de wifi, misschien is dat al opgelost. Maar toch eens op googlen
-documenten/bestanden verplaatsen werkt makkelijker op android

Apple iPad:
-ram word beter benut op de ipad, ik heb een 2018 ipad en een Galaxy tab a met dezelfde hoeveelheid ram, dat is dag en nacht verschil in het voordeel van apple
-app aanbod is veel groter, en beter uitgewerkt op de ipad
-browsen en boeken, (comics weet ik niet)schalen beter op ipad, de beeldverhouding bedoel ik dan
-langere ondersteuning normaal gezien

Ik heb sinds kort een goedkope Samsung tab a 2019 erbij voor video, maar de iPad word voor alle andere zaken gebruikt.

• Jewyk
  • Niet online
@Elvisdehamster hartstikke bedankt voor de vergelijking!

Keuzes maken... blijft lastig. Ik ben drie opties aan het bekijken:

- Samsung Galaxy Tab S5e uit mijn originele post.
- Microsoft Surface Pro (2017) die ik hierboven heb genoemd.
- Apple iPad (2019)

Met de S5e zie ik nog steeds weinig nadelen, behalve de mogelijk wat kortere ondersteuning. Het ding komt dan wel niet met een S pen (en ondersteund deze ook niet), maar bij de andere kandidaten moet je een vergelijkbare stylus er ook los bijkopen (en die zijn ook niet goedkoop!). En ik verwacht eigenlijk aan een simpele stylus genoeg te hebben. Misschien dat aantekeningen maken op een tablet me wel helemaal niet bevalt.

De Surface Pro draait Windows 10 Pro, dus ondanks dat het een wat ouder model is zou de support niet echt een probleem moeten zijn. Heeft een mooi groot scherm met hoge resolutie en geschikte beeldverhouding voor mijn doeleinden. Wel is ie wat duurder...

De iPad is een heel mooi ding, maar de meeste van zijn voordelen t.o.v. de anderen zijn voor mij niet zo relevant. Ik heb een paar vrij specifieke toepassingen waarvoor de apps die ik nodig heb gewoon beschikbaar zijn op Android. De beeldverhouding is voor mijn stripboeken minder ideaal...

De twijfel is vooral nog tussen de S5e en de Surface Pro. De S5e lijkt de veiligere keuze, omdat die wat goedkoper is. Ik ga nog even wat reviews bekijken voordat ik een definitieve keuze maak.

Tot zover bedankt voor het meedenken in ieder geval. :)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
@Jewyk Vandaag is de S5E bij Amazon 299 euro, dus ik zou toeslaan! https://www.amazon.de/dp/...e=df0&language=nl_NL&th=1

Ik heb hem in november voor deze prijs gekocht, goedkoper ga je niet vinden :D
De DE-versie is overigens gewoon een EU tablet, dus normale oplader en alles.

Pros
Prachtig OLED scherm
Dunne bezels en dunne tablet
Licht qua gewicht
Indrukwekkend 4 speaker geluid voor een tablet
Beeldverhouding voor video content
Accuduur bij video kijken
Regelmatig security patches (tot nu toe)
Widevine DRM certified, dus gewoon 1080p Netflix/Amazon/Disney etc

Cons
Mid-end SOC véél minder snel dan bij Apple
Samsung bloatware, al kan je tegenwoordig vrij veel verwijderen
(Minder populaire) Android apps zijn matig geoptimaliseerd voor tablets
Updatebeleid Samsung is verder ruk, vooral upgrades naar nieuwe Android releases
Geen 3.5mm jack
Tweedehands waarde daalt relatief snel bij Samsung

[ Voor 61% gewijzigd door stin00 op 14-02-2020 13:44 ]

• Jewyk
  • Niet online
@stin00 Nog bedankt voor je tip en je lijstje met pros/cons! Ik zie helaas je bericht nu pas, dus ben te laat.

Ik ben er eigenlijk wel over uit dat het de S5E gaat worden, nu dus even rondkijken en afwachten tot er ergens weer een leuke aanbieding is. Zie wel dat er tot 1 maart nog een actie loopt voor een gratis book cover van Samsung, dus moet ook niet te lang wachten. ;)

• rauwst
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-05 21:07
Jewyk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:00:
@stin00 Nog bedankt voor je tip en je lijstje met pros/cons! Ik zie helaas je bericht nu pas, dus ben te laat.

Ik ben er eigenlijk wel over uit dat het de S5E gaat worden, nu dus even rondkijken en afwachten tot er ergens weer een leuke aanbieding is. Zie wel dat er tot 1 maart nog een actie loopt voor een gratis book cover van Samsung, dus moet ook niet te lang wachten. ;)
Lemme know als je een mooie aanbieding tegenkomt!

Edit: heb ik het goed begrepen dat deze tablet geen gebruik kan maken van een 4g hotspot van een telefoon?

Ennn geen ondersteuning voor de Samsung e-pen en geen audio jack. Gaat 'm voor mij toch niet worden vrees ik. Geen idee hoe duur een alternatief is die dit wel allemaal in huis heeft though. Iemand suggesties?

[ Voor 23% gewijzigd door rauwst op 19-02-2020 14:24 ]

• rauwst
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-05 21:07
Niemand?

• blonderulez
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:57
Volgens mij kan dit ook wel een goede optie zijn.... maar die is niet in Nederland leverbaar. Het is de Samsung P205. Zal je moeten kijken waar die wel leverbaar is en of ze die naar Nederland sturen.
YouTube: Samsung Galaxy Tab A 8.0 (2019): Best S Pen Tips & Tricks. Een 8 inch Tablet met actieve S-pen met 4G. In Oostenrijk kost die 255 euro.
Pagina: 1