Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwell96
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-02 16:37
Bij de ASRock B450M Pro4, als ik een M.2 NVMe SSD aansluit aan dit moederbord, zal dit SATA-poorten gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:41
Nee, maar dat had je zelf makkelijk op kunnen zoeken in de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwell96
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-02 16:37
Was even ter verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 13:03
Beetje laat om te reageren maar ik heb mezelf vorige week een Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD cadeau gedaan en moet vaststellen dat de installatie ervan helaas WEL effect heeft op mijn SATA poorten; ook al zegt het boekje idd van niet.

Voorheen:
* 1 x Samsung SATA SSD 500GB ("Windows" - boot disk) [c:\]
* 3 x Samsung SATA SSD 500GB in RAID 1 ("Data" - windows dynamic disk, speed over reliability! >:) ) [d:\]

Die (bijna) 1.5GB striped volume werd vooral gebruikt voor (non-critical) data-files / VMs / databases etc in development en testen en had best wel goede performance maar ik moest regelmatig backups etc aanzeulen over het netwerk vanaf de NAS dus ik dacht die boot-disk te vervangen door een NVME en dan een 4TB HDD in de plaats van de vrijgekomen SSD te prikken.

In de manual staat dit:

code:
1
2
3
4
5
6
o 4 x SATA3 6.0 Gb/s Connectors, support RAID (RAID 0,RAID 1 and RAID 10), NCQ, AHCI and Hot Plug*
* M2_2 and SATA3_3 share lanes. If either one of them is in use, the other one will be disabled.
o 1 x Ultra M.2 Socket (M2_1), supports M Key type 2242/2260/2280 M.2 PCI Express module up to Gen3 x4 (32Gb/s) (with Matisse, Picasso, Summit Ridge, Raven Ridge and Pinnacle Ridge) or Gen3 x2 (16 Gb/s) (with Athlon series APU)**
** Supports NVMe SSD as boot disks
** Supports ASRock U.2 Kit
o 1 x M.2 Socket (M2_2), supports M Key type 2230/2242/2260/2280 M.2 SATA3 6.0 Gb/s module

Dus mijn idee was ook, ik plug die er gewoon bij in die M2_1 socket'; mijn pc boot gewoon op en die 1TB gaat verschijnen als een extra (lege) schijf.

Dat viel dus tegen. Mijn pc boot idd gewoon op, de NVME is idd zichtbaar als niet-geformateerde schijf maar 1 van de 3 Data SSDs blijkt verdwenen te zijn!?! Blijkt dus dat ik een SATA poort verloren heb !?

'k Heb eerst mijn boot-schijf overgezet van die 500Gb SATA naar de 1TB NVME (via Samsung Data Migration tool), daarna alle SATAs afgekoppeld (ik had geen idee welke schijf welke poort was, zijn 4 identieke SSDs) en dan mits wat trial en error de 3 data-SSD's terug gevonden en kunnen 'mounten'. Het vervelende is dat ik nu wel een snellere en grotere [c:\] schijf heb, maar nog steeds geen mogelijkheid om die HDD aan te sluiten. Duh.

Volgende verrassing: Om ik weet niet welke reden blijkt nu dat die striped volume nog nauwelijks 370-ish MB/s haalt terwijl dat voorheen makkelijk 500 of meer was.

In Task Manager ziet het er naar uit dat 1 schijf maar op halve kracht meer werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoZUkvAaEHExEb4lBPGSgkuAoSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hOrVGWld06KUkhqCEcc4WYsc.png?f=user_large
Bemerk hoe Disk 1 tegen het plafond hangt terwijl 0 en 2 nauwelijks werk blijken te hebben.

Iemand daar enig verklaring voor?

Eens alle data overgezet zal ik alle 3 de SSD's heralloceren als losse schijven en dan stuk per stuk testen en waarschijnlijk die trage SATA poort toewijzen aan die HDD (die toch nauwelijks boven 120MB/s zal geraken), maar ik vind het wel teleurstellend :(

Iemand hier enige verklaring voor? Dit is icm met een Ryzen 3600. Geen overclocken ofzo, RAM draait wel op 3200 (XMP).

Mvg,
Roby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
deroby schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:24:
Voorheen:
* 1 x Samsung SATA SSD 500GB ("Windows" - boot disk) [c:\]
* 3 x Samsung SATA SSD 500GB in RAID 1 ("Data" - windows dynamic disk, speed over reliability! >:) ) [d:\]

Die (bijna) 1.5GB striped volume werd vooral gebruikt voor (non-critical) data-files / VMs / databases etc..
Je hebt het over RAID1 en striped dus je bedoelt denk ik RAID0?
Iemand hier enige verklaring voor? Dit is icm met een Ryzen 3600. Geen overclocken ofzo, RAM draait wel op 3200 (XMP).
Draai je bios P3.30 of hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
Duh, moet idd RAID 0 zijn, anders geraak ik niet aan (bijna) 1.5Gb natuurlijk. Sorry :F

BIOS kijk ik vanavond eens na; ik dacht dat ik wel ongeveer mee was maar "don't fix it if it ain't broken" dus kans is groot dat ik nog steeds op de versie van 1 jaar terug draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
Schijnbaar zit ik op versie P4.30, wat volgens de lijst idd niet de laatste versie is. Ironische genoeg is dat wel de versie met als beschrijving "Optimize PCIe M.2 SSD performance on AGESA Combo-AM4 PI 1.0.0.6".

P4.60 & P4.90 lijken me vooral gericht op Ryzen 5000 CPUs dus het zou me verbazen als dat enig effect zou hebben.

BIOS nog niet aangeraakt, schijven wel, werken nu als JBOD en in Samsung Magician geeft mij dat 2x (quasi identiek) de bovenste en 1x de onderste

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cA4pFnJsuI7yRxWXoYnC1sy1rWs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JiKOWwebccgxxX9pXiqYUMBS.png?f=user_large

[...]

Alle schijven er uitgehaald en telkens 1 zelfde disk aangesloten op 1 SATA poort en test gedraaid:
* Alle poorten geven 'volle snelheid'
* Alle poorten zijn terug beschikbaar, ook die 'verloren' poort (huh?)

Dan maar alles terug aangesloten en wat blijkt nu: alle 4 SATA poorten werken netjes tegelijk op volle snelheid en de NVME draait ernaast op nog vollere snelheid!??!

Ik moet wel bekennen dat ik -- zeer niet-wetenschappelijk verantwoord -- in tussentijd wat in de BIOS heb zitten browsen heb en (oa) deze setting heb aangepast: Wikipedia: Input–output memory management unit
Deze stond af en nu aan maar vind het moeilijk te geloven dat dit de reden was? Mijn buikgevoel zegt eerder dat het slecht contact ofzo moet geweest zijn maar dan lijkt die 140Mb/s die ik nog had toch maar raar, plus ik had voorheen al eens al de kabels losgetrokken en terug gestoken met te zoeken naar die 'verloren poort'.

Heel bizar allemaal...
Maar soit, ben blij dat het werkt; momenteel wat gigabytes aan het rond-kopieren bij wijze van test, so far so good...
Pagina: 1