Rolluik, laten de doorvoergaten geluid door? (opwinder)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06 01:24
Hallo,

Ik heb 2 rolluiken via marktplaats gehaald.
Nu wil ik deze monteren, maar zit te twijfelen of ik het koord met opwinder aan de buitenkant zal monteren of een voor binnen kopen.
De opwinders voor binnen zijn wel goedkoper, natuurlijk ook handiger van binnenhuis de rolluiken bedienen.
Echter vroeg ik mij af, wanneer ik een binnen band opwinder koop en monteer, moet ik dus door de binnen en buitenmuur heen boren voor de opwinder. Laten deze gaten geluid door? Ik ben nl. nogal gevoelig voor geluid en heb al een probleem met laagfrequent geluid. Komt nog bij dat er windmolens geplaatst worden bij ons huis die ook geluid zullen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Beter wordt het er niet van. En als je graag op ieder slakje zout legt zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-06 21:42
Elk gat laat geluid door. Nu is het maar een klein gaatje en aan de buitenkant van de gevel hangt het rolluik er zelf voor dus het zal wel los lopen. Je kan losse elektrische rolluik motoren krijgen, is dat niks voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 01:39
Overigens gaan rolluiken het geluid niet reduceren, maar eerder vermeerderen.
Doordat tussen het glas en het pantser (rolluik) een ruimte zit, heb je een soort van klankkast, net als een gitaar. Ook als er wind opstaat, zoals nu, dan hoor je soms door de kast, waar de rolluik in zit, een soort van fluitend geluid.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Sethro schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:23:
Beter wordt het er niet van. En als je graag op ieder slakje zout legt zou ik er niet aan beginnen.
niet zozeer op elk slakje zout leggen, maar ik heb specifieke frequenties waar ik veel last van heb. en machine geluid is erg vervelend. Dus wellicht beter een buiten bandopwinder. Ik heb een beperkt budget, dus ik denk dat elektrisch niet toereikend is voor mijn budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
WeHoDo schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:29:
Overigens gaan rolluiken het geluid niet reduceren, maar eerder vermeerderen.
Doordat tussen het glas en het pantser (rolluik) een ruimte zit, heb je een soort van klankkast, net als een gitaar. Ook als er wind opstaat, zoals nu, dan hoor je soms door de kast, waar de rolluik in zit, een soort van fluitend geluid.
Yup kan ik bevestigen, heb ook een rolluik en qua geluid of isolatie doet het niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Navi schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:14:
[...]

Yup kan ik bevestigen, heb ook een rolluik en qua geluid of isolatie doet het niets.
Ik kan niet slapen met licht, dus ik heb nu houten panelen met handgrepen geplaatst voor mn raam.... alleen erg onhandig om dat er iedere keer af te halen om te luchten. vandaar die rolluiken :)
Was puur de vraag, omdat ik niet meer geluid door wil laten , maw het probleem dus niet erger maken. Die windmolens maken ook best veel herrie buiten nl.

[ Voor 16% gewijzigd door saken op 10-02-2020 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wellicht dat je een klein beetje winst kan halen uit de bandgeleider die aan de binnenkant zit. Hoe beter het rubber afsluit, hoe minder tocht en geluid.

Rolluiken doen naar mijn beleving wel wat met het geluid van buitenaf. Gisteren met de storm mooi helemaal dicht gedaan, zodat ze niet gaan klapperen. Daardoor kon ik beter slapen. Bij mij gaan ze niet fluiten of iets dergelijks.
Destijds is er compri / voegband tussen het kozijn en de rolluiken geplaatst, zodat alles goed afsluit.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
saken schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:15:
[...]

Ik kan niet slapen met licht, dus ik heb nu houten panelen met handgrepen geplaatst voor mn raam.... alleen erg onhandig om dat er iedere keer af te halen om te luchten. vandaar die rolluiken :)
Was puur de vraag, omdat ik niet meer geluid door wil laten , maw het probleem dus niet erger maken. Die windmolens maken ook best veel herrie buiten nl.
Hoe ver staan die windmolens en hoe groot zijn ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:47
tweakduke schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:32:
Wellicht dat je een klein beetje winst kan halen uit de bandgeleider die aan de binnenkant zit. Hoe beter het rubber afsluit, hoe minder tocht en geluid.

Rolluiken doen naar mijn beleving wel wat met het geluid van buitenaf. Gisteren met de storm mooi helemaal dicht gedaan, zodat ze niet gaan klapperen. Daardoor kon ik beter slapen. Bij mij gaan ze niet fluiten of iets dergelijks.
Destijds is er compri / voegband tussen het kozijn en de rolluiken geplaatst, zodat alles goed afsluit.
Rolluiken mogen niet dicht boven bft 4 volgens fabrikant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xvo|IA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-12-2023
Bij rolluiken moet wel een goede verbinding tussen onderlat en kozijn oid zijn. Een schuinaflopende vensterbank bijvoorbeeld is niet voldoende. Het pantser zal dan opgetild worden door de wind of de wind kan er onderdoor komen. Als deze goed is afgesloten zal er zeker geluidsisolatie zijn.

Het gat komt achter de bak, impact zal minimaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 12:49

The Wizard

Moderator Mobile
kaboom1555 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:40:
[...]

Gebeurd helemaal niks met de rolluiken, mits van redelijke afmetingen. Je moet alleen niet het raam open hebben en/of de rolluik op tochtstand, dan creëer je onderdruk achter je rolluik en kan deze kapot waaien. Ze kunnen op deze manier zonder problemen de storm van afgelopen weekend hebben. Zelfs goede screens kunnen windkracht 6 hebben.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
kaboom1555 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:40:
[...]
En de brandweer wil ze al helemaal niet dicht hebben ivm veiligheid en vluchtroute's
Zo blijf je bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Voor het geld de rolluiken ombouwen naar elektra.. dan heb je maar mini gaatje nodig en die kun je afkitten,

buismotor met ab kost niet zo gek veel.

Rolluiken helpen tegen geluid maar niet tegen laag frequent daar zijn ze te dun licht voor...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Laatst online: 17:08

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Kleine gaatjes laten geen laag frequent geluid door.
Als ook werken rolluiken niet om laag frequent tegen te houden.
Ik heb vorig jaar zowel nieuw glas gestoken, als rolluiken. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat triple beglazing 10x beter geluid isoleert dan rolluiken. Die rolluiken dienen bij ons voornamelijk voor het licht en in de zomer als buitenzonnewering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:01
[...]

Dus je hebt de rolluiken alleen om je kamer te verduisteren? Waarom niet gewoon lamellen? Of een rolgordijn? Of laat je raam dat niet toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb alleen ervaring met een zonnescherm en binnen roller. Buiten het geluid (wat in de woonkamer niet echt opviel) ging er best wel wat tocht doorheen. Heb ook wel meegemaakt dat er een vieze/muffe lucht meekwam vanuit de spouw.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Neem elektrische, die hebben geen doorgang van notie nodig naar binnen. Geluid houden ze zeker weten tegen, zeker als ze goed aansluiten op de onderdorpel. Ook de storm van afgelopen weekend werd prima doorstaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:02
Prijs electrische rolluikmotor valt goed mee hoor, en je bespaart het meteen doordat je luchtdicht kan afwerken (de kou die door het gat voor het lint komt, brr).
We hebben hier ramen vernieuwd, het was even duur om electrische rolluiken te nemen, als gewone waarbij het lint achter een deurtje zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 09:15
[...]

Wij hebben verduisterende gordijnen. IDEAAL! Wellicht het overwegen waard tegen het licht?

[ Voor 4% gewijzigd door Tremio op 12-02-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 12:41
FreshMaker schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:04:
[...]

En de brandweer wil ze al helemaal niet dicht hebben ivm veiligheid en vluchtroute's
Zo blijf je bezig
Klopt als een bus. Daarom heb ik ook de rolluiken altijd, dag en nacht, geopend en ben er klaar voor om te vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
kan je dat rolluik niet aan de binnenzijde plaatsen mits je ruimte genoeg hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Rolluiken alleen voor het licht? Daar zijn betere opties voor. Probeer eens een slaapmasker :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Verduisterende gordijnen, beter dan die lelijke (sorry, mijn mening) rolluiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-06 18:09
Ik denk dat je verbaasd zult zijn hoe goedkoop rolluik motoren zijn...

2 weken geleden nog geïnstalleerd, 50€/rolluik inclusief verzendkosten, nieuwe "as" lager etc.

Schakelaar had ik nog liggen maar kost ook de wereld niet(10?)

Wegwerken van kabels kan (in de muur kappen, leidingen leggen, heb ik gedaan) maar je kunt ook gewoon een stekker aan de schakelaar maken en in het stopcontact steken.

Alles bij alles moet dat lukken onder €150,- totaal...

Hier heb ik ze gekocht
https://www.rolladenmotor-24.de/

Bedenk je dat je dan ook geen opwinders hoeft te kopen :)

2050vandaag, waarom wachten?

Pagina: 1