Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• legofanaten
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15-02 12:45
Al in mijn studietijd (MSc in een engineering richting) heb ik met een schuin oog naar MBA en MScBA's gekeken: bedrijfskunde. Destijds heb ik besloten dat een afgeronde universitaire master in een technische richting een logischere keuze was dan een master in (technische) bedrijfskunde, vanuit de redenatie dat je makkelijker alsnog bedrijfskunde gaat studeren dan een technische opleiding naast je baan. Om toch een stukje bedrijfskunde mee te pakken heb ik de minor en keuzeruimte in de master gebruikt voor een aantal bedrijfskundevakken.

Nu ik inmiddels alweer een aantal jaar aan het werk bent begint het studeren toch weer een beetje te kriebelen. Logischerwijs kijk ik dus weer in de richting van bedrijfskunde en dan een (Executive) MBA.

Een korte zoektocht op internet levert een aantal redenen om een MBA te doen. En grofweg zie ik daar twee categoriëen in:
  1. Persoonlijke ontwikkeling (kennis, vaardigheden, leiderschapsontwikkeling)
  2. Carrièreperspectief (Hoger salaris, carrièrekansen, netwerk)
Hoewel mijn eigen motivatie dus vooral in categorie 1 valt, vraag ik me wel af: in hoeverre heeft een MBA nog meerwaarde op het carrièreperspectief? Ik weet dat er bedrijven waren waar je vanaf een bepaald (management)niveau niet verder kon groeien zonder afgeronde MBA, maar geldt dat anno 2020 nog steeds? Ook als je dat afweegt tegen de financiële (>50k€) en tijdsinvestering (12-20u/week, 2 jaar)?

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

dus...

Alle reacties

• Michielgb
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:18
Hoger salaris zeker niet direct, netwerk en toekomstige kansen uiteraard wel. Mocht je in een positie zitten om dit vanuit je werk te doen, zeker aanpakken! Bij een van de betere business schools (London, insead etc) zou natuurlijk helemaal een buitenkansje zijn.

Wel denk ik dat het pas uit gaat betalen als je hoger in de boom bij een bedrijf zit. Met een MSc kan je al redelijk klimmen, het laatste stukje zal makkelijker gaan met een MBA.

• retoohs
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 10:49
Meestal heb je voor management banen geen MBA nodig, vooral als je al een master hebt. Dingen zoals je karaktereigenschappen, hard werken, goed kunnen netwerken spelen een veel grotere rol.
Ik geloof best dat er deuren voor je open gaan als je een MBA hebt, vooral van een uni zoals Nyenroden of Erasmus. Maargoed daar betaal je ook dik voor. Voor hogere management rollen zal het vast ook wel helpen.

Ik heb zelf een business bachelor (BBA) gedaan. Daar zaten vrij veel bullshit vakken tussen waar ik de praktijk niks aan heb gehad. Denk aan leadership, supply chain management, business strategy etc. Zelfs de marketing vakken waren zwaar achterhaald.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True