Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Uitgebeten/afgebladderde lak op dak van auto

Pagina: 1
Acties:

• Spike_wolf
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:39

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Genius Or Madman?.. You Decide

Topicstarter
Mijn ouders kwamen net met een bijzondere ontdekking bij hun auto. Op het dak zitten verschillende grote plekken waar het lijkt alsof de lak met een oplosmiddel uitgebeten is. Ik ben even gaan kijken en ik sta voor een raadsel.

Ze hebben geen idee hoe lang dit al zo is, ze parkeren hun auto altijd achter hun huis waar de schuur het zicht op de auto blokkeert, en ze zijn beide te kort om het dak van de auto te zien als ze er naast staan. Het toeval wilde dat ze de auto gisteren op een andere plek moesten parkeren waardoor ze er vanuit het raam van de tweede verdieping wel zicht op hadden en ze de plekken dus ineens zagen.

De auto is een paar weken terug gekeurd, toen is geen melding gemaakt van de beschadiging.
Ruim een week terug zijn we op een familie verjaardag geweest waarbij ik hun auto geparkeerd heb zien staan op een dieper gelegen parkeerplaats waarbij het dak dus goed zichtbaar was, er is me/ons toen niets opgevallen.
afgelopen donderdag was ik daar en ben ik langs hun auto op gelopen (stond er naast geparkeerd) en toen is me niets opgevallen, maar de auto spiegelt verder zoveel dat ook als ik er nu langsop kijk de plekken me niet direct opvallen, ik moet echt naar de auto kijken wil het duidelijk worden dat het geen weerspiegelingen zijn.

Het tijdsframe waarin het gebeurt moet zijn is dus ruim een week (afgelopen donderdag durf ik niet te garanderen). En we zijn heel benieuwd wat dit veroorzaakt zou kunnen hebben.

De lak is op die plekken compleet verdwenen, om de uitgebeten plekken zit een witte aanslag in de lak (niet weg te poetsen), en om die witte plekken heen zit een doffere plek, dus ook daar is de lak aangetast, maar niet genoeg om echt wit uit te slaan.

Als ik het complete dak bekijk lijkt het alsof er van boven iets op gedruppeld is dat de schade veroorzaakt heeft, het lijkt in een rechte lijn van voor naar achteren (of andersom) op de auto terecht te zijn gekomen. De motorkap en achterklep hebben geen schade, enkel het dak.
Ze parkeren de auto thuis altijd gewoon buiten, geen afdak of niets. De afgelopen week zijn ze er 2 keer mee weg geweest, eens dichtbij, eens een stuk verder weg. Beide keren niet in een parkeergarage of iets geweest.
Tijdens het rijden is ze ook niet opgevallen dat er iets op de wagen zou zijn gevallen of iets dergelijks.

Wie o wie heeft een idee wat dit veroorzaakt zou kunnen hebben, want we staan echt voor een raadsel :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
It's time to roll the dice...
Star Wars Awakens | Instagram | Shapeways

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Dit soort beschadigingen kun je krijgen door vogelpoep lang genoeg te laten zitten, maar dan had je daar een week geleden ook wel wat van moeten zien. Hebben je ouders buurtgenoten waar ze wat minder goed bij liggen?

Noot: De alg rond de antenne doet wel twijfelen aan of de lak wel genoeg liefde krijgt. Het kan ook gewoon langdurig gebrekkig onderhoud zijn.

pagani wijzigde deze reactie 10-02-2020 14:03 (25%)

• Kars
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23-02 16:33
Wat is het merk en type auto?

Ik heb zelf hetzelfde meegemaakt met een Fiat Punto uit '99.
Deze stond geparkeerd bij een bedrijf waar ze met gevelreiniging bezig waren. Toen ik een paar dagen daarna door de wasstraat reed, zag ik dezelfde vlekken (loslatende lak) als bij jouw foto's.

Dus ik dacht dat ze chemische zooi hadden gemorst op mijn auto. Bleek dat de laklaag al zover slecht was, dat deze gewoon heeft losgelaten.

Sommige auto's hebben een slechte laklaag. Je ziet er op het eerste oog niets aan, totdat er ineens blaasjes ontstaan en de lak afknapt en barst.
Dat is precies wat er op de foto's van jou ook aan de hand is. Alleen zie je rondom al doffe plekken wat duidt op een slechte laklaag.

Kars wijzigde deze reactie 10-02-2020 14:06 (5%)

Life is too short to remove USB safely

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Topicstarter
pagani schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:02:
Dit soort beschadigingen kun je krijgen door vogelpoep lang genoeg te laten zitten, maar dan had je daar een week geleden ook wel wat van moeten zien. Hebben je ouders buurtgenoten waar ze wat minder goed bij liggen?

Noot: De alg rond de antenne doet wel twijfelen aan of de lak wel genoeg liefde krijgt. Het kan ook gewoon langdurig gebrekkig onderhoud zijn.
Het is niet alsof hij wekelijks gewassen wordt, dus aantasting door vogelpoep zou kunnen, maar zo veel schade in een week tijd lijkt me sterk.

Voor zover ik weet hebben ze geen buren waar ze ruzie mee hebben. Volgens mij heeft wel iemand anders in de straat exact dezelfde auto, misschien dat die een doelwit was? :P
Kars schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:04:
Wat is het merk en type auto?

Ik heb zelf hetzelfde meegemaakt met een Fiat Punto uit '99.
Deze stond geparkeerd bij een bedrijf waar ze met gevelreiniging bezig waren. Toen ik een paar dagen daarna door de wasstraat reed, zag ik dezelfde vlekken (loslatende lak) als bij jouw foto's.

Dus ik dacht dat ze chemische zooi hadden gemorst op mijn auto. Bleek dat de laklaag al zover slecht was, dat deze gewoon heeft losgelaten.

Sommige auto's hebben een slechte laklaag. Je ziet er op het eerste oog niets aan, totdat er ineens blaasjes ontstaan en de lak afknapt en barst.
Dat is precies wat er op de foto's van jou ook aan de hand is. Alleen zie je rondom al doffe plekken wat duidt op een slechte laklaag.
Het is een Opel.
Zou dit in een week tijd spontaan op zoveel plekken tegelijk toeslaan?

Spike_wolf wijzigde deze reactie 10-02-2020 14:07 (36%)

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:25
Hoe oud is de auto?

Zo te zien is het de blanke lak die eraf gaat, als het bijtende stof was, zou de kleur er ook af moeten gaan.
Onze Fiat Punto uit 2006 heeft hetzelfde euvel, blanke lak die loslaat, bij rood/zwart en nog paar kleuren komt die sneller voor dan bij andere kleuren.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:00
Dit is gewoon veroudering door uv blootstelling van de lak.

Hoe oud is deze auto x3 ?

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Topicstarter
@Martinusz @Vinzz
Ik denk dat hij uit '08 is ongeveer, maar dat zou ik even na moeten vragen, in ieder geval zeker niet gloednieuw.
Slijtende lak klinkt aannemelijk, maar het lijkt me zo bizar dat dit in min of meer een week tijd gebeurt, maar dat komt vaker voor dus?

• Kars
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23-02 16:33
Spike_wolf schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Het is niet alsof hij wekelijks gewassen wordt, dus aantasting door vogelpoep zou kunnen, maar zo veel schade in een week tijd lijkt me sterk.

Voor zover ik weet hebben ze geen buren waar ze ruzie mee hebben. Volgens mij heeft wel iemand anders in de straat exact dezelfde auto, misschien dat die een doelwit was? :P

[...]

Het is een Opel.
Zou dit in een week tijd spontaan op zoveel plekken tegelijk toeslaan?
Opel Astra G/H toevallig?
Maar ja, dat kan zeker. De laklaag ondergaat overal hetzelfde proces, dus meestal gaat zoiets vrij snel.

Life is too short to remove USB safely

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:00
Ik ken (veel) nieuwere auto's waar de blanke lak ook reeds afvalt.

Wat ik meestal deed is met hoge druk spuit losse delen wegspuiten en dan in de was. Dan is het weer toonbaar. Dan gaat het ook niet zo snel verder.

Permanente oplossing kan alleen in de spuitcabine.

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Topicstarter
Kars schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:11:
[...]

Opel Astra G/H toevallig?
Maar ja, dat kan zeker. De laklaag ondergaat overal hetzelfde proces, dus meestal gaat zoiets vrij snel.
Nee geen Astra. Een ... Mariva geloof ik.
Het is natuurlijk wel een in één keer toegebrachte laag, dat zou ook kunnen verklaren waarom de motorkap niet aangetast is, anders/later bereidt waarschijnlijk.

Nou, tenzij die zelfde auto in de straat ook spontaan vreemde plekken heeft zullen we het dan maar op ouderdom van de lak gooien :)
Vinzz schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:14:
Ik ken (veel) nieuwere auto's waar de blanke lak ook reeds afvalt.

Wat ik meestal deed is met hoge druk spuit losse delen wegspuiten en dan in de was. Dan is het weer toonbaar. Dan gaat het ook niet zo snel verder.

Permanente oplossing kan alleen in de spuitcabine.
Thanks voor de tip, ik zal het ze doorgeven :)
Ik neem niet aan dat het dak opnieuw spuiten het ze waard is :P

Spike_wolf wijzigde deze reactie 10-02-2020 14:17 (29%)

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Spike_wolf schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:11:
@Martinusz @Vinzz
Ik denk dat hij uit '08 is ongeveer, maar dat zou ik even na moeten vragen, in ieder geval zeker niet gloednieuw.
Slijtende lak klinkt aannemelijk, maar het lijkt me zo bizar dat dit in min of meer een week tijd gebeurt, maar dat komt vaker voor dus?
Dit is niet in een week tijd gebeurd, jullie hebben het gewoon nooit eerder opgemerkt. Bijvoorbeeld doordat de auto nat was, of vuil, dan zie je het niet zo snel.

Dit zijn inderdaad typische vogelpoepvlekken, als je het er lang genoeg op laat zitten bijt het door je lak heen.
Regelmatig wassen&waxen moet echt gebeuren, wil je een auto netjes houden. Zeker als hij niet onder een carport staat

Woont in Helsinki

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:25
Het zag er eerst zo uit zoals rechts naast de antenne, zo begint het langzaam, totdat het opengaat en het er echt afkomt.

Beetje polijsten en waxen, maakt he inderdaad weer enigzins aantoonbaar zonder opnieuw te moeten spuiten :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:43

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Als ik goed naar de foto van het dak kijk zie je dat er op meer plekken de lak op het punt van verdwijnen staat.
Mocht je het nu een beetje toonbaar willen (laten) maken is een wrap op het dak misschien een optie.

Wise enough to play the fool

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 14:11
of gewoon een nieuw laagje blanke lak

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 06:39
Zoals anderen al hebben aangegeven, bij bepaalde soorten lak kan dit gebeuren... het begint eerst als een soort van kleine blaasjes en zeker als je de auto niet vaak wast dan blijven het lang blaasjes... dan ga je een keer met de auto door de wasstraat en dan gaan ze allemaal open en krijg je dit soort plekken. Je zou het bijna een soort van autolak eczeem kunnen noemen.

Wat je er aan kan doen... tja, wat is het je waard? Goedkoopste oplossing (imo) is om een autospuiter te vinden die 'in zijn vrije tijd' de boel eventjes heel licht voor je wil opschuren en er een laagje blanke lak overheen spuit... dan zou je in principe met iets van 200 euro klaar moeten zijn. Helemaal laten spuiten moet je rekenen op het dubbele, maar zou niet nog moeten zijn want op de foto's lijkt het echt puur de blanke laklaag te zijn.

Of een wrap gaat werken... ik zou voorzichtig zeggen van niet, wrappen is natuurlijk ook afhankelijk van de kwaliteit van de ondergrond en als dat al makkelijk loslaat dan gaat de wrap er ook snel aan.

Edit: goedkoper zou uiteraard zijn om zelf met heel fijn schuurpapier zelf alles gladschuren en met een goede bus blanke lak er een nieuwe laag overheen nevelen... met een beetje aandachtig werken en wat geduld kan je daar prima resultaten mee behalen en ben je niet meer dan een paar tientjes kwijt.

En nogmaals... dit ziet er niet opzettelijk gedaan uit, de lak ziet er in het geheel niet best uit en dan zijn dit soort verschijnselen redelijk veel voorkomend. Google er maar eens op, het komt vaker voor dan je vermoed.

MicGlou wijzigde deze reactie 10-02-2020 15:28 (20%)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Het is de blanke laklaag. die moet verwijdert worden de kleur bewerken en opnieuw blanke lak

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-02 16:41

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dit is gewoon een gebrek aan liefde, dus de lak is inmiddels al vertrokken.

Het antennerubber is ook bijna weg, rondom de antenne is ook een algfestijn. Als deze auto 1-2x per jaar gewassen wordt is het veel zo te zien.

Denk dat een Meriva ook niet zoveel waard is om een respray te rechtvaardigen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23-02 13:33

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dit ziet er voor mij niet uit als normale veroudering, daarvoor is het patroon te netjes. Als je naar de aangetaste plekken kijkt, zie je er omheen een nevel van lichtere aantasting. Aan de linkerkant is het patroon vrij herhalend met regelmatige tussenpozen.
Mijn eerste indruk is dat iemand met een soort plantenspuit op het dak heeft gespoten met een sterk bijtend middel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-02 16:41

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Denk eerder onder een boom staan, dat kan gewoon een lijn volgen. Mogelijk is door steenslag oid de lak al iets beschadigd waarna de zuren van ontlasting de overhand kunnen krijgen. Tel daarbij op dat er nooit was of schoonmaakmiddel overheen gaat en dan krijg je dit. En ja, de lak veroudert even snel, dus het patroon is ook nog te billijken. Wellicht door condens vanwege een stalen draagbalkje eronder in het dak.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DexterDee
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19:49

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb dit soort schades wel vaker hersteld, als je een beetje handig bent dan kan het voor weinig geld.

In het kort zou je zo te werk kunnen gaan:
- Zorgvuldig afplakken dak zodat je alleen de dakplaat ziet
- Blanke lak (voorzichtig!) voor een groot deel afschuren met korrel 800 oplopend tot 2000
- Ontvetten en stofvrij maken
- Afwerken met een 2K blanke lak
- Polijsten voor een glad eindresultaat

Dit werkt bijzonder goed op unikleur lakken, bij metallic lakken gaat het resultaat wat tegenvallen omdat je bij het schuren de metaaldeeltjes plat schuurt. Wil je het echt goed doen, dan zul je de kleur ook opnieuw moeten spuiten. Gezien de huidige staat zal een klein beetje kleur/textuurverschil echter geen dealbreaker zijn, het wordt er al snel (veel) beter op. Showroom kwaliteit moet je evenwel niet verwachten. De nieuwe 2-componenten blanke lak wordt keihard en hecht zich prima in de poriën van de oude (poreuze) lak, waardoor voorlopig nieuw afbladderen voorkomen wordt. Kost je een middag en een paar tientjes aan materialen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True