Instellen crossover frequentie (leekvraag)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.799 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praet0rian
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-01 15:27
Hoi allemaal,

Ik ben nogal een leek op vlak van audio, dus wees al gewaarschuwd :-).

Ik heb een wat oudere Yamaha receiver, en daarnaast heb ik 2 sets (oudere) home cinema speakers gekregen, bij hulp bij een verhuis.

De eerste is de Jamo 426 set, de tweede is een Canton Movie 85 CX set.

Beide eens getest, en de Jamo bevalt me meer dan de Canton.

Ik zou de Jamo set dus willen gebruiken, icm de Canton subwoofer, aangezien die ontbreekt bij Jamo.

Beetje aan het instellen, maar 1 van de zaken die ik moet instellen geraak ik niet wijs uit, de crossover frequentie.

De Jamo speakers hebben een min freq. van 90Hz, behalve de 2 zuilen, die zitten op 48Hz als minimum.
Op zowel de receiver als de woofer moet ik dus een crossover frequentie instellen, maar weet dus niet wat het ideale is.

Zet ik deze gewoon op 80Hz?
Ik heb gelezen dat het meest ideale is om 10Hz boven de minimum van de speakers te gaan, maar is dit dan 70Hz (minimum van de zuilen), 100Hz (minimum van de andere speakers) of gewoon 80Hz, wat de standaard is.

EN, stel ik dit in op zowel de receiver als de woofer, of zet ik dit bij de woofer op max?

Hopelijk duidelijk, hopelijk geen te domme vraag :-).

Ik wil er me meer in verdiepen, probeer wat in te lezen, maar veel is wat Chinees voorlopig.

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Voor de minimum waarde kan je best naar de fronts (zuilen in jouw geval) zien, daar gaat buiten spraak 90% van je geluid uit komen.

Bij sommige receivers kan je de crossover ook per kanaal instellen, dus eens kijken of dat een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
Pixel Punk schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:57:
Voor de minimum waarde kan je best naar de fronts (zuilen in jouw geval) zien, daar gaat buiten spraak 90% van je geluid uit komen.
Dus best naar 60Hz gaan vermoed ik dan.
Bij sommige receivers kan je de crossover ook per kanaal instellen, dus eens kijken of dat een optie is.
Neen, kan maar 1 instellen

Moet ik dit zowel of receiver als woofer instellen, of woofer op max, en enkel op receiver instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03

FeaR

In GoT we trust

praet0rian schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:03:
[...]
Moet ik dit zowel of receiver als woofer instellen, of woofer op max, en enkel op receiver instellen?
Het laatste, subwoofer volledig open en instellen op de receiver.
Geen idee eigenlijk wat je het beste in kan stellen als je drie speakers hebt die allen een ander frequentiebereik hebben. Lijkt me niet dat je informatie uit het rear- en vooral center kanaal wilt missen. Ikzelf houd altijd als beginwaarde aan om 1,5 maal de laagste frequentie te pakken als uitgangspunt voor de crossover. Mits gemeten bij -3 dB, als de laagste waarde gemeten is bij -6 dB dan dient deze maal twee gedaan te worden. Achterliggende gedachte moet ik je schuldig blijven, dit is wat in mijn zoektocht toentertijd veel naar voren kwam.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
FeaR schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Ikzelf houd altijd als beginwaarde aan om 1,5 maal de laagste frequentie te pakken als uitgangspunt voor de crossover. Mits gemeten bij -3 dB, als de laagste waarde gemeten is bij -6 dB dan dient deze maal twee gedaan te worden. Achterliggende gedachte moet ik je schuldig blijven, dit is wat in mijn zoektocht toentertijd veel naar voren kwam.
Wat bedoel je gemeten met -3dB / -6dB?

Ik heb de info rond bereik gehaald uit pricewatch: Jamo S 426 HCS 3 (Bruin), en daar blijkt inderdaad dat de zuilen een lagere freq. hebben dan de andere speakers.

Sorry voor de vele vragen, maar wil er meer begrip van krijgen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
praet0rian schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:13:
[...]

Dat is de marge waartussen geluid als acceptabel qua volume gezien wordt. In het ene geval telt alles dat -3DB afwijkt van de mediaan niet meer, bij de andere is dit pas van -6DB.

Neem deze willikeurige grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://www.kjfaudio.com/wp-content/uploads/2014/12/alpair-7p-SPL-vs-Frequency.png
Als je naar de mediaan kijkt (pakweg 90 db) dan zou deze tot ongeveer 80hz gaan als je -3DB neemt, of tot 70hz gaan als je -6DB neemt.

Als referentie, 10 DB meer of minder wordt ervaren als twee keer zo hard of twee keer zo still. -6DB is dus al best veel.

Ik zou hem op 60-70 instellen en een keertje luisteren. Je center en surround speakers gaat dan een dip hebben tussen 60-100, maar de center is vooral bedoelt voor stemmen, en de gemiddelde stem gaat ongeveer van 85-255hz en de surrounds zijn vooral voor speciale effecten, dus die worden bij lange na niet zo actief gebruikt als de fronts.

Als ik naar de specs van de apparaten zie, zou ik eerder de cross-over wat te laag in stellen dan te hoog. Ik heb geen ervaring met de sets, maar ik denk dat de Jamo's zelfs qua laag beter/mooier gaan presteren dan de Canton subwoofer.

[ Voor 39% gewijzigd door Pixel Punk op 10-02-2020 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

praet0rian schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:13:
[...]
Net als met vermogen kan er op verschillende methodes gemeten worden. Alleen een bereik vanaf 49 Hz zegt niets. Veel merken meten bij -3 dB. Dat wil zeggen dat de 49 Hz 3 dB minder luid is dan de rest van het spectrum. Als je bij -6dB meet dan is de laagste grens nog minder luid (en dus bruikbaar). Wel de manier om ervoor te zorgen dat je kan vermelden dat de speaker heel diep gaat. Er zijn merken die ook nog strakker meten, -2 of zelfs -1,5 dB. Echter ook merken die meten bij -10 of zelfs -15 dB. Leuk voor de specs maar absoluut geen bruikbaar laag. Volgens mij doet Jamo 3 dB.

Edit:
Let wel dat die maal 1,5 of 2,0 een begin is. Ik kan me goed voorstellen dat je met deze set helemaal niet boven de 100 Hz wilt gaan filteren omdat dat uit de berekening komt. Het kan wel maar dan komen er weer andere nadelen naar boven. Nadelen zoals het op gehoor kunnen plaatsen van de subwoofer (dat kan vanaf ongeveer 100 Hz) en het feit dat je een behoorlijk aanwezige subwoofer krijgt. Een beetje mannenstem kan al bij 100 Hz beginnen, dat wil je niet door de subwoofer horen maar gewoon uit de center waar de dialogen vandaan horen te komen.
Pixel Punk schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:23:
[...]
...maar ik denk dat de Jamo's zelfs qua laag beter/mooier gaan presteren dan de Canton subwoofer.
Een woofer van 6,5" gaat inderdaad niet voor broekwapperend laag zorgen.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 10-02-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rightdevil
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-03 20:15
Goedemiddag allemaal,

Sindskort heb ik een Denon avr-x2800h receiver en ik wil de juiste instellingen gebruiken voor o.a. crossover wat kan ik het beste gebruiken voor:

Magnat Monitor supreme sub 301a: Belastbaarheid (RMS/max. ): 100/220 watt frequentiebereik: 16-200 Hz, Overgangsfrequentie: 50-150 Hz regelbaar.

Magnat monitor supreme 200: 2 ways bassreflex 90 tot 180 watt, 4 - 8 ohm, 34 - 38000hz

Grtx
Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je handleiding lezen, inregelen en http://batpigworld.com/wp/ lezen om te snappen waar je mee bezig bent :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

@Rightdevil
Topics kicken om te kapen is niet toegestaan. Graag een eigen topic aanmaken. Let wel op de template die in moet worden gevuld. We verwachten op Tweakers een deel eigen onderzoek en dat mis ik in deze vorm.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.