Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

ik snap de php mail functie niet HELP!

Pagina: 1
Acties:
  • 870 views

Onderwerpen

Vraag

• upnext
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 11-02-2020
Mijn vraag
Ik snap niet hoe php mail functie werkt.
Kan iemand mij helpen zodat de ingevulde forms in mijn mail belanden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik maak gebruik van xampp .

Alvast bedankt,

Alle reacties

• codeclap
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 26-01 05:35
Wat snap je er niet precies aan..? Krijg je toevallig ook nog een foutmelding of iets in die richting?

Wat heb je sowieso zelf al geprobeerd..?

• RoachCoach
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16-01 21:35
Indien je de mail functie correct gebruikt moet je wellicht nog de smtp instellen om daadwerkelijk mail te versturen.

Wellicht dat dit artikel je verder kan helpen.
https://stackoverflow.com...-send-mail-from-localhost

• upnext
Dankje voor de snelle reactie RoachCoach

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Of je zult iets met een mailing API kunnen doen á la sendgrid... tenzij je zelf een mailserver draait zul je altijd iets moeten doen met SMTP of iets in die geest. Om te voorkomen dat je overigens op veel relays geblacklist wordt altijd van belang om wel wat voor-onderzoek te doen in het "hoe werkt mail"-geheel :)

[Voor 31% gewijzigd door Umbrah op 10-02-2020 13:31]

• upnext
hey codeclap, ik snap niet waarom er niks gebeurt wanneer ik een mail probeer te ontvangen. ik krijg geen error codes tijdens het proces dus weet ook niet hoe ik het moet verhelpen

• upnext
bedankt voor de informatie umbrah

• Rensjuh
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Als je geen informatie krijgt, moet je eens gaan denken aan error handling.

https://www.tutorialspoint.com/php/php_error_handling.htm
https://www.php.net/manual/en/errorfunc.configuration.php

• MSteverink
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 26-01 21:56
upnext schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:38:
hey codeclap, ik snap niet waarom er niks gebeurt wanneer ik een mail probeer te ontvangen. ik krijg geen error codes tijdens het proces dus weet ook niet hoe ik het moet verhelpen
Ontvangen? Of verzenden?

Wat probeer je nu precies te doen?

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:31

AW_Bos

❄ Als de eerste sneeuw valt ❄️

Kijk eerst maar eventjes of dit in XAMPP werkt, en of de mail aankomt met onderstaande script.
Gebruik wel de juiste mailadressen.

Zorg er wel voor dat je de juiste SMTP-server hebt ingesteld in php.ini. Of dat je anders een lokale mailserver gebruikt (zit dacht ik ook in XAMPP; Mercury). Deze laatste stel je dan in op 'localhost' of '127.0.0.1'

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$to      = 'nobody@example.com';
$subject = 'the subject';
$message = 'hello';
$headers = 'From: webmaster@example.com' . "\r\n" .
    'Reply-To: webmaster@example.com' . "\r\n" .
    'X-Mailer: PHP/' . phpversion();

mail($to, $subject, $message, $headers);
?>

[Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 10-02-2020 16:38]

Als de eerste sneeuw valt, sneeuw valt, sneeuw valt
Dan ben ik bij jou
Dan fluister ik het zacht onder de kerstboom
Dat ik van je hou - Emma Heesters

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:43

rens-br

Moderator Mobile & IN
@upnext dit heeft niet zoveel te maken met PNS, dus schopje naar DEV.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 26-01 19:45
RoachCoach schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:26:
Indien je de mail functie correct gebruikt moet je wellicht nog de smtp instellen om daadwerkelijk mail te versturen.
Mind you, PHP zelf doet niets met SMTP. PHP roept alleen maar een lokale executable aan (veelal sendmail), en die mag het lekker zelf uitzoeken.

Mijn suggestie: Die mail() functie lekker links laten liggen, en gewoon een library hier voor gebruiken. De mail() functie is extreem lastig goed te gebruiken als deze werkt met externe user input. Dat wil zeggen; de kans dat spammers jouw formulier kunnen gebruiken om spam te versturen naar derden is ultiem groot als je rechtstreeks de mail() functie gebruikt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:12:
Dat wil zeggen; de kans dat spammers jouw formulier kunnen gebruiken om spam te versturen naar derden is ultiem groot als je rechtstreeks de mail() functie gebruikt.
Dat is ook bij libraries. En met PHPMailer is er zelfs een gat waarbij je het onderliggende OS kon aanroepen :p
upnext schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:38:
ik krijg geen error codes tijdens het proces dus weet ook niet hoe ik het moet verhelpen
PHP:
1
2
$result = mail(...);
var_dump($result): // true? false?

[Voor 26% gewijzigd door DJMaze op 11-02-2020 12:40]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

upnext schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:28:
Dankje voor de snelle reactie RoachCoach
Dit was vermoedelijk ook het correcte antwoord van RoachCoach, nl;
bij installatie van XAMPP wordt ook sendmail geinstalleerd, maar deze zal je moeten configuereren om daadwerkelijk mail te kunnen versturen.

Heb je dit geprobeerd?

tevens is het aan te raden, zeker als je je beklaagd dat je geen foutmeldingen krijgt, logs telaten schrijven en dit te gebruiken om eventueel te debuggen of fouten te ontdekken
To turn on PHP mail log:
Open php.ini configuration file. It should be located under xampp/php.
locate the following line: ; Log all mail() calls including the full path of the script, line #, to address and headers ; mail.log = "C:\xampp\php\logs\php_mail.log"
Delete the semicolon before mail.log.
Restart Apache server.
https://www.mynotebucket.com/php-mail-log/

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:31

AW_Bos

❄ Als de eerste sneeuw valt ❄️

Freeaqingme schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:12:
[...]

Mind you, PHP zelf doet niets met SMTP. PHP roept alleen maar een lokale executable aan (veelal sendmail), en die mag het lekker zelf uitzoeken.

Mijn suggestie: Die mail() functie lekker links laten liggen, en gewoon een library hier voor gebruiken. De mail() functie is extreem lastig goed te gebruiken als deze werkt met externe user input. Dat wil zeggen; de kans dat spammers jouw formulier kunnen gebruiken om spam te versturen naar derden is ultiem groot als je rechtstreeks de mail() functie gebruikt.
True, maar het neemt niet weg dat je mail() helemaal links moet laten liggen.
Je kan het ook prima gebruiken voor debug-dingetjes of als je wat wilt testen. Maar in de praktijk is phpMailer toch efficiënter. Vooral omdat je daarmee lekker schaalbaar bent of je de standaard sendmail-exec wilt gebruiken, of de SMTP van je provider, of de SMTP van Gmail, en ook op welke manier je die aanroept, met configuratie die met TLS en authenticatie te hebben maken. En nog een voordeel: Het is heel goed te debuggen. (beter dan de standaard mail() functie :P )

Als de eerste sneeuw valt, sneeuw valt, sneeuw valt
Dan ben ik bij jou
Dan fluister ik het zacht onder de kerstboom
Dat ik van je hou - Emma Heesters

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 03:36

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik kan hier in Softwareontwikkeling net zo min mee als dat je topic in Professional Networking & Servers stond. Ik wil je vriendelijk verzoeken onze Quickstart eens door te nemen en, als dat nog nodig is, een nieuw topic te openen. Dank dan tevens ook goed na over een topictitel die de lading een beetje dekt en zorg vooral dat de template die je voorgeschoteld krijgt bij 't openen van een topic goed ingevuld wordt.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True