Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwump
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-12-2023
Mijn vraag
Goeiemiddag!

Ik heb deze kerstvakantie voor het eerst zelf een pc samengesteld en in elkaar geklust, details hieronder. Laatst was ik middenin Witcher 1, werd na 2 uur spelen vanuit het niets ineens het beeldscherm zwart. Ik was toen zo verbaasd dat ik verder weinig heb opgelet wat er gebeurde. Toen ik de rebootknop op de kast indrukte herstarte de pc zonder problemen, direct temperaturen gecheckt met AMD Ryzen Master, CPU was gewoon 38°C (dus wel om en nabij een minuut na het incident, dus misschien zegt dat niks). Temperatuur van de GPU weet ik niet.

Nu ben ik vanochtend aan het werk (3 uur nonstop praktisch alleen office programma's en Edge), en nu gebeurt exact hetzelfde terwijl ik een YouTube video kijk. De audio (via HDMI komt die uit de monitor) blijft even doorlopen maar na 30 seconden begint de audio te vervormen en gaat uit. De videokaart LEDs blijven normaal van kleur wisselen alsof er niets aan de hand is, maar het LEDje bovenop m'n behuizing gaat regelmatig knipperen (normaal knippert ie onregelmatig). Ook de LEDs van de twee ingebouwde fans in de behuizing gaan uit.

De pc staat op een bureau 15cm van de muur af en de luchtinlaad aan de voorkant is helemaal vrij, alles in de kast is eigenlijk gewoon heel schoon omdat alles nieuw is. Na reboot doet de pc het nu alweer 1.5 uur zonder problemen

Heeft iemand een idee waar dit vandaan zou kunnen komen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Qua software heb ik dus enerzijds alleen Witcher 1 en anderzijds twee simpele excel documenten en Edge aan staan. Draait op windows 10, helemaal up-to-date.

De hardware is als volgt (allemaal in de kerst nieuw aangeschaft):

AMD Ryzen 5 2600 processor
Asrock B450M PRO4 moederbord
Ballistix DDR4 Sport LT 2x8GB 3000 Geheugenmodule
Cooler Master MWE 450 White - V2 PSU / PC voeding
Fractal Design Focus G Zwart Midi Tower Behuizing
Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G Videokaart
Intel 660p 512GB M.2 SSD
TP-LINK WLAN Adapter Archer T6E AC1300 PCI-E

Beeldscherm LG 32UD59-B (1.5 jaar oud, maar niet veel gebruikt) verbonden met een HDMI kabel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Computer is gescand met ingebouwde antivirus software en Malwarebytes.
De NVIDIA driver heb ik gecheckt, is up to date.
De bekabeling kan het volgens mij niet zijn, want zodra je opnieuw opstart doet alles het weer piekfijn.
Als ik zoek op oververhitting van de GPU lijken de meesten te zeggen dat je eerst artefacten in je beeld gaat zien (strepen/haperingen), dat was hier niet het geval, dus lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Ik weet niet helemaal of dit ook van oververhitting van de CPU kan komen, zoals ik zei, de normale temperatuur van de CPU is onder de 40 graden en met Witcher 1 of wat excel en YouTube zou dat toch ook geen probleem moeten zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
Kan zijn dat je nvidia driver corrupt is geworden, zeker als je m altijd bijwerkt door te overschrijven.
Een keer DDU in safe mode runnen, zodat die m helemaal clean verwijdert is het proberen waard
https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html
Om daarna uiteraard de nvidia driver vers opnieuw te installeren.

Het scenario van oververhitting lijkt mij onwaarschijnlijk, Witcher 1 is antiek daar gaat een moderne gpu niet van zweten, en dat verdere desktop werk gaat het echt niet van op de schop.

Maar wil je die statistieken echt weten terwijl je gamed kan je altijd nog MSI afterburner met rivatuner installeren, die laat je gpu/cpu en temparaturen en nog meer on the fly zien

[ Voor 24% gewijzigd door Turismo op 10-02-2020 14:56 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

aanvullend op @Turismo

Driver bij Nvidia weghalen, en niet bij Gigabyte https://www.geforce.co.uk/drivers/results/157133

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:37
Heb je laatste bios versie erop staan?

Heb je toevallig een andere voeding om te testen,leds die uit gaan is wel erg vreemd en kan ook voeding gerelateerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwump
Dank voor de suggesties!
Ik heb de driver opnieuw geinstalleerd met DDU, lastig is dat ik niet precies weet wanneer het zich voor doet dus de toekomst moet leren of het nu opgelost is.

@freaky35 De geinstalleerde bios versie is 3.6, als ik op de site van ASRock kijk is de enige nieuwere versie de 3.9 maar daar staat specifiek bij "ASRock do NOT recommend updating this BIOS if Pinnacle, Raven, Summit or Bristol Ridge CPU is being used on your system.". Als ik het goed heb is de Ryzen 5 2600 Pinnacle Ridge, dus updaten leek me niet zo'n goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mwump schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:59:
Dank voor de suggesties!
Ik heb de driver opnieuw geinstalleerd met DDU, lastig is dat ik niet precies weet wanneer het zich voor doet dus de toekomst moet leren of het nu opgelost is.

@freaky35 De geinstalleerde bios versie is 3.6, als ik op de site van ASRock kijk is de enige nieuwere versie de 3.9 maar daar staat specifiek bij "ASRock do NOT recommend updating this BIOS if Pinnacle, Raven, Summit or Bristol Ridge CPU is being used on your system.". Als ik het goed heb is de Ryzen 5 2600 Pinnacle Ridge, dus updaten leek me niet zo'n goed idee.
Dat geldt ook voor 3.60.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwump
Daar heb je gelijk in! Maar is het dan beter de BIOS te downgraden naar 3.50 of gewoon negeren en alsnog beter upgraden naar 3.90 (of zo laten…)

Ik kijk het sowieso eerst even aan met de herinstallatie van de driver, maar ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlenderRender
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-04 00:26
Als het beeld op zwart gaat, let dan even op het scherm: brand de backlight, kan je bijvoorbeeld het instellingsmenu van het scherm oproepen ? Zonee dan ligt het aan je scherm.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
En is het probleem nog voorgekomen @Mwump ? Ben toch wel benieuwd of de herinstallatie van drivers het mystery heeft opgelost.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:57
BlenderRender schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 00:18:
Als het beeld op zwart gaat, let dan even op het scherm: brand de backlight, kan je bijvoorbeeld het instellingsmenu van het scherm oproepen ? Zonee dan ligt het aan je scherm.
Geloof het of niet, maar ik heb gehannes gehad met de drivers van de speakers in mijn monitor. Had het zelfde probleem, na de driver update was het weg.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mwump
Ik heb het even een maandje aangekeken om er zeker van te zijn dat het opgelost is, maar het lijkt opgelost! (zeker nu ik al ruim 2 weken fulltime thuiswerk vanaf deze PC en het nog niet is voorgekomen)

Ik heb contact gezocht met ASRock of het kwaad kon om de BIOS te updaten. Hun reactie was:

"There are no known issues with Pinnacle Ridge in combination with BIOS 3.90. You can definitely try that BIOS version. Best test with default BIOS setting first after the update. There is no point in increasing DRAM frequency or changing other settings as long as the system is not stable."

Dus ik heb (naast het clean installeren van de NVIDEA driver) ook de BIOS geupdate in standaard settings.

Sindsdien heb ik nergens meer last van gehad. Dus een van die twee of beiden lijkt te hebben geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenci12
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-05-2022
*knip* offtopic. Open even een eigen topic

[ Voor 89% gewijzigd door br00ky op 14-01-2022 15:33 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.