Ontzettend grote pagefile.sys

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-06 14:59
Mijn vraag

Afgelopen december een nieuw systeem gebouwd met een Ryzen 5 3600 en 16GB 3200mhz RAM, je zou zeggen dat dit voldoende moet zijn en bij logging kom ik ook nooit RAM tekort. Maar toch groeit mijn pagefile.sys al vrij snel naar de complete 16GB van het aanwezige geheugen. Mijn oude systeem met een i5 3570K en eveneens 16GB RAM heeft dit nooit vertoond, daar is de pagefile nooit groter dan 3GB. In principe doe ik met het nieuwe systeem weinig anders dan met het oude, sterker nog, het oude systeem gebruik in nu voor encoding taken e.d. zodat ik lekker kan gamen op het nieuwe systeem.

Ik vraag mij af of er achterhaald kan worden wat nu de oorzaak is van het snel groeien van de pagefile.sys t.o. de oude situatie.

Relevante software en hardware die ik gebruik

AMD Ryzen 5 3600 (@stock speeds)
MSI Gaming Pro Max
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 (@3200mhz)
Windows 10 Pro 1909 x64

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik begrijp uiteraard tot op bepaalde hoogte waar pagefile.sys voor is en dat het niet perse wordt veroorzaakt door een tekort aan geheugen, het wordt gebruikt voor tijdelijke geheugendumps van zaken die op dat moment niet worden gebruikt om geheugen voor andere taken vrij te maken... een soort van wisselbestand eigenlijk maar dan voor het wegzetten van zaken op de wat langere termijn dan waar swapfile voor is bedoelt. Tijdens "zware" taken als gamen heb ik uiteraard al in de gaten gehouden wat het verbruik is, het maximum wat ik heb waargenomen is 12GB aan RAM vol. Uiteraard ook al eens geprobeerd pagefile uit- en daarna weer in te schakelen zodat het terug gaat naar een normale grootte... gaat een paar dagen goed en dan "ineens" is het weer de volledige 16GB.

Met vele zoekopdrachten eigenlijk nooit wat goeds gevonden die mij een duidelijke oorzaak kan helpen te vinden... wel 1000x dezelfde oplossing om het pagefile weer klein te krijgen etc.

Kortom, mijn vraag is of er gelogged kan worden wat nu zoveel dumps wegschrijft in het pagefile.sys en hoe dit eventueel te voorkomen. Ik vermoed dat er ergens iets 'lekt', maar hoe monitor je dat?

Ik weet het, het is vooral een luxe probleem en heb prima ruimte beschikbaar op de schijf... tis meer een opvallend verschil met de oude situatie die ik wil leren te begrijpen omdat het mijn inziens niet hoeft te gebeuren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:35
kijk eens naar de instellingen van crash dumps. Als deze op volledig staat, dan moet de pagefile >= system memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Ik zal eens kijken... merk alleen dat ik de machine net uit automatisme heb uitgezet en ben nu niet thuis, dus kan niet gelijk kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
PROnline schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:02:
kijk eens naar de instellingen van crash dumps. Als deze op volledig staat, dan moet de pagefile >= system memory.
Kan je misschien iets meer details geven? De settings waarmee ik bekend ben bij een memory dump worden niet weggeschreven in het pagefile.sys, maar memory.dmp. Ook verwijst deze dump puur naar een dump wanneer er een BSOD optreedt, hier heb ik geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:05
MicGlou schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:55:
[...]

Kan je misschien iets meer details geven? De settings waarmee ik bekend ben bij een memory dump worden niet weggeschreven in het pagefile.sys, maar memory.dmp. Ook verwijst deze dump puur naar een dump wanneer er een BSOD optreedt, hier heb ik geen last van.
De pagefile wordt gebruikt om een memory dump te schrijven. Als je pagefile uitstaat worden er niet eens minidumps gegenereerd. https://support.microsoft...-file-options-for-windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Starke schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:09:
[...]

De pagefile wordt gebruikt om een memory dump te schrijven. Als je pagefile uitstaat worden er niet eens minidumps gegenereerd. https://support.microsoft...-file-options-for-windows
Dat begrijp ik, maar dan moet er reden zijn om een dergelijk grote dump te doen, dat gebeurd alleen bij heel erg kritische crashes zoals een BSOD en daar heb ik geen last van. De pagefile groeit tijdens normaal gebruik, geen freezes, geen crashes... geen rare fratsen.

Uiteraard kan ik experimenteren door aanpassingen aan die instellingen te doen... ga ik ook doen, maar mijn vermoeden ligt niet daar gezien het systeem stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 13:13

ThunderNet

Flits!

Pagefile.sys is de swap file :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 11:05

TheBorg

Resistance is futile.

- Je kan de pagefile uitzetten. Als je geheugen dan op is krijg je rare crashes zoals programma's die niet meer naar de voorgrond zijn te brengen.

- Je kan de pagefile wat kleiner maken. 4 of 8GB ofzo. Dan zal bovenstaande waarschijnlijk niet voorkomen.

- Je kan er mee leven dat de pagefile zo groot wordt. Windows dumpt op een slimme manier geheugenblokken die je waarschijnlijk even niet nodig hebt in de pagefile. Hoe Windows dat doet heb je geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Eh ja... eh nee. je hebt pagefile.sys en swapfile.sys, beide zijn een vorm van wisselbestand maar hebben wel beide een andere functie. Maakt verder niet uit eigenlijk, want ik heb nog nooit meegemaakt dat de pagefile van een systeem zo enorm groot wordt, zeker niet met voldoende cpu kracht en geheugen beschikbaar... en dat is waar ik de vinger achter probeer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 11:05

TheBorg

Resistance is futile.

Makelijke manier:
Task Manager -> Details -> Kolom toevoegen "Paged Pool"
Klopt voor geen meter maar misschien is het genoeg om te ontdekken welk programma er voor zorgt dat de pagefile zo groeit.

Exacte manier:
Windows Performance Recorder/Analyzer
https://docs.microsoft.co...dows-performance-recorder
Daarmee kun je zien welke processen naar de pagefile schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
MicGlou schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:55:
[...]

Steps to Configure Windows 10 to Create Dump Files on BSOD
First of all right click on Start Menu and go to Control Panel.
Go to System and Security. Click on System. ...
Go to Advanced tab. Tap on Settings under Startup and Recovery.
Check the Debugging information panel. by default, Automatic Memory Dump is selected.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

In de topicstart is het woord "geheugendumps" gebruikt maar ik krijg de indruk dat @MicGlou daar iets anders mee bedoelt dan de volledige geheugendump die plaatsvindt tijdens een BSOD

Anyway
heb prima ruimte beschikbaar op de schijf...
en
Hoe Windows dat doet heb je geen invloed op
Als je echt wilt weten hoe het zit moet je Inside Windows NT gaan lezen; daar wordt het in slechts 700 pagina's keurig uitgelegd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:43:
[...]

In de topicstart is het woord "geheugendumps" gebruikt maar ik krijg de indruk dat @MicGlou daar iets anders mee bedoelt dan de volledige geheugendump die plaatsvindt tijdens een BSOD
[...]
Maar wat ik aangegeven heb, is dat als je memorydump op full staat, je pagefile minimaal evengroot zal zijn als je interne geheugen. Je pagefile wordt namelijk als reserved memory / space gebruikt bij een crash. Op deze manier wordt gegarandeerd dat er voldoende diskspace is voor die full dump.

Dus mijn tip was controleer deze setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:47
@MicGlou Je kan ook zien wat de aanbevolen grootte is van de pagefile, zet het eens daarop.
En een volledige dump van je ram kan ook 16GB in de pagefile reserveren

Wat ook vaak het geval is, dat bijv Chrome (of andere browser of programma) alle geladen paginas in de pagefile zet als je een tijdje Chrome niet hebt gebruikt en open staat op de achtergrond. Maar dat is alleen het geval als er geen ram meer over is om het in te zetten

Hoe is je ram, word het echt 'volledig gebruikt' is de ram niet toevallig maar 8GB om een of andere reden? en zitten er geen fouten in.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
PROnline schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:07:
Maar wat ik aangegeven heb, is dat als je memorydump op full staat, je pagefile minimaal evengroot zal zijn als je interne geheugen. Je pagefile wordt namelijk als reserved memory / space gebruikt bij een crash. Op deze manier wordt gegarandeerd dat er voldoende diskspace is voor die full dump.

Die aanpassing is al gedaan naar een kleinere dump maar heeft helaas niets uitgehaald voor het formaat van de pagefile... maar zoals al eerder genoemd, op het oude systeem stond het net zo ingesteld en is de pagefile niet groter dan 3GB.
Mel33 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:05:
@MicGlou Je kan ook zien wat de aanbevolen grootte is van de pagefile, zet het eens daarop.
En een volledige dump van je ram kan ook 16GB in de pagefile reserveren

Wat ook vaak het geval is, dat bijv Chrome (of andere browser of programma) alle geladen paginas in de pagefile zet als je een tijdje Chrome niet hebt gebruikt en open staat op de achtergrond. Maar dat is alleen het geval als er geen ram meer over is om het in te zetten

Hoe is je ram, word het echt 'volledig gebruikt' is de ram niet toevallig maar 8GB om een of andere reden? en zitten er geen fouten in.
In principe zou het wanneer windows het zelf beheerd ook gewoon goed moeten gaan, net zoals op het oude systeem.

Ik heb nog niet meegemaakt en dat de volledige 16GB aan RAM werd gebruikt, het meeste wat ik heb gezien op de momenten dat ik het heb gemonitord tijdens een potje gamen (Borderlands 3, GTA V) is 13GB... dan is er nog over.

[ Voor 68% gewijzigd door MicGlou op 11-02-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
malware scan?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Uiteraard is dat het eerste wat ik al heb geprobeerd, leek mij eerlijk gezegd niet eens de moeite om het te noemen...

Het is dan ook meer een gevorderde vraag, er is ergens een applicatie, service oid waarvan het systeem nodig vind om grote stukken geheugen weg te zetten en ben opzoek naar een methode om dit te kunnen achterhalen/ uit te lezen. En of dit nou inderdaad door malware zou komen in het ergste geval, dan zou dit toch ook ergens te achterhalen moeten zijn, dus mijn vraag blijft staan.
Mel33 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:10:
Glazen bol hebben we niet.

Maar wat heb je nu al wel gedaan?
Lees de topicstart en de vraag die ik heb... ik ben opzoek naar een manier om in te kunnen zien wat er nou precies naar het pagefile.sys wordt weggeschreven.

[ Voor 59% gewijzigd door MicGlou op 11-02-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Glazen bol hebben we niet.

Maar wat heb je nu al wel gedaan?
Lees de topicstart en de vraag die ik heb... ik ben opzoek naar een manier om in te kunnen zien wat er nou precies naar het pagefile.sys wordt weggeschreven.
aha helder, misschien heb je iets aan een ftk imager

[ Voor 65% gewijzigd door Mel33 op 11-02-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:19
PROnline schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:04:

Niemand doet dat zomaar. Maar er is wel een gerelateerde subtiliteit.
The Automatic memory dump setting is enabled by default. This is a setting instead of a kind of crash dump. This setting automatically selects the best page file size, depending on the frequency of system crashes.

The Automatic memory dump feature initially selects a small paging file size. It would accommodate the kernel memory most of the time. If the system crashes again within four weeks, the Automatic memory dump feature sets the page file size as either the RAM size or 32 GB, whichever is smaller.
Voorts
For example, when the system commit charge is more than 90 percent of the system commit limit, the page file is increased to back it. This continues to occur until the page file reaches three times the size of physical memory or 4 GB, whichever is larger. This all assumes that the logical disk that is hosting the page file is large enough to accommodate the growth.
Maximum page file size
3 × RAM or 4 GB, whichever is larger. This is then limited to the volume size ÷ 8. However, it can grow to within 1 GB of free space on the volume if required for crash dump settings.
MicGlou schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:08:
RAMMap.

Maar praktischer: gewoon de crash dump settings controleren (had je al gedaan) en dan de page file size terugschroeven. Tenzij je verwacht nog wat aan full kernel crashdumps te hebben.

EDIT: ik zie nu dat het standaard groeigedrag max(3x RAM, 4GB) is ipv. min(3x RAM, 4GB). Maar als het nu exact je RAM size is dan is dat alsnog wel verdacht. Je kunt in de event logs vast terugvinden wáárom de page size is vergoot en vervolgens met RAMMap aan de slag als het niet door BSODs komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 11-02-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-06 11:14
MicGlou schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:08:
[...]
Uiteraard is dat het eerste wat ik al heb geprobeerd, leek mij eerlijk gezegd niet eens de moeite om het te noemen...

Het is dan ook meer een gevorderde vraag, er is ergens een applicatie, service oid waarvan het systeem nodig vind om grote stukken geheugen weg te zetten en ben opzoek naar een methode om dit te kunnen achterhalen/ uit te lezen. En of dit nou inderdaad door malware zou komen in het ergste geval, dan zou dit toch ook ergens te achterhalen moeten zijn, dus mijn vraag blijft staan.
[...]
Ik heb een vrijwel gelijk systeem. Mijn wisselbestand is 4985 MB.
In "virtueel geheugen" is "Wisselbestandsgrootte voor alle stations automatisch beheren" aangekruist.
Onderaan zie ik:
Aanbevolen: 4985 MB
Momenteel toegewezen: 4864 MB.

Systeemeigenschappen - geavanceerd / Instellingen voor prestaties - geavanceerd / Virtueel geheugen

[ Voor 4% gewijzigd door JoStad op 11-02-2020 23:14 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjahtweakers
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-04-2020
Waarom zet je je pagefile niet gewoon op een vaste grootte? Post hierboven omschrijft waar je dat kan doen. Probleem opgelost, en als er een applicatie is die toch meer wil pagen dan zeg de 4GB die je toekent crashed die vanzelf, weet je ook de boosdoener.
Pagina: 1