Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• The-Legend-10
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22-02 17:44
Goedemorgen tweakers!

Ik heb gelezen totdat ik hoofdpijn kreeg, ook het document van DennisF. Ik ben niet te lam om te lezen maar er is zoveel informatie beschikbaar dat ik er geen appeltaart van kan bakken.
Binnenkort ga ik mijn eerste huis bouwen dat ik graag wil voorbereiden op KNX.
Vanwege de kosten (ik ben alleen) moet ik hier en daar beknibbelen voorlopig. Daarom zal ik het huis in etappes gaan afwerken.

Wat ik graag wil is dat ik het hele systeem conventioneel kan gebruiken maar later ook KNX kan toevoegen. En dan wel bedraad. Mijn grootste vraag is dus de infrastructuur qua buizen/ inbouwdozen/ strategische plaatsen en waar ik aan moet denken... sensoren etc.

Is het raadzaam om bijvoorbeeld vanaf elk stopcontact/ schakelaar/ UTP-asp een 3/4 buis te leggen naar de technische ruimte en alles vanuit daar te schakelen? Of kan ik prima uit de voeten met het centraaldoossysteem en vanuit elke groep een of meerdere 3/4 buizen naar diezelfde ruimte te leggen voor de schakeldraden?

Ik ben geen voorstander van zwak- en sterkstroom in een buis te leggen. Ik heb ruimte genoeg en moet nog van voor af aan beginnen dus alle nuttige input is welkom! Thnx

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 19:26
Als je zelf veel in de hand hebt zou ik in ieder geval veel buizen leggen. Zeker ook voor AP punten en dus hoog in de ruimte.

Als je de kans hebt zou ik de bedrading van de schakelaars naar een aparte schakelkast in de meterkast laten leggen, en dan voorlopig daar weer door laten koppelen naar (centraaldozen /) lamp ophangpunten in de woonkamer. Op die manier heb je het traject voorzien, dan kun je altijd zelfs gefaseerd het een en ander doorvoeren. Let op, je hebt een flinke kast nodig, dus je meterkast zal groot genoeg moeten zijn, of je voegt een extra locatie toe.

Wat belangrijk is dat je aparte groepen ook echt apart bij elkaar houd, anders krijg je straks problemen met de beveiliging (automaten / aardlekschakelaars)

Ook moet je dan afwegen of je de wandcontactdozen ook apart legt, want misschien wil je er daar ook een aantal van kunnen schakelen voor een staande lamp of zo.

Ik heb geen idee hoe groot je huis word, maar mocht dat groot zijn, dan kun je het ook opsplitsen in een aantal schakelkasten, ik zie dat vooral in belgie vaker.

Sterk en zwakstroom mag niet in 1 buis.

Belangrijk is dat als je niet zelf alles gaat doen, je een installateur hebt die jou begrijpt, want anders is de kans groot dat het je veel geld kost en het achteraf toch niet gaat werken.

• The-Legend-10
Hi DjAntoon, ik ben mijn eigen installateur. Ik heb jaren in de elektra gewerkt alleen was er toen nog niet echt domotica. Ik ben redelijk op de hoogte van de NEN1010 ;). Mijn huis wordt 800 m3
(kelder, begane grond en eerste verdieping).

Mijn meterkast en aansluiting komt bij de voordeur. In de kelder heb ik een technische ruimte waar ik wel plaats heb voor een kast.

Wat ik in mijn hoofd had is om alles conventioneel aan te leggen.
Daarnaast vanuit elke centraaldoos een buis naar de regelkast voor de schakeldraad en vanuit elk schakelpunt hetzelfde voor de aansturing.
Vanuit de centraaldozen wil ik de stopcontacten voeden (PE/N) maar de stopcontacten per 3 doorverbinden zodat ik vanuit het laatste "groepje" stopcontacten een 3/4 buis naar de schakelkast kan leggen en daar 3 schakeldraden (L 2,5mm2) zodat ik die ook kan schakelen.
Om het aantal buizen in de meterkast te beperken (een beperkt aantal buisinvoeren) wil ik per lichtgroep een voeding vanuit de centraaldoos naar de regelkast leggen.

Zo ziet het er in mijn hoofd uit maar ik heb geen idee hoe een installateur dit doet?!

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 19:26
The-Legend-10 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:00:

Vanuit de centraaldozen wil ik de stopcontacten voeden (PE/N) maar de stopcontacten per 3 doorverbinden zodat ik vanuit het laatste "groepje" stopcontacten een 3/4 buis naar de schakelkast kan leggen en daar 3 schakeldraden (L 2,5mm2) zodat ik die ook kan schakelen.
Volgens mij is het maximum aantal 2,5mm2 draden in 3/4" 5. Dus L,N,PE en 2 schakeldraden. Maar mijn NEN1010 is ook roestig, al meer dan 25 jaar...
Ik zou naar de centraaldoos een extra buis leggen, en de schakeldraden zoveel mogelijk ineens doortrekken, dus zonder lasdoppen.

Verder prima idee. Je legt wel alles vanuit de meterkast en dan doorlussen naar de ruimtes. Hou de groepen bij elkaar want anders word het een pijnhoop.

• The-Legend-10
In een 5/8 buis mag 3*2,5 + 2*1,5 ;)
In een 3/4 buis mag 5*2,5

Sowieso zo min mogelijk lassen.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True