Vraag

• mike94
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10-2020
Ik ben opzoek naar een nieuwe camera, de camera zal ik voornamelijk gaan gebruiken op vakanties en uitjes. Ik heb besloten om iets serieuzer te willen gaan fotograferen om digitale fotoboeken te gaan maken.

Omdat het aanschaffen van een camera nieuw voor mij vraag ik graag jullie advies. Ik wil voornamelijk gaan fotograferen met de camera, video's opnemen doe ik met een gopro.

Ik heb me redelijk verdiept in het soort camera en kom dan uit op een systeem camera.

Verschillende instap camera's ben ik tegengekomen. Ik twijfel nu tussen de
- Canon EOS M50
- Sony A6000
- Olympus Mark ii

Ook ben ik camera's tegengekomen van panasonic (G7 en G80) en fujifilm (XT100), toch zie ik hier minder goede reviews van dan de eerder genoemde.

Nu zie ik ook dat sommige camera's automatische beeldstabilisatie bieden, is dit aan te raden?

Het type foto's dat ik wil gaan maken is voornamelijk tijdens vakanties, citytrips. Het gaat dan met name om foto's van de omgeving, foto's van vrienden en familie. Bied een standaard lens genoeg voor mij?

Welke camera past het beste bij mij en wat is het grootste verschil tussen de genoemde camera's?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen met het aanschaffen van de juiste camera. Budget ligt rond de 500 euro, minder is altijd goed. Iets meer is ook goed.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:11
Ik den kdat een standaard camera ruim voldoende is voor het doel dat je beschrijft. Automatische beeldstabilisatie is inderdaad wel handig, "voorkomt" bewogen beelden. Voor de rest, is de camera op je smartphone niet goed genoeg voor de "selfie / omgeving kiekjes" ?
Het beste loop je een winkel in, hou je ze allemaal een keer vast en maak je een foto.
Het grootste verschil is de interface en hoe ze vast houden. Foto's maken doen ze allemaal wel.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:29

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou vooral ook naar het lensaanbod kijken.
Ik ben zelf een paar jaar geleden voor olympus gegaan omdat de cropfactor automatisch voor meer vergroting zorgt, wat fijn is als je ver wilt zoomen, er stabilisatie in de body zit, alles compact is, en het lensaanbod groot (ook panasonic) en niet al te duur is.

Nadelen zijn de beperkte resolutie van m43-camera's en het feit dat ze door de kleinere sensor minder lichtgevoelig zijn. Dat betekent dat het in het donker, en bij snel-bewegende objecten lastiger is om een strakke foto te maken.

Als ik je zo hoor kun je misschien ook naar een goede compact kijken. Je hebt dan een vaste lens, en hoeft dus nooit nieuwe lenzen aan te schaffen en daartussen te wisselen. Als je van plan bent om alleen de kitlens te gebruiken raad ik een systeemcamera af als eerste camera, maar als je bereid bent om ook in de toekomst nieuwe lenzen aan te schaffen is dat natuurlijk wel een goed idee. Kijk dan ook even op marktplaats hoe het tweedehands aanbod is. Ik heb bijna al mijn lenzen tweedehands. In mijn ervaring zijn mensen er zuinig op en ze raken ook niet snel achterhaald.

Voor nu is denk ik het belangrijkste om te bepalen of je ook in de toekomst geld wilt uitgeven of dat je in een keer klaar wilt zijn.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• mike94
In de toekomst andere lenzen aanschaffen ben ik wel van plan. De reden voor de aanschaf van een camera ipv het gebruik van een smartphone is dat ik serieuzer wil gaan fotograferen. Met een camera in de hand ben je toch bewuster bezig met het maken van foto's denk ik zelf. Ik wil ook een cursus fotografie gaan doen om beter foto's te kunnen maken.

• Cameradeals.be
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 24-01-2022
Hi Mike94,

Ik denk dat je met de EOS M50 en Sony A6000 beide een goede keus maakt. Het voordeel van deze camera's is dat ze een groot aanbod aan lenzen hebben. De A6000 is al wel behoorlijk oud inmiddels, waar de M50 nieuw is. Als je op de lange termijn kijkt, dan zou ik voor de M50 gaan.

Beeldstabilisatie is wel heel fijn, maar zeker als het in-body 5-assige stabilisatie is, dan zal de prijs omhoog schieten. Wanneer je een camera koopt waar geen stabilisatie in zit, zorg er dan voor dat de lens dit wel heeft. Op die manier komt het helemaal goed. Zeker omdat je zegt dat je vooral foto's maakt, is de in-body stabilisatie geen must.

De Fujifilm X-T200 is ook net uit, dus wellicht kan je ook naar dat model kijken. Het promoten van je eigen site is niet de bedoeling. Je kan ook naar de Canon EOS M100 kijken, dat is echt een goed instapmodel waar je niet teveel geld aan kwijt bent.

Laat het vooral weten als ik nog meer info kan geven!

[Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 12-02-2020 18:39]

• mike94
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb een afweging gemaakt over jullie aanbevelingen.

Ik ben twee modellen tegengekomen die nu een stuk goedkoper zijn. Dit zijn de FUJIFILM X-T100 Zwart + XC 15-45mm f/3.5-5.6 en de Olympus OM-D E-M10 Mark II Zilver + 14-42mm IIR.

Welke zouden jullie mij van de twee adviseren?

Ik wil graag met een goedkoper model beginnen. De X-T100 is nu te koop voor 350 incl lens. Wanneer ik erachter kom dat fotografie echt mijn ding is wil ik in de toekomst een toestel kopen voor een upgrade.

Ik hoor graag jullie mening over deze twee.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:29

DirtyBird

Praktiserend denker

Fujifilm staat bekend om zijn mooie jpegs uit de camera, fijn als je niet achteraf wilt bewerken. Ook is de grotere sensor wel prettig denk ik.

Ding heeft helaas totaal geen grip, en een powerzoomlens is niet ideaal. Ik denk wel dat het een prima camera is om mee te beginnen, met een hoop ruimte voor upgrades. Nogmaals, kijk wel even naar het lensaanbod van beiden en hoe dat je aanspreekt.

Ik ben zelf een olympusbezitter en daar erg tevreden over aanbod en gebruik. Met de em10.2 haal je ook een fantastische camera in huis.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zou eens kijken hoe de camera's je qua grip bevallen. Ik was na heel veel puzzelen zeker dat ik een Olympus OM-D E-M1 wou, maar heb uiteindelijk een Fujifilm X-T1 gekocht omdat die Olympus helemaal niet goed lag in mijn hand (en omdat het verschil in grootte wel meeviel). In dat opzicht gaat er niets boven naar een fotograaf gaan die wat camera's op voorraad heeft.

Verder begrijp ik dat het je eerste camera is en dat je ook nog weinig idee hebt in welke richting je specifiekere eisen liggen (snelheid, low light...). In dat geval zou ik ook durven overwegen een goedkoper, eventueel al wat ouder, model met een standaard zoomlens te kiezen (systeemcamera of reflexcamera, maakt dan zelfs niet zoveel uit) en je er op voor te bereiden dat je pas bij uitbreiding van je apparatuur, als je weet waar je eisen liggen, kiest welk systeem daar het best bij past. Je hebt een heel gamma van kleine systeemcamera's tot razendsnelle reflexcamera's die allemaal hun sterke en zwakke punten hebben. Nu weet je te weinig over je fotografische interesses en plannen om daar de juiste uit te kiezen.

Een degelijke compactcamera (denk aan een Canon G reeks) is ook een optie. Die geeft je genoeg vrijheid om ook de technische kant van het fotograferen onder de knie te krijgen en als je over x tijd een model met verwisselbare lenzen koopt, blijft dat een verdomd leuke camera om altijd bij te hebben.

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:57

iichel

Gazoooo

Ik heb zelf alleen een Canon EOS M50. De kitlens is vaak een 15-45mm IS STM, welke prima voldoet voor citytrips en vakantiekiekjes (effectief kom je op 1.6x door de cropfactor, wat 24-70mm ongeveer is). Dat is een hele prima standaardlens met een beetje groothoek en een beetje tele (je oog is ongeveer 45mm). Deze lens is gestabiliseerd en heeft autofocus.

Zelf vind ik het een fijne camera waar je alles op kan instellen wat je maar wilt, goede sensor, kantelbaar/draaibaar scherm en een DIGIC 8 processor (= nieuw/snel). Wat ik wel mis soms is de ingang voor een externe trigger, maar als je zonder kunt heb je aan de M50 een hele fijne camera. Je kunt een adapter kopen om EF(-S) lenzen te gebruiken, mocht je dat willen. Er is genoeg tweedehands aanbod hiervoor in ieder geval.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• mike94
Bedankt voor alle input. Heb een Olympus em-10 mark ii gekocht. Deze kwam nieuw voorbij voor 380 euro inclusief lens. Ben tot nu toe erg blij me te camera.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-01 02:13
Prima camera met goed lensaanbod. Veel plezier ermee! (en bedankt voor je feedback)

[Voor 22% gewijzigd door Vanoverdegrens op 18-02-2020 19:01]

gezocht: Panasonic GM5

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee