Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakez
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-05 10:35
Het is de bedoeling om de garage te kunnen openen met een afstandsbediening, een codeklavier, een schakelaar in de garage en via Homekit. En bij die laatste zit ik wat vast...

Ik zoek een oplossing die niet te complex is en ik zou liever niet met domoticz of consorten willen werken. I’d like to keep things simple :).

Het plan is om alles in huis via Xiaomi of Hue te sturen dus ik dacht misschien aan dit product.

Kan er iemand mij vertellen of dat deze module geschikt is om aan de motor van de garage te hangen?

Zo niet, is er een andere simpele oplossing? En moest er die zijn, kan je me dan doorverwijzen naar het product of me een goed beeld geven van hoe en wat?

Hulp wordt gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:56
Je topic staat volgens mij in de verkeerde groep en tevens werkt de hyperlink niet. Kijk eens op de site van somfy, die hebben openers en een losse bridge die volgens mij HomeKit ondersteuning heeft.

Ps via hue kun je niet veel andere producten aansturen, dan lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakez
Fazer013 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:52:
Je topic staat volgens mij in de verkeerde groep en tevens werkt de hyperlink niet. Kijk eens op de site van somfy, die hebben openers en een losse bridge die volgens mij HomeKit ondersteuning heeft.

Ps via hue kun je niet veel andere producten aansturen, dan lampen
Ik wist nergens anders waar ik het moest zetten, excuses.

Ik zal de link nogmaals proberen plaatsen: Hier is hij

En inderdaad, Hue als basis voor de lampen gebruiken is ook het plan. Voor al de rest (beweging, raamcontacten, sensoren en camera's) ga ik hopelijk alles kunnen uitbouwen in Xiaomi.

Van Somfy heb ik het idee dat ze redelijk prijzig zijn, of ben ik hier fout in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:58
Dat relais wat je hebt gelinkt lijkt een 230v relais te zijn, wat je nodig hebt is een potentiaalvrij relais, want er mag geen spanning op de te schakelen aansluiting komen. Ook moet het een pulsrelais zijn, de schakeling moet maar even actief zijn.

Heb je al geprobeerd/uitgezocht of je garagedeuraandrijving geschikt is? Als je met een kort draadje de 2 juiste contacten kortsluit zou je deur in actie moeten komen. Het relais doet niet meer dan eventjes deze kortsluiting maken.

Deze relais bestaan in Bluetooth en WiFi varianten, maar voor HomeKit heb ik ze niet gezien. Ik heb zelf gekozen om niet te gaan knutselen en ben gegaan voor de Remootio, maar ik had dan ook geen behoefte aan HomeKit ondersteuning.

En het is ook fijn als je besturing “weet” of je deur open of dicht is...

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 10-02-2020 16:50 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakez
guido66 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 07:55:
Dat relais wat je hebt gelinkt lijkt een 230v relais te zijn, wat je nodig hebt is een potentiaalvrij relais, want er mag geen spanning op de te schakelen aansluiting komen. Ook moet het een pulsrelais zijn, de schakeling moet maar even actief zijn.

Heb je al geprobeerd/uitgezocht of je garagedeuraandrijving geschikt is? Als je met een kort draadje de 2 juiste contacten kortsluit zou je deur in actie moeten komen. Het relais doet niet meer dan eventjes deze kortsluiting maken.

Deze relais bestaan in Bluetooth en WiFi varianten, maar voor HomeKit heb ik ze niet gezien. Ik heb zelf gekozen om niet te gaan knutselen en ben gegaan voor de Remootio, maar ik had dan ook geen behoefte aan HomeKit ondersteuning.

En het is ook fijn als je besturing “weet” of je deur open of dicht is...
dus als ik je goed begrijp is deze relais dus niet bruikbaar voor de functie die ik het wil laten doen?

En sowieso komt er een magneetcontact op elke deur/raam in huis, dus ik ga steeds weten of iets open of dicht is. Ik moet enkel het toestel kunnen aansturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:58
De specificaties blinken uit in onduidelijkheid, maar aangezien er nergens staat dat de contacten potentiaalvrij zijn zou ik de gok niet wagen. Bovendien staat er ook nergens of deze een kort moment schakelen. En dit zijn 2 vereisten om dit te laten werken.

Heb je al uitgezocht of de aandrijving van de garagedeur een geschikte aansluiting heeft?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakez
Helaas, Dat moet ik inderdaad nog uitzoeken. En dat gaat pas lukken als we de sleutels krijgen (medio maart). Maar ik wil zulke dingen al op voorhand bestellen, zodat ik alles ineens kan regelen :). Ik ben niet zo'n wachter... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:56
Als je meerdere opties wil hebben om de deur te openen en er zelf geen hobby project van wil maken, dan kom je denk ik terecht bij Somfy of iets dergelijks. Is ongeveer 300 euro voor een motor en een Somfy box (150 - 300 euro) om dit aan te sturen, aangezien ze helaas een gesloten protocol hebben. Let op dat je alles van type IO hebt, RTS is het oude protocol.

Heb nu Hue, camera's, oven, wasmachine en Google home. Helaas zijn er nog geen routines beschikbaar voor Google Home en volgens mij ook geen bewegingssensoren (Hue) of deurcontacten. Zodra de klussen klaar zijn in ons nieuwe huis, ga ik me eens verdiepen in Domotics :-)

ps. als je in jouw nieuwe huis aan de slag wil, dan dien je in veel gevallen wel een werkende internet router / verbinding te hebben. Dat was bij ons nogal een ding aangezien Reggefiber te laat was.

[ Voor 13% gewijzigd door Fazer013 op 11-02-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beetje mosterd na de maaltijd misschien maar ik heb het op deze manier werkend gekregen.

- Somfy Dexxo io
- Somfy Connexoon io
- Homebridge/Hoobs op een NAS geinstalleerd (met: homebridge Tahoma)
https://github.com/dubocr/homebridge-tahoma
- Dit werkt prima, behalve dat ik nu problemen heb om via 4G mijn garage te openen (kan nu alleen maar via thuiswifi), waarschijnlijk ligt dat ergens anders aan.

Andere optie:
- Met een Homey, echter dan heb je het niet via homekit (en Siri).

Ben benieuwd hoe topicstarter het heeft opgelost.
Pagina: 1