Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 18:27

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Hoi medetweakers,

Mijn vorige woning had mooi glasvezel (via kpn) en ik gebruikte daar mijn eigen Asus router. Vrij handig, gewoon VLAN6 en PPPoE met de kpn inloggegevens die je kan vinden in de experiabox.

In mijn nieuwe woning ligt helaas nog alleen maar VDSL2 (of ziggo...)
Ik heb daarom de pricewatch: Planet VC-231G gekocht voor VDSL2 naar LAN om te zetten. Dat werkt in principe prima (VLAN6 en PPPoE), maar ik kwam er achter dat de experiabox op 35b zit qua snelheid en die planet converter kan "maar" 30a aan.

Dat scheelt nogal in snelheid: 60mbit down in plaats van 120.

Weet iemand toevallg een converter met hogere snelheden. Anders mag een modem met bridge functie ook. Ik wil het liefste geen aparte firewall/dhcp enz. enz. voor mijn eigen apparatuur.
Een andere tip mag ook overigens. :)

Beste antwoord (via wootah op 10-02-2020 11:26)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Bij die 120Mb werd waarschijnlijk gebruik gemaakt van bonding, maw het bundelen van twee aderparen. Kun je bijvoorbeeld hier zien: https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

Werkt vaak het beste met de door KPN geleverde modems, maar bv Draytek heeft ook VDSL modem/routers die het zouden moeten ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
Nielson schreef op zondag 9 februari 2020 @ 18:11:
Bij die 120Mb werd waarschijnlijk gebruik gemaakt van bonding, maw het bundelen van twee aderparen. Kun je bijvoorbeeld hier zien: https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

Werkt vaak het beste met de door KPN geleverde modems, maar bv Draytek heeft ook VDSL modem/routers die het zouden moeten ondersteunen.
Profiel 35B is "supervectoring" en daarmee kun je 200/30Mbit behalen in de meest optimale situatie, op één aderpaar. Met twee aders wordt het dan helemaal feest, alleen biedt KPN die snelheden nog niet op DSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
krakendmodem schreef op zondag 9 februari 2020 @ 18:17:
[...]

Profiel 35B is "supervectoring" en daarmee kun je 200/30Mbit behalen in de meest optimale situatie, op één aderpaar. Met twee aders wordt het dan helemaal feest, alleen biedt KPN die snelheden nog niet op DSL.
Dat snap ik, vandaar dat ik iets zoek wat sneller is dan 30a wat ik nu op de planet media converter krijg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
wootah schreef op zondag 9 februari 2020 @ 18:20:
[...]

Dat snap ik, vandaar dat ik iets zoek wat sneller is dan 30a wat ik nu op de planet media converter krijg ;)
Was ook als reactie op Nielson ;).

En helaas ken ik zo even niet iets opnoemen wat er wel voor geschikt is.

Overigens zou ik best blij zijn met vplus :P. Hier nog "klassiek" vdsl tot 50Mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
krakendmodem schreef op zondag 9 februari 2020 @ 18:23:
[...]

Was ook als reactie op Nielson ;).

En helaas ken ik zo even niet iets opnoemen wat er wel voor geschikt is.

Overigens zou ik best blij zijn met vplus :P. Hier nog "klassiek" vdsl tot 50Mb.
Ah, dat zag ik niet meteen op m'n telefoon ;)

Vdsl2 zou op zich best aardig moeten zijn. Al mis ik al wel meteen de symmetrische lijn van mijn oude glasvezel.
Kpn beloofde 170mbit down, maar dat heb ik vooralsnog niet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:32
Volgens mij kan alleen de bovenste uit je lijstje volledig transparant in bridge (of ik moet destijds iets gemist hebben)

Ik gebruik om diezelfde reden een Vigor 130, maar ik haal helaas dan ook niet de snelheden die jij haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
gastje01 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 21:06:
[...]

Volgens mij kan alleen de bovenste uit je lijstje volledig transparant in bridge (of ik moet destijds iets gemist hebben)

Ik gebruik om diezelfde reden een Vigor 130, maar ik haal helaas dan ook niet de snelheden die jij haalt.
Zo ver ik kan zien doet alleen de Vigor 165 (full) bridging ja. Krijgt ook mooie reviews op amazon zo te zien. Alleen een paar waarbij hij crasht, blijkbaar. Ik ga mijn planet box dan maar eens omruilen dan :)
Dankjewel!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

Zjemm

...

Nooit geweten dat zo’n converter bestond

Kan je die dus straffeloos als modem vervanger gebruiken als je zelf een router wilt gebruiken?

En ben je dus van bridge mode gezeik af?

Ik heb nu profiel 17a dus zou dan prima moeten werken toch?

Of is een draytek verstandiger?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Zjemm schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:32:
Nooit geweten dat zo’n converter bestond

Kan je die dus straffeloos als modem vervanger gebruiken als je zelf een router wilt gebruiken?

En ben je dus van bridge mode gezeik af?

Ik heb nu profiel 17a dus zou dan prima moeten werken toch?

Of is een draytek verstandiger?
Ik kan zeggen dat de draytek het prima doet. Full bridge is eigenlijk het zelfde als wat dat planet kastje doet. Het vdsl signaal word omgezet naar lan en verder niks. Je zal dus ook zelf de pppoe verbinding op moeten zetten in je router voor kpn bijvoorbeeld. Uiteindelijk precies waar ik naar zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:37
Op de site van Draytek kan je volgens mij ook kant en klare config bestanden downloaden waarmee hij in bridge komt te staan. Volgens mij wordt het vlan tag dan wel al ingevuld in de Draytek en hoef je die niet zelf dus nog te configureren op je eigen apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Hugo__Boss schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:00:
Op de site van Draytek kan je volgens mij ook kant en klare config bestanden downloaden waarmee hij in bridge komt te staan. Volgens mij wordt het vlan tag dan wel al ingevuld in de Draytek en hoef je die niet zelf dus nog te configureren op je eigen apparatuur.
Ik heb een manual gevolgd van de nederlandse site, maar die is offline op het moment van schrijven
Deze video ziet er het zelfde uit of geeft in ieder geval een goed idee hoe het gaat: YouTube: How to Configure the Vigor130 Router for VDSL2 Bridge Mode

manual: https://www.draytek.nl/wp...-Vigor-160-serie-V2.0.pdf
Of de google cache: https://webcache.googleus...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Met full bridge moet je dus zelf de vlan tag in kunnen stellen op je router, dat is wat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

Zjemm

...

Ik heb de 165 maar besteld

opensecure.nl

Pagina: 1