Docker op Windows: native of in Linux VM?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Ik probeer Docker Desktop op mijn Windows 10 Pro laptop te draaien.
Werkt op zich goed als ik de containers manueel start met "docker-compose up -d".
Als ik echter mijn containers vanuit code wil starten met testcontainers.org, dan heb ik het probleem dat mijn docker-compose.yml niet in de Windows share naar de docker gekopieerd wordt.
Ook aan andere dingen merk ik dat Docker op Windows toch niet ideaal is.

Maar eigenlijk start Docker op Windows dus een VM op, dus vraag ik me nu af of ik niet gewoon een minimale Linux (bvb ClearLinux) VM kan opstarten om daarin Docker te installeren.
Uiteindelijk moet er toch een VM gestart worden. Of dit nu door Docker-Desktop met Hyper-V of door mezelf met VMWare, VirtualBox of Hyper-V wordt gedaan, maakt weinig uit, denk ik dan.
Meningen of ervaringen hierover zijn zeker welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Je zou nog deze derde optie kunnen afwachten of als early adopter uitproberen 'Docker met WSL2'; het lijkt er in ieder geval op dat het mogelijk gaat worden WSL2-containers te gebruiken met Docker voor Windows. En in theorie zou je zelfs de Linux-docker moeten kunnen draaien.

Of natuurlijk een 4e optie; simpelweg Linux installeren op je laptop :P

[ Voor 9% gewijzigd door ACM op 10-02-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ik dacht dat WSL2 eigenlijk ook een Hyper-V VM was, of ben ik daar fout?
Linux op laptop zou kunnen, maar ik heb ook voor andere projecten native Windows nodig. Dual-boot is nog extra werk en ik weet sowieso ook niet hoor goed mijn laptop Linux ondersteund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:02
Gebruik je Docker nu vanuit de (huidige) WSL? Dit kan namelijk i.c.m. met Docker Desktop en dat werkt best goed, is mijn ervaring. Voor uitleg zie hier: https://nickjanetakis.com...nd-wsl-to-work-flawlessly
Ook de integratie van VS Code met WSL (d.m.v. de Remote - WSL extensie) werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Wij werken in Scala in Intellij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Chris_147 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:00:
Ik dacht dat WSL2 eigenlijk ook een Hyper-V VM was, of ben ik daar fout?
Linux op laptop zou kunnen, maar ik heb ook voor andere projecten native Windows nodig. Dual-boot is nog extra werk en ik weet sowieso ook niet hoor goed mijn laptop Linux ondersteund.
Eventueel kun je de Windows 10 Hyper-V role installeren en een Linux VM automatisch mee laten draaien met Windows. Op dat moment kun je je Linux taken lekker op die VM doen en de Windows only stuff is ook geen probleem.

Ook kun je cifs-utils installeren in de Linux VM en Windows shares mounten, zodat je bij dezelfde bestanden kan (bijvoorbeeld C:\Projects op Windows, en /projects op Linux VM).

Hyper-V is op zich wel ideaal voor dit soort dingen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 23:52
Overigens raad ik aan om "Hypervisor Protected Code Integrity" en "Memory isolation" uit te zetten.

Anders kan Docker geen gebruik maken van Hyper-V, want Windows gebruikt die al voor deze "features". Wat resulteert dat Docker terug valt op sofware-based virtualisatie-technieken die sloooooooom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 14:14
Doe ik zelf ook op mijn MacBook in OS X. Parallels met Ubuntu en docker erop. Ben ik ook meteen van die trage docker volumes in OS X af.

Werkt perfect.
Pagina: 1