Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09 11:32
Goedemiddag,

Ik heb hier een Intel NUC Skull Canyon (NUC6i7KYK) die net een maand uit de garantie is helaas, en die sinds een paar dagen kapot is. Ik was een filmpje aan het kijken (computer stond al dagen aan, draait meestal BOINC op de achtergrond) en plotseling werd mijn scherm zwart en stopte de ventilator met draaien. Een seconde later startte hij uit eigen beweging opnieuw op.

Sindsdien lukt het me met moeite om de computer langer dan 10 minuten aan te houden zonder dat er opnieuw een harde reset optreed. Meest kom ik niet voorbij de 90 seconden en een aantal keer kwam niet eens voorbij de POST. Ik heb het volgende geprobeerd
  • Uiteraard eerst alles goed schoongemaakt. Geeft geen verschil
  • Geheugen bankjes (2x8GB) omgewisseld en beiden los gebruikt. Geeft geen verschil
  • Turbo Boost uitgezet. Geeft geen verschil
  • 3 van de 4 processoren uitgezet en laatste processor teruggeschroeft naar 800MHz. Hiermee duurt het beduidend langer voor ik weer een reset krijg, maar het is niet weg. Hiermee is het me 1x gelukt een Memtest te draaien van meerdere uren voordat hij weer resette, geen geheugenfouten aangetroffen
  • In de BIOS de maximale VR current limit naar de minimale waarde van 10A gezet, in plaats van 74A. Hiermee hoopte ik ook de GPU terug te kunnen clocken.. Geeft geen verschil
  • Geheugen op de laagst mogelijke clock en multiplier gezet. Geeft geen verschil
  • Alles opengeschroeft en koelpasta vervangen. Geeft geen verschil
Ik heb hem eigenlijk al afgeschreven en ben al een nieuwe computer aan het zoeken, maar ik dacht, laat ik het toch nog even aan de GoT vragen :P Heeft iemand nog een suggestie wat ik kan proberen of vervangen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je ook gecontroleerd of de fan van de processorkoeler draait? Lijkt n.l. erg op een hitteprobleem.
Maar ook de voeding zou nog de boosdoener kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Net geprobeerd de fan op 100% te zetten, klinkt als een opstijgend vliegtuig. Alsnog houdt hij er na een paar minuten mee op.

De voeding kan ik natuurlijk niet uitsluiten, maar ik heb de stroomvraag natuurlijk sterk gereduceerd door de processor naar beneden de klokken. Ook staat 'reboot on power failure' uit, en toch start hij steeds opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Gewoon terug gaan naar de verkoper. Van een dergelijk systeem mag je wel wat meer verwachten. Een computer moet makkelijk 5 jaar meegaan en gaat vaak zelfs nog langer mee.

De verkoper zal niet happig zijn om je te helpen, maar die NUC is gewoon niet conform.

Overigens wat zijn de specificaties van de voeding? Kun je er niet een nieuwe of universele voeding aan hangen?

[ Voor 18% gewijzigd door hoi1234 op 10-02-2020 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
hoi1234 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:16:
Een computer moet makkelijk 5 jaar meegaan en gaat vaak zelfs nog langer mee.
Het probleem is dat ik deze NUC zakelijk gekocht heb, en dus niet op consumentenrechten hoef te rekenen. 3 jaar fabrieksgarantie is dus gewoon 3 jaar. Helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door ktf op 10-02-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:05

heuveltje

KoelkastFilosoof

Het enige wat je nog kan proberen is een andere adapter.
Mogelijk begint die gewoon te dippen na enkele minuten.

En Niet dat je er nu nog veel aan hebt.
Maar als je een nieuwe nuc haalt, draai daar dan geen boinc op.
Dit soort mini behuizingen en vrm's zijn niet echt ontworpen om jaren continu 100% draaien.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
heuveltje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:46:
Het enige wat je nog kan proberen is een andere adapter.
Mogelijk begint die gewoon te dippen na enkele minuten.

En Niet dat je er nu nog veel aan hebt.
Maar als je een nieuwe nuc haalt, draai daar dan geen boinc op.
Dit soort mini behuizingen en vrm's zijn niet echt ontworpen om jaren continu 100% draaien.
Ik heb eens voor de grap gekeken wat z'n adapter kost. 63 pond excl. belasting vind ik toch wat aan de dure kant. 't zal vast goedkoper kunnen, maar je hebt geen garantie dat het gaat werken.

@ktf zal zelf moeten bepalen hoeveel geld hij er nog in wilt steken. Maar zakelijk zal z'n PC na 3 jaar al redelijk ver afgeschreven zijn. Proberen en terugsturen zal zakelijk ook niet altijd een optie zijn.
Pagina: 1