Het betreft een alleen staand huis uit 1975. Ik heb een binnenmuur van 16cm, dan 5cm spouw en 9cm buitensteen. Binnen is alles afgewerkt, de gevel is lelijk (ramen zijn dicht gemaakt, ...).
10 jaar geleden liet ik nieuwe ramen steken met 3v glas, ingebouwde rolluiken en aluminium dorpels. Ik liet de dorpels goed oversteken als ook de rolluik geleiders (zijn nu zichtbaar, dat mag normaal gezien niet), dit alles om later de gevel te isoleren en sierpleister te laten plaatsen.
Achteraf gezien een grote blunder lijkt me, want:
Het liefst betaal ik een expert om me raad te geven, maar architecten / epb mannen zijn niet happig en aannemers spreken naar hun voordeel.
10 jaar geleden liet ik nieuwe ramen steken met 3v glas, ingebouwde rolluiken en aluminium dorpels. Ik liet de dorpels goed oversteken als ook de rolluik geleiders (zijn nu zichtbaar, dat mag normaal gezien niet), dit alles om later de gevel te isoleren en sierpleister te laten plaatsen.
Achteraf gezien een grote blunder lijkt me, want:
- nu blijkt dat de spouw geïsoleerd is met steenwol (vocht kan niet door EPS en sierpleister, kan dus een natte boel worden)
- Isolatie langs buiten bijna niets helpt indien je een spouw hebt (niet luchtdicht, circulatie, moeilijk te dichten...)
- Het verschrikkelijk moeilijk is die af te breken rond de ramen en aan de rolluiken, ik neem daar ook enig risico.
- Ik verlies massa, de grote troef van dit huis in de zomer.
Het liefst betaal ik een expert om me raad te geven, maar architecten / epb mannen zijn niet happig en aannemers spreken naar hun voordeel.