Gevel afbreken of behouden om te isoleren (isolatie expert)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het betreft een alleen staand huis uit 1975. Ik heb een binnenmuur van 16cm, dan 5cm spouw en 9cm buitensteen. Binnen is alles afgewerkt, de gevel is lelijk (ramen zijn dicht gemaakt, ...).

10 jaar geleden liet ik nieuwe ramen steken met 3v glas, ingebouwde rolluiken en aluminium dorpels. Ik liet de dorpels goed oversteken als ook de rolluik geleiders (zijn nu zichtbaar, dat mag normaal gezien niet), dit alles om later de gevel te isoleren en sierpleister te laten plaatsen.

Achteraf gezien een grote blunder lijkt me, want:
  1. nu blijkt dat de spouw geïsoleerd is met steenwol (vocht kan niet door EPS en sierpleister, kan dus een natte boel worden)
  2. Isolatie langs buiten bijna niets helpt indien je een spouw hebt (niet luchtdicht, circulatie, moeilijk te dichten...)
Ik behoud liefst de gevel omdat:
  1. Het verschrikkelijk moeilijk is die af te breken rond de ramen en aan de rolluiken, ik neem daar ook enig risico.
  2. Ik verlies massa, de grote troef van dit huis in de zomer.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het liefst betaal ik een expert om me raad te geven, maar architecten / epb mannen zijn niet happig en aannemers spreken naar hun voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 14:26
Ik heb zelf de buitengevels (ca. 200 m2) van een jaren 50 huis op 2 weekenden tijd eruit gemept terwijl we in het huis woonden en we hebben ook inbouw rolluiken en toestanden.
Op zicht een werk van niks (hence, 2 weekenden) maar wel veel sleuren om het in de containers te krijgen.
Je komt uiteraard links en rechts wat leukigheidjes tegen die je terplekke zult moet oplossen. Ik heb o.a de rolluikgeleiders mee gesloopt en nieuwe laten plaatsen toen het metselwerk klaar was.
Isolatie platen heb ik zelf geplaatst, nadat ik de binnen gevels netjes heb vlak-gekapt. Dit was een heel karwei vanwege het passen/meten/bijsnijden, vastschroeven en afwerking van de naden en alle kanten en hoeken.
De wederopbouw heb ik door metselaars laten doen, die waren al met al binnen 2 weken klaar.

Let wel op dat je nieuwe stenen + isolatie nog op de bestaande fundering passen; ik heb gekozen voor renovatie stenen van slechts 6cm dik om niet te ver over de fundering te gaan.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Als je je gevel gaat afbreken, is het verbreden van je fundering om de ruimte te bieden voor je isolatie niet al te ingewikkeld.

Vervelend is dat je dan moet gaan graven.
Maar mij zou dat het zeker waard zijn.

Je kan dan optimaal isoleren zonder met de dikte rekening te houden.
En ook gewoon normale gevelstenen terugplaatsen, en geen renovatiesteen of steenstrips.

Zelf heb ik bij de aanbouw gevelstenen laten plaatsen die hol zijn (waarom weet ik niet meer, gok dat de aannemer die gekozen heeft) maar dat is de grootste fout van mijn leven.
Probeer daar maar eens iets in op te hangen (zoals een gardena haspel ofzo) dat gaat amper.

Voorzijde van het huis heb ik van binnen geïsoleerd, binnenmuur afgebroken en hierbij vloerbalken moeten stempelen en de gemetselde fundering verbreed. Kostte me een steen breedte aan binnenruimte, laten we 10cm zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 12-02-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Als je toch al dacht aan Eps en sier pleister, dan ram je toch de buiten gevel weg (lees net dat het twee weekeinde werk is) en dan ook de steenwol en dan zet je toch daarvoor in de plaats de Eps van 14cm en dan sierpleister.

Of omdat je geleiders nu ook al uitsteken dan plaats je 20cm Eps en dan je sierpleister... Waarom dan nog metselen.

Is volgens mij ook de enige optie om beter te isoleren

Aan de binnenkant wil je niets want dit is al afgewerkt dus moet het aan de buitenkant. Je spouw na isoleren heeft geen zin want vijf cm doet niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Ik dacht dat het meer werk zou zijn om die gevel eruit te halen! Van wat containers vullen heb ik geen schrik.

Meppen dus! :-)

Jullie kozen wel voor gevelstenen, de meer duurzame oplossing. Dan moet ik mijn fundering uitbreiden, daar is een architect voor nodig en de prijzen lagen rond de 3000EUR (ze moeten verplicht het plan digitaliseren).

Nog te bekijken ... Mijn dorpels zijn wel lang genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door poing op 12-02-2020 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan op de isolatie ook voor (gezaagde) steenstrips kiezen, alleen of in combinatie met stucwerk. en/of een plint van natuursteen, de mogelijkheden zijn eindeloos.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Je hebt een ingenieur nodig voor de berekeningen en principe details.
En mogelijk moet je nieuwe gevel aanzichten aanleveren.

Tenminste als je in Nederland zit

• poing
  • Niet online
FrankBlom schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:15:
Je hebt een ingenieur nodig voor de berekeningen en principe details.
En mogelijk moet je nieuwe gevel aanzichten aanleveren.

Tenminste als je in Nederland zit
In België mag je zelf een eenvoudige bouwaanvraag doen voor de aanzichten. Zodra de er een uitbreiding is van de fundering moet een architect de aanvraag doen (met ingenieur voor de berekeningen).

Het is al moeilijk een architect te vinden voor zo'n "stom" werkje, daarbij komt dus de digitalisering van het plan dat veel werk is (alles opnieuw opmeten, ...). In 1975 keken ze niet zo nauw, zo is mijn wookamer 1 meter langer en de gang 1 meter smaller :-)

• ersmets
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-12-2023
@poing
Wat heb je nu uiteindelijk gedaan en ben je er tevreden van ? Ik zit met een gelijkaardig verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Bakgoot en gevel afgebroken.
Nieuwe zwarte galva dakgoot, zwarte boordplank en rolluik bakken langs buiten (om isolatie op te plakken).
22cm EPS met grafiet, crepie, 2x wit laten schilderen (witter en tegen mos), arduin 30cm hoog rondom.

We kozen crepie omdat het past bij het huis, we zijn heel tevreden. Enorme verbetering van comfort, heel het huis is 24/24 warm en we besparen +/- 40% gas ondanks de veel te zware ketel. Stook seizoen is 3 maand korter.

Ik las meer lawaai te kunnen horen vanwege minder massa, maar dat is niet het geval. Kids mogen uiteraard niet op de gevel sjotten met hun lederen bal.

Een kennis heeft hetzelfde gedaan, maar daar moeten ze verplicht wit geverfde baksteen gebruiken. Dat is bij zijn huis en in die wijk ook heel mooi, maar niet voor ons huis en ik zou aan 2x de prijs van crepi met arduin gekomen zijn (de totaal kost was nu al pittig).

Achteraf gezien, die spouw… muizen nesten, bijnesten, ontzettend veel koudebruggen door beton, ramen en dorpels. Het zou dom zijn deze te laten staan, ik kon dan ook niet zo dik isoleren en dat is niet meer van deze tijd (als het kan/mag).

Edit; afbreken was wel verschrikkelijk veel werk!!! 2 weekendjes, ja mijn gat! 8)7 |:( Zal van het huis afhangen, niet aan’t manneke ;)

[ Voor 6% gewijzigd door poing op 07-09-2023 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:15
poing schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:11:
Achteraf gezien een grote blunder lijkt me, want:
  1. nu blijkt dat de spouw geïsoleerd is met steenwol (vocht kan niet door EPS en sierpleister, kan dus een natte boel worden)
  2. Isolatie langs buiten bijna niets helpt indien je een spouw hebt (niet luchtdicht, circulatie, moeilijk te dichten...)
Ik weet dat ik op oud verhaal reageer en inmiddels de gevel gedaan is. Maar; dit vind ik wel iets overtrokken; gevelisolatie op een spouwmuur kan echt wel maar vereist meer aandacht.

Link naar post van mij vorige week in ander topic met daarin link naar document met wat info:
assje schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:02:
Aanvullend link naar document download gevonden in ander topic:
Piemol in "Isoleren vervuilde spouw icm gevelisolatie"

https://www.wienerberger....ullen%20spouw_full_NL.pdf

Conclusie van dit document:
Bij het aanbrengen van een buitengevelisolatie op een spouwmuur is het niet
nodig de extra inspanning en kosten te leveren voor het opvullen van de spouw.
Een perfect afgesloten maar niet gevulde spouw zoals in configuratie (c) van
Figuur 1 heeft m.a.w. geen invloed op de thermische prestatie van de harde
buitengevelisolatie en slechts minimale invloed (3%) op de thermische prestatie bij
gebruik van zachte isolatie als gevelisolatie.
De uitvoeringskwaliteit van het buitengevelisolatiesysteem is veel belangrijker dan
het vraagstuk om de spouw al dan niet op te vullen. Met uitvoeringskwaliteit wordt
bij harde isolatie een correcte verlijming van de isolatie op de bestaande gevel
bedoeld en bij zachte isolatie het aanbrengen van een perfect windscherm.
Een perfecte winddichting van de spouw is na te streven. Echter, er zal geen
luchtstroming optreden in de spouw indien de spouw slechts langs één zijde kan
afgedicht worden. Ook volgt uit het Nusselt-getal dat bij kleine imperfecties in
de afdichting van de spouw de luchtstromingen in de spouw en het effect op de
thermische prestatie van de gevelisolatie beperkt blijven.
Het opvullen van een goed af te dichten spouw is aldus niet nodig
toon volledige bericht
Ik heb zelf net mijn gevel buitenom geisoleerd en heb de spouwmuur met 3cm glaswol gelaten voor wat het is.

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 02-09-2024 13:33 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
assje schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:36:
[...]

Ik weet dat ik op oud verhaal reageer en inmiddels de gevel gedaan is. Maar; dit vind ik wel iets overtrokken; gevelisolatie op een spouwmuur kan echt wel maar vereist meer aandacht.

Link naar post van mij vorige week in ander topic met daarin link naar document met wat info:

[...]

Ik heb zelf net mijn gevel buitenom geisoleerd en heb de spouwmuur met 3cm glaswol gelaten voor wat het is.
De belangrijkste zin uit dat stuk document is de laatste: Het opvullen van een goed af te dichten spouw is aldus niet nodig.

Wat is goed en wie controleert het?
De meerkosten van vooraf je spouw vullen zijn maar weinig vergeleken met de kosten voor gevelisolatie.

Ik heb bij mijn Insula certificering geleerd dat die gevuld spouw noodzaak is, omdat er anders lucht kan circuleren. Zeker weten dat er geen lucht circuleert doe je alleen met een gevulde spouw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
assje schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:36:
[...]
Ik weet dat ik op oud verhaal reageer en inmiddels de gevel gedaan is. Maar; dit vind ik wel iets overtrokken; gevelisolatie op een spouwmuur kan echt wel maar vereist wat meer aandacht.

[...]
Top van je om dit er even bij te schrijven, het is altijd nuttig voor andere Tweakers.

Volgens het WTCB (België) mag je de (lege) spouwmuur behouden als je hem goed kan afsluiten.en ik begrijp dat het in bepaalde omstandigheden niet mogelijk / wenselijk is om die gevel steen af te breken.

Toch zie ik recent meer totaal renovatie projecten waar men de gevelsteen afbreekt om een dikke laag isolatie te kunnen plaatsen zonder het "pakket" te dik te maken. Het resultaat van deze renovatie is dan "zoals een nieuwbouw" omdat enkel de ruwbouw bleef staan. Dit vond ik ook belangrijk omdat het tenslotte een grote investering is.
No Hands schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:50:
[...]

De belangrijkste zin uit dat stuk document is de laatste: Het opvullen van een goed af te dichten spouw is aldus niet nodig.

De meerkosten van vooraf je spouw vullen zijn maar weinig vergeleken met de kosten voor gevelisolatie.

Ik heb bij mijn Insula certificering geleerd dat die gevuld spouw noodzaak is, omdat er anders lucht kan circuleren. Zeker weten dat er geen lucht circuleert doe je alleen met een gevulde spouw.
Je kan het misschien met rook testen, maar ja inderdaad... mijn spouw was vanboven dicht en toch zaten er muizen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:15
No Hands schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:50:
Maar die kosten worden al weer een stuk hoger als de spouw reeds geisoleerd is en zodoende eerst leegehaald moet worden of nagesioleerd met UF schuim o.i.d.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik zou de spouw altijd vullen. Er vind anders altijd lucht en damptransport plaats ( valse spouw idee) dat voorkom je ermee

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06-05 18:05
Hoe is dit afgelopen aub? Ik zal ook mijn gevel slopen en isoleren + crepi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Cropmaster168 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:17:
Hoe is dit afgelopen aub? Ik zal ook mijn gevel slopen en isoleren + crepi.
Top! Meer comfort, minder verwarmingskosten.
Crepi ziet er nog super uit (maar had onmiddelijk een verflaag gekregen tegen mos).

Onderschat het slopen van de gevel niet en steek een nieuwe waterkering (veel aannemers zeggen dat dit niet nodig is maar de producent van de isolatie systemen vereist het wel). Beter vocht voorkomen dan alles terug af te moeten breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
Dankjewel om te reageren! Hoe dik was jullie binnenmuur? Hoe hoog is jullie huis tot aan de nok ongeveer? Architect en stabiliteits ingenieur zegt wel dat alles goed komt, maar ik hoor toch graag van mensen hun ervaringen :⁠-⁠).

Bedoel je de waterkering van de binnenmuur? Onderkapt dan? Lijkt me de enige manier om een nieuwe te steken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Cropmaster168 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:51:
Dankjewel om te reageren! Hoe dik was jullie binnenmuur? Hoe hoog is jullie huis tot aan de nok ongeveer? Architect en stabiliteits ingenieur zegt wel dat alles goed komt, maar ik hoor toch graag van mensen hun ervaringen :⁠-⁠).

Bedoel je de waterkering van de binnenmuur? Onderkapt dan? Lijkt me de enige manier om een nieuwe te steken?
De buitenmuur had bij ons geen dragende functie, die mocht dus weg. De binnenmuur is 16cm snelbouw.
We hebben een bungalow met dak, de muur was een kleine 4m hoog.

Als je de gevelsteen weg breekt, heb je de mogelijkheid om je waterkering (EPDM) op de draagmuur te kleven.
Van boven naar beneden heb je b.v.b.
  • Verticaal 20 a 30 cm op het binnenspouwblad.
  • Horizontaal, naar buiten toe op de fundering of gewelven (waar de spouw vroeger was en waar de gevelsteen op stond).
  • Verticaal 10 a 20cm over de gewelven of fundering.
Je moet dus wel wat graven en oprit, terras, ... uitbreken voor die laatste 10cm. Maar je werkt met een architect, die zal dus wel weten of het echt nodig is of niet, we hadden nog geen terras en konden het doen zoals het moet.

Zoals hier, maar dit is een nieuwbouw: YouTube: Fundering waterdicht maken Ep. 13

[ Voor 5% gewijzigd door poing op 17-01-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
poing schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:33:
[...]

De buitenmuur had bij ons geen dragende functie, die mocht dus weg. De binnenmuur is 16cm snelbouw.
We hebben een bungalow met dak, de muur was een kleine 4m hoog.

Als je de gevelsteen weg breekt, heb je de mogelijkheid om je waterkering (EPDM) op de draagmuur te kleven.
Van boven naar beneden heb je b.v.b.
  • Verticaal 20 a 30 cm op het binnenspouwblad.
  • Horizontaal, naar buiten toe op de fundering of gewelven (waar de spouw vroeger was en waar de gevelsteen op stond).
  • Verticaal 10 a 20cm over de gewelven of fundering.
Je moet dus wel wat graven en oprit, terras, ... uitbreken voor die laatste 10cm. Maar je werkt met een architect, die zal dus wel weten of het echt nodig is of niet, we hadden nog geen terras en konden het doen zoals het moet.

Zoals hier, maar dit is een nieuwbouw: YouTube: Fundering waterdicht maken Ep. 13
toon volledige bericht
Hmm, ik ga nog wat hoger, 10,5 meter. Binnenmuur is wel 19cm, kruisverband gemetseld. Allemaal boerkes, zou wel één van de sterkere verbanden zijn beweert mijn archi.

Terechte opmerking! Moet ik wel nog eens bekijken wat de meerwaarde hier bij is in mijn geval. Betreffende een gemetselde fundering. Beton zal na X aantal cm beter waterdicht zijn dan een baksteen die als spons fungeerd in de grond. Ik ben dan ook bang dat ik alles afsluit en het ademende karakter verlies. EPS + crepi is voor een stuk dampopen dacht ik.

Ik leg het eens voor aan de archi!

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Cropmaster168 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:59:
[...]
Ik ben dan ook bang dat ik alles afsluit en het ademende karakter verlies. EPS + crepi is voor een stuk dampopen dacht ik.

Bedankt.
Het is enkel onderaan he, niet de hele muur. Onderaan heeft men een andere soort isolatie blokken gebruikt die beter tegen vocht kunnen, daar tegen heb ik dan weer met een arduin plint gewerkt.

Volgens mij is "dampopen" hier een verkoopspraatje omdat het minimaal is. Sowieso ga je alles nog beter lucht dicht maken & is een ventilatie systeem sterk aanbevolen.
Pagina: 1