Hoe gebruik ik veilig mijn Ledger Nano S met BTC, ADA en NEO

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinusman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Over het veilig gebruik van mijn Ledger Nano S, heb ik een paar vragen die ik graag één voor één in dit topic zou willen behandelen.

Mijn eerste vraag is de volgende:
Met behulp van mijn Ledger Nano S kan ik bij mijn Bitcoin via de LedgerLive-wallet. Voor Cardano (ADA) gebruik ik de Yoroi-wallet en voor Neo de Neon-wallet. Deze laatste twee gebruik ik ook in combinatie met mijn Ledger Nano S. Ik heb echter maar één Recovery Phrase.
Stel dat mijn Ledger Nano S kapot gaat of in rook opgaat, is deze ene Recovery Phrase dan voldoende om met een nieuwe Ledger Nano S weer toegang te krijgen tot zowel mijn LedgerLive-wallet als mijn Yoroi- en Neon-wallets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49

Rannasha

Does not compute.

Rinusman schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:08:
Stel dat mijn Ledger Nano S kapot gaat of in rook opgaat, is deze ene Recovery Phrase dan voldoende om met een nieuwe Ledger Nano S weer toegang te krijgen tot zowel mijn LedgerLive-wallet als mijn Yoroi- en Neon-wallets?
Ja.

Alle private keys worden afgeleid van een enkele waarde (die in leesbare vorm vertegenwoordigd is door je recovery-seed). Verschillende cryptocurrencies gebruiken verschillende manieren om private keys te genereren vanuit de seed. Als je een nieuwe Nano S met dezelfde recovery-seed initialiseert, dan is het voor de wallet-applicaties alsof er niets veranderd is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinusman
Dank voor je antwoord, Rannasha.

Als ik mijn huidige Ledger Nano S niet meer kan gebruiken, is het dan per se nodig om een nieuwe Ledger Nano (S of X) aan te schaffen om weer bij mijn wallets te komen, of kan ik de recovery seed ook toepassen bij andere hardware- of software wallets? Zo ja, bij welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 14:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

In ieder geval voor Bitcoin (zie BIP39) en een aantal afgeleide coins is het gestandaardiseerd. Ik kan niet spreken voor andere coins, maar het feit dat je Ledger werkt met andere wallets impliceert dat die wallets ook de key derivation snappen, en dat je de seed dus waarschijnlijk kunt instellen in die wallets. Je kan dit natuurlijk proberen, maar dat zou ik alleen aanraden op een computer die op dat moment niet en vanaf dan ook nooit meer is verbonden met je netwerk.

Het is misschien verstandig omdat even uit te zoeken voor alle coins die je gebruikt.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinusman
Ai, nu wordt het voor mij wat te ingewikkeld. De BIP39 woordenlijst was ik al een keer tegengekomen, maar of mijn NEO- en ADA-wallet key derivation snappen en hoe ik dat dan uit zou kunnen zoeken, is mij een raadsel.

Maar ik begrijp nu dat het erop neerkomt dat ik met elke Ledger Nano (S of X) altijd bij mijn wallets kan door die Ledger Nano te resetten en opnieuw mijn Recovery Phrase in te voeren. En dat ik verder geen Private Key's van verschillende wallets hoef te weten of te back-uppen. Toch?

Als ik dit maar zeker weet; dat is voor mij het belangrijkste.

En de pincode van mijn Ledger Nano S, heb ik die ook nodig om weer bij mijn wallets te kunnen, of kan ik bij het resetten een nieuwe pincode invoeren?

-
Edit: ...Ah, Crypto Dad Rex Kneisley geeft het antwoord: YouTube: Restore Ledger Nano S Using Ledger Live
-

[ Voor 19% gewijzigd door Rinusman op 15-02-2020 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:36

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Je pincode staat geheel los van je recovery seed. Je passphrase is weer iets anders, zou ik nog niet aan beginnen in dit stadium ;)

Je pincode is apparaat-afhankelijk en is alleen bedoeld om ervoor te zorgen dat iemand niet iets kan doen met je Ledger als die toevallig in onwelgevallige handen valt. De Ledger is zo ingesteld dat het steeds langer duurt om een pincode in te kunnen voeren, al vrij snel duurt het zo lang dat het geen zin meer heeft.

Je recovery seed van 24 woorden moet je heel goed bewaren en het liefst offline opslaan (dus: nooit ergens digitaal hebben ingevuld). Gewoon op een papiertje in de kluis (of een geplastificeerd papiertje, wat je het veiligst vindt). Met die seed kun je ALTIJD weer bij je coins, het enige nadeel is: veel wallets gebruiken weer een eigen manier van implementeren. Zo zorgde de implementatie van Ledger in eerste instantie nog wel eens voor lastige problemen, inmiddels is dat opgelost en gebruiken ze de 'standaard' implementatie van BIP39 (zie ook https://iancoleman.io/bip39/ ) in geval van Bitcoin (en ik meen ook Ethereum). Hoe andere wallets hun ding doen, is soms lastig uit te vogelen). Dat betekent soms dat je zeker weet dat jij de private keys hebt, maar dat je er nog niet (direct) bij kunt ;)

Anyway, voor we hier de diepte ingaan, ik zou als ik jou was eerst eens gaan klooien met die seeds en kijken wat het doet en hoe het werkt. Probeer bijvoorbeeld eens je bitcoins te bekijken met de Electrum.org wallet.

Je zult zien dat je verschillende derivation paths' kunt kiezen, je zult zien dat de walletmakers de BIP39 standaard maar zozo vinden en om je BIP39 seeds te kunnen gebuiken, moet je eerst een vinkje zetten. Maar je kunt ook gewoon je ledger gebruiken om in te loggen. Je kunt.. heel veel. Ik zou gewoon lekker losgaan met je ledger en als je je er veilig en senang bij voelt, de boel resetten, het ding een nieuwe seed laten genereren en dan pas echt aan de slag.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49

Rannasha

Does not compute.

Rinusman schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:45:
Ai, nu wordt het voor mij wat te ingewikkeld. De BIP39 woordenlijst was ik al een keer tegengekomen, maar of mijn NEO- en ADA-wallet key derivation snappen en hoe ik dat dan uit zou kunnen zoeken, is mij een raadsel.
BIP39 is van origine een Bitcoin-standaard (BIP staat voor "Bitcoin Improvement Proposal"). Er is dan ook veel Bitcoin-software die vloeiend BIP39 praat.

Veel wallets voor andere cryptocurrencies hebben BIP39 overgenomen, maar het is niet gegarandeerd dat voor iedere cryptocurrency die Ledger ondersteunt er ook andere breed beschikbare BIP39-compatibele wallets zijn. Het zou in principe kunnen dat er een cryptocurrency is waarbij Ledger als enige een BIP39-compatibele wallet maakt.
Maar ik begrijp nu dat het erop neerkomt dat ik met elke Ledger Nano (S of X) altijd bij mijn wallets kan door die Ledger Nano te resetten en opnieuw mijn Recovery Phrase in te voeren. En dat ik verder geen Private Key's van verschillende wallets hoef te weten of te back-uppen. Toch?
Correct.

In principe kan de recovery seed in iedere BIP39-compatibele wallet gebruikt worden. Maar zoals ik hierboven al aangaf kan de beschikbaarheid van dergelijke wallets varieren. Bij crypto's als Bitcoin heb je een heel aantal alternatieve wallets waar je je seed in kunt stoppen mocht Ledger failliet gaan. Bij andere crypto's mogelijk ook, maar is het minder zeker (do your research!). Maar gezien BIP39 een open standaard is, zou je in het uiterste geval zelf iets in elkaar kunnen knutselen (of laten knutselen) als je een groot fortuin hebt dat gekoppeld is aan een seed waarvoor je geen wallet meer kunt vinden.
En de pincode van mijn Ledger Nano S, heb ik die ook nodig om weer bij mijn wallets te kunnen, of kan ik bij het resetten een nieuwe pincode invoeren?
De pincode heb je niet nodig bij het herstellen en je kunt eventueel een nieuwe pincode kiezen als je de boel opnieuw instelt met een bestaande seed.

Merk op dat de lijst van 24 woorden normaalgesproken (dwz: zonder gebruik van een passphrase) dan ook voldoende is voor iemand om volledige toegang te krijgen tot je cryptocurrencies. Deze lijst dien je beter te beschermen dan het Nano S apparaatje.

[ Voor 3% gewijzigd door Rannasha op 17-02-2020 14:20 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rinusman
Heel hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoorden en tips. Het is me nu een stuk duidelijker geworden. Ik denk dat vele anderen hier ook wel wat aan hebben, want 't is toch vrij ingewikkelde materie als je nieuw bent in cryptoland. Ik denk zelfs dat de moeilijkheidsgraad de adoptie van Bitcoin voor een vrij groot deel tegenhoudt. De grote vraag die waarschijnlijk bij iedereen speelt die begint met Bitcoin/crypto is: Raak ik mijn geld niet kwijt?
In mijn prille begin heb ik bijv. een keer Neo verstuurd naar een Bitcoin-wallet (wist ik veel...). Het was - voor mij althans - een heel gedoe om die weer terug te vinden in de Blockchain en deze te laten verschijnen in een andere Neo-wallet.

M'n Recovery Seed heb ik bewust nooit op mijn toetsenbord ingetypt. De ene helft ligt inderdaad met pen geschreven en geplastificeerd in een kluis en de andere helft veilig op een andere plek (met medeweten van naaste familie - voor het geval dat...). 't Is ook vrij makkelijk om de hele Recovery Seed uit je hoofd te leren. Elke avond voor het slapen gaan je 'Recovery-gebedje' doen en er kan niks gebeuren 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 14:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rinusman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:06:
De ene helft ligt inderdaad met pen geschreven en geplastificeerd in een kluis en de andere helft veilig op een andere plek (met medeweten van naaste familie - voor het geval dat...).
Wat als je huis affikt?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinusman
Mocht ik m'n Recovery Seed dan niet meer uit m'n hoofd weten, dan heb ik nog een door mijzelf gecodeerde versie ergens anders beschikbaar.

...Maar 't is zeer zeker belangrijk om jezelf dit soort vragen te stellen als je een flink bedrag in Bitcoin en/of Altcoins hebt geïnvesteerd.
Pagina: 1