• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 11:24

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb met regelmaat (bijna dagelijks) dat na een start van mijn systeem deze vast loopt. De enige manier om dit op te lossen door het systeem met de power knop uit te schakelen. De reset knop doet helemaal niks. Nadat ik het systeem opnieuw heb opgestart doet deze het altijd weer en zonder problemen. Het vastlopen ontstaat ook nooit als ik enige tijd op het systeem zit. Ik probeer uit te sluiten waar dit in zit maar kom nog niet tot een conclusie of het software matig of hardware matig.

Reeds uitgevoerde acties:
- Memtest = OK
- Harde schijf test lukt niet voor mijn Samsung 970 m2.ssd. Niet met de software van Samsung maar ook niet met software van derden (o.a. crystaldisk)
- Overheating van het systeem sluit ik ook uit omdat het al gebeurd kort na het opstarten van het systeem
- Voeding lijkt me ook onwaarschijnlijk.
- Windows 10 herinstallatie nog niet geprobeerd omdat dit aardig wat tijd kost dus wil eigenlijk eerst de hardware matige problemen uitsluiten.

Hieronder de specificaties van de belangrijkste componenten van het systeem:
- Moederbord MSI Z390-A Pro
- CPU Intel Core i5 8400
- CPU cooler Scythe Mugen 5 PCGH Edition
- Geheugen Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x 8GB
- Harde schijf 1 Samsung 970 EVO m2 256 GB
- Harde schijf 2 Samsung 256 SSD
- GPU MSI 1050 TI Gaming 4gb
- Voeding Corsair RM550x

Hopelijk kunnen jullie me helpen om de oorzaak te achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

[Voor 4% gewijzigd door Doubleoz op 09-02-2020 15:43]

iRacing Profiel

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

Probeer het volgende eens:
1. Je hebt een geheugen test gedaan, maar ik zou het geheugen fysiek uit en in het slot op het moederbord halen zodat de contacten even opnieuw zijn gemaakt. Ook kan je (als het moederbord dat toestaat, dat weet ik niet) eens met 1 geheugen module kunnen werken ipv 2. Je hebt 2x 8Gb, dus even werken met 8Gb is het probleem dan niet. Het geheugen maakt wellicht een fout, maar net niet als jij je geheugen test doet.
2. Als je toch in de kast bezig bent, haal de kabels van de harddisk even los en vast.
3. De m2. SSD, vreemd dat je dat niet kan testen met software. Was is de foutmelding van die pakketten dan als je probeert te testen? Ik zou in elk geval de Bios ook direct updaten, wellicht dat dat helpt in dit geval? https://www.msi.com/Motherboard/support/Z390-A-PRO
4. Ik zou de grafische kaart ook even uit en in het slot doen. Gewoon voor het geval dat... alle contacten even opnieuw gemaakt.

Nou, zat om uit te proberen, succes alvast!

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Misschien dat Daarvoor uitzetten helpt.

https://help.uaudio.com/h...ndows-10?mobile_site=true

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Bedankt voor de reactie. Deze aanpassing inmiddels doorgevoerd. Ben benieuwd of het zoiets simpels kan zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Doubleoz op 10-02-2020 17:07]

iRacing Profiel

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
DOS 3.1 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:20:
Probeer het volgende eens:
1. Je hebt een geheugen test gedaan, maar ik zou het geheugen fysiek uit en in het slot op het moederbord halen zodat de contacten even opnieuw zijn gemaakt. Ook kan je (als het moederbord dat toestaat, dat weet ik niet) eens met 1 geheugen module kunnen werken ipv 2. Je hebt 2x 8Gb, dus even werken met 8Gb is het probleem dan niet. Het geheugen maakt wellicht een fout, maar net niet als jij je geheugen test doet.
2. Als je toch in de kast bezig bent, haal de kabels van de harddisk even los en vast.
3. De m2. SSD, vreemd dat je dat niet kan testen met software. Was is de foutmelding van die pakketten dan als je probeert te testen? Ik zou in elk geval de Bios ook direct updaten, wellicht dat dat helpt in dit geval? https://www.msi.com/Motherboard/support/Z390-A-PRO
4. Ik zou de grafische kaart ook even uit en in het slot doen. Gewoon voor het geval dat... alle contacten even opnieuw gemaakt.

Nou, zat om uit te proberen, succes alvast!
Dit gaat wat meer tijd kosten dus dit zal van het weekend worden als het uitschakelen van de fast start up niet helpt . Maar bedankt voor alle suggesties.

Ik krijg in ieder geval in de Samsung software bij diagnostic scan de melding 'the selected drive does not support this feature'.

iRacing Profiel

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:31

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik heb voorheen een soortgelijk probleem gehad met het volgende systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-7400 Boxed€ 190,05€ 190,05
1MoederbordenASRock H270M-ITX/ac€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 34,50€ 34,50
1MonitorenDell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 410,34€ 410,34
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i€ 39,-€ 39,-
1ToetsenbordenLogitech MK270 (Qwerty US)€ 24,44€ 24,44
1Geheugen internKingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 63,-€ 63,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 10 400W€ 67,-€ 67,-
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 250GB€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 923,23

Uiteindelijk, na zo'n beetje alles te hebben vervangen, bleek het dus toch een defect aan de CPU. Wellicht heb je er wat aan.

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

Doubleoz schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:10:
[...]

Dit gaat wat meer tijd kosten dus dit zal van het weekend worden als het uitschakelen van de fast start up niet helpt . Maar bedankt voor alle suggesties.

Ik krijg in ieder geval in de Samsung software bij diagnostic scan de melding 'the selected drive does not support this feature'.
Ok, Samsung Magician diagnostics meld ook bij mijn Samsung 850 Evo 'the selected drive does not support this feature', dus dat zal wel alleen voor harddisken zijn, niet voor SSD.
Cristal Diskinfo 8.4.0 ziet m'n S850Evo in elk geval wel.
Ben ook wel benieuwd of de faststart optie helpt! Dan zal het ergens een driver kunnen zijn...

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

... trouwens, kijk ook eens in "Betrouwbaarheidsgeschiedenis" (gewoon intypen in je win10 zoekbalk)
"perfmon /rel" als je een Engelse versie hebt.
https://davescomputertips...tips-reliability-monitor/

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Doubleoz schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:07:
[...]

Bedankt voor de reactie. Deze aanpassing inmiddels doorgevoerd. Ben benieuwd of het zoiets simpels kan zijn.
Tot op heden is mijn pc nog niet vastgelopen. In ieder geval nog even tot het weekend aan kijken.

iRacing Profiel

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
DOS 3.1 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:24:
... trouwens, kijk ook eens in "Betrouwbaarheidsgeschiedenis" (gewoon intypen in je win10 zoekbalk)
"perfmon /rel" als je een Engelse versie hebt.
https://davescomputertips...tips-reliability-monitor/
Wel enkele gebeurtenissen die worden getoond, met name HP Laserjet Service, Easy Setting Box application (scherm software Samsung) en Lightkeeperservice (MSI Moederbord tooling software).

Systeem loopt verder niet meer vast sinds ik de fast startup heb uitgeschakeld dus ben eigenlijk al erg tevreden. Ik hou het nog tot aankomend weekend in de gaten en als er dan verder geen crashes meer zijn dan zal ik het topic sluiten.

iRacing Profiel

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Ik zal het topic sluiten, want sinds de aanpassing van de faststart heb ik geen problemen meer gehad. Dank voor de hulp!

iRacing Profiel

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee