Jaren 30 huis zolder isoleren en verbouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:38
Nu de kinderen ouder worden, willen we de zolder van ons jaren 30 huis gaan verbouwen en leefbaar maken. In de huidige situatie is de zolder in twee verdiepingen opgedeeld, waardoor je alle hoogte van de kap kwijt bent en is de zolder matig geisoleerd. Ook is er nu nog geen douche en/of wc. De ruimte lijkt vrij groot (5,2 *8,5 meter), maar alles schuin dak is, is de leefbare ruimte een stuk kleiner. Onze plannen zijn nu:
  1. Bovenste zolder isoleren, zolang je er nog kunt staan
  2. Tussenvloer eruit slopen
  3. Nieuwe dakkapel(en) en of Velux ra(a)m(en) om de ruimte te vergroten
  4. Rest van de zolder isoleren
  5. Nieuwe opbouw creeren (met mogelijk twee kleine kinderkamers en een halletje of een grote kamer met een halletje
  6. badkamer installeren
  7. Aftwerken en inrichten
Hoewel ik wel een aantal dingen zelf wil doen, zal er ook wat door een professional gedaan moeten worden. Ik loop echter al direct tegen een aantal dingen op, vandaar dat ik via dit topic graag van jullie ervaring gebruik wil maken voor oplossingen en ook mijn eigen ervaringen delen natuurlijk.

Om te beginnen met de isolatie van de bovenste zolder. Ik heb de oude isolatie verwijderd en het geheel wat door laten waaien en zit nu met een aantal vragen. Ten eerste kwam ik jaren van stof en troep tegen, toen ik de oude isolatie verwijderde (er zat een fabriek tegenover ons huis). Dat is op zich geen probleem, maar ik vraag me af of dit nu alleen stof is, of ook vochtschade. Met andere woorden, kan ik hier gewoon met isoleren beginnen of moet ik nog andere dingen doen.

dak1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fx0Yy4EtKH7A2rt60H6TjgpG/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/phkQs77ycegtcF9wKGogbX7S/thumb.jpg

Omdat het een oud dak is, zitten niet alle planken meer al te strak tegen elkaar. Volgens mij is dit geen probleem, want het toch niet enorm, maar wilde toch even checken of dit problematisch is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/imik3bHOmZv7BAs5K31J5Uc7/thumb.jpg

Ik wil isoleren tussen de gordingen (24cm dik), maar nog een beetje van de gordingen laten zien. Ik denk dat ik een combinatie wil doen van Pavaflex Plus houtevezelisolatie (8cm) en kooltherm k12 (8cm), achter een metalstud profiel. Inclusief een luchtschouw van 2cm en gipslaat van 1cm betekent dit dat er nog zo'n 2cm balk zichtbaar blijft. Niet veel, maar je ziet ze nog wel en dan zit er wel (volgens ubakus.de) zo'n 4,7 RC isolatie in.

Pobleem bij de bovenkant van het dak is dat het bij de bovenste balk lastig is om een metalstud plafondsysteem aan te brengen. De bovenste staat niet haaks op het schuine plafond (zie foto) en is niet lang genoeg voor de hoeveelheid isolatie die ik zou willen aanbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mNyxlfKIGAhyJuRIcdQFCA8f/thumb.jpg

Hoe kun je dit met metalstuds oplossen? Of moet ik de balk proberen te verlengen. Op zich hoef ik de bovenste balk niet te zien, maar het zou wel fijn zijn als ik de isolatie goed kan afwerken aan de bovenkant van het dak.

Ik weet niet of allemaal duidelijk is, zo niet, vraag gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Is dat een binnenmuur of een buitenmuur waar de balken in liggen?
Oftewel waar komt dat vocht vandaan?

[Specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theherm
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-05 20:42
Wat de vochtschade aan de binnenkant betreft kan ik uit eigen ervaring spreken: zo’n dak heeft door de jaren heen heel wat te verduren gehad. Stuifsneeuw maar vooral ook condensvorming doordat er geen of matige isolatie aanwezig. Lekken goed opsporen en dichten maar als het hout niet verrot is zou ik me daar niet al veel zorgen om maken.

Je bent van plan om een laag houtvezel en koolspan aan te brengen. Ik ben zelf ook aan het orienteren voor dakisolatie. Plaats je de houtvezel ivm geluidsisolatie? Je kan ook overwegen om met glaswol te werken. Dat isoleert beter dan houtvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:45

BCC

Ik heb een vergelijkbaar dak en dit is mijn 2c: je moet er vanuit gaan dat dit dak niet100% waterdicht is en daar moet je dus ook je isolatie oo aanpassen. Ik heb zelf 5cm lucht (want dit soort daken moeten droog kunnen waaien) dan 20cm pir en dan klimaatfolie, latten om het recht te krijgen en voor de electra en dan gips. wanneer het dak vochtig wordt Kan het weer droog waaien en wordt mijn gips afwerking in principe nooit nat omdat het via de pir en klimaatfolie naar de zijkanten loopt. Hout vezel en Steenwol kunnen erg slecht tegen vocht en zou ik hier persoonlijk niet toepassen.

[ Voor 22% gewijzigd door BCC op 09-02-2020 15:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik zou beginnen met het weghalen van de schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
Dank voor de antwoorden!
Jack schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:25:
Is dat een binnenmuur of een buitenmuur waar de balken in liggen?
Oftewel waar komt dat vocht vandaan?
Is een binnenmuur, we hebben een rijtjeshuis. Ik vermoed dat het condens etc. is, want de balken zijn nog in prima staat verder, maar goed om te weten dat dit vocht is. Ik ga het eens goed schoonmaken.
Theherm schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:27:
Je bent van plan om een laag houtvezel en koolspan aan te brengen. Ik ben zelf ook aan het orienteren voor dakisolatie. Plaats je de houtvezel ivm geluidsisolatie? Je kan ook overwegen om met glaswol te werken. Dat isoleert beter dan houtvezel.
Houtvezel is met name vanwege geluid en warmtecapaciteit. Het is een beetje een bakoven, dus als ik de warmte iets langer kan buitenhouden, is dat erg fijn.
BCC schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:31:
Ik heb een vergelijkbaar dak en dit is mijn 2c: je moet er vanuit gaan dat dit dak niet100% waterdicht is en daar moet je dus ook je isolatie oo aanpassen. Ik heb zelf 5cm lucht (want dit soort daken moeten droog kunnen waaien) dan 20cm pir en dan klimaatfolie....Hout vezel en Steenwol kunnen erg slecht tegen vocht en zou ik hier persoonlijk niet toepassen.
Ik dacht dat houtvezel nog een stuk beter was dan steenwol en dat het vochtprobleem met name voor spouwmuren etc. was. Dit is uiteraard gewoon binnen. en wordt zelden echt nat. Wel interessant om te horen dat je 5cm luchtschouw hebt. Ik dacht dat 2 cm voldoende zou zijn. En hoe makkelijk is PIR te verwerken. Ik verwacht namelijk veel koudebruggen omdat ik binnen de gordingen blijf.
kabeltjekabel schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:46:
Ik zou beginnen met het weghalen van de schoorsteen.
:) Zit ik nog aan te denken, maar is momenteel de afvoer van de afzuigkap en is ook koof voor wc afvoer. vanaf de zolder naar beneden. Mogelijk wel een idee om hem een stuk kleiner te maken (hoewel dat waarschijnlijk erg veel werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
pascoa341 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:54:
Hoe kun je dit met metalstuds oplossen? Of moet ik de balk proberen te verlengen. Op zich hoef ik de bovenste balk niet te zien, maar het zou wel fijn zijn als ik de isolatie goed kan afwerken aan de bovenkant van het dak.
Lijkt mij het makkelijkste om een houten balk onder de balk te monteren waarmee je het probleem corrigeert.

Wat betreft de vocht sporen, beste manier is om een vochtmeter te halen en te meten wat het vochtgehalte in het hout is. Dan weet je met zekerheid of er nog steeds ergens een klein lek zit, of dat het oude sporen zijn. Die dingen kosten 20 euro, dus een goedkope manier om dit risico uit te sluiten. Meet dan de vocht plek en op een droog stuk. Is het vochtgehalte overal nagenoeg hetzelfde zijn het waarschijnlijk oude sporen. Heb je grote variaties, los die problemen dan op voordat je gaat isoleren. Nu kan je het nog goed zien, straks niet meer.

Trouwens als je de zolder straks wilt gebruiken voor bewoning, heb je iets van ventilatie op de zolder?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
Widow schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:24:
[...]

Lijkt mij het makkelijkste om een houten balk onder de balk te monteren waarmee je het probleem corrigeert.

Wat betreft de vocht sporen, beste manier is om een vochtmeter te halen en te meten wat het vochtgehalte in het hout is. Dan weet je met zekerheid of er nog steeds ergens een klein lek zit, of dat het oude sporen zijn. Die dingen kosten 20 euro, dus een goedkope manier om dit risico uit te sluiten. Meet dan de vocht plek en op een droog stuk. Is het vochtgehalte overal nagenoeg hetzelfde zijn het waarschijnlijk oude sporen. Heb je grote variaties, los die problemen dan op voordat je gaat isoleren. Nu kan je het nog goed zien, straks niet meer.

Trouwens als je de zolder straks wilt gebruiken voor bewoning, heb je iets van ventilatie op de zolder?
Dank, Ik had al gehoopd dat zoiets als de balk verlengen mogelijk zou moeten zijn. Vochtmeter is gewoon bij Hornbach te halen neem ik aan, dus dat ga ik doen. Qua ventilatie, de verdieping hieronder wordt samengevoegd met deze (vloer gaat er hier uit, zodra de isolatie klaar is) en daar zitten aan beide kanten een dakkapel met isolatieroosters (en openklappende ramen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
pascoa341 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:11:
:) Zit ik nog aan te denken, maar is momenteel de afvoer van de afzuigkap en is ook koof voor wc afvoer. vanaf de zolder naar beneden. Mogelijk wel een idee om hem een stuk kleiner te maken (hoewel dat waarschijnlijk erg veel werk is.
Je kunt toch ook al bovenaan de BG naar buiten voor de afzuigkap? Is ook veel beter voor het debiet wat je afzuigkap haalt. Zo'n stenen kanaal heeft een nogal hoge weerstand.

Schoorsteen kun je ook deels verwijderen; bijvoorbeeld van buiten tot aan vloer van de zolder. Kleiner maken gaat nogal moeilijk.

Let wel dat soms er geen spouwmuur 'in' de schoorsteen zit als je hem deelt met de buren. En dat boven het dak weghalen moet natuurlijk ook 'samen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:34
Wij hebben twee jaar terug soort gelijk iets gedaan. Aan de ene kant is de schuine kap volledig verwijdert voor een rechte dak opbouw. Aan de andere kant hebben we een dakkapel geplaatst. Er bleef toen naar verhouding zo weinig ‘oud’ dakbeschot over dat we dat volledig vervangen hebben voor iets nieuws.

Schoorstenen hebben wij ook weggehaald. De afvoerbuis loopt nu door een inbouwkast tegen de muur. Voordeel is dat de afzuiging veel beter werkt dan de oude schoorsteen waar inderdaad veel weerstand in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:44
Al gedacht aan renovatie van het dak, dwz vervangen van dakpannen en panlatten en dan gelijk folie aanbrengen?

Zie: https://www.pieper-ermelo...-het-zelf%3A-dakrenovatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ik dacht dat houtvezel nog een stuk beter was dan steenwol en dat het vochtprobleem met name voor spouwmuren etc. was. Dit is uiteraard gewoon binnen. en wordt zelden echt nat. Wel interessant om te horen dat je 5cm luchtschouw hebt. Ik dacht dat 2 cm voldoende zou zijn. En hoe makkelijk is PIR te verwerken. Ik verwacht namelijk veel koudebruggen omdat ik binnen de gordingen blijf.
PIR vond ik vrij eenvoudig te bewerken - gewoon met een groot broodmes. Kouwbruggen ga volgems mij altijd krijgen als je binnen isoleert. Hier bevalt het in iedergeval prima - ik slaap zelf op de nieuwe zolder.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:35
@pascoa341

Bij ons jaren 30 huis hebben we de schoorsteen binnen wel weggehaald.
Vlak onder het dak hebben we deze opgevangen met een balk die op de gordingen van het dak rust.
Van buiten zit de schoorsteen er dus nog.

De aannemer heeft bij ons dak I profielen gemaakt van latten met een stuk plaat ertussen.
Deze dwars op het dakbeschot geschroefd, zo trek je mooi alle planken recht. (je ziet dat buiten ook dat je dak veel rechter word)
Tussen deze I profielen zit 140mm glaswol.
Over het glaswol en deze houten I profielen is dampdichte folie aangebracht. (let op naden lucht dicht maken)
En hier overheen weer latten waar de elektra tussendoor loopt en de gipsplaten op bevestigd zitten.

Aan de buitenzijde hebben we damp open textieldoek met nieuwe panlatten en dakpannen.

Als je je dak wilt vervangen en je buren zijn daar ook aan toe, kunnen jullie misschien beter van buiten isoleren.

Let

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
FrankBlom schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:47:
@pascoa341

Bij ons jaren 30 huis hebben we de schoorsteen binnen wel weggehaald.
Vlak onder het dak hebben we deze opgevangen met een balk die op de gordingen van het dak rust.
Van buiten zit de schoorsteen er dus nog.

De aannemer heeft bij ons dak I profielen gemaakt van latten met een stuk plaat ertussen.
Deze dwars op het dakbeschot geschroefd, zo trek je mooi alle planken recht. (je ziet dat buiten ook dat je dak veel rechter word)
Tussen deze I profielen zit 140mm glaswol.
Over het glaswol en deze houten I profielen is dampdichte folie aangebracht. (let op naden lucht dicht maken)
En hier overheen weer latten waar de elektra tussendoor loopt en de gipsplaten op bevestigd zitten.

Aan de buitenzijde hebben we damp open textieldoek met nieuwe panlatten en dakpannen.

Als je je dak wilt vervangen en je buren zijn daar ook aan toe, kunnen jullie misschien beter van buiten isoleren.

Let
Interessante optie! Ons huis is een rijtjeshuis dus van buiten is lastig (buren hebben al geïsoleerd). Ik ga eens kijken of dit mogelijk is met onze schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-05 20:57
Hoe komen jullie er toch bij dat steenwol slecht tegen water kan? Dat is echt een fabel. https://www.rockwool.nl/waarom-steenwol/waterafstotendheid/. Het heeft allemaal te maken met de openheid van je constructie. Grofweg gezegd neemt je huis 6 maanden vocht op en droogt het de andere 6 maanden. Ik ben ook mijn huis aan het verbouwen en dus ook het dak aan het isoleren. Gelukkig heb ik dan het voordeel dat mijn vader een bouwkundige is.

De voorgestelde 5cm luchtspouw en PIR platen aan de binnenkant is bouwkundige een probleem. PIR is dampdicht (vooral die met aluminium erop) en dat betekend dat het tussen het dak en de PIR platen erg vochtig word zodat het hout gaat rotten. (mijn vader gaf een voorbeeld dat bij een verbouwing van een kerk zo het dak binnen 2 jaar was vergaan). Maak in Ubakus maar een voorbeeld dan zie je dat die ook gaat klagen. PIR wordt ook altijd op het dak geplaats een zogenaamd warm dak. Bij een koud dak word de isolatie aan de binnen kant geplaatst.

Ik zou gewoon rockwool er tegen het dakbeschot plaatsten dan een raamwerk van hout met isolatie en dan gips (vezel) platen. Zoiets als hieronder dan heb je nog steeds 6 cm gording. Maak hem maar na in Ubakus en dan kan je ook het vocht gedrag zien e.d.

dak

[ Voor 5% gewijzigd door retakenroots op 11-02-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
retakenroots schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:41:
[...]

Hoe komen jullie er toch bij dat steenwol slecht tegen water kan? Dat is echt een fabel. https://www.rockwool.nl/waarom-steenwol/waterafstotendheid/. Het heeft allemaal te maken met de openheid van je constructie. Grofweg gezegd neemt je huis 6 maanden vocht op en droogt het de andere 6 maanden. Ik ben ook mijn huis aan het verbouwen en dus ook het dak aan het isoleren. Gelukkig heb ik dan het voordeel dat mijn vader een bouwkundige is.

De voorgestelde 5cm luchtspouw en PIR platen aan de binnenkant is bouwkundige een probleem. PIR is dampdicht (vooral die met aluminium erop) en dat betekend dat het tussen het dak en de PIR platen erg vochtig word zodat het hout gaat rotten. (mijn vader gaf een voorbeeld dat bij een verbouwing van een kerk zo het dak binnen 2 jaar was vergaan). Maak in Ubakus maar een voorbeeld dan zie je dat die ook gaat klagen. PIR wordt ook altijd op het dak geplaats een zogenaamd warm dak. Bij een koud dak word de isolatie aan de binnen kant geplaatst.

Ik zou gewoon rockwool er tegen het dakbeschot plaatsten dan een raamwerk van hout met isolatie en dan gips (vezel) platen. Zoiets als hieronder dan heb je nog steeds 6 cm gording. Maak hem maar na in Ubakus en dan kan je ook het vocht gedrag zien e.d.

[Afbeelding: dak]
Ah, ik zie dat je geen luchtschouw hebt gemaakt, is dat niet potentieel problematisch? Ubakus zegt van niet, maar ik lees vaak dat het essentieel is. Toch apart hoe er verschillende meningen zijn over dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
pascoa341 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:03:
Ah, ik zie dat je geen luchtschouw hebt gemaakt, is dat niet potentieel problematisch? Ubakus zegt van niet, maar ik lees vaak dat het essentieel is. Toch apart hoe er verschillende meningen zijn over dit soort dingen.
Je luchtshouw zit in principe tussen het dak en de dakpannen. Het belangrijkste is de dampdoorlatende folie en dampremmende folie Afbeeldingslocatie: https://www.mijnepb.be/wp-content/uploads/2014/10/dampopen.gif. De dampremmende folie zorgt ervoor dat je vochtige lucht binnen blijft en de dampdoorlatende folie zorgt ervoor dat je vocht die in de isolatie is gekomen (door condensatie) weer kan ontsnappen. Vocht komt overal en daarom moet het een weg naar buiten hebben.

Het is wel belangrijk dat je dampdoorlatende folie op het dak hebt anders wordt het lastiger. Zie https://www.duurzaammbo.nl/dzb-materialen/dak-isolatie. Bij het ontbreken van de dampdoorlatende folie moet je inderdaad een luchtschouw tussen het dak en de isolatie hebben maar dan moet er echt goed geventileerd worden anders gaat het nog mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theherm
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-05 20:42
retakenroots schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:34:
[...]

Bij het ontbreken van de dampdoorlatende folie moet je inderdaad een luchtschouw tussen het dak en de isolatie hebben maar dan moet er echt goed geventileerd worden anders gaat het nog mis.
Even kijken of ik het goed begrijp. Als er dampdoorlatende folie ontbreekt is het vochttransport van binnen naar buiten geen probleem. De luchtspouw is dan nodig om vocht wat van buiten is gekomen te drogen?

Mijn dak is tijdens de bouw in 1978 voorzien van 2,5cm PUR plaat bovenop het dakbeschot. Ik plaats dan vanaf binnen eerst dampen folie, vervolgens minerale wol. Met welke folie sluit ik dan af, klimaatfolie of dampdichte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

retakenroots schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:41:
[...]
De voorgestelde 5cm luchtspouw en PIR platen aan de binnenkant is bouwkundige een probleem. PIR is dampdicht (vooral die met aluminium erop) en dat betekend dat het tussen het dak en de PIR platen erg vochtig word zodat het hout gaat rotten.
Dat ligt dus aan de opbouw van je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Theherm schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Even kijken of ik het goed begrijp. Als er dampdoorlatende folie ontbreekt is het vochttransport van binnen naar buiten geen probleem. De luchtspouw is dan nodig om vocht wat van buiten is gekomen te drogen?
Precies maar die luchtspouw moet dan echt goed ventileren.
Theherm schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:15:
Mijn dak is tijdens de bouw in 1978 voorzien van 2,5cm PUR plaat bovenop het dakbeschot. Ik plaats dan vanaf binnen eerst dampen folie, vervolgens minerale wol. Met welke folie sluit ik dan af, klimaatfolie of dampdichte?
Mijn huis heeft nu ook PUR plaat boven op het dakbeschot en 5cm eps onder het dakbeschot en geen enkele folie. Heeft klaarblijkelijk altijd goed gewerkt. Maar met extra isolatie wordt het wel lastiger.

In jouw geval zou ik de minerale wol tegen het dakbeschot doen en dan afsluiten met dampremmende folie. (Dampdichte folie in vochtige ruimtes zoals badkamer). De waterkerende foile heeft niet veel zin en Ubakus bevestigd dat ook. Als je al folie wil aanbrengen dan moet je dat op de PUR platen doen. Dan ben je ook beschermd in geval dat er water door een dakpan of loodflap gaat. Maar ja om nu het hele dak er weer af te halen is wel een grote klus.

Volgens Ubakus
opbouwdak

De vochtigheid is dan
vochtigheiddak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
[...]

Hoe ga je het nu uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

[...]
Voor zover ik het begrijp is dat sterk afhankelijk van je huidige dakopbouw. Houten plankjes met slecht afsluitende pannen zonder isolatie uit de jaren 30 of 60 vergen een andere aanpak dan een dak uit de jaren 80 of 90.

Bij een jaren 30 of 60 dak kun je er vanuit gaan dat er een keer wat gaat lekken / sneeuw er onder komt etc. Dan moet je zorgen dat je plankjes weer droog kunnen waaien. Bij een piepschuim sandwich is niet nodig.

Oh, wat @retakenroots hierboven ook al aangeeft 🙃👍

[ Voor 23% gewijzigd door BCC op 18-02-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
barry86 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:37:
[...]

Hoe ga je het nu uitvoeren?
Ik heb een vochtmeter besteld (komt donderdag binnen hoop ik) en ga dan de vochtigheid van de planken meten om eens te kijken hoe vochtig het allemaal is. Als het allemaal droog is, denk ik dat ik het tegen het dak aan leg (we hebben het plan om met de buren over een aantal jaren het gehele dak te vernieuwen, dan kunnen we ook mooi een vochtdichte laag van buitenaf aanbrengen.

Als ik wel vochigheid vind, dan doe ik waarschijnlijk een luchtschouw van 2cm. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:33
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk hebt gekozen voor de isolatie van je zolder. De situatie is erg vergelijkbaar met ons huis uit 1927. Het dak is zo'n 25 jaar geleden vernieuwd waarbij er op het dakbeschot (schrootjes bij ons) aan de buitenkant folie is gelegd. Dus onder de dakpannen en niet opgespannen maar het ligt gewoon losjes op het beschot. Ik ga er vanuit dat het dampdichte folie is die (zo werd mij verteld) tzt gaat verweren.

@pascoa341 Weet jij wat er aan de buitenkant van jouw voor materialen gebruikt zijn?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 20:57

Aight!

'A toy robot...'

Hier ben ik ook wel benieuwd na. Sorry voor het schopje, maar ben zelf ook aan het denken of onze jaren 30 woning de zolder aan te pakken.

Wij hebben wasmachine en droger hier boven staan en een wasbakje dus aansluitingen zitten er genoeg.

Maar goed eerst wil ik een dakkapel laten plaatsen, daarna binnen ruimte isoleren. Huidige isolatie zijn piepschuim platen, dat lijkt me niet voldoende. Daarnaast hoe belangrijk is de dampwerende folie? Want dat zou betekenen dat ik het hele dak ook opnieuw moet leggen toch? (dit is iets wat ik zelf niet kan) dus dat wordt een duur geintje. Volgens mij liggen er nu dakpannen en houten platen op. Maar goed als het moet gebeuren dat zit er niks op hé. Het nadeel is wel dat er voor zonnepanelen komen te liggen (deze maand worden die geïnstalleerd) en achter zou ik de folie eventueel door de mensen kunnen laten doen die de dakkapel installeren.

Van binnenuit wilde ik dan isoleren vanaf het hout:
- pir platen of glaswol
- Folie
- Gips platen

En pur in de kieren spuiten.

Als dit erin zit, dan nadenken over de badkamer want ik zou graag een wc erbij willen, maar dan moet ik ook een buis naar beneden zien te maken (kan geloof ik via de schouw) of aansluiten op badkamer op eerste verdieping. We hebben circa 5.7 bij 4.8 meter min vaste trap. Dus genoeg ruimte om er iets van te maken.

Iemand ook ideeën hoe ze de CV ketel mooi hebben weg gewerkt.
En wat doe je met wasmachine en droger, die staan nu op de zolder. Zouden jullie die houden bij je slaapkamer of op de eerste verdieping een washok van maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascoa341
Aight! schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:18:
Hier ben ik ook wel benieuwd na. Sorry voor het schopje, maar ben zelf ook aan het denken of onze jaren 30 woning de zolder aan te pakken.

Wij hebben wasmachine en droger hier boven staan en een wasbakje dus aansluitingen zitten er genoeg.

Maar goed eerst wil ik een dakkapel laten plaatsen, daarna binnen ruimte isoleren. Huidige isolatie zijn piepschuim platen, dat lijkt me niet voldoende. Daarnaast hoe belangrijk is de dampwerende folie? Want dat zou betekenen dat ik het hele dak ook opnieuw moet leggen toch? (dit is iets wat ik zelf niet kan) dus dat wordt een duur geintje. Volgens mij liggen er nu dakpannen en houten platen op. Maar goed als het moet gebeuren dat zit er niks op hé. Het nadeel is wel dat er voor zonnepanelen komen te liggen (deze maand worden die geïnstalleerd) en achter zou ik de folie eventueel door de mensen kunnen laten doen die de dakkapel installeren.

Van binnenuit wilde ik dan isoleren vanaf het hout:
- pir platen of glaswol
- Folie
- Gips platen

En pur in de kieren spuiten.

Als dit erin zit, dan nadenken over de badkamer want ik zou graag een wc erbij willen, maar dan moet ik ook een buis naar beneden zien te maken (kan geloof ik via de schouw) of aansluiten op badkamer op eerste verdieping. We hebben circa 5.7 bij 4.8 meter min vaste trap. Dus genoeg ruimte om er iets van te maken.

Iemand ook ideeën hoe ze de CV ketel mooi hebben weg gewerkt.
En wat doe je met wasmachine en droger, die staan nu op de zolder. Zouden jullie die houden bij je slaapkamer of op de eerste verdieping een washok van maken?
Ons dakbeschot was simpel: Dakpannen en houten planken. Op zich lekker makkelijk, maar het tochtte wel als de neten toen we de EPS platen eraf haalden. Nu vervangen door 16cm Knauf Rock4All (isolatiewaarde 4,55, dus recht op subsidie (hebben het om deze reden deels laten doen ipv zelf - kosten waren nagenoeg hetzelfde), op basis van een metalstud frame. Dan Klimaattape eroverheen en dan stucplaten (en vervolgens stucen).

Je hoort van vrij veel mensen dat ze PIR doen, maar in verband met de brandveiligheid (we slapen op zolder en willen zonnepanelen) hebben we toch voor steenwol gekozen. We hadden 24 cm balken, dus nu nog een klein beetje over. Was wel een enorm werk. Dat viel toch best wel tegen. Maar het maakt wel een enorm verschil - je hoeft niet meer te stoken om het aangenaam te hebben zelfs met deze koude dagen.

Wij hebben ook een wc bijgezet. er was al een koof, dus dat was redelijk makkelijk. Verder hebben we een speciale ombouwkast gemaakt voor de CV (die we ook in de nok hebben laten hangen op een zogenaamde 'vide' (zo'n tussenverdieping) waar we ook wat troep kwijt kunnen. Bij ons staat de wasmachine op de begane grond. We hebben geen droger en wassen meestal buiten, dan is beneden echt ideaal, maar weet niet hoe dat in jou situatie zit.
Pagina: 1