[TI-89] probleem met seriële verbinding met Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-09 09:04

Inleiding:

Ik beschik over een grafische rekenmachine van Texas Instruments. Het betreft een TI-89 en recentelijk heb ik er een tweedehands Voyage 200 bijgekocht. Nu heb ik wat apps voor deze rekenmachines, welke je er met een link kabel op kan zetten vanaf een PC.

Ik heb hier een kabel voor. Dit is de TI black link kabel, voor de kenners. Voor de mensen die hier niet bekend mee zijn: dit is een dongle die je op de seriële poort van een PC aansluit en aan de andere kant op de link poort van de rekenmachine.

Mijn probleem:

Het probleem waar ik tegen aan loop, is dat ik geen verbinding meer krijg. Het programma werkt, maar de rekenmachine wordt niet gevonden. Tenminste niet onder Windows 10. Ik heb dit op meerdere computers geprobeerd. Zowel computers met een vaste seriële poort als een USB seriële poort. Op één van deze computers heeft het in het verleden met Windows 7 probleemloos gefunctioneerd.

Ik heb nu nog één laptop liggen met Windows 7 en een vaste seriële poort en daar werkt het nog steeds prima op, dus mijn conclusie is dat het probleem bij Windows 10 ligt. Echte wil ik deze laptop upgraden naar Windows 10, dus ik zoek naar een oplossing om het onder Windows 10 werkend te krijgen.

Ik heb al op internet gezocht naar oplossingen, maar deze heb ik niet kunnen vinden. Texas Instruments zelf ondersteunt deze rekenmachine, link kabel en bijbehorende software ook niet meer, dus daar heb ik niks aan.

Mogelijke oplossing:

Naast de black link kabel, bestaat er ook nog een silver USB link / TI Connectivity Kit.

Dit is een wat modernere kabel, die je direct op een USB poort aan kunt sluiten en welke her en der nog wel te koop is. Dus hier wil ik best wel wat geld in investeren, zodat ik niet hier apart een Windows 7 laptop voor hoef te bewaren, maar dan moet ik wel zeker weten of het werkt.
Lukraak kopen en proberen, daar vindt ik de kabel net te duur voor, aangezien deze een paar tientjes kost.

Mijn vraag:

Is er hier een tweaker die beschikt over:
  • Een grafische rekenmachine van Texas Instruments. Dit hoeft geen TI-89 te zijn, maar mag ook een ander model zijn met een 3,5 mm jack plug link poort, zoals de TI-83 / 84.
  • Een USB-silver link kabel van Texas Instruments. Volgens mij zijn deze bij sommige modellen rekenmachine zelfs meegeleverd.
  • Een PC met Windows 10.
En die mij kan vertellen of deze combinatie werkt, of bereid is dit even te testen.

Uiteraard zijn andere tips die tot een oplossing kunnen leiden ook welkom.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Rekenmachines: TI-89 en Voyage 200.
Kabel: TI black link.
PC met Windows 7.
Meerdere PC's met Windows 10 (versie 1909).
TI-Connect versie 4.0 (link)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Dit staat al min of meer hier boven, maar kort samen gevat:
  • Testen onder Windows 10: werkt totaal niet.
  • Testen onder Windows 7: werkt alleen met een vaste seriële poort, maar niet met een USB seriële poort.
  • Op internet staan diverse gevallen van mensen met COM poort problemen onder Windows 10, maar weinig tot geen oplossingen.
  • Texas Instruments biedt geen oplossing omdat het spul niet meer ondersteund wordt. Moderne rekenmachines zijn tegenwoordig voorzien van een vaste USB poort en werken met andere link software.
  • Windows 7 / XP compatibiliteits modus werken niet. Draaien als administrator ook niet

Alvast bedankt voor de moeite. :)

[ Voor 1% gewijzigd door Jeroen O op 09-02-2020 13:58 . Reden: Info toegevoegd. ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.