Aankoopadvies Modulerende en slimme thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ben sinds een tijdje bezig om mijn huis wat slimmer en energiezuiniger te maken. Elektriciteit is inmiddels behoorlijk op orde en ben nu bij het gas aanbeland.

Ik heb een Intergas HE 28/24 CW4 ketel uit 2011. Als ik het goed heb is deze modulerend (OpenTherm?). Mijn thermostaat, een Siemens rev200 is echter niet modulerend en deze wil ik vervangen aangezien dat een redelijke besparing zou kunnen opleveren.

De Nest vind ik een prachtig apparaat, maar is voor zover ik het weet niet modulerend. Toon van Essent heb ik ook bekeken, maar 5 euro per maand vind ik toch wel aan de prijs. Verder zie ik heel veel verschillende slimme thermostaten en inmiddels door de bomen het bos niet meer. Advies is daarom welkom.

Mijn wensen zijn:
- Modulerend (en uiteraard compatible met bovengenoemde ketel)
- Programmeerbaar (aan tussen X en Y met temperatuur Z en tussen A en B met temperatuur C) en zelflerend (vergelijkbaar met de rev200, dwz dat de ketel een tijdje van te voren gaat verwarmen als ik hem heb ingesteld dat het op tijdstip X temperatuur A moet zijn)
- Bedienbaar via app / ios (het liefst niet een habbi-babbi app die even snel bij Chinese hardware is gebakken zoals je soms ziet bij Action producten 😊 en waarvan het maar de vraag is hoe lang die doorontwikkeld worden).
- Ook geschikt voor de andere minder nerdy gezinsleden dwz met logische bediening op de thermostaat zelf en bij voorkeur met een overzichtelijk display.

Als er nog andere tips zijn hoor ik het ook graag.

Bedankt alvast!

Beste antwoord (via rangatang op 14-01-2022 20:31)

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:19
Toppe schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:03:
Kan je weinig positief advies geven, maar blijf wel uit de buurt van de Honeywell Lyric T6.

Heb zelf deze thermostaat bij de ketel gekozen vanwege de ondersteuning met HomeKit en dit werkt voor geen meter. Thermostaat is constant zijn verbinding kwijt. Gekke is dat je hem wél kan bedienen met de Honeywell app.

Ook kan je geen threshold instellen, dit kan alleen met de vakantie mode. Liever zie ik een optie om het thermostaat op 18 graden te zetten en hem daar op te houden, maar nu moet je de thermostaat aan laten staan, voelt niet goed.

Zit zelf te kijken naar Tado, nog niet echt in verdiept verder.
Vreemd, zelf ook in het bezit van de T6 en de integratie met HomeKit werkt echt fantastisch. I.c.m. een AppleTV heb ik ook vanaf buitenhuis nog geen problemen gehad met de HomeKit bediening. Gebruik de app van Honeywell eigenlijk niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59

Toppe

Oké ✅

Kan je weinig positief advies geven, maar blijf wel uit de buurt van de Honeywell Lyric T6.

Heb zelf deze thermostaat bij de ketel gekozen vanwege de ondersteuning met HomeKit en dit werkt voor geen meter. Thermostaat is constant zijn verbinding kwijt. Gekke is dat je hem wél kan bedienen met de Honeywell app.

Ook kan je geen threshold instellen, dit kan alleen met de vakantie mode. Liever zie ik een optie om het thermostaat op 18 graden te zetten en hem daar op te houden, maar nu moet je de thermostaat aan laten staan, voelt niet goed.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wij zitten daarnaast ook naar de mogelijkheid van zones, zoals bij Tado mogelijk is met slimme radiatorkranen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik heb zelf de Plugwise Anna. Bevalt erg goed, is alleen niet zelflerend maar volgens mij is de Toon dat ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:01

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb deze bij mijn ouders in gebruik i.c.m. google assistent en nooit problemen mee. Qua gebruiksgemak ooknerg tevreden mee.

@rangatang de nest is tegenwoordig (v3) ook modulerend (opentherm).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:19

Vreemd, zelf ook in het bezit van de T6 en de integratie met HomeKit werkt echt fantastisch. I.c.m. een AppleTV heb ik ook vanaf buitenhuis nog geen problemen gehad met de HomeKit bediening. Gebruik de app van Honeywell eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
Dank voor de reacties zover. Ik zal de alternatieven eens bekijken binnenkort. Lees overigens pas net de Nest (ondanks dat die nu ook modulerend zou zijn, dank voor de tip, @DukeBox ), weer niet compatible is met Homekit en dat zou ik toch wel prettig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
Veel gehoorde klacht van de Nest is een afwijkende kamertemperatuur, veroorzaakt doordat de Nest zelf warmte genereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Ik weet niet wat jij met dat ding doet maar bij mij werkt hij geheel probleemloos. Verder kan je gewoon instellen dat je thermostaat op 18 graden blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
De tussenstand:

- Nest V3: valt af vanwege niet ondersteunen Homekit, tegenvallende reviews (dank ook aan @Knielen ) en bovenal deze review: productreview: Nest Learning Thermostat V3 (Zilver) review door maxnl Volgens deze tweaker zou hij toch niet echt modulerend zijn..
- Tado: bekeken en zit goed in elkaar, maar jammer dat de thermostaat zelf alleen +/- functie heeft en niet meer functies bevat voor de medebewoners. Ook een abonnement vind ik wat ver gaan.
- Honeywell Lyric T6: ziet er mooi uit, Homekit integratie en geen abonnement. Ook echt modulerend. Ervaringen hierboven: 2 positief, 1 negatief. Nog andere tweakers ervaringen met deze thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexus305
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:01
Hier ook de lyric t6, werkt perfect zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb de tado v3+ na wat zwoegen om de v3 ipv v3+ te krijgen toch voor de nieuwste gegaan. En kan je zeggen dat een abbo niet per se nodig is. De Tado is een mooie discrete oplossing. De knoppen zien er ook mooi en degelijk uit.

Enige nadeel wat ik echt vind is dat wanneer er door ziggo onderhoud was, dat de smart schedule niet goed werkt. Dus 55* watertemperatuur was ineens koud. Moet je naar beneden lopen om de temperatuur van het water aan te zetten. Dat vond ik echt minder. Verder is het een fijne app, werkt prima. Het laat je genoeg inzichten zien. We hebben vlierverwarming, dus voor ons is de bezuiniging weinig meerwaarde. Maar we hebben het voornamelijk voor het design gekocht. En ketel aanzetten dmv radiatorknoppen.

Eventuele zonekleppen kun je toevoegen voor bovenhuis en woonkamer. Dan moet je wel de extensiekit kopen (en extra thermostaat). Het kan snel oplopen, maar alles kan gefaseerd. De handleidingen om te installeren zijn ook prima.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
Knoop is doorgehakt en zojuist de Honeywell Lyric T6 geïnstalleerd. Draait als een zonnetje. Dank voor alle ervaringen en tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tenzij je afhankelijk wil worden van Tado en hun servers ook niet doen. Ik heb het draaien met 8 kranen en achteraf spijt... De radiatorkranen doen max 4 maanden met hun batterijen in de winter (ook degene op zolder die alleen 1 x aan en uit gaat op een dag dat ik thuis werk) en ze innoveren eigenljik praktisch niet. Roadmap die ze hebben komt niks van terecht en als hun systemen down zijn werkt zelfs het gewone schema niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:20
@rangatang Toon is niet van Essent maar van Eneco ;)

Kost normaal 4,50 per maand maar dan is die standaard en vrij gelimiteerd.
Als de Toon geroot is is het 1 van de beste “slimme” thermostaten die er zijn. Je kan er dan veel meer mee en integreren in domotica.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:42
De Nest V3 werkt technisch erg goed en is wel degelijk modulerend, ik heb wat gespeeld met de water temperatuur instellingen en de ketel volgt deze netjes op, en de warmtevraag is ook temperatuur afhankelijk.

Redenen om hem niet te nemen:
- Afwijkende temperatuur weergave van 1 tot twee graden
- Forste temperatuur variatie van plus en min een halve graad op de ingestelde temperatuur.

Nest werkt nog steeds aan het verbeteren en optimaliseren van de software, maar heeft voor de NL en EU markt nog wel een slag te maken imho.
Pagina: 1