Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-07 09:31
Hallo allen,

Een hele tijd terug heb ik een NAS van Synology gekocht, de DS416. Ik heb er vier schijven ingezet en die allemaal als losse volumes ingesteld, zie foto onderaan mijn bericht. Deze indeling leek me destijds een goed idee, maar nu ik mijn NAS wat serieuzer wil gebruiken twijfel ik daaraan. Hopelijk kan iemand wat vragen voor mijn specifieke gewenste situatie beantwoorden.

Wat ik graag zou willen:

De eerste 6TB schijf wil ik vullen met belangrijke data (foto's, docs etc). Deze data wil ik ook op de tweede 6TB schijf krijgen, zodat ik niet alles kwijt ben als een schijf ermee op houdt. Moet ik deze twee 6TB schijven hiervoor in RAID zetten? Of kan ik de indeling beter laten zoals hij is en bijvoorbeeld Hyperbackup gebruiken om data van schijf 1 naar 2 te backuppen? En als ik deze twee schijven in RAID zet, kan ik mijn twee andere schijven dan erbij zetten als losse volumes?

Ook wil ik graag backups van telefoons, tablets en laptops naar de NAS maken. Vooral omdat mijn iCloud nogal vol begint te raken. Het gaat om deze devices:
2x iPhone
1x iPad Pro
1x MacBook Pro
1x Windows PC

Het liefst zou ik voor mijn Apple devices iets hebben dat werkt zoals iCloud. Kan ik hiervoor de Synology Drive app gebruiken? Of is er een beter alternatief?

Nu dacht ik eraan om de backups naar de 2TB schijf te laten maken en deze via Hyperbackup te laten kopiëren naar de 3TB schijf. Of is dit een onlogische gedachte?

Ik hoop dat iemand me wat wijzer kan maken, alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WG3WCgQ/Synology-Disk-Station.png

[ Voor 7% gewijzigd door kesj op 09-02-2020 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58
Ik kan je plaatje niet zien. Gefixt zie ik.

Voordeel van bv dagelijks een backup maken van schijf 1 naar schijf 2 is dat als je iets weggooit wat niet weg had gemogen, je de data in ieder geval nog even hebt en kunt terugzetten.
Dat “even” is afhankelijk van de manier van backuppen. Maak je een mirror en gooi je bestanden die niet meer op schijf 1 staan ook weg? Of laat je die files staan?

Hetzelfde geldt voor overschrijven van bestanden versus een nieuwe versie aanmaken.

Nadelen:
- Als schijf 1 crasht, hebt je data op schijf 2 van maximaal 1 dag oud.
- Je moet wel zeker weten dat de backup goed draait en er niet pas bij problemen achter komen dat het niet heeft gewerkt.

Ik denk dat de kans dat schijf 1 er mee ophoudt, veel kleiner is dan dat je iets weggooit dat niet weg had genogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:45

DarkSide

theres no place like ::1

Even voor de goede orde. RAID is GEEN backup.

Je wilt RAID gebruiken om er voor te zorgen dat je data hoog beschikbaar is. Dus als 1 disk uitvalt je nog bij je data kunt. Maar nogmaals dit is geen backup. Want gooi je een map (al dan niet per ongeluk) weg, zal dat ook op de tweede schijf in je RAID groep verdwijnen.
Ook crypto's etc hebben maling aan RAID.

Dat zeggende moet je even kijken naar wat je data "je waard" is.

Je kunt die 2 6TB disk in RAID 1 zetten (zorg eerst voor backups voordat je aan de slag gaat).
Dan staat je belangriike data. op disk 1 een wordt er automatisch een copy op disk 2 gezet.
Gaat een van deze disk stuk, kan je nog bij je data.

Aangezien je zegt dat deze data belangrijk is. Zorg je dat je deze data Back-upped (Andere locate, Andere NAS, Cloud, etc)> Zorg dat je backups maakt met versie beheer zodat je ook terug in de tijd kunt gaan.
Mochten je fotos voorzien worden van Crypto dan is dat op allebij de disks in RAID. Dan is een goed backup systeem belangrijk.

Normaal advies is een 3.2,1 backup strategie.
Je data staat op 3 locatie (een op de computer, Een backup op een NAS bv en dan nog een offsite tegen brand e.d.)

Zelf heb ik mijn belangrijke data niet in RAID staan. Hoog beschikbaar is niet van belang voor mij.
Maar deze data wordt wel dagelijks geback-upped naar S3 cloud storage.

De andere disks kun je gebruiken om intern wel backups te maken.
Dat zorgt iig voor wat interne backups. Maar zou toch data offsite plaatsen. Temeer omdat je 6TB aan fotos etc hebt. Kom je te kort om intern ook backups te maken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-07 09:31
Dank @White Feather en @DarkSide !

Ik ga even bekijken hoe ik het wil indelen.

Heb ook nog een Stack van 1TB waar ik weinig mee doe, maar die zou ik voor belangrijke files kunnen gebruiken als offsite opslag. Kan overigens ook in mijn zakelijke Google account met onbeperkte opslag. Maar wil het eigenlijk liever "bij me houden". Heb ook nog wat externe harddisks die ik kan gebruiken.

Ik ga me ook even verder verdiepen in de backup opties voor mijn devices.