Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aansluiten Eastron SDM120

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mr_Big
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Ik ben van plan om de energieopwekking van onze zonepanelen te gaan meten. Daarvoor heb ik een Eastron SDM120 aangeschaft die ik op de (groep van de) omvormer wil gaan zetten.
Voordat ik aan de slag ga, heb ik echter eerst en simpele testopstelling gemaakt met een stekker, een lamp en daartussen de SDM120.
De lamp gaat aan, maar ik zie geen meetgegevens op het LCD schermpje! Dat blijft, na aanzetten van de elektra, op 000000,00 staan.

Ik gebruik dit aansluitschema (hopelijk is dat duidelijk:
https://img.ecm2.nl/uploads/o_1e0jbrvem13se1gcqeqn1vef1m8o8.png

Kortgezgd "bruine/zwarte" kabels onderin "blauwe" kabels aan de bovenkant.

Wat doe ik verkeerd en hoe krijg ik de SDM120 wel zo ver om de gebruikte energie te meten?

Alle reacties

• RvV
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:12
Wat zegt de handleiding? Ik heb: Fase op 1 en 2 onderaan. N op 4 rechtsboven.

https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1bkz0hTnI8KJjSszbq6z4KFXaZ/201669291/HTB1bkz0hTnI8KJjSszbq6z4KFXaZ.jpg

[Voor 44% gewijzigd door RvV op 08-02-2020 22:48]

10.400Wp Growatt, 2600Wp APS YC600. 4xL/L wp.

• PeterPan
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15:05
De voedende fase (L) van je zonnepanelen moet volgens mij links onder (aansluiting 1) worden aangesloten.
In jou test opstelling de twee onderste bruine draden omwisselen.

• Mr_Big
  • Niet online
@RvV Aansluitschema was meegeleverd is hetzelfde als jij hebt toegevoegd
@PeterPan In mijn testopstelling zit er een gebruiker (lamp) in het circuit, vandaar dat ik ze andersom heb aanmgesloten. Maar omdraaien heb ik ook al geprobeerd. Maakt geen verschil.
Ik heb de N-aansluitingen boven en de L-aansluitingen onder getest en die zijn met elkaar kortgesloten, dus zou dan volgens mij ook niet mogen uitmaken.

Kan het zijn dat het enige tijd duurt voordat er wat wordt weergegven? Ik heb tot nu toe max 1 minuut getest en zag toen de led nog niet knipperen en geen getallen op et schermpje veranderen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Kan je geen wattage aflezen van die SDM120?
Die lamp is een led lamp? Dan gaat het lang duren voordat de kWh teller gaat lopen...

De lamp moet zowiezo andersom aangesloten worden bij L
De opstelling die je nu hebt is wel juist voor de omvormer aan te sluiten (levert) maar niet voor de lamp (verbruikt)
Er staan niet voor niets pijltjes bij L (stromingsrichting stroom) De N maakt weinig uit. Er wordt gemeten bij L

Ga je S0 ook gebruiken?
Het kan zijn dat de omvormer stand-by verbruik heeft, en verbruik "ook"" wordt "gepulsd" net als opwek.
Finder kWh meters hebben hier een blokkering op. Maar de goedkopere chinese kWh meters niet.
Of is het een modbus versie van de SDM en ga je modbus gebruiken?

[Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2020 11:28]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Mr_Big
  • Niet online
Ja, ik wil de S0 ook gaan gebruiken. Dit is de versie zonder modbus.

Bij de testopstelling heb ik een 75w gloeilamp aangesloten. Had wel verwacht de led te zien pulsen. Al verwacht ik niet dat die wel snel zal gaan.

Ik ga het nog wat langer aan laten staan om te zien wat er gebeurt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Dan moet je toch ook gewoon 75 watt kunnen aflezen op die kWh meter?
Al op het knopje gedrukt?

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2020 11:50]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Mr_Big
  • Niet online
Okay, twe dingen geleerd:

1. Geduld is een schone zaak: als ik langer wacht en de meter goed in de gaten houd, zie ik sporadisch een puls. Blijkbaar is 'ie dus wel goed aangesloten!
2. Op het schermpje zie ik nu, nu de lamp enige tijd aan staat, de teller ook lopen. Die staat nu op 00000,01. Oftewel: dit lijkt een meter te zijn die het totaalverbruik/-oplevering weergeeft, niet het actuele verbruik!
Het betreft dit model: https://webshop.cedel.nl/1-Fase-kWh-meter-met-puls-uitgang
Daar zit ook geen knop op, dus blijkbaar is het totaalverbruik weergeven de enige functie.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True