Oven onder koelkast, 100% slecht idee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:14
Dus.. er is maar 1 plek waar ik mijn oven kwijt kan, en dat is in de kast met de koelkast. Logisch denkwerk en de wetten van de mechanica geven te denken dat je dan het best de oven boven de koelkast kan doen. Warmte stijgt op immers, en je wil de warmtewisselaar van je koelkast zo veel mogelijk ontzien.

Maar.. alle problemen in mijn leven zouden worden opgelost als de oven toch onder de koelkast stond. Dus vandaar het dilemma, moet ik de koele redelijkheid volgen, en eeuwig in een ongemakkelijke maar natuurkundig efficiente keuken werken? Of zal ik het universum tarten en de wereld omdraaien?

Stats: Inbouwkoelkast, 122cm hoog, modern, efficient (a.k.a nog niet gekocht maar wel wat geld voor over). Inbouwoven, 58cm hoog, modern, hard (liefst zo een met pyrolyse, dat schijnt vet te zijn). Plint 10cm hoog. Geliefde: 1.65cm hoog, modern, lief. Ikzelf: 1.94cm hoog, post-modern, gek.

Het algemene argument tegen dat snap ik, maar ik heb de harde cijfertjes niet voor ogen. Mijn argumenten waarom het misschien wel zou kunnen:

1. Moderne apparatuur is goed geisoleerd
2. De 2 apparaten zijn gescheiden middels een plank, die ik evt nog zou kunnen aanvullen met een resolschuim plaat
3. De oven staat maar heel sporadisch aan

Niet echt relevant, maar waarom ik het graag wil:
1. Het brengt de koelkast op ideale hoogte (niet bukken voor de onderste plank)
2. De koelkast gebruik je 10x per dag, de oven misschien 3x per week
3. Mijn geliefde zou met een oven boven haar schouders zware hete dingen hoog moeten tillen

Zeer gewaardeerd worden uw opinies, ervaringen, berekeningen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:36
Geen ervaring of het altijd zo is, maar mijn oven blaast de hete lucht na voren toe af, vanaf achteren word de lucht aangevoerd. In dat geval zal het weinig uitmaken of het ervoor of er boven is. De afgifte direct na boven is heel beperkt. (ps, hete lucht oven, geen combi magnetron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Een pyrolyse oven klinkt heel leuk, maar dat is dus iets wat 1 tot 2 uur op 500 graden staat. Dat lijkt me zelfs met hele goede isolatie echt niet fijn voor de koelkast.

Neem die een tot twee keer per jaar gewoon een sponsjes en een sopje.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Jeroenneman schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:07:
Een pyrolyse oven klinkt heel leuk, maar dat is dus iets wat 1 tot 2 uur op 500 graden staat. Dat lijkt me zelfs met hele goede isolatie echt niet fijn voor de koelkast.
@d-snp l, Dat is geen enkel probleem, zoals @canonball al aangeeft wordt de rest warmte aan de voorkant afgevoerd. Ik heb mijn oven met pyrolyse functie (die ik overigens hooguit 2 keer per jaar gebruik) boven de vriezer. Direct naast de oven zit de thermostaat gescheiden door een 7cm dik cellen betonblok muurtje, zelfs de thermostaat geeft geen ongebruikelijke waardes aan.

Edit: toevallig net stokbrood afgebakken, thermostaat stond daarvoor al op 21 en nu nog steeds (is nog een beetje kaal want de muur is gisteren net geschilderd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/THavGhL0gbqd830K56OPVOQd/medium.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 08-02-2020 18:18 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:51
Wij hebben ook een pyrolyse ding, koop dat alleen als je goed kan ventileren, want het meurt als de nete. Bij ons zit hij onder het fornuis en met de afzuigkap vol aan gaan bij ons dan ook de ramen open tegen de stank.

Het is knetterheet, maar door de isolatie van de oven wordt de omgeving gelukkig niet zo heet; ik denk dat dat prima onder een koelkast kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Das zeker zo, heb de eerste keer de fout gemaakt het in de winter te doen met alle deuren/ramen dicht.
Ik dacht, zonde van alle warmte en in de zomer is het al zo warm... dat was idd geen verstandige keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
Ohh interessant. Dus de luchtafvoer van de oven komt niet eens langs de warmtewisselaar van de koelkast, dat is wel een geruststelling denk ik.

Pyrolyse leek me meer een nice to have, en ik heb goede (actieve balans) ventilatie, bedankt voor de tips, als ik er een koop zal ik hem in de zomer met de deuren open gebruiken :)

Nice dat niemand echt tegen is tot zo ver. Ben echt hyped voor deze keuken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verena01
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-04-2020
Goedemiddag

Ik zit met hetzelfde dilemma, de oven onder de koelkast zou voor mijn keuken ook de beste oplossing zijn.

Heb je de oven inderdaad onder de koelkast geplaatst? Hoe is je ervaring ermee en wat voor oven is het?

Vriendelijke groet Verena

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22
Zijn jullie van plan om aan kinderen te beginnen? Houd er dan rekening mee dat die een magnetron/oven erg interessant vinden en je kunt niet 24x7 op ze letten.

Wij hebben de combi magnetron ondanks dat mijn vriendin 1m51 is op een normale hoogte laten plaatsen omdat er bij ons kinderen in de toekomst komen (althans dat is de bedoeling). We hebben in de keuken daarom wel een opstapje in de kast staan die ze zo eruit kan pakken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

DutchKel schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:47:
Wij hebben de combi magnetron ondanks dat mijn vriendin 1m51 is op een normale hoogte laten plaatsen omdat er bij ons kinderen in de toekomst komen...
Veel ovens hebben ook een kinder lock. Zeker als deze ook pyrolyse functie hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Om het universum te tarten zou ik kant & klaar maaltijden kopen en opwarmen in een magnetron van 3 tientjes.

Die paar uur per maand dat het wat warmer is achter je koelkast maakt - in tegenstelling tot je pseudo-interessante gebruik van taal - niets uit voor het universum...

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-06 20:09
Zarathustra schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:23:
Om het universum te tarten zou ik kant & klaar maaltijden kopen en opwarmen in een magnetron van 3 tientjes.

Die paar uur per maand dat het wat warmer is achter je koelkast maakt - in tegenstelling tot je pseudo-interessante gebruik van taal - niets uit voor het universum...
ik ben magnetronmaaltijdconnaisseur, waar vind ik zo'n ding voor 3 tientjes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
leecher schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:01:
[...]
ik ben magnetronmaaltijdconnaisseur, waar vind ik zo'n ding voor 3 tientjes?
Marktplaats. Al maak je op het stort ook goede kans. Als kenner van de, blijkbaar niet opgewarmde, magnetronmaaltijd, zou ik op MP beginnen.

Zonder gekheid. Een oven / magnetron heeft als doel warmte binnen te houden. Een model dat geschikt is voor inbouw is ook zo ontworpen om de buitentemperatuur te beperken of warmte naar voren af te voeren. En zelfs die warmte die langs de achterkant / rooster van een koelkast stroomt is voor een koelkast geen probleem. Koelkast koelt ca 720 uur per maand. Twee keer per week pizza of ovenschotel is 8 uur per maand. Iets meer dan 1% van de tijd dat de koelkast wat meer zijn best moet doen.

Praktische tips over gemak en kinderveiligheid zijn veel relevanter. Heb meer dan eens m’n klauwen verbrand omdat een oven op zo’n idiote plek stond dat ik een ovenschotel of braadslee daar enkel met gewurm uit kon halen...

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zijn jullie van plan om aan kinderen te beginnen? Houd er dan rekening mee dat die een magnetron/oven erg interessant vinden en je kunt niet 24x7 op ze letten.

Wij hebben de combi magnetron ondanks dat mijn vriendin 1m51 is op een normale hoogte laten plaatsen omdat er bij ons kinderen in de toekomst komen (althans dat is de bedoeling). We hebben in de keuken daarom wel een opstapje in de kast staan die ze zo eruit kan pakken.
Oven kan ook gewoon zo'n clipje op en de bediening is soms te vergrendelen. (kinderslot). Door het drielaagsglas met ventilatie kun je ook niet meer je vingers aan de deur branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verena01

Wij hebben de combi magnetron ondanks dat mijn vriendin 1m51 is op een normale hoogte laten omdat er bij ons kinderen in de toekomst komen (althans dat is de bedoeling). We hebben in de keuken daarom wel een opstapje in de kast staan die ze zo eruit kan pakken.
Onze kinderen zijn oud genoeg dat dat geen issue meer is, maar zeker een goede opmerking voor een jong gezin om aan te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verena01
Zarathustra schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:21:
[...]

...... Zonder gekheid. Een oven / magnetron heeft als doel warmte binnen te houden. Een model dat geschikt is voor inbouw is ook zo ontworpen om de buitentemperatuur te beperken of warmte naar voren af te voeren. En zelfs die warmte die langs de achterkant / rooster van een koelkast stroomt is voor een koelkast geen probleem. Koelkast koelt ca 720 uur per maand. Twee keer per week pizza of ovenschotel is 8 uur per maand. Iets meer dan 1% van de tijd dat de koelkast wat meer zijn best moet doen.....
Bedankt voor deze verhelderende opmerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verena01
d-snp schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:31:
Ohh interessant. Dus de luchtafvoer van de oven komt niet eens langs de warmtewisselaar van de koelkast, dat is wel een geruststelling denk ik.

Pyrolyse leek me meer een nice to have, en ik heb goede (actieve balans) ventilatie, bedankt voor de tips, als ik er een koop zal ik hem in de zomer met de deuren open gebruiken :)

Nice dat niemand echt tegen is tot zo ver. Ben echt hyped voor deze keuken :)
Heb je de oven inmiddels onder de koelkast geplaatst😉?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
De oven is inmiddels geleverd, ik hoop vandaag of anders volgende week de boel te monteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Wat vind jij normale hoogte? En voor wie is dat trapje? Voor je vriendin zodat zij bij de oven kan? Of voor de kinderen zodat die ook alsnog gewoon bij de oven kunnen?
Voor zover ik weet is de meest standaard plek van de oven nog altijd ONDER het fornuis. Op ideale hoogte voor kinderen inderdaad; kunnen ze mooi kijken hoe de koekjes zich ontwikkelen. De voorkant van een oven wordt al jaren niet meer heet bij gebruik, de binnenkant natuurlijk wel.
Gelukkig zijn kinderen in één ding heel goed: leren. Dus leer je ze gewoon dat zo'n ding héél heet is. In het ergste geval gaat je kind de hele tijd naar de oven blazen als hij aan staat. Of brand hij* zijn vingers een keer.
Maar natuurlijk heb je tegenwoordig ook kinderslot. Of je zet er een old skool stoel voor.

* (m/v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijer
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-06 19:35
@d-snp Ik lees net dit topic omdat ik zelf ook met de gedachte speel om de oven onder de koelkast te plaatsen. Ik vroeg mij af: is het gelukt?

En zoja: hoe ziet het er uit? Het lijkt me een gek gezicht een oven onderin een hoge kast maar misschien valt dat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
d-snp schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:52:

Maar.. alle problemen in mijn leven zouden worden opgelost als de oven toch onder de koelkast stond.
Ik ben dus vooral benieuwd of dit inderdaad gelukt is. In dat geval overweeg ik in de nieuwe keuken ook de oven onder de koelkast te plaatsen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je wilt toch ook in de oven kunnen kijken om de voortgang te monitoren? Dat lijkt met een oven op een koelkast erg lastig, laat staan dat het gevaarlijk of minstens zeer onpraktisch is om de hete gerechten zo hoog eruit te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-06 20:09
Aikon schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:15:
laat staan dat het gevaarlijk of minstens zeer onpraktisch is om de hete gerechten zo hoog eruit te halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0VZxAk2JDIDRqFVXi9zfbk4DKg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JOgDcUGaUrUkSEXZuVPvtFEs.png?f=user_large

mijn gezicht wanneer ik een oven bovenop een koelkast gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Je wilt toch ook in de oven kunnen kijken om de voortgang te monitoren? Dat lijkt met een oven op een koelkast erg lastig, laat staan dat het gevaarlijk of minstens zeer onpraktisch is om de hete gerechten zo hoog eruit te halen.
Hangt er een beetje vanaf hoe hoof je koelkast is natuurlijk. Meeste ovens hebben ook een uitschuif rek/lade wat het makkelijker maakt om er dingen uit te halen. Omgekeerd is het ook veiliger dan een oven die laag staat waar kinderhandjes bij kunnen dus zo is voor alles wel wat te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
leecher schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]

mijn gezicht wanneer ik een oven bovenop een koelkast gebruik
Ik moet gelijk aan dit filmpje denken _O-

https://www.dumpert.nl/item/6630977_7506f713

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36
Heel dit topic gaat over ovens onder de koelkast, niet erop.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 15:14
hmm wij hebben de oven boven de koelkast (geen superhoge koelkast dus voor mensen van 1,70+ goed te bereiken) en gebruiken m best veel. Het lijkt mij heel onhandig om elke keer helemaal onder de koelkast te moeten wezen om iets in- of uit de oven te halen.

Ja we moeten soms bukken om iets uit de koelkast te halen, maar dat ervaren we niet als heel vervelend ofzo en je kan je aan een koelkast niet branden. Een oven die heel laag zit (die onder een fornuis hebben vaak een veel hogere deur dan inbouw dus dat argument wat hierboven langs kwam vind ik niet sterk) brand je je wel snel als je niet goed oplet.

Het kan technisch vast zonder dat je koelkast er onder lijdt, maar het zou mijn keuze niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:57:
[...]

Heel dit topic gaat over ovens onder de koelkast, niet erop.
Bedankt bijdehand, maar het gaat om de keuze onder of boven. Als t alleen over onder ging, was heel dit topic onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:49
meestal doen we oven ernaast. dan zit hij ook nog op een comfortabele hoogte. en kan je een
lekkere grote koelkast nemen. en eventueel een wat kleinere vriezer waarop je de oven zet.
mag ik je nog een idee geven een vaatwasser op hoogte. zie ik ook weleens.
het is wel makelijker als je last krijgt an spieren/ ouder wordt etc. maar het went niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-snp
Hey! Mijn excuses was even een maandje niet op Tweakers dus zie deze replies een beetje laat. We gebruiken de oven nu al een tijdje en alles gaat perfect :) Een goede oven hebben is echt heel fijn, we gebruiken hem 3-4x per week.

Het komt heel soms voor dat ik iets uit de koelkast wil pakken, maar dat er iets heets staat uit te dampen met de oven open, dat is dan even minder handig maar niet een dealbreaker.

Waar ik wel spijt van heb is dat de koelkast best een maatje groter had gekund. Het model van 20cm groter had mooie grote vriesladen gehad, en deze alleen een vakje. Mijn vriendin van 1,65m had het bij nader inzien niet erg gevonden om op haar tenen te moeten staan voor het bovenste plankje, en de extra ruimte was toch wel heel handig geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

d-snp schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:28:
Het komt heel soms voor dat ik iets uit de koelkast wil pakken, maar dat er iets heets staat uit te dampen met de oven open
Op mijn oven stond expliciet dat je deze niet open moest laten staan om af te koelen, het circulatie systeem werkt dan niet waardoor de warmte bij enkele onderdelen de levensduur kunnen verminderen. Daarnaast kan de warmte ook schadelijk zijn voor de kastjes/deuren, bij mijn vorige keuken liet de verflaag los na een aantal jaar van het deurtje recht boven de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
Hm goeie, daar ga ik voorzichtiger mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:50
Als nabrander, voor mensen die dit topic lezen omdat ze hetzelfde probleem hebben: Wij hebben oven nu boven koelkast. Omdat we ook aarzelden over verbrande ellebogen door de hete ovendeur (mijn vriendin is nogal kort) hebben we een oven met inschuifbare deur gevonden. Neff heeft die in ieder geval, geen idee of andere merken het ook hebben.
Het bevalt ons prima: Wanneer je de oven opendoet, duw je de klep meteen in een soort sleuf onder de oven, dat werkt heel intuïtief. Daardoor steekt er niets heets meer uit en kan je veilig je eten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@onkl is je oven dan ook kleiner qua inhoud ?
Bij mijn oven kan je alle lagen er uit trekken, dat vond ik nog gemakkelijker omdat je ook je handen/armen niet ín de oven hoeft te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:50
DukeBox schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:28:
@onkl is je oven dan ook kleiner qua inhoud ?
Bij mijn oven kan je alle lagen er uit trekken, dat vond ik nog gemakkelijker omdat je ook je handen/armen niet ín de oven hoeft te steken.
Logischerwijs zal de ovenruimte een paar centimeter minder hoog kunnen zijn, maar in praktijk valt mij dat niet op, eerlijk gezegd.
Uitschuifbare rekken/braadsledes werken overigens vooral als de oven laag zit, dan hoef je er niet in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

onkl schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:53:
Uitschuifbare rekken/braadsledes werken overigens vooral als de oven laag zit, dan hoef je er niet in te duiken.
Ook als ze hoger zitten maar dan anders, het voordeel is dan meer zicht (dat is vooral fijn als de oven hoog zit) en je kan er vanaf de zijkanten goed bij dus makkelijker er af tillen (met gebogen armen). Ik denk dat een inschuifbare deur vooral makkelijk is bij een oven van 60cm inbouw, die van mij is 45cm dan is de deur niet zo lang.

Pagina: 1