Zoemend geluid op aangepaste B&O Beolab 7-1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubus
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem en heb (nog) geen oplossing kunnen vinden na uren zoeken op Google en uiteraard dit forum.

Wat ik wil bereiken:
Ik heb een Beolab 7-1 speaker gekocht die ik wil gebruiken als center speaker in mijn surround set.
Van origine is deze speaker ook bedoelt als center speaker, maar dan alleen in samenwerking met Bang en Olufsen hardware. Hierdoor zijn de enige aansluitingen die er op zitten stroom en een DIN aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://bilder.hifi-forum.de/medium/923525/beovision-7_881055.jpg

Kabeltje tweaken
Dus moest ik een kabel tweaken om het te gebruiken met een standaard versterker (Pioneer VSX 920). Deze speaker wordt alleen ingeschakeld als er spanning op komt, buiten de standaard 230v stekker.

De PIN layour is alsvolgt:
4 Speaker ON (5v)
2 Ground (ground phono+USB)
5 Rechts phono
7 Links phono

Op DIN pin 4 heb ik van een USB kabel de 5v kabel gesoldeerd (USB pin 1). Van dezelfde USB kabel heb ik (USB pin 4) gesoldeerd op de ground van de DIN stekker.
Afbeeldingslocatie: https://db.creativlab.nl/wp-content/uploads/2020/02/PIN-Layout.jpg

Aansluiten op de versterker
Om het werkend te krijgen met mijn versterker die geen pre-outs heeft, heb ik een line level converter die ervoor zorgt dat het wel werkt. Eenzelfde converter gebruik ik ook voor mijn Beolab 6000 speakers en werkt zonder problemen al jaren.

Het probleem
Wanneer ik de Beolab 7-1 aansluit op de versterker via de line level converter en de stroom in het stopcontact wordt gestoken, hoor je een luid zoemend geluid uit de linkerkant van de speaker. De rechterkant is echter wel stil.
Als ik het aansluit op de converter van de Beolab 6000 is er hetzelfde probleem, dus het lijkt niet te liggen aan de converter blokjes.

Het gekke is alleen, als ik de tulp kabels aansluit op een converter blokje zodat het van Tulp naar 3.5mm gaat, en het dan in mijn telefoon steek, het perfect klinkt! Geen gezoem of geruis, dus de kabel lijkt mij in orde.

Ik snap er echt geen hout meer van wat er mis is. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Versterker: Pioneer VSX 920
Center Speaker: Beolab 7-1 aangesloten op een Line Level Converter van Teufel
Linker+rechter speaker: Beolab 6000 eveneens aangesloten op een Line Level Converter van Teufel

[ Voor 4% gewijzigd door Qubus op 08-02-2020 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

ALs de "zoem" een "brom" (van 50hz) is, kan het weleens een aardlus zijn. Je telefoon werkt op batterijen of is galvanisch gescheiden van de electra. Dat verklaart dat die er geen last van heeft.

Dit zou dat op kunnen lossen. Maar is een gok.
https://www.allekabels.nl...2322/2x-tulp-2x-tulp.html

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 08-02-2020 17:33 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubus
Ik heb het even opgezocht en het is inderdaad meer een brom zoals in de link hieronder:
Wikipedia: Ground loop (electricity)

Ik heb de ground van de USB kabel gesoldeerd aan de ground pin op de DIN stekker, samen met de ground van de tulp kabels. Dus daar zit het probleem.

De ground van de line converter is aangesloten op het chassis van de versterker.
Zou het probleem ook verholpen zijn als ik de ground van de USB kabel losmaak van de DIN stekker en dan aansluit op het chassis van de versterker? Of zou ik dan hetzelfde probleem hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een Powerlink Mk3 ziet er anders uit qua aansluitingen als ik google mag geloven:
left op 3 right op 5 system mass op 7 en poweron op 4 ground shield op 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubus
Ik heb de kabel eerst gesoldeerd zoals je beschrijft, maar dan heb ik alleen rechts geluid en links niet, vandaar dat mijn layout anders is.

De DIN kabel die ik heb gebruikt was eigenlijk van een Sega Megadrive MK1 die ik over had :)
Voordat ik begonnen ben met solderen had ik gekeken of de 5 PIN zou werken, en dat is bevestigd bij deze site:
It is worth noting that the 5 pin DIN plugs fitted to many iPod Input Cables and RCA Input Cables will fit perfectly and work correctly in both 5 pin and 7 pin DIN sockets. The extra 2 pins in the 7 pin socket are only used to pass data between B&O products, so they are not required when non-B&O inputs are connected. The alignment of the pins is identical for both 5 and 7 pin sockets, so the 5 pin plugs are ideal for both the older (5 pin) and the newer (7 pin) input sockets.
Source

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qubus
Duurde even om het te checken, maar het probleem is inderdaad opgelost met een Aardlus Isolator zoals JvS aangaf.

Iedereen bedankt voor de comments!
Pagina: 1