Cat6 en Cat7, op 100mbps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartemerel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 23:45

zwartemerel

uhm.. niets aparts te melden

Topicstarter
Wie heeft nog tips voor mij

situatie gigabit switch - 40m kabel - gigabit switch

verbindingssnelheid 100mb, de switches hebben even tijd nodig om de verbinding op te zetten , en na een 15sec gaat connecten op 100mb (switch lampje gaat op oranje ipv groen)

de kabel was een Cat6, getest met de kabeltester, alle 8 aders goede connectie
uiteraard in de bekende kleuren,orw/or/grw/bl/blw/gr/brw/br

switches aan alle 2 kanten vervangen,
nieuwe rj45connectoren eraan, geen verschil
rj45 connectors vervangen voor keystone-jack connectors, geen verschil

kabel zit in een mantelbuis, van huis naar schuur.

stel het kon toch vocht oid zijn, vandaag een nieuwe buis gelegt, hierin een nieuwe Cat7 kabel
afgemonteerd in een nieuw 8 poorts patch paneeltje (cat6) aan beide kanten.

resultaat niets anders, het duurd even en dan maakt hij een 100mb verbinding,
getest met andere switch, , switch->laptop verbinding getest (laptop met gb lan) laptop doet er ook lang over, en maakt dan een 100mb verbinding.
SwtichA-Laptop , of SwitchB-Laptop, is hetzelfde.
er veranderd zich niets in de situatie waarmee ik gestart was....

SwitchA word in huis gebruikt, daar zitten meerdere pc`s op (netgear 24port) en in de woning alles op 1gb
SwitchB heeft ook een kabel in zich naar een volgende schuur, waar ook een gigabit switch zit (SwitchC), en die connecten onderling netjes op 1gb
heb heb ook in verschillende poorten geplugt, maar dat maakt niet uit.

ik ben even de weg kwijt, heb hier echt geen idee meer over wat ik kan doen,, wie doet nog een gooi?

[ Voor 17% gewijzigd door zwartemerel op 08-02-2020 17:11 ]

--->--> www.zwartemerel.nl <--<---

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:23
Kapotte switch?
Poort instelling in een van de switches dat hij op 100 mbit staat?

Cat7 is overigens nonsens in deze situatie en lastiger met afmonteren.

[ Voor 65% gewijzigd door Drardollan op 08-02-2020 17:10 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:16
Welke kabels heb je gebruikt? Is dit wel kwalitatief goede kabel en geen CCA rotzooi ofzo?

En niet lullig bedoeld; maar heb je ooit eerder met succes netwerkkabels afgemonteerd? Niet dat je keer op keer dezelfde basale fout maak ofzo? ;) Heb je misschien een foto van hoe het nu is afgemonteerd?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
Heb de tekst even aangevult
Xander: dat mag je gerust vragen, maar ik behoor dat goed te kunnen, ben in het dagelijkse leven ICT`er, en kabels afmonteren etc kan ik bijna met ogen dicht, doe ik niet hoor ;-)

kabel die er nu tussen zit is Cat7
https://www.ebay.nl/itm/C...1000MHz-10GB/251814104601

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
@Verwijderd , Cat7 eens,, zelfs cat5 moest het nog kunnen, maar ik zat al een beetje van, dit is zo vreemd, laat ik extra goede kabel kopen, en op een patchpaneel afmonteren, dan hoef ik hopelijk ook nooit weer wat met kabels te doen, want dit was een dagje werk , spitten afmonteren etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:23
zwartemerel schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:15:
@Verwijderd , Cat7 eens,, zelfs cat5 moest het nog kunnen, maar ik zat al een beetje van, dit is zo vreemd, laat ik extra goede kabel kopen, en op een patchpaneel afmonteren, dan hoef ik hopelijk ook nooit weer wat met kabels te doen, want dit was een dagje werk , spitten afmonteren etc
Ik zou beginnen met de patchpanels uit te sluiten, knijp er even dirty kabels aan (lekker lang afstrippen en goed in de connectoren duwen). Patchpanels kunnen een hel zijn met A/B coderingen.

Als de kabeltester het in orde vindt, dan kan je bijna niet mis zitten. Dan moet het zowat wel in de apparatuur zitten. Interferentie zal je weinig last van hebben met deze afstanden en juiste volgorde van aders.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
zwartemerel schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:13:
Xander: dat mag je gerust vragen, maar ik behoor dat goed te kunnen, ben in het dagelijkse leven ICT`er, en kabels afmonteren etc kan ik bijna met ogen dicht, doe ik niet hoor ;-)
Dat wist ik natuurlijk niet. ;) Je komt soms de raarste dingen tegen. Twisting de laatste 10cm eruit gedraaid, aders beschadigd met aanstrippen van de kabel, stug de bekende kleurvolgorde aangehouden ondanks een afwijkende codering... maar als het jouw vak is zal dat wel loslopen. :)
Zo aan de specs te zien zou daar niets aan mogen mankeren.

Je hebt daadwerkelijk die rol van 100m gekocht? Dan heb je dus nog 60m over? Rol die eens over de grond door de tuin uit om te testen?
Drardollan schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:18:
Als de kabeltester het in orde vindt, dan kan je bijna niet mis zitten. Dan moet het zowat wel in de apparatuur zitten. Interferentie zal je weinig last van hebben met deze afstanden en juiste volgorde van aders.
Apparatuur even bij elkaar brengen en met een prefab kabeltje aansluiten geeft duidelijkheid over of het aan de apparatuur ligt.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:54

MeNTaL_TO

The future is not set

Als je de switches met een patchkabel aan elkaar verbind, wordt de verbinding dan ook 100 Mb?
Want je zoekt het in de kabels, maar misschien liggen de switches elkaar gewoon niet?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
Nog even wat aanvullingen , ik ben nog druk aan testen

Van de kabel is nog 20meter over, ik heb er een dubbele kabel van gemaakt, 2x, 1 op reserve.

alle 2kabels hebben hetzelfde probleem, net zoals de 2x Cat6 die er al naar toe liepen

ik heb er nu een paar keystone jacks aan gezet,

https://www.mupload.nl/img/pzg2e72ee6.jpg

en in plaats van SwitchB - een koppel stukje, zodat er nu eigenlijk 80meter kabel aan zit
Switch en laptop in de woning, en de kabel met een lus naar de schuur en weer terug,,,
tot mijn grote verbazing, geeft de laptop dan een snelheid van 10mbps weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:44:
Als je de switches met een patchkabel aan elkaar verbind, wordt de verbinding dan ook 100 Mb?
Want je zoekt het in de kabels, maar misschien liggen de switches elkaar gewoon niet?
SwtichA-Laptop , of SwitchB-Laptop, is hetzelfde.
het zijn verschillende switches, SwitchA is een netgear proline, Swtichb een standaard 5poort gigabit switchje, merk schiet me even niet te binnen, maar vanuit daar , naar de volgende schuur, perfect op gb netwerk

Ik ga kijken of ik met wat geluk met een prefab 30 meter net van punt tot punt kan komen en kijken wat hij dan doet.
word vervolgt, maar tword me nu te donker in de schuur, word morgen of maandag :'(

[ Voor 16% gewijzigd door zwartemerel op 08-02-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

zwartemerel schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:45:
...
tot mijn grote verbazing, geeft de laptop dan een snelheid van 10mbps weer...
En wat zegt je kabeltester nu?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Draden na het maken van die foto wel goed kort afgeknipt? Als ze ook maar iets te lang zijn kunnen ze de behuizing van die keystone raken en sluiting maken.

Als het probleem niet in de apparatuur zit (dat heb je wel voldoende uitgesloten) en niet in de afmontage (daar ben je van overtuigd) dan rest eigenlijk alleen nog maar de conclusie dat je slechte componenten gebruikt (kabel of connectors). De specs van de kabel lijken niet verkeerd, maarja het is natuurlijk wel een onbekend merk en heel veel hoge spec kabel voor weinig geld...

Wat is de CAT6 kabel die je voorheen probeerde? Je hebt blijkbaar meer netwerkinfra liggen (in huis, naar die andere schuur). Heb je daarvoor toevallig dezelfde kabel gebruikt en zijn dat vergelijkbare lengten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
in dit geval kabels niet afgeknipt, connector even niet dicht gedaan,
ben er nog niet uit, kabels per stuk met kabel tester goed, werken prima op 100mb
met koppelstukje ertussen (koppelstuk getest)
mis ik een aantal connecties dan alleen 1236 uit mn hoofd..
heb nog andere tester in de auto liggen, daar ook nog even mee testen

ik heb zo geen specs meer van de cat6 kabel die er voorheen gebruikt werd,
wel zit die kabel ook tussen SwitchB-SwitchC, wat een langere lengte is.
en die werkt perfect.

het probleem is er ook langzamerhand ingeslopen met de cat6 kabel, ik heb hier een 300mb internet verbinding liggen, en bij SwichC haalde ik dat ook prima, de laatste tijd werd dat minder, bleef het onder de 100mb, daarop ben ik gaan zoeken en vond het probleem in dit stuk kabel. daarbij wetende dat het eerst goed gewerkt heeft, dacht ik aan vocht oid.

bij daglicht gaan we verder, elke keer heen en weer met een zaklantaarntje is niet wat..

als eerste maar is een afgemonteerde kabel rechtstreeks testen, daarmee sluiten we veel dingen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
zwartemerel schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:36:
in dit geval kabels niet afgeknipt, connector even niet dicht gedaan,
Dit op zich kan al reden zijn voor storingen! Niet dat je de keystone niet dichtklapt, maar wel die stukken draad die uit de connector steken. Deze stukken draad zijn niet meer getwist en daardoor gevoelig voor crosstalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:41:
[...]

Dit op zich kan al reden zijn voor storingen! Niet dat je de keystone niet dichtklapt, maar wel die stukken draad die uit de connector steken. Deze stukken draad zijn niet meer getwist en daardoor gevoelig voor crosstalk.
klopt, maar de andere kabel die ik netjes afgeknipt dichtgemaakt heb etc, heeft hetzelfde, dit is alleen even voor de test, gaat er ook weer af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

ResuCigam

BOFH

Je zou de kabel eens direct tussen je notebook en een pc kunnen zetten. Zo sluit je uit of het iets met de switches te maken heeft.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartemerel

zwartemerel

Topicstarter
Laatste aanvulling voor vandaag,,
vraag niet hoe, waarom of wat dan ook...
hier in de woning alle 4 (2x cat6 en 2x cat7) op de switch aangesloten,
zodat ik op alle "aanvoer" kabels signaal heb staan
en alle 4 even om en om kan testen wat er gebeurd,,, en de laatste cat6 kabel sluit ik aan,
de switch heeft een tijdje nodig om na te denken (ledje Groen/uit/groen/uit,....Groen....)
die blijft nu werken op gigabit, met als resultaat bij SwitchC , speedtest, netjes 300mb up en down..
het werk nu zoals het hoord, maar nog niet zoals ik het wil, ik mis nog de logica, en dat er nu 2 nieuwe cat7 kabels liggen die niet werken zoals ik het had verwacht,, daar ben ik het nog niet mee eens.
maandag gaan we verder... word vervolgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:01

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Xander schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:09:
Welke kabels heb je gebruikt? Is dit wel kwalitatief goede kabel en geen CCA rotzooi ofzo?

En niet lullig bedoeld; maar heb je ooit eerder met succes netwerkkabels afgemonteerd? Niet dat je keer op keer dezelfde basale fout maak ofzo? ;) Heb je misschien een foto van hoe het nu is afgemonteerd?
Ik heb ook wel vaker netwerkkabels afgemonteerd en de enige kabel, die het niet deed (na verloop van tijd), was gewoon aangevreten door knaagdieren. Van de week heb ik toch heel lullig de stekker op de kop gehouden, toen ik de kabel erin stak. De kabeltester vond het niet lekker.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:50

WCA

100m cat7 kabel voor 4 tientjes klinkt wel erg goedkoop toch? Zeker dat het geen aluminiumkabel is?

YouTube: Netwerkproducten.com: verschil tussen koper- kabel CCA kabel

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

@WCA heb je de specs van de kabel bekeken? Die zijn gewoon prima. Nu nog het vertrouwen hebben dat de geleverde kabel daadwerkelijk die specs heeft.. :)

@zwartemerel Je hebt de kabel op het patchpaneel volgens de codering van het paneel gemonteerd? Dat is vaak anders dan de standaard RJ45 volgorde.

Overigens, je d-t vautjus zijn redelijk hilarisch... :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:50

WCA

michielRB schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:40:
@WCA heb je de specs van de kabel bekeken? Die zijn gewoon prima. Nu nog het vertrouwen hebben dat de geleverde kabel daadwerkelijk die specs heeft.. :)

@zwartemerel Je hebt de kabel op het patchpaneel volgens de codering van het paneel gemonteerd? Dat is vaak anders dan de standaard RJ45 volgorde.

Overigens, je d-t vautjus zijn redelijk hilarisch... :>
Specs vertrouwen op een kabel die op Ebay verkocht wordt en de helft kost van wat ie zou kosten bij de meeste andere winkels?

Share and Enjoy!

Pagina: 1