Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapKampen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-08 21:59
Hallo Tweakers,

Eind 2018 had ik mijn eigen PC gebouwd, deze werkte tot kort geleden tot behoren.
De laatste tijd beginnen mijn games af en toe te crashen. Dit is nog niet zo erg, maar soms sloot mijn hele computer daar bij af. Eergisteren crashte mijn game en ging mijn primaire beeldscherm op zwart (aangesloten op GPU).
Toen ik mijn computer opnieuw opstartte, bleef mijn beeldscherm zwart. via mijn 2e monitor opende ik taakbeheer, en stond tot mijn schrik mijn GPU niet meer tussen mijn 'prestaties'. Ook was mijn (ram) geheugen naar mijn gevoel bizar hoog. rond de 50 'servicehost' processen die elk gemiddeld 100mb ram opslokken.
Na mijn computer nog een keer te herstarten, was gelukkig mijn GPU weer aanwezig en deed mijn monitor het weer.
In de laatste 2 dagen is dit proces nog vaker gebeurd. en ik ben bang dat ik meer schade aan mijn GPU breng. Ook met Adobe Premiere Pro heeft mijn PC aanzienlijk meer moeite, en crashte deze afgelopen dagen ook vaak. Is het verder de bedoeling dat je GPU fans constant draaien? dit is namelijk bij mij niet het geval.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, alvast bedankt.

Ik zal hieronder mijn specificaties achterlaten. Mijn PC loopt op Windows 10 Pro. De meeste hardware heb ik in 2018 gekocht, mijn GPU, SSD en externe HDD had ik hiervoor al in mijn oude computer zitten.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
CPU: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed
Moederbord: Asus PRIME X470-PRO
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G
Case: Sharkoon TG4
Voeding: Seasonic Focus Plus 650 Gold
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 16gb
SSD: Crucial BX100 250GB
HDD: Intenso Memory Case 2.5" USB 3.0 1,5TB Zwart

Jaapio

Beste antwoord (via JaapKampen op 12-02-2020 17:57)

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
JaapKampen schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:46:
[...]

Gister had ik ook mijn 2e BSOD. De eerste keer had ik de foutcode niet gezien, deze keer wel; DRIVER_POWER_STATE_FAILURE .
Ik heb ook Seasonic gemaild met de vraag of er problemen bekend zijn tussen mijn PSU en GPU.
Dit klinkt echt als een driver issue waar je last van hebt.
Volgens de MS site is dit het probleem omschrijving
This error occurs if drivers do not handle power state transition requests properly, usually during one of the following procedures: shut down, suspending or resuming from standby, suspending or resuming from hibernation.
Nu kan het dus zijn, dat de GPU defect is, en niet goed communiceert met de driver, dat is idd goed te testen door de kaart even in een andere PC te hangen.
Is het dus niet de kaart, en dus hoef je die dan niet terug te sturen, zou ik aanraden, omdat je zegt niet echt een ervaren PC bouwer te zijn, en heel veel kennis hebt van driver issues oplossen ook hebt, mag ik aannemen, je PC gewoon Kaal opnieuw te installeren, zodat je zeker weet geen drivers meer achter kunnen blijven rondspoken omdat de-install wellicht niet lekker werkte en blijven beinvloeden.

Je zou als je meerdere schijven hebt, voor je rigoreus alles wist, windows opnieuw op een andere schijf tijdelijk kunnen installeren kaal, en kijken of het probleem voor blijft doen, of in een multiboot een 2e windows boot aanmaken met een kale windows voor testen.

Maar je zegt de kaart vrij nieuw is ook, en je geheugen vol loopt en crasht bij niet GPU intensieve progamma's, doet mij echt vermoeden aan een driver issue, ipv een hardware issue

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Hoe 'vol' zit de ssd?
Welke nVidia driver is geinstalleerd?
De fans van de videokaart draaien pas vanaf een graadje of 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapKampen
Bedankt voor je antwoord.
Mijn ssd zit aardig vol, Heb nog 20gb vrij.
Ik heb de nieuwste nVidia drivers geïnstalleerd, GeForce Game Ready Driver versie: 442.19 .
Vandaag doet mijn computer al helemaal raar, en kan hij Firefox en Spotify bijv niet meer goed runnen. Deze sluiten abrupt af, en die zie ik bij taakbeheer dat mijn GPU van 0% naar 100% springt op moment van crash.
Ik denk dat ik dan een nieuwe GPU zou moeten kopen, en misschien een nieuwe SSD.
Eerst zal ik nog mijn Windows misschien nog opnieuw installeren, kijken of dat helpt.
Zouden deze stappen mij helpen? Zoja, nog aanbevelingen qua GPU, SSD?

Jaapio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Heb je een ander systeem waar je de videokaart in kan testen, bij familie/vrienden ofzo?
Probeer ook een andere voeding. Seasonic Focus laat systemen met bepaalde videokaarten crashen. Mij is echter niet bekend dat het met een 1050 Ti kan gebeuren maar je weet maar nooit. Je zal maar net de eerste zijn die het overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga je event viewer eens lezen, daar zal vast wat meer informatie in staat over waarom bepaalde applicaties crashen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
JaapKampen schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:45:
Bedankt voor je antwoord.
Mijn ssd zit aardig vol, Heb nog 20gb vrij.
Ik heb de nieuwste nVidia drivers geïnstalleerd, GeForce Game Ready Driver versie: 442.19 .
Vandaag doet mijn computer al helemaal raar, en kan hij Firefox en Spotify bijv niet meer goed runnen. Deze sluiten abrupt af, en die zie ik bij taakbeheer dat mijn GPU van 0% naar 100% springt op moment van crash.
Ik denk dat ik dan een nieuwe GPU zou moeten kopen, en misschien een nieuwe SSD.
Eerst zal ik nog mijn Windows misschien nog opnieuw installeren, kijken of dat helpt.
Zouden deze stappen mij helpen? Zoja, nog aanbevelingen qua GPU, SSD?
20GB vrij is niet veel, maar zou niet een reden moeten zijn voor crashen dat schijf vol zit vanuit gaande je toch 8GB ram hebt.
GPU zou kapot kunnen zijn, maar opzich lijkt me dat sterk, dit zou je zoals al word aangegeven kunnen testen in een ander systeem en zien hoe hij zich daarin gedraagt. Crash die niet met je kaart, weet je genoeg.

Firefox en Spotify hebben bijna geen invloed op een GPU, ik zelf zou het meer aan een driver issue zoeken, Malware of iets anders als de hardware. Je zou kunnen kijken of je windows herstelpunt kan gebruiken naar een eedere installatie van wanneer je PC nog goed werkte, of zelfs een herinstallatie doen eerst van windows voor je meteen nieuwe hardware gaat aanschaffen, tenzij je dit nodig hebt als excuus voor je vrouw om eindelijk eens die 2080RTX te kunnen aanschaffen natuurlijk :P

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapKampen
ArranChace schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:52:
[...]

20GB vrij is niet veel, maar zou niet een reden moeten zijn voor crashen dat schijf vol zit vanuit gaande je toch 8GB ram hebt.
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb wel 16GB ram, niet 8.
Ik zal inderdaad een schone Windows installatie eerst gaan proberen. Staat redelijk wat troep op mijn PC.
En anders kijken of ik mijn GPU ergens anders kan uitproberen. Al ben ik niet de meest handige PC builder.
Ook heb ik nog 5 maanden garantie op mijn GPU, dus die kan ik eventueel nog opsturen.
Gister had ik ook mijn 2e BSOD. De eerste keer had ik de foutcode niet gezien, deze keer wel; DRIVER_POWER_STATE_FAILURE .
Ik heb ook Seasonic gemaild met de vraag of er problemen bekend zijn tussen mijn PSU en GPU.

Jaapio

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
JaapKampen schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:46:
[...]

Dit klinkt echt als een driver issue waar je last van hebt.
Volgens de MS site is dit het probleem omschrijving
This error occurs if drivers do not handle power state transition requests properly, usually during one of the following procedures: shut down, suspending or resuming from standby, suspending or resuming from hibernation.
Nu kan het dus zijn, dat de GPU defect is, en niet goed communiceert met de driver, dat is idd goed te testen door de kaart even in een andere PC te hangen.
Is het dus niet de kaart, en dus hoef je die dan niet terug te sturen, zou ik aanraden, omdat je zegt niet echt een ervaren PC bouwer te zijn, en heel veel kennis hebt van driver issues oplossen ook hebt, mag ik aannemen, je PC gewoon Kaal opnieuw te installeren, zodat je zeker weet geen drivers meer achter kunnen blijven rondspoken omdat de-install wellicht niet lekker werkte en blijven beinvloeden.

Je zou als je meerdere schijven hebt, voor je rigoreus alles wist, windows opnieuw op een andere schijf tijdelijk kunnen installeren kaal, en kijken of het probleem voor blijft doen, of in een multiboot een 2e windows boot aanmaken met een kale windows voor testen.

Maar je zegt de kaart vrij nieuw is ook, en je geheugen vol loopt en crasht bij niet GPU intensieve progamma's, doet mij echt vermoeden aan een driver issue, ipv een hardware issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je weet dat je naar een issue linkt dat met een AMD GPU te maken heeft en de TS een nVidia erin heeft zitten? Ik denk niet dat een AMD Driver issue vanuit z'n processor zou komen. :)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapKampen
Even een update. Heb Windows opnieuw geïnstalleerd, en dat heeft tot nu toe al mijn problemen opgelost. Geen zwarte of blauwe schermen meer gekregen. Mijn RAM doet weer normaal en zitten geen hoge Servicehost processen bij. Mijn videokaart springt nog wel eens van laag % naar 100%. maar dat veroorzaakt geen problemen. Bedankt voor de suggesties allemaal.

Jaapio

Pagina: 1