VOIP oplossing voor kleine horecagelegenheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Beste Tweakers,

Voor een familielid ben ik op zoek naar een telefonie-/VOIP oplossing voor zijn horecagelegenheid / eetcafé. Echter heb ik hier niet al te veel kaas van gegeten dus wil ik hier eens informeren naar ideeën en suggesties.

De situatie:
Het gaat om een dorpscafé / eetcafé met openingstijden in het weekend en de avonden. Daarnaast worden er rond de middag / lunch ook broodjes uitgebracht waarbij bestelling telefonisch worden aangenomen. Voor de rest is overdag de zaak dus gesloten maar wil hij uiteraard wel telefonisch bereikbaar zijn.
Op het moment komt het erop neer dat er standaard telefonie is met 4 DECT telefoons (2 in de zaak en 2 in het privé woongedeelte erboven). Daarnaast heeft hij nog een goedkope dumb-phone die die door verbind naar zijn privé mobiele nummer (op lunchkaarten die worden uitgedeeld staat dan ook zowel het vaste nummer als dit mobiele nummer).

Echter werkt dit niet ideaal omdat hij bv overdag nu niet altijd bereikbaar is (op het vaste / "bekendste") nummer. Daarnaast heeft hij nu bv ook geen antwoordapparaat/voicemail. Wat in eerste instantie de vraag aan mij was "kijk eens voor nieuwe telefoons met antwoordapparaat". Echter kan er mijns inziens veel meer geoptimaliseerd worden door voor een VOIP oplossing te gaan.

Mijn idee:
Idealiter zie ik het voor me met een (hosted) VOIP oplossing waarbij die ook op zijn privé telefoon bereikbaar is op het vaste nummer (bv via een app). De extra mobiele telefoon zou dan kunnen komen te vervallen. Het aantal "vaste" (/DECT) telefoons kan dan wellicht ook worden gereduceerd naar geen of maar één voor in het woongedeelte.

Dit aangevuld met voicemail etc en wellicht iets van een welkomstekstje buiten de openingstijden.

Wat ik zelf al heb gevonden:
Met een beetje Googlen lijkt de conclusie te zijn dat je zeker op €10 p/m maand moet rekenen voor hosted VOIP. En deze prijzen zijn dan nog excl. (dure) VOIP telefoons. Waar het wel op lijkt is dan VOIP meestal incl. gratis bellen is (binnen Nederland althans). Daarnaast lijk ik zo snel te zien dat Ziggo (Zakelijk) zonder telefonie €2,50 p/m goedkoper is dus daarop wordt dan iets bespaart. Daarnaast komen dan (waarschijnlijk) de belkosten, binnen Nederland, te vervallen. Naast dat er nu ook de "extra" kosten van de "zakelijke" mobiele telefoon zijn, die een groot deel van de oproepen doet doorschakelen naar zijn privé nummer. Ook deze kosten komen dan te vervallen. Om hoeveel kosten dat in totaal gaat is echter (nog) niet nagekeken. Dus de Ziggo belminuten + opwaarderen prepaid van die mobiele telefoon.

Ook zullen er dan nieuwe DECT telefoons gekocht moeten worden. De meeste VOIP-aanbieders lijken daarbij te gaan voor "koppelverkoop" en dat je toestel ook bij hun moet kopen. Van Voys zag ik echter dat zij in ieder geval niet moeilijk zouden doen over eigen toestellen en daar, in beperkte mate, ondersteuning voor leveren en het anders betaald ook mogelijk is om eigen toestellen laten in te stellen.

De enige aanbieder die ik tot nu toe heb gezien waarbij mij nu duidelijk is wat zij leveren, wat het kost, etc is dan ook Voys. Daarnaast heb ik ook "Hallo" gezien, maar daarbij is mij onduidelijk wat je nu precies moet afnemen en wat je krijgt.

Echter kost Voys ook meteen €18 p/m (maar bespaar je bij Ziggo op telefonie abonnement en vervallen de belkosten?). Toestellen bij hun zijn ook meteen redelijk aan de prijs naar ons idee. €157 voor de DECT basisset en €107 per extra toestel. Maar waarschijnlijk dan wel met de mogelijkheid om eigen toestellen te gebruiken. Maar die moeten we dan ook zelf inregelen.

In het kort waar we naar op zoek zijn / ideale situatie:
  • Must have: Antwoordapparaat / voicemail
  • Must have: goedkoop / niet de hoofdprijs
  • Should have: Met het vaste nummer ook bereikbaar op de mobiele telefoon en kunnen bellen met het vaste nummer vanaf de mobiele telefoon
  • Nice to have: openingstijden
Hopelijk dat iemand mij hiervoor een duw in de juiste richting kan geven om verder wat onderzoek te kunnen doen.

Edit:
Vergeten te vermelden: Ziggo Hosted VOIP heb ik ook gezien. Maar een "upgrade" naar Ziggo Zakelijk Pro is dan een vereiste, + de in eerste opzicht flink hogere kosten voor Hosted VOIP an zich maakt het ook "te duur".

Beste antwoord (via RobertMe op 10-02-2020 21:40)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
RobertMe schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:07:
[...]

Effectief dus: binnen VOIP / SIP zit geen voicemail? Want het is dus of een feature van het basisstation, of je beluisterd het op een andere manier. Speciaal nummer bellen, website, app, email, ...

[...]

Effectief dan dus dat je het ene basisstation zich onder meerdere accounts laat aanmelden waardoor het aan de provider kant wordt gezien als meerdere losse toestellen. In het basisstation maak je vervolgens een mapping tussen VOIP account en handset(s).
Wat bij Voys dan neer komt op "€18 / €12,50 per extra 'lijn' / tegelijk tijdig gesprek". Iets wat in deze situatie niet snel gebruikt zal worden, tegen die prijs. Zeker met gratis wachtrij ondersteuning.

Resteert nog een ding. Voys wordt toch relatief duur bevonden voor wat gezien kan worden als "eenmanszaak" met belkosten / minuten van rond de €10 per maand. Waarbij Voys €19 per maand kost (€18 voor één gebruiker + €1 voor het (vaste) telefoonnummer). Zijn er dus goedkopere alternatieven die (ook) voor zakelijk geschikt zijn? Waarschijnlijk dan dus wel met inleveren van features (die waarschijnlijk toch al niet gebruikt zouden worden in dit geval). Nogmaals: het gaat dus niet om "goedkope cowboy" (/goedkoop is duurkoop). Maar meer "biedt minder features en daardoor goedkoper, maar wel een goede naam, qua stabiliteit etc".
Enige wat ik zo snel heb gezien was dan Ziggo Zakelijk Hosted VOIP maar dat is nog veel duurder. En "Hallo" maar daar zag ik tussen de bomen het bos niet meer qua wat nu nodig was, en daardoor ook geen zicht op totale kosten.
Je hebt inderdaad iets meer kosten, maar ook meer functionaliteit. Ik weet zo 1-2-3 niet echt een andere complete aanbieder die onder de prijs van Voys zit.
Probleem is vaak dat er niet altijd een compleet plaatje qua kosten gegeven wordt zodat je in theorie minder betaalt maar achteraf dan bijv. niet naar externe nummers kan forwarden met een dialplan ofzo.

Er is wel een manier om wat functionaliteit in te ruilen voor een lager maandbedrag; zo kan je een DECT basisstation kopen voor rond de 100 euro waar je een antwoordapparaat op hebt en een forwarder, maar geen echte dialplans kan maken. Voordeel is dat dat ook met een basis POTS/PSTN lijn werkt die aan de andere kant weer een VoIP ATA heeft (bijv. wat Ziggo in hun modem doet). Nadeel is dat dat allemaal meteen afhankelijk wordt van dat ene apparaatje en dat je dubbele kosten hebt bij een doorschakeling. Je spaart dan c.a. 7 euro per maand uit, maar moet dan wel minimaal een jaar lang niks veranderen om de kosten van de hardware er weer uit te hebben. Als je het over 2 jaar uitsmeert heb je volgens mij 50 euro per jaar bespaard maar als resultaat geen helpdesk, geen 'echte' openingstijden enz.

Stel dat er iemand is die niks beters te doen heeft dan kan je ook een barebones VoIP trunk nemen zonder managed PBX, en dan een PC met FreePBX installeren en daar alles op doen :P Moet er dus wel iemand constant klaar staan om de boel te fixen als het stuk gaat. Maar als het niet stuk gaat scheelt dat ~120 euro per jaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als KPN de VOIP accountgegevens aan de klant beschikbaar zou stellen dan zou je 't met een 'simpele' Fritzbox al op kunnen lossen. Die dingen kunnen ook nog eens je 'oude' DECT toestellen richting het VOIP deel routeren ;)

Bij TweakDSL (afnemer van KPN WholeSale producten aangaande o.a. VDSL2) gaat dat nog wél.

De rede dat KPN er niet aan mee wil werken is overigens wel terecht: Een 'hack' op een VOIP account gaat heel erg snel 'zwaar' in de 'papieren' lopen als 't op financiën aankomt... De 'boefjes' bellen onder jouw VOIP gegevens waarschijnlijk niet naar je oma in 't dorp verderop maar hebben zélf dure '088' nummers / lijnen in bezit welke gebeld gaan worden vanaf 'jouw' nummer.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 14:01

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Zelf heb ik al jaren goede ervaringen met CheapConnect, die een voordelige en betrouwbare prepaid-variant heeft zonder hoge vaste kosten, nl. € 8,95 per jaar. Voor het bellen met het vaste nummer vanaf een mobiele telefoon zou je een VOIP-app zoals Zoiper kunnen gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door Neman op 08-02-2020 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GB2
  • Laatst online: 15:14

GB2

Goedkoop is meestal duurkoop, kijk niet alleen naar eenmalige en maandelijkse kosten.
Er zijn heel veel cowboys op de voipmarkt die als het is opgeleverd ondanks mooie beloftes geen kwaliteit leveren of qua helpdesk slecht bereikbaar zijn.
Tuurlijk iedere voip leverancier heeft wel eens een storing, maar zorg dat dit ook gewoon goed is geregeld, als je maandelijks 2 keer een uur aan het bellen bent omdat het niet werkt of je weer met een niet correcte factuur zit, dan kost het meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
wimmel_1 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:30:
Als KPN de VOIP accountgegevens aan de klant beschikbaar zou stellen dan zou je 't met een 'simpele' Fritzbox al op kunnen lossen. Die dingen kunnen ook nog eens je 'oude' DECT toestellen richting het VOIP deel routeren ;)

Bij TweakDSL (afnemer van KPN WholeSale producten aangaande o.a. VDSL2) gaat dat nog wél.

De rede dat KPN er niet aan mee wil werken is overigens wel terecht: Een 'hack' op een VOIP account gaat heel erg snel 'zwaar' in de 'papieren' lopen als 't op financiën aankomt... De 'boefjes' bellen onder jouw VOIP gegevens waarschijnlijk niet naar je oma in 't dorp verderop maar hebben zélf dure '088' nummers / lijnen in bezit welke gebeld gaan worden vanaf 'jouw' nummer.....
In dit geval gaat het dus om een Ziggo aansluiting (momenteel Alles-in-een). Maar daarvoor geldt vast hetzelfde: Ziggo wil de SIP gegevens niet openbaren.
Neman schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:35:
Zelf heb ik al jaren goede ervaringen met CheapConnect, die een voordelige en betrouwbare prepaid-variant heeft zonder hoge vaste kosten, nl. € 8,95 per jaar. Voor het bellen met het vaste nummer vanaf een mobiele telefoon zou je een VOIP-app zoals Zoiper kunnen gebruiken.
Qua pre-paid wellicht interessant. Maar wat ik zo snel lijk te zien is dit geen "zakelijk" systeem? Dus qua support etc dan wellicht minder.
GB2 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:42:
Goedkoop is meestal duurkoop, kijk niet alleen naar eenmalige en maandelijkse kosten.
Er zijn heel veel cowboys op de voipmarkt die als het is opgeleverd ondanks mooie beloftes geen kwaliteit leveren of qua helpdesk slecht bereikbaar zijn.
Tuurlijk iedere voip leverancier heeft wel eens een storing, maar zorg dat dit ook gewoon goed is geregeld, als je maandelijks 2 keer een uur aan het bellen bent omdat het niet werkt of je weer met een niet correcte factuur zit, dan kost het meer.
Daarom "goedkoop / niet de hoofdprijs". Het gaat uiteindelijk niet om "het aller goedkoopste", maar bv €25 p/m van Ziggo is te duur, en Voys abo + (mogelijke) extra kosten + toestellen bij hun afnemen loopt ook redelijk in de papieren.
De prijs moet wel in verhouding tot de "voordelen" staan. Anders kan er nu net zo goed relatief goedkoop een nieuw DECT basisstation worden gekocht met antwoordapparaat ingebakken en dan ben je met de eenmalige kosten van een €100 tot €200 wellicht ook klaar en blijft gewoon alles in de oude situatie verder (basis telefonie pakket van Ziggo A-in-1 + die dumb-phone die doorschakeld). Niet ideaal, maar werkbaar en kosten/baten "goed genoeg".

Die extra maandkosten bv moeten ook terug verdient worden zeg maar. Dus in besparing op belminuten, toegenomen efficiënte / "comfort", betere bereikbaarheid (buiten openingstijden), ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Er is geen 'goedkope' optie. Wat je wil kost gewoon veel kennis/tijd om goed te regelen, ook op schaal.
Meestal start je voor MKB bij je internetprovider. Je hebt vast al wel een zakelijk abbo, dus dan is even vragen of ze hosted/managed VoIP willen doen prima mogelijk. KPN en Ziggo bieden het in elk geval aan.

Stel dat dit een situatie is waarbij men 4 euro per maand wil 'besparen' door een consumenten verbinding aan te houden, dan moeten ze nu bij een andere leverancier aan de slag die gewoon meer rekent (=doei nepbesparing).

Wat je nodig hebt is precies wat je zelf al gevonden had: iets als Voys. Dat kost gewoon geld, maar werkt dan ook goed. En VoIP DECT basisstation kan je prima aan je bestaande DECT handsets knopen, dus daar zit de moeite niet. Een generic ding van de Gigaset lijn van producten kost minder dan 80 euro: pricewatch: Gigaset N510 IP Pro.

Het hele stuk met routering/openingstijden/bereikbaarheid zit dan in het 'managed' gedeelte, waarbij jij kan aangeven wat er met binnenkomende gesprekken moet gebeuren, en wanneer, de rest (mobiele telefoons, DECT) is gewoon een stel 'domme endpoints' die alleen maar zo nu en dan een telefoontje binnen krijgen.

Bestel dus bij een goede VoIP provider een managed oplossing, daar zit je basisfunctionaliteit in; doe je dat bij een partij als Voys, dan kan je ook gewoon je bestaande DECT handsets houden en er slechts een DECT VoIP basisstation bij plakken voor letterlijk een paar tientjes. Dan stel je dat ding als 'toestel' in (Die instellingen staan bij je nieuwe VoIP provider in hun portal/mpbx/mail), en in de configuratie van je provider (99% van de tijd een of andere website) stel je in wat er moet gebeuren met een telefoongesprek (bijv. stap 1 kijk of we open zijn, zo nee, stuur naar opname met openingstijden en antwoordapparaat, zo ja, stuur door naar VoIP DECT ding, en als het gesprek daar niet opgenomen wordt doorsturen naar een extern nummer -> dat mobiele nummer dus). Dit is de meest simpele oplossing, je betaalt een keer voor een stukje hardware, en daarna per maand voor je telefoonnummer en het aantal gesprekken dat je gelijktijdig wil kunnen voeren. In die kosten zitten ook je antwoordapparaat/openingstijden/helpdesk/monitoring/backups/upgrades.

Zo'n beetje alle andere opties betekenen nu een 'beetje' besparen en later veel uitgeven om dat het in het water valt, of minder uitgeven maar zelf meer doen waar je dus kennis en tijd voor nodig hebt. Tenzij je eigen tijd gratis is kost elke keer een bedrijf aan de lijn hebben om dat forward vast->mobiel niet werkt ook gewoon geld.

[ Voor 35% gewijzigd door johnkeates op 08-02-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
johnkeates schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:04:
Er is geen 'goedkope' optie. Wat je wil kost gewoon veel kennis/tijd om goed te regelen, ook op schaal.
Meestal start je voor MKB bij je internetprovider. Je hebt vast al wel een zakelijk abbo, dus dan is even vragen of ze hosted/managed VoIP willen doen prima mogelijk. KPN en Ziggo bieden het in elk geval aan.

Stel dat dit een situatie is waarbij men 4 euro per maand wil 'besparen' door een consumenten verbinding aan te houden, dan moeten ze nu bij een andere leverancier aan de slag die gewoon meer rekent (=doei nepbesparing).
Ziggo Zakelijk is er al. Maar dan zit je nog met een "domme" telefoonlijn. Hosted VOIP is een extra pakket á €25, en stelt Zakelijk Pro verplicht dus nog extra meerkosten. Voys is dan dus sowieso goedkoper. En als losstaande partij misschien beter. Want VOIP is hun core business en Ziggo "doet het erbij" en is klap duurder.
Wat je nodig hebt is precies wat je zelf al gevonden had: iets als Voys. Dat kost gewoon geld, maar werkt dan ook goed. En VoIP DECT basisstation kan je prima aan je bestaande DECT handsets knopen, dus daar zit de moeite niet. Een generic ding van de Gigaset lijn van producten kost minder dan 80 euro: pricewatch: Gigaset N510 IP Pro.

Het hele stuk met routering/openingstijden/bereikbaarheid zit dan in het 'managed' gedeelte, waarbij jij kan aangeven wat er met binnenkomende gesprekken moet gebeuren, en wanneer, de rest (mobiele telefoons, DECT) is gewoon een stel 'domme endpoints' die alleen maar zo nu en dan een telefoontje binnen krijgen.

Bestel dus bij een goede VoIP provider een managed oplossing, daar zit je basisfunctionaliteit in; doe je dat bij een partij als Voys, dan kan je ook gewoon je bestaande DECT handsets houden en er slechts een DECT VoIP basisstation bij plakken voor letterlijk een paar tientjes. Dan stel je dat ding als 'toestel' in (Die instellingen staan bij je nieuwe VoIP provider in hun portal/mpbx/mail), en in de configuratie van je provider (99% van de tijd een of andere website) stel je in wat er moet gebeuren met een telefoongesprek (bijv. stap 1 kijk of we open zijn, zo nee, stuur naar opname met openingstijden en antwoordapparaat, zo ja, stuur door naar VoIP DECT ding, en als het gesprek daar niet opgenomen wordt doorsturen naar een extern nummer -> dat mobiele nummer dus). Dit is de meest simpele oplossing, je betaalt een keer voor een stukje hardware, en daarna per maand voor je telefoonnummer en het aantal gesprekken dat je gelijktijdig wil kunnen voeren. In die kosten zitten ook je antwoordapparaat/openingstijden/helpdesk/monitoring/backups/upgrades.

Zo'n beetje alle andere opties betekenen nu een 'beetje' besparen en later veel uitgeven om dat het in het water valt, of minder uitgeven maar zelf meer doen waar je dus kennis en tijd voor nodig hebt. Tenzij je eigen tijd gratis is kost elke keer een bedrijf aan de lijn hebben om dat forward vast->mobiel niet werkt ook gewoon geld.
Now we're talking :) Kans op nieuwe handsets is alsnog wel aanwezig. Maar een deel van de oude kunnen behouden op het VOIP basisstation is dan ook een leuke winst. Bv dan nieuwe handsets "in de zaak" en in woondeel wat minder belangrijk is als mobiele telefoon "meeloopt" nog de oude handsets aanhouden.

Dat was ook waar ik op doelde met dat Voys sowieso niet moeilijk doet over de VOIP/SIP gegevens en eigen hardware kan. Dat ook een deel van de oude handsets meegenomen kan worden had ik nog niet aan gedacht. Kan dat overigens echt altijd? Huidige basisstation + handsets is wellicht alweer een jaar of 10 oud. Is zoiets dus nog steeds compatible, zolang het maar DECT is. Of zijn daar toch bv versies in waardoor oudere handsets niet op nieuwere basisstations kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
RobertMe schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:28:
[...]

Now we're talking :) Kans op nieuwe handsets is alsnog wel aanwezig. Maar een deel van de oude kunnen behouden op het VOIP basisstation is dan ook een leuke winst. Bv dan nieuwe handsets "in de zaak" en in woondeel wat minder belangrijk is als mobiele telefoon "meeloopt" nog de oude handsets aanhouden.

Dat was ook waar ik op doelde met dat Voys sowieso niet moeilijk doet over de VOIP/SIP gegevens en eigen hardware kan. Dat ook een deel van de oude handsets meegenomen kan worden had ik nog niet aan gedacht. Kan dat overigens echt altijd? Huidige basisstation + handsets is wellicht alweer een jaar of 10 oud. Is zoiets dus nog steeds compatible, zolang het maar DECT is. Of zijn daar toch bv versies in waardoor oudere handsets niet op nieuwere basisstations kunnen?
Hangt meestal idd wel van de handsets af, maar DECT als standaard beweegt niet zo snel; vaak hebben ze zelfs 'moderne' optionele features die met een fallback mechanisme werken en dus gewoon niet aanwezig zijn als een van de twee niet werken. Dingen als fast failover, echo cancellation o.i.d. zijn soms in-protocol en dan werkt dat alleen als allebei de kanten van de draadloze verbinding het kan.

Belangrijkste is dat de handsets niet door de fabrikant beperkt zijn op welke basisstations ze mogen aanmelden. KPN had daar vroeger een handje van, die maakte dan niet alle hardware zelf, maar bijv. het uiterlijk werd wat aangepast, samen met de software. Dan heb je soms geen aanmeld/afmeld menu in de instellingen en dan kan je dus niet makkelijk op een niet-eigen basisstation aanmelden. Meestal kom je daar wel omheen door je basisstation qua pairing mode aan te passen (bijv. pin op 0000 zetten en alleen visibility mode als barrière gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@johnkeates De Siemens Gigaset handsets waren met een rede ooit zéér populair ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
@johnkeates wederom verhelderend. Oude toestellen zouden normaliter moeten werken, alleen kunnen features ontbreken. (Tenzij er een vendor lock op zit zoals je zegt met bv die KPN branded toestellen, waarbij ze potentieel helemaal niet werken)

Heb ik voor nu nog twee vraagjes.
1. Hoe zit dat met voicemail beluisteren? Is dat een speciaal nummer bellen dat altijd werkt (zoals ook op mobiel). Of is daar iets aparts voor (menu in handset bv) dat wel door basisstation & handset ondersteund moet worden?
2. Puur uit interesse. Met ring groups en zo, is één basisstation dan één toestel, of wordt elke gekoppelde handset los gezien / instelbaar? En in het verlengde dan ook de vraag: kun je met meerdere handsets aan hetzelfde basisstation tegelijkertijd bellen? Buiten dat meerdere gelijktijdige gesprekken waarschijnlijk een "feature" van het abo/contract moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
wimmel_1 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:16:
@johnkeates De Siemens Gigaset handsets waren met een rede ooit zéér populair ;)
Idd. Wel jammer dat het afgesplitst werd en een beetje minder werd/wordt/is :/ Maar zo gaat dat met business.
RobertMe schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:20:
@johnkeates wederom verhelderend. Oude toestellen zouden normaliter moeten werken, alleen kunnen features ontbreken. (Tenzij er een vendor lock op zit zoals je zegt met bv die KPN branded toestellen, waarbij ze potentieel helemaal niet werken)

Heb ik voor nu nog twee vraagjes.
1. Hoe zit dat met voicemail beluisteren? Is dat een speciaal nummer bellen dat altijd werkt (zoals ook op mobiel). Of is daar iets aparts voor (menu in handset bv) dat wel door basisstation & handset ondersteund moet worden?
2. Puur uit interesse. Met ring groups en zo, is één basisstation dan één toestel, of wordt elke gekoppelde handset los gezien / instelbaar? En in het verlengde dan ook de vraag: kun je met meerdere handsets aan hetzelfde basisstation tegelijkertijd bellen? Buiten dat meerdere gelijktijdige gesprekken waarschijnlijk een "feature" van het abo/contract moeten zijn.
1. Je kan meerdere opties gebruiken, in alle gevallen zou ik proberen geen gebruik te maken van vendor features van het basisstation/handset om dat dat bijna nooit 'goed' werkt zodra je meer wil dan POTS/PSTN en een standaard setje handsets/1basis station; je hebt bij Voys voor zo ver ik weet een paar opties; je kan de voicemail box bellen, je kan het online luisteren, en er was een app en mail optie dacht ik.

2. Een basisstation (de pro van gigaset lig) kan volgens mij een mapping doen, dan is elke handset een eigen toestel, maar meestal wordt het inderdaad ingesteld als 1 basisstation = 1 toestel, en dat daar dan toevallig meer dan een handset aan hangt wordt aan de VoIP kant genegeerd.

Qua bellen: op het moment dat je buiten de standaard consumenten 1 telefoon = 1 lijn = 1 gesprek komt heb je opeens veel meer opties maar ook meer huiswerk; je had vroeger (en nu ook wel) meerdere opties:

- Telefoonnummers, deze worden aan een klant/trunk gekoppeld
- Trunks, dat is een 'lijn' waar meerdere kanalen op kunnen zitten (bijv. een ethernet kabel is een trunk met 8 kleine koperen kabeltjes, die koperen draadjes zijn je kanalen, de gehele kabel met mantel is 'trunk')
- Kanalen, dat is wat in een 'lijn' zit, afhankelijk van hoe groot/dik die lijn is kunnen er meerdere in zitten
- Gesprekskanaal, daar gaat je gesprek overheen, per in en uit heb je een kanaal nodig, meerdere gesprekken betekent meerdere kanalen nodig
- Signaalkanaal, dat is voor out-of-band signalling; dat houdt in dat berichten van de telefooncentrale over welke lijn een binnenkomende oproep heeft, wie de beller is enz. over een zelfstandig kanaal gaat, naast een gesprekskanaal

Een 'standaard' telefoonlijn was als ik het me goed herinner een combinatie van:

- 1 inkomend gesprek tegelijk
- 1 uitgaand gesprek tegelijk
- 1 signaal tegelijk

En de analoge variant was eigenlijk ook niet in staat meer te doen om dat je daadwerkelijk koperen draadjes per kanaal nodig had. Voltage was dan het signaal en modulatie de stem. Dan had je dus in theorie 'kanalen' en 'signalen' maar kwam meer in de buurt van verschillende frequenties dan daadwerkelijk trunks en kanalen.

Nu ben ik uiteindelijk nooit in de pre-VoIP telecom industrie gaan werken dus mijn kennis is vast achterhaald :P Maar om dat het een klassiek design-by-committee systeem is breien ze vaak door op wat er al is, want technisch correct dingen bouwen is duurder dan met plakband zorgen dat de business geen compleet nieuwe infra hoeft neer te zetten.

Wat je in jouw geval hebt:

De trunk en private branch exchange met belplannen enz. komt bij de managed VoIP provider terecht. Bij Voys bijv. Zij zijn gekoppeld met het telefoonnetwerk en verzorgen ook je trunk enz. Tussen hun PBX en jouw toestellen ligt een interne VoIP trunk, eigenlijk een nep-trunk, want het werkt alleen tussen je DETC base en Voys, zij moeten de rest doen. Probleem met het woord trunk is dat het wat vaag wordt op het moment dat het niet meer 1:1 met de fysieke wereld of met een afgescheiden kanaal overeen komt.

Er zijn meerdere modellen hoe zo'n systeem in elkaar kan zitten; grote providers proberen VoIP te vernaggelen door elk toestel een klassiek toestel na te laten doen, dan krijg je dus:

Toestel[nummer] -> SIP/VoIP -> KPN -> Kanaal -> Nummer

Dat betekent dat dat toestel niks met de andere toestellen te maken heeft, dat kan een voordeel zijn (lijkt het meest op traditionele telefonie) maar ook een nadeel, want opeens moet elk toestel een eigen 'echt' nummer hebben.

Een wat meer 'PBX' achtige opstelling is:

Toestel[intern nummer]-> SIP/VoIP ---> Centrale -> Trunk -> Nummer
Toestel[intern nummer]-> SIP/VoIP ----^

Dan kan je in je centrale al die interne nummers lekker samen van alles laten uitspoken, terwijl aan de buitenkant gewoon 1 nummer voor alles is. Wordt je gebeld, dan maak je in je centrale dus de regels/flow aan, en een groep met alle nummers waar je wil dat zo'n gesprek op binnen komt. En onderling bellen kan dus ook, om dat je niet meer helemaal 'naar buiten' hoeft te gaan met zo'n gesprek. In principe kan je dat met allemaal dialplans en rules ook voorkomen als je elk telefoon toestel z'n eigen 'echte' nummer geeft, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan :9

Ander voordeel: als je dus een groep met interne toestellen hebt kan je toestellen in en uit zo'n groep gooien zonder dat je verder wat aan je call flow/rules hoeft aan te passen. Die heeft immers schijt aan al die losse toestellen/accounts, die spreekt gewoon de hele groep aan.

Wat wel een beetje een ranzig randje is in de telecom wereld is dat elke fabrikant en provider dacht dat het handig was om elke technologie net wat anders te noemen, of technische benamingen net wat anders toe te passen, daar door krijg je dat een begrip als 'lijn' niet altijd hetzelfde betekent.

Afbeeldingslocatie: https://wiki.voipgrid.nl/images/Telefonie-lijnen.png

Zo ziet een siemens ding er bijv uit. Je kan daar dus meerdere lijnen in stoppen, maar je kan er ook 1 lijn in stoppen. Je kan dan zeggen: alle DECT toestellen zijn lijn 1. Voordeel: hele ding is maar 1 lijn, lekker makkelijk. Maar wat als je dan meerdere gesprekken wil doen en die basis niet snapt dat die ene lijn meerdere voice kanalen tegelijk aan kan? You never know. VoIP firmware is meestal nogal brak (daarom alle VoIP hardware lekker op een eigen netwerk draaien zodat een gehackte telefoon niet met je kassa kan praten). Dus als je het 'goed' wil doen heb je vaak dat je dan maar meerdere toestel lijnen in bijv. Voys aan maakt, en die dan als 'lijn' in een siemens bak instelt. En dan elke aangemelde DECT handset aan zo'n lijn knoopt. Probleem is echter dat dat niet altijd voordelig is: soms kan je maar 1 VoIP client per VoIP 'lijn' bij de provider hebben (gaan we weer, het woord lijn betekent nu 2 dingen). Als je meer wil moet je een lijn bijkopen om een 2e set credentials te krijgen, en dat is dan weer 12,50 per maand er bij. Maar soms kan het wel, dan heb je gewoon 1 lijn, met 4 kanalen, en 2 logins, en dan kan je gewoon lekker lijnen toevoegen in je telefonie hardware.

Dan kan je dus Lijn 1 aan DECT handset 1 hangen:

Afbeeldingslocatie: https://wiki.voipgrid.nl/images/Instell-nummer.png

En hoewel aan de buitenkant je telefoonnummer gewoon 088-1234567 is heb je intern dan toestel 101, 102, 103 enz. Bel je intern naar elkaar, dan kan je het korte nummer gebruiken, maar als je gewoon wil bellen en gebeld wil worden hoef je niks speciaals te doen.

Stel dat je geen 'interne' lijnen hebt, dan krijgt elke telefoon dus een eigen nummer, bijv:

088-1234560
088-1234561
088-1234562
088-1234563
088-1234564

En als je dan gebeld wordt, dan wordt je echte nummer doorgeschakeld naar een van die nummers. En bel je uit, dan gebruik je vaak dat semi-niet-externe nummer. Maar als iemand dat nummer dan belt, bellen ze naar die specifieke handset en niet naar het algemene nummer en dus werkt de hele call flow niet meer 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 08-02-2020 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
johnkeates schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:55:
[...]

1. Je kan meerdere opties gebruiken, in alle gevallen zou ik proberen geen gebruik te maken van vendor features van het basisstation/handset om dat dat bijna nooit 'goed' werkt zodra je meer wil dan POTS/PSTN en een standaard setje handsets/1basis station; je hebt bij Voys voor zo ver ik weet een paar opties; je kan de voicemail box bellen, je kan het online luisteren, en er was een app en mail optie dacht ik.
Effectief dus: binnen VOIP / SIP zit geen voicemail? Want het is dus of een feature van het basisstation, of je beluisterd het op een andere manier. Speciaal nummer bellen, website, app, email, ...
2. Een basisstation (de pro van gigaset lig) kan volgens mij een mapping doen, dan is elke handset een eigen toestel, maar meestal wordt het inderdaad ingesteld als 1 basisstation = 1 toestel, en dat daar dan toevallig meer dan een handset aan hangt wordt aan de VoIP kant genegeerd.

[...]
Effectief dan dus dat je het ene basisstation zich onder meerdere accounts laat aanmelden waardoor het aan de provider kant wordt gezien als meerdere losse toestellen. In het basisstation maak je vervolgens een mapping tussen VOIP account en handset(s).
Wat bij Voys dan neer komt op "€18 / €12,50 per extra 'lijn' / tegelijk tijdig gesprek". Iets wat in deze situatie niet snel gebruikt zal worden, tegen die prijs. Zeker met gratis wachtrij ondersteuning.

Resteert nog een ding. Voys wordt toch relatief duur bevonden voor wat gezien kan worden als "eenmanszaak" met belkosten / minuten van rond de €10 per maand. Waarbij Voys €19 per maand kost (€18 voor één gebruiker + €1 voor het (vaste) telefoonnummer). Zijn er dus goedkopere alternatieven die (ook) voor zakelijk geschikt zijn? Waarschijnlijk dan dus wel met inleveren van features (die waarschijnlijk toch al niet gebruikt zouden worden in dit geval). Nogmaals: het gaat dus niet om "goedkope cowboy" (/goedkoop is duurkoop). Maar meer "biedt minder features en daardoor goedkoper, maar wel een goede naam, qua stabiliteit etc".
Enige wat ik zo snel heb gezien was dan Ziggo Zakelijk Hosted VOIP maar dat is nog veel duurder. En "Hallo" maar daar zag ik tussen de bomen het bos niet meer qua wat nu nodig was, en daardoor ook geen zicht op totale kosten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
RobertMe schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:07:
[...]

[...]

Je hebt inderdaad iets meer kosten, maar ook meer functionaliteit. Ik weet zo 1-2-3 niet echt een andere complete aanbieder die onder de prijs van Voys zit.
Probleem is vaak dat er niet altijd een compleet plaatje qua kosten gegeven wordt zodat je in theorie minder betaalt maar achteraf dan bijv. niet naar externe nummers kan forwarden met een dialplan ofzo.

Er is wel een manier om wat functionaliteit in te ruilen voor een lager maandbedrag; zo kan je een DECT basisstation kopen voor rond de 100 euro waar je een antwoordapparaat op hebt en een forwarder, maar geen echte dialplans kan maken. Voordeel is dat dat ook met een basis POTS/PSTN lijn werkt die aan de andere kant weer een VoIP ATA heeft (bijv. wat Ziggo in hun modem doet). Nadeel is dat dat allemaal meteen afhankelijk wordt van dat ene apparaatje en dat je dubbele kosten hebt bij een doorschakeling. Je spaart dan c.a. 7 euro per maand uit, maar moet dan wel minimaal een jaar lang niks veranderen om de kosten van de hardware er weer uit te hebben. Als je het over 2 jaar uitsmeert heb je volgens mij 50 euro per jaar bespaard maar als resultaat geen helpdesk, geen 'echte' openingstijden enz.

Stel dat er iemand is die niks beters te doen heeft dan kan je ook een barebones VoIP trunk nemen zonder managed PBX, en dan een PC met FreePBX installeren en daar alles op doen :P Moet er dus wel iemand constant klaar staan om de boel te fixen als het stuk gaat. Maar als het niet stuk gaat scheelt dat ~120 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
johnkeates schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:41:
[...]

Dat is inderdaad wel een dingetje ja. En bij Voys is het mij momenteel ook niet echt duidelijk of doorschakelen naar 06 (/06 in belplan) nu gratis is of dat ze daar belminuten voor in rekening brengen, en dat alleen doorschakelen via de Voys app gratis is.
Dat was inderdaad ook hoe de vraag bij mij terecht kwam. "Kijk eens voor vaste telefoon met antwoordapparaat". Waarop mijn vervolgvraag dus was "waarom geen VOIP met alles erop en eraan?" En zie hier mijn zoektocht :p
Hoe bedoel je overigens dubbele kosten bij doorschakelen? Het binnenkomende gesprek op de Ziggo lijn is gratis, het doorverbinden naar mobiel zal dan betaald zijn. Dus betaal je zelf één keer.

Overigens zou dus ook bij VOIP een nieuw basisstation gekocht moeten worden. Dus de kosten van nieuw basisstation blijven dan "behouden". Keuze is dus: uitgebreid basisstation op "de telefoonlijn" (uit Ziggo modem; vs VOIP basisstation met een "abonnement" op de uitbreidingen/features.
Als hobby zou ik dat best willen doen. Maar niet voor iemand anders, en al helemaal niet zakelijk :p

Ik weet intussen in ieder geval (ruim) voldoende qua werking etc. Blijft een beetje over (voor anderen) zijn er evt VOIP alternatieven die iets vriendelijker voor de portemonnee zijn, door bv prepaid bellen of minder features? Waarschijnlijk dus niet, of in ieder geval niet makkelijk te vinden zonder alles goed na te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ik heb ook nog even de calculatie bij Hallo gedaan. Met €8,50 per maand helemaal kaal, en vervolgens nog €1,00 p/m voor het nummer dus ook weer €7 duurder dan standaard Ziggo. Beide dan ook nog met betalen voor het bellen / minuten. Vervolgens betaal je dan ook nog €5 p/m voor de app /"vast op mobiel", en optioneel €9,00 p/m voor onbeperkt bellen. Dan kom je dus uit op €23,50 maximaal. Dan is Voys toch flink goedkoper met €19,00 p/m en gevoelsmatig ook beter (duidelijker over wat je dan kunt, en daardoor in eerste opzicht meer features / uitgebreider).

Maar dus ook nog geen goed alternatief gevonden dat ook vertrouwen geeft i.p.v. "cowboy" (en niet verder gekeken of het dan wel budget was).

Waarschijnlijk wordt het nu dan een slimmere set (/basisstation) op de "domme" Ziggo lijn. En wel deze (wat volgens mij dezelfde is als deze, zelfde basisstation in ieder geval en lijkt mij ook hetzelfde toestel verder). Eventueel dan nog aangevuld met wat extra handsets (zoals de bijgeleverde S850, maar kan dus net zo goed een goedkopere variant zijn, of potentieel de huidige handsets). En dan specifiek deze set omdat het prijsverschil met de normale variant relatief klein is terwijl deze een apart basisstation heeft met optie voor VOIP en ik vermoed flinke extra mogelijkheden in slimmigheidjes.

In het kort komt het er dus enerzijds op neer dat hij te weinig belt om "gratis bellen" rendabel te krijgen, en anderzijds zal de toegenomen bereikbaarheid met mobiele telefoon inbegrepen in belplan etc niet zoveel extra leads opleveren dat de meerprijs rendabel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kunt op zo'n handset meerdere providers instellen, zodat je kunt uitbellen via een andere provider dan die de inkomende gesprekken afhandelt. Er zijn providers waar je voor minder dan een cent per minuut kunt bellen (bv. cosmovoip) met een uitstekende geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
@GlowMouse wellicht begrijp ik je reactie niet goed. Maar in deze situatie gaat het juist erom dat Ziggo met E2,50 per maand + E5 a E10 aan belkosten dus maar E7,50 tot E12,50 per maand kost. Bij een Voys bel je dan wel gratis, maar het abonnement kost dan wel meteen E19,00 per maand (E18 + E1 voor het telefoonnummer). Goedkoop kunnen bellen maakt het dus niet goedkoper, immers is het bellen bij Voys al gratis (binnen Nederland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:42:
@GlowMouse wellicht begrijp ik je reactie niet goed. Maar in deze situatie gaat het juist erom dat Ziggo met E2,50 per maand + E5 a E10 aan belkosten
Mijn suggestie was om uitgaande gesprekken via een goedkopere provider laten lopen, dus om die E5/E10 nog eens door 10 te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkoon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-11-2020
Kijk eens naar dataway.nl 1 tarief, alle diensten en geen beltarieven 13,95 p/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
GlowMouse schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:52:
[...]

Mijn suggestie was om uitgaande gesprekken via een goedkopere provider laten lopen, dus om die E5/E10 nog eens door 10 te delen.
Maar het "probleem" zijn niet de kosten bij Ziggo :) VOIP alternatieven zijn (door de geringe belkosten) juist een stuk duurder waardoor iets als Voys "te duur" is. Ja, het bied voordelen, maar met gemiddeld misschien wel E10 de maand duurder (en dus eens zo duur als Ziggo) is het niet rendabel. Het extra comfort, en betere bereikbaarheid staat (waarschijnlijk) niet in verhouding tot om en nabij de E120 op jaarbasis duurder zijn. Persoonlijk denk ik in ieder geval ook niet dat in zijn geval de betere bereikbaarheid bv ~60 glazen bier extra verkoopt op jaarbasis.

En met uitbellen via een andere provider krijg je dan natuurlijk ook een ander telefoonnummer. Niet echt handig zeg maar als je "leads" terug belt en ze niet uit het nummer kunnen opmaken dat "jij" het bent.

Sharkoon schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:04:
Kijk eens naar dataway.nl 1 tarief, alle diensten en geen beltarieven 13,95 p/m
Dank, dat klinkt interessant. Wel nog net ietsjes duurder dan wat hij nu aan Ziggo betaald, maar het verschil is vele malen kleiner waardoor het wellicht wel een interessantere optie kan zijn. Ik ga mij even er in verdiepen.

Edit:
@Sharkoon weet jij toevallig of mijn gedachte klopt dat Dataway een mobiele telefoon als extra toestel telt en je daardoor meteen E28 p/m kunt aftikken voor zowel vast als mobiel? Mijn indruk was namelijk dat dat bv bij Voys niet zo is (maar ook daarbij zou de aanname fout kunnen zijn natuurlijk).

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 10-02-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:12:
[...]

En met uitbellen via een andere provider krijg je dan natuurlijk ook een ander telefoonnummer. Niet echt handig zeg maar als je "leads" terug belt en ze niet uit het nummer kunnen opmaken dat "jij" het bent.
Je kunt gewoon hetzelfde nummer meesturen, zodat de andere kant niet ziet dat je via een andere provider belt.
Ik reken ziggo ook als VOIP-provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
GlowMouse schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:54:
[...]

Je kunt gewoon hetzelfde nummer meesturen, zodat de andere kant niet ziet dat je via een andere provider belt.
Ik reken ziggo ook als VOIP-provider
Sorry, dan begrijp ik je nog steeds niet. Gezien bv Voys werkt met "onbeperkt bellen" (/fair use policy) zal het niet goedkoper kunnen worden door nog ergens anders een extra telefonie / VOIP pakket af te nemen alleen voor uitgaande gesprekken. Immers zijn die uitgaande gesprekken al gratis. En dan niet alleen bij Voys, maar ook bij Dataway wordt gesproken over "onbeperkt" bellen. Alleen Hallo telt belminuten (of €9 extra voor onbeperkt), maar ook daar betaal je IIRC €9,50 p/m voor één toestel + nummer en heb je nog steeds geen app / vast bereikbaar op mobiel.

Een besparing, of in ieder geval reductie in prijsverschil tussen de huidige situatie en een mogelijke situatie met VOIP / "hosted telefooncentrale" zal in die zin dus moeten gebeuren door Ziggo telefonie op te zeggen. Immers levert dat al een "besparing" van €2,50 p/m op.

Overigens vind ik Ziggo juist geen VOIP. Of ja, met het Hosted VOIP pakket natuurlijk wel. Maar bij het standaard pakket komt er gewoon een ouderwets tekefoonsignaal uit het modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:14:
[...]

Sorry, dan begrijp ik je nog steeds niet.
Nog een keer dan:
- inkomende gesprekken via Ziggo, €2,50/maand
- uitgaande gesprekken via een goedkope VOIP-provider, je betaalt per gesprek en komt uit rond de €1/maand.
Werkt de goedkope VOIP-provider niet (ik moet dat nog meemaken), bel je alsnog via Ziggo. De gigaset die je noemde kan dat automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
GlowMouse schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:33:
[...]

Nog een keer dan:
- uitgaande gesprekken via een goedkope VOIP-provider, je betaalt per gesprek en komt uit rond de €1/maand.
Werkt de goedkope VOIP-provider niet (ik moet dat nog meemaken), bel je alsnog via Ziggo. De gigaset die je noemde kan dat automatisch.
Helder. De vraagstelling kwam echter voort uit verbeteren van telefonische bereikbaarheid (voicemail / antwoordapparaat en evt. mobiele telefoon laten "mee rinkelen"). Dus niet zozeer uit "bellen is te duur". Ding is dus alleen dat er geen goedkope (zakelijke) VOIP oplossing is met telefooncentrale zeg maar die qua prijs relatief in de buurt komt van wat hij nu betaald (omdat momenteel de belkosten al laag zijn en VOIP meestal incl. gratis bellen is wat dus in prijs zit meegenomen). Als bellen via VOIP / hosted telefooncentrale 1 á 2 euro duurder is per maand dan dat Ziggo nu is is het het overwegen wellicht waard. Maar VOIP is in principe €5 of meer duurder, en dat prijsverschil weegt niet op in de "winst" van verbeterde bereikbaarheid. Die gedeeltelijk dus ook bereikt kan worden door de huidige (vaste) telefoon te vervangen door een met antwoordapparaat. Waarbij de hoge aanschafkosten van nieuw basisstation + eventuele handhelds na een paar jaar eruit zijn gehaald en er ook bij VOIP al een op zijn minst een nieuw basisstation zou moeten komen.

Conclusie blijft dan dus: voor deze relatief eenvoudige situatie waarbij door weinig bellen de kosten voor telefonie al laag zijn is een VOIP / hosted telefooncentrale niet rendabel. Ook gezien een uitgebreider basisstation al nodig is en dat ook al een antwoordapparaat kan bieden en zo ook de bereikbaarheid verbeterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
GlowMouse schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:33:
[...]

Nog een keer dan:
Of je gooit Ziggo er tussenuit en gaat voor de klassieke consumenten oplossing:
ATA (eenmalig 25 euro), lijn prepaid via Cheapconnect (ca 10 per jaar + eenmalig ca 10 voor nummerportering) en uitbellen via goedkope voipboer (voipbuster of een van de andere Dellmont kloons). Bestaande DECT houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
sambalbaj schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:18:
[...]

Of je gooit Ziggo er tussenuit en gaat voor de klassieke consumenten oplossing:
ATA (eenmalig 25 euro), lijn prepaid via Cheapconnect (ca 10 per jaar + eenmalig ca 10 voor nummerportering) en uitbellen via goedkope voipboer (voipbuster of een van de andere Dellmont kloons). Bestaande DECT houden.
Maar dan kom je wel uit bij een voor mijn gevoel houtje touwtje oplossing. Voor zakelijk waar bereikbaarheid belangrijker is dan "thuis" / consumenten niet echt handig. Zoals @johnkeates eerder ook al heeft geschreven. Ja: het kan goedkoper, maar dan moet je het wel zelf onderhouden en in dat geval speelt ook "tijd = geld" en is het alsnog duur.

Dus het blijft: VOIP / managed telefooncentrale is een heel leuk systeem en zou zeker een verbetering zijn. Maar dan wel pas als nu via Ziggo de telefoonkosten "oplopen" (meer bellen, duurder abonnement / pakket, duurdere belminuten, ...) waardoor de VOIP opties in verhouding gezien goedkoper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:11:
[...]

Helder. De vraagstelling kwam echter voort uit verbeteren van telefonische bereikbaarheid (voicemail / antwoordapparaat en evt. mobiele telefoon laten "mee rinkelen"). Dus niet zozeer uit "bellen is te duur". Ding is dus alleen dat er geen goedkope (zakelijke) VOIP oplossing is met telefooncentrale zeg maar die qua prijs relatief in de buurt komt van wat hij nu betaalt
Het onderscheid in prijs heeft niets te maken met voip, maar met zakelijk. Je goedkope Ziggolijn heeft geen SLA. In het algemeen is VOIP goedkoper dan analoog, en zakelijk duurder dan consument. Alle functies die je noemt kun je met een beetje zoeken en configureren via VOIP voor 2,50/maand regelen.
Pagina: 1