Ik heb problemen mijn nieuwe build.
Mijn vermoeden gaan naar het moederbord en/of de cpu. Voordat ik maandag met de winkel contact opneem vraag ik of jullie een idee hebben waar het aan kan liggen. De build is als volgt.
Van bovenstaande moet ik zeggen dat ik de gfx card, de voeding en de seagate hdd sinds omstreeks 17 december in gebruik heb gehad in mijn oude i5 2500k build.
Gisteren heb ik mijn nieuwe build in elkaar gezet. De eerste boot poging ging meteen goed en ik kon in de bios ook niks vreemds opmerken. Alle 32GB ram werd gezien, CPU temps waren met 26 a 28 graden Celsius in orde (denk ik? op dit moment heeft de cpu natuurlijk nog weinig werk gehad!), de m.2 SSD was zichtbaar (de andere disks nog niet aangesloten) en na het veranderen de boot order naar de USB heb ik de Windows 10 installatie gestart. De hele installatie is voltooid en ik boot voor het eerst in Windows. Het eerste wat ik doe is een aantal zaken in de taakbaak weghalen en vervolgens wil ik het configuratiescherm openen en nu komt het.
Het scherm wordt in een keer zwart en vanaf dit moment krijg ik ook geen beeld meer. Het lijkt alsof ik geen visuele output krijg van de grafische kaart. Mijn eerste gedacht waren dan ook dat hier iets mee aan de hand was.
De zaken die ik gedaan heb m.b.t. troubleshooten.
Bij de EZ Debug LEDS brand eerst de CPU, vervolgens gaat die uit en dan branden de lampjes DRAM, VGA en Boot kortstondig. Die gaan weer uit en die van de CPU gaat weer aan om na enkele seconden weer uit te gaan. Zowel in de manual en online kan geen officiële volgorde vinden bij succesvolle boot en wat de volgorde die ik krijg betekend. Er wordt beweerd dat eerst het CPU led gaat branden voor ~3 seconden en dan uit gaat, vervolgens de DRAM aan en weer uit, daarna VGA, en daarna boot.
Mijn vermoeden gaan naar het moederbord en/of de cpu. Voordat ik maandag met de winkel contact opneem vraag ik of jullie een idee hebben waar het aan kan liggen. De build is als volgt.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 165,05 | € 165,05 |
| 1 | Moederborden | MSI B450M Mortar Max | € 96,- | € 96,- |
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X | € 446,01 | € 446,01 |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate ST2000DM008, 2TB | € 56,90 | € 56,90 |
| 1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P400A Digital Zwart | € 88,04 | € 88,04 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit) | € 33,90 | € 33,90 |
| 1 | Ventilatoren | Noctua NF-F12 PWM, 120mm | € 17,95 | € 17,95 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB | € 156,- | € 156,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 102,90 | € 102,90 |
| 1 | Solid state drives | Corsair Force MP510 480GB | € 88,90 | € 88,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.251,65 | ||
Van bovenstaande moet ik zeggen dat ik de gfx card, de voeding en de seagate hdd sinds omstreeks 17 december in gebruik heb gehad in mijn oude i5 2500k build.
Gisteren heb ik mijn nieuwe build in elkaar gezet. De eerste boot poging ging meteen goed en ik kon in de bios ook niks vreemds opmerken. Alle 32GB ram werd gezien, CPU temps waren met 26 a 28 graden Celsius in orde (denk ik? op dit moment heeft de cpu natuurlijk nog weinig werk gehad!), de m.2 SSD was zichtbaar (de andere disks nog niet aangesloten) en na het veranderen de boot order naar de USB heb ik de Windows 10 installatie gestart. De hele installatie is voltooid en ik boot voor het eerst in Windows. Het eerste wat ik doe is een aantal zaken in de taakbaak weghalen en vervolgens wil ik het configuratiescherm openen en nu komt het.
Het scherm wordt in een keer zwart en vanaf dit moment krijg ik ook geen beeld meer. Het lijkt alsof ik geen visuele output krijg van de grafische kaart. Mijn eerste gedacht waren dan ook dat hier iets mee aan de hand was.
De zaken die ik gedaan heb m.b.t. troubleshooten.
- Twee andere monitoren aangesloten op hdmi (ik heb helaas gaan display port kabel)
- Oude gfx card geprobeerd (Sapphire HD6950)
- Oude gfx card in PCIE_4 slot gedaan
- DVI kabel gebruikt met oude gfx card op eigen monitor en een van de andere monitoren
- Een enkel ram stick in verschillende sloten geprobeerd, zo ook met de andere ramstick gedaan
- Zonder dimms en dan geeft de buzzer 3 lange piepen
- Alle aansluitingen van de PSU gecontroleerd en opnieuw aangesloten
- CMOS clear gedaan door JBAT1 met een schroevendraaier kort te sluiten
- Bios flash gedaan
- CPU pins gecontroleerd en opnieuw in socket
Bij de EZ Debug LEDS brand eerst de CPU, vervolgens gaat die uit en dan branden de lampjes DRAM, VGA en Boot kortstondig. Die gaan weer uit en die van de CPU gaat weer aan om na enkele seconden weer uit te gaan. Zowel in de manual en online kan geen officiële volgorde vinden bij succesvolle boot en wat de volgorde die ik krijg betekend. Er wordt beweerd dat eerst het CPU led gaat branden voor ~3 seconden en dan uit gaat, vervolgens de DRAM aan en weer uit, daarna VGA, en daarna boot.
- Er komt geen beeld, maar omdat de fans harder en daarna zachter gaan draaien kan het zijn dat die wel POST? De fan speed regelt het moederbord of hoeft dat geen relatie te hebben met POST?
- Is het mogelijk dat de PCIE lanes dienst weigeren? Zo ja is het dan mogelijk dat zowel PCIE_1 als PCIE_4 de brui eraan gegeven hebben? Zit daar bijvoorbeeld nog een controller tussen?
- De EZ Debug LED sequence lijkt niet te voltooien na de stap CPU is mijn vermoeden dat er nog meer stappen zijn correct?
- Ik denk niet dat de CPU te warm geworden is, correct?
- Enig idee hoe ik erachter kan komen of het MOBO of het CPU en misschien wel beide stuk zijn? Helaas heb ik geen reserve AM4 cpu en ook geen reserve AM4 mobo liggen.
- Zaken die ik vergeten ben om te testen?