Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nieuwe Ryzen 5 3600 build geen visuele output

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stfn89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 12:15
Ik heb problemen mijn nieuwe build.

Mijn vermoeden gaan naar het moederbord en/of de cpu. Voordat ik maandag met de winkel contact opneem vraag ik of jullie een idee hebben waar het aan kan liggen. De build is als volgt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 96,-€ 96,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 446,01€ 446,01
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 56,90€ 56,90
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Digital Zwart€ 88,04€ 88,04
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 33,90€ 33,90
1VentilatorenNoctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 156,-€ 156,-
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 102,90€ 102,90
1Solid state drivesCorsair Force MP510 480GB€ 88,90€ 88,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.251,65

Van bovenstaande moet ik zeggen dat ik de gfx card, de voeding en de seagate hdd sinds omstreeks 17 december in gebruik heb gehad in mijn oude i5 2500k build.

Gisteren heb ik mijn nieuwe build in elkaar gezet. De eerste boot poging ging meteen goed en ik kon in de bios ook niks vreemds opmerken. Alle 32GB ram werd gezien, CPU temps waren met 26 a 28 graden Celsius in orde (denk ik? op dit moment heeft de cpu natuurlijk nog weinig werk gehad!), de m.2 SSD was zichtbaar (de andere disks nog niet aangesloten) en na het veranderen de boot order naar de USB heb ik de Windows 10 installatie gestart. De hele installatie is voltooid en ik boot voor het eerst in Windows. Het eerste wat ik doe is een aantal zaken in de taakbaak weghalen en vervolgens wil ik het configuratiescherm openen en nu komt het.

Het scherm wordt in een keer zwart en vanaf dit moment krijg ik ook geen beeld meer. Het lijkt alsof ik geen visuele output krijg van de grafische kaart. Mijn eerste gedacht waren dan ook dat hier iets mee aan de hand was.

De zaken die ik gedaan heb m.b.t. troubleshooten.
  • Twee andere monitoren aangesloten op hdmi (ik heb helaas gaan display port kabel)
  • Oude gfx card geprobeerd (Sapphire HD6950)
  • Oude gfx card in PCIE_4 slot gedaan
  • DVI kabel gebruikt met oude gfx card op eigen monitor en een van de andere monitoren
Niets van dit gaf het gewenste resultaat. Dan maar verder gaan troubleshooten waarbij ik onder andere het volgende geprobeerd heb:
  • Een enkel ram stick in verschillende sloten geprobeerd, zo ook met de andere ramstick gedaan
  • Zonder dimms en dan geeft de buzzer 3 lange piepen
  • Alle aansluitingen van de PSU gecontroleerd en opnieuw aangesloten
  • CMOS clear gedaan door JBAT1 met een schroevendraaier kort te sluiten
  • Bios flash gedaan
  • CPU pins gecontroleerd en opnieuw in socket
Bij het aanzetten gaan alle ledjes aan en alle fans spinnen (alle fans zitten op het moederbord aangesloten). Je hoort bij het aanzetten eerst de fans iets harder spinnen om naar een paar tellen langzamer te gaan draaien.

Bij de EZ Debug LEDS brand eerst de CPU, vervolgens gaat die uit en dan branden de lampjes DRAM, VGA en Boot kortstondig. Die gaan weer uit en die van de CPU gaat weer aan om na enkele seconden weer uit te gaan. Zowel in de manual en online kan geen officiële volgorde vinden bij succesvolle boot en wat de volgorde die ik krijg betekend. Er wordt beweerd dat eerst het CPU led gaat branden voor ~3 seconden en dan uit gaat, vervolgens de DRAM aan en weer uit, daarna VGA, en daarna boot.
  1. Er komt geen beeld, maar omdat de fans harder en daarna zachter gaan draaien kan het zijn dat die wel POST? De fan speed regelt het moederbord of hoeft dat geen relatie te hebben met POST?
  2. Is het mogelijk dat de PCIE lanes dienst weigeren? Zo ja is het dan mogelijk dat zowel PCIE_1 als PCIE_4 de brui eraan gegeven hebben? Zit daar bijvoorbeeld nog een controller tussen?
  3. De EZ Debug LED sequence lijkt niet te voltooien na de stap CPU is mijn vermoeden dat er nog meer stappen zijn correct?
  4. Ik denk niet dat de CPU te warm geworden is, correct?
  5. Enig idee hoe ik erachter kan komen of het MOBO of het CPU en misschien wel beide stuk zijn? Helaas heb ik geen reserve AM4 cpu en ook geen reserve AM4 mobo liggen.
  6. Zaken die ik vergeten ben om te testen?
Aangezien de pc al in elkaar gezet is en een kwartier of half uur draaiende is geweest weet ik niet of dat nog onder DOA geld en of ik dan niet voor de zekerheid zowel het moederbord als de cpu als doa op kan geven, maar ik zal daar de winkel over moeten vragen.

Alle reacties

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:01
Bij mij zat de M2 SSD een beetje los. Die aangedrukt en werkte weer.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:56
Hoe heb je dat gedaan en wat was het resultaat?
Kan je nog wel in het BIOS komen?

• stfn89
Uszka schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:04:
[...]

Hoe heb je dat gedaan en wat was het resultaat?
Kan je nog wel in het BIOS komen?
Flash gedaan via de usb. Zover ik weet succesvol a.d.v. ledje achterop dat knippert. Het probleem zit hem erin dat ik helemaal geen beeld krijg zowel voor als na de flash. Heb geprobeerd om na power on op delete te blijven drukken om in de BIOS te komen, maar ik zie ook dan niks op het scherm verschijnen. Dus ja, kom ik de BIOS in? Geen idee!

Ik weet niet precies wat er normaal gebeurd als POST failed of je dan sowieso wel iets te zien krijg op je scherm?

Alleen de eerste boot + Windows installatie kreeg ik gewoon beeld tot het scherm ineens zwart werd.

Heb nu de CMOS batterij eruit gehaald en zal later vanavond nog eens proberen.

Update: CMOS batterij er weer in, maar geen resultaat

[ Voor 27% gewijzigd door stfn89 op 08-02-2020 21:23 ]

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Ik had hetzelfde probleem met een 3700x en dezelfde MSI videokaart op een x570 bord. Als ik probeer op te starten met mijn monitor verbonden via een displayport-kabel dan draaien de fans hard en meer gebeurt er niet. Als ik de monitor aansluit via HDMI dan werkt alles wel gewoon. Heb het maar even zo gelaten maar snappen doe ik het niet.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ook geprobeerd om de bios te resetten met de jumper?

Linksonder op het moederbord.

[ Voor 24% gewijzigd door kendo op 08-02-2020 23:26 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• stfn89
Nog even een (late) update

Aangezien de problemen die ik had in 99% van de gevallen aan het moederbord ligt had ik een vervangend exemplaar geregeld en gelijktijdig een retour verzoek ingediend. Na ontvangt van het nieuwe moederbord (overigens een MSI B450 Tomahawk Max) en het overzetten van het systeem naar het nieuwe moederbord blijkt het probleem zich nog steeds voor te doen, ik krijg geen beeld.

Vervolgens met de processor hetzelfde verhaal. De oude ingediend voor retour en direct een nieuw exemplaar gekocht. Nu met het nieuwe moederbord en met de nieuwe processor werkt het systeem wel. Sterker nog ik typ dit verhaal in op het nieuwe systeem! en die draait nu inmiddels al weer 2 weken stabiel.

Maar... het kan dus zijn dat het MSI B450M Mortar Max moederbord wel werkt en alleen de processor DOA is. Het moederbord is nu echter overbodig geworden. Gelukkig is de webwinkel bereid beide producten te crediteren! super! _/-\o_

Dank allen voor het meedenken!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
stfn89 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:33:
Nog even een (late) update

Aangezien de problemen die ik had in 99% van de gevallen aan het moederbord ligt had ik een vervangend exemplaar geregeld en gelijktijdig een retour verzoek ingediend. Na ontvangt van het nieuwe moederbord (overigens een MSI B450 Tomahawk Max) en het overzetten van het systeem naar het nieuwe moederbord blijkt het probleem zich nog steeds voor te doen, ik krijg geen beeld.

Vervolgens met de processor hetzelfde verhaal. De oude ingediend voor retour en direct een nieuw exemplaar gekocht. Nu met het nieuwe moederbord en met de nieuwe processor werkt het systeem wel. Sterker nog ik typ dit verhaal in op het nieuwe systeem! en die draait nu inmiddels al weer 2 weken stabiel.

Maar... het kan dus zijn dat het MSI B450M Mortar Max moederbord wel werkt en alleen de processor DOA is. Het moederbord is nu echter overbodig geworden. Gelukkig is de webwinkel bereid beide producten te crediteren! super! _/-\o_

Dank allen voor het meedenken!
Leuk is dat altijd DOA's

Zelf ook meegemaakt met de MSI x570 Pro gaming Carbon icm mijn Ryzen 9 3900x..
Zodra ik de PC aanzette, had ik na 10min zwart beeld.. en zodra ik probeerde te overklokken was het crash.
Na een week wilde de hele PC niet eens meer starten, alle onderdelen wezen wisselen, en alles leek defect te zijn.

Bij inpsectie bleken de beschermcovers over de VRM's ingebrand te zijn, en dit gemeld bij de desbetreffende verkoper.
Daar kreeg ik te horen dat mijn PC niet voldoende airflow had om te koelen, en ik een watergekoelde bord moet nemen, omwege dus mijn extreme PC case (Thermaltake core P7)

Nu drie maanden later, en een nieuw watergekoeld VRM bord te hebben gekocht, blijkt dus het MSI bord een ontwerpfout te hebben, en de VRM's bloedgeslagen heet worden met een 105w CPU, overklok die dan nog eens, en het bord smelt letterlijk de VRM's. Issue ook nu officieel door MSI toegegeven, en omdat het alleen voorkomt bij de zwaardere 105w CPU's niet veel mensen last van.

Tom Hardware noemt iedereen die dit issue heeft een troll (serieus) en loopt doodleuk het bord nog aan te prijzen omdat ze zelf het getest hadden met een 65w CPU en de issue niet tegen kwamen en iedereen beweerd het bord een issue heeft word een troll genoemd, terwijl MSI het issue toegeeft na 3 maanden lang te zijn belegerd met boze gebruikers

Yup, de Lol van zelfbouw systemen O-)

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Ik heb in december een aardig vergelijkbare build in elkaar gezet en had ook problemen met de grafische kaart en geen beeld... bij mij was het opgelost door de CPU een keer te 're-seaten', oftewel, even de koeler eraf, cpu eruit en weer terugplaatsen en even voorzichtig een beetje wiebelend aandrukken alvorens je de klem vastzet zodat je zeker weet dat deze helemaal goed zit.
Pagina: 1