Absurd mail probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021
Ik merk dat sinds gisteravond niet alle mails meer binnenkomen.

Ik heb e-mail accounts bij iCloud, Outlook.com, Freedom en mijn eigen domein dat ik voor het gemak maar even xyz noem.
Dat eigen domein wordt gehost bij Soverin, net zoals het Freedom mail account.

Om uit te vinden wat er aan de hand kan zijn heb ik mails gestuurd van elk account naar elk ander account.
Ik hoopte zo te kunnen zien waar het spaak loopt maar ik kan er geen chocola van maken.

Ik heb de resultaten in een tabel gezet, die je hieronder kunt zien.
OK betekent dat de mail aankomt, Fail betekent dat de mail niet aankomt.

Iemand die hier iets van snapt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SJIg4RsAcUuqNNpn1k7apNls/medium.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door hp-got op 08-02-2020 12:40 . Reden: Plaatje zichtbaar gemaakt ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:14
plaatje is zo niet klikbaar, maar dat terzijde.

Zie zo snel ook geen logisch verband; is 'niet ontvangen' zonder foutmelding bij verzender?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
Tens schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:35:
plaatje is zo niet klikbaar, maar dat terzijde.

Zie zo snel ook geen logisch verband; is 'niet ontvangen' zonder foutmelding bij verzender?
Ik probeer het plaatje klikbaar te maken, dat is minder triviaal dan ik dacht.

Ik zie geen foutmeldingen, geen bounces, niets.
Net nog een mailtje van iCloud naar Outlook gestuurd met de Delivery Request vlag aan, ik krijg een melding dat de mail is afgeleverd maar hij verschijnt niet in mijn inbak.

Wellicht ten overvloede: ik heb alles via webmail getest om fouten in mijn mail client uit te sluiten.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 17:02
In de Spam gekeken?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
Yep, die zijn leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-10 21:33
Ik sprak laatst een kennis die op geen enkele manier e-mail van mij ontving op zijn @outlook.com adres.

Ik had hem een mail gestuurd vanuit mijn persoonlijke Office365 tenant (waarbij SPF/DMARC/DKIM) allemaal correct staan.
Zelf nog even met hem meegekeken, maar echt nergens te bekennen in de webmail.
Ook geen regel o.i.d. die de mail automatisch verwerkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MarkieNL schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:32:
Ik sprak laatst een kennis die op geen enkele manier e-mail van mij ontving op zijn @outlook.com adres.

Ik had hem een mail gestuurd vanuit mijn persoonlijke Office365 tenant (waarbij SPF/DMARC/DKIM) allemaal correct staan.
Zelf nog even met hem meegekeken, maar echt nergens te bekennen in de webmail.
Ook geen regel o.i.d. die de mail automatisch verwerkt.
Dit is normaal. Outlook is daarom het meest gehate systeem in internetland.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Deze week lag het er helemaal uit bij outlook.
Kon niks versturen, geloof dat het woensdag was.

Ben je niet blacklisted? https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

@hp-got kan je ze wel via de webbase mail versturen en ontvangen?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
Het is me volkomen onduidelijk waarom, maar rond half vijf vanmiddag kwamen er achter elkaar mails binnen.

Zoals het er nu uit ziet werkt het weer.

Niet erg bevredigend, ik zou toch graag willen weten wat de oorzaak was :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ik hoor wel eens dat er een kabouter of gremlin met het data centrum van Microsoft op de loop gaat. Na inpluggen op de nieuwe lokatie moet de boel synchroniseren.

Nee grap, maar heel vaag soms idd
Kheb nog nooit een mail verloren maar het komt wel eens voor dat het niet binnen komt als het verstuurt werd, maar pas veel later.

Alleen nu had jij het ook met icloud verzonden en kwam het niet aan bij je xyz mail. Dus ja heel lastig te zeggen(heb je die ook al binnen btw?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
Mel33 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:30:
Alleen nu had jij het ook met icloud verzonden en kwam het niet aan bij je xyz mail. Dus ja heel lastig te zeggen(heb je die ook al binnen btw?)
Voor zover ik kan zien heb ik alles binnen, maar zeker weten doe je het pas als je geen aanmaningen krijgt :)
Over mijn eigen domein maakte ik me het meest zorgen, daar lopen de belangrijke dingen over.
Wat ik kon zien was dat mails die het eerst verzonden waren het laatst binnenkwamen, alsof er ergens een stack afgepeld werd. Last in first out ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-10 19:19
Je kan de Received headers van de nu binnenkomende e-mails nog even bekijken om te kijken of er een specifieke tussenliggende server traag was :) Daarin staat op welk tijdstip het bericht van en naar welke server is gegaan.

Sommige emailpartijen maken gebruik van ‘greylisting’; als je jezelf nog nooit eerder had gemaild zoals je nu deed in je test kan er wat vertraging ontstaan. Maar ik geloof dat je zei dat er meerdere/andere e-mails ook vertraagd waren.

Freedom/Soverin maken gebruik van servers van Hetzner als ik het me goed herinner. Als je de statuspagina van laatstgenoemde bekijkt lijkt er wel het e.e.a. aan random netwerkissues te zijn geweest gisterenmiddag: https://www.hetzner-status.de/en.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
Intercity schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:50:
Je kan de Received headers van de nu binnenkomende e-mails nog even bekijken om te kijken of er een specifieke tussenliggende server traag was :) Daarin staat op welk tijdstip het bericht van en naar welke server is gegaan.
Goeie tip, dank je!

Als ik in een willekeurige mail kijk die ik aan mezelf@xyz stuurde vanaf mijn iCloud account zie ik geen tussenstations tussen huppeldepup.me.com (iCloud) en mx.soverin.net. Dat tripje duurde wel (bij deze mail) 6 uur.
Freedom/Soverin maken gebruik van servers van Hetzner als ik het me goed herinner. Als je de statuspagina van laatstgenoemde bekijkt lijkt er wel het e.e.a. aan random netwerkissues te zijn geweest gisterenmiddag: https://www.hetzner-status.de/en.html
Wederom dank je!
Die ga ik in de gaten houden als er weer zoiets gebeurt.

[edit maandag 10 feb]
Ik had voor de zekerheid een ticket ingeschoten bij Freedom.
Vandaag bericht gehad dat er iets was misgegaan met een MX record.
Dat is teruggedraaid, mail wordt weer afgeleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door hp-got op 10-02-2020 15:19 ]

Pagina: 1