Bouwafval gebruiken bij tuinpad (beton) ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-12 19:55
Ik heb wat grof puin over, inmiddels stukjes van gemiddeld 4*4*4 cm.
Kan ik het gebruiken bij het maken van een betonnen pad plus minus 13 cm dik?

Ik dacht aan bodempje puin, wat staal ( ietwat gevlochten ), cement erop, puin erop, cement erop en als laatste tegels.

Waarom vraagt u zich misschien af, geld besparing en hergebruik is ook leuk.

Creëer ik hier een soort bros-reep mee of kan dit wel?
Ik twijfel een beetje aan de grofheid, hoe goed loopt het cement erdoorheen etc.

Beste antwoord (via Sunrise op 08-02-2020 12:57)

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als dit beton puin is, is het geen probleem zit er ytong e.d. bij gaat dit niet werken.

Ik zou het opvullen met puin en goed aantrillen ( verdichten ), Hierop staalmaten leggen met stenen er onder zodat er een afstand ontstaat tussen staal mat en puin. En dan vervolgens opvullen met beton, cement gaat waarschijnlijk breken.

Gezien je tegels er op wilt leggen, waarom kies je dan voor cement? Je kunt in principe op de puin die is aangetrilt ook opvullen met zand en deze trillen en dan tegels er op.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Racer89
  • Niet online
Als dit beton puin is, is het geen probleem zit er ytong e.d. bij gaat dit niet werken.

Ik zou het opvullen met puin en goed aantrillen ( verdichten ), Hierop staalmaten leggen met stenen er onder zodat er een afstand ontstaat tussen staal mat en puin. En dan vervolgens opvullen met beton, cement gaat waarschijnlijk breken.

Gezien je tegels er op wilt leggen, waarom kies je dan voor cement? Je kunt in principe op de puin die is aangetrilt ook opvullen met zand en deze trillen en dan tegels er op.

• Sunrise
Racer89 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:25:

Het is voornamelijk ytong gemixt met oud gehard cement en stucwerk. :'( Waarom werkt dat niet?

Het pad moet aansluiten op een ander pad wat ook hoog ligt, vandaar de hoogte. Het is slechts 1,5m, een shortcutje. Heb hier ook regelmatig aardbevingen dus moet wel enige stevigheid hebben. Sowieso laat ik er een cm tussen zitten zodat het ruimte heeft om te shudden.

• Racer89
  • Niet online
Omdat ytong en stuc oplost / zacht wordt als het vochtig wordt. En dat wil je niet onder een pad hebben.

De ruimte tussen staal en puin is om de staal mat goed in te sluiten in de beton / cement voor de stevigheid en het roesten van de mat tegen te gaan.

• Sunrise
Racer89 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:39:
Omdat ytong en stuc oplost / zacht wordt als het vochtig wordt. En dat wil je niet onder een pad hebben.

De ruimte tussen staal en puin is om de staal mat goed in te sluiten in de beton / cement voor de stevigheid en het roesten van de mat tegen te gaan.
Oké, dat is handig om te weten allemaal. Had gehoopt met de bestaande middelen een pad te kunnen maken, dat zit er dus niet in. Zal eens nadenken over dit alles.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-12 15:34
Zoals ik het begrepen heb hoef je voor een tuinpad nou niet noodzakelijk een fundering van beton te gieten, tenzij je wil dat het jou overleeft. Het pad en terras hier ligt ook op geel zand - waarschijnlijk al decennia, strak en recht.

• Sunrise
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:01:
Zoals ik het begrepen heb hoef je voor een tuinpad nou niet noodzakelijk een fundering van beton te gieten, tenzij je wil dat het jou overleeft. Het pad en terras hier ligt ook op geel zand - waarschijnlijk al decennia, strak en recht.
Het pad loopt hier naar beneden, dus het zand zou waarschijnlijk wegspoelen? Ook moet het pad het ongeveer hetzelfde uitzien als de rest, het zijn niet echt tegels maar natuursteen met voegen ertussen.

Ik heb mortar zakken staan hier, dat is geen beton na wat google werk. :F

• Racer89
  • Niet online
De basis is altijd cement, zand en kiezel.

Heb je de stenen vrij liggen of met een bandje ernaast? Het bandje voorkomt namelijk dat alles uit elkaar gaat en gaat schuiven.

• Sunrise
Racer89 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:30:
De basis is altijd cement, zand en kiezel.

Heb je de stenen vrij liggen of met een bandje ernaast? Het bandje voorkomt namelijk dat alles uit elkaar gaat en gaat schuiven.
De bestaande stenen op de paden hebben geen bandje, ze liggen op blokken beton met voegsel tussen de stenen.
Voorbeeld maar dan dus zonder bandje en ze liggen pak m beet 15cm hoog ( verschillend per plaats, rotsachtige aflopende tuin ).

In al die jaren dat ze er liggen zitten er van de 100 (?) slechts 2 of 3 iets los.

• Racer89
  • Niet online
Die liggen denk ik wel in de cement. Dan moet je er voor zorgen dat je een stevige ondergrond hebt. Anders liggen ze na een tijd los.
Pagina: 1