Toon posts:

Windows 10 niet-admin account kan upgrades installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Intel NUC gekoppeld aan een A/V set zodat ik, en evt.bezoekers makkelijk series en films kunnen kijken.

De Windows 10 (enterprise) installatie die daarop geinstalleerd staat, is zo ingericht dat hij automatisch inlogt met een user account (dus niet admin), en daarna Kodi opstart.

Wat mij echter opviel, is dat ik onder dat account de optie kreeg om Windows 10 te upgraden (van 1903 naar 1909), wat ik verbaasd gedaan heb, en wat helemaal vlekkeloos verliep zonder dat er gevraagd werdt om een wachtwoordt van een admin account.

Ik ga er toch echt vanuit dat je alleen onder een admin account je een windows upgrade kan uitvoeren, of ben ik nou gek? 8)7

Beste antwoord (via Verwijderd op 09-02-2020 01:52)

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 16:09
Ook op een Server 2016 / 2019 RDS server kan je als gebruiker, zonder admin rechten, updates starten via het Instellingen menu. Raar maar waar.
Dus zolang je het niet onzichtbaar maakt, is er kans dat het handmatig wordt geupdate.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je bent gek :)
De updates worden door een service (Windows Update) geïnstalleerd, zodat ook normale stervelingen hun computer up-to-date kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

*knip* Laten we dit soort persoonlijke aanvallen even achter wege?

Maar je kunt het vast uitzetten met een policy.

[ Voor 44% gewijzigd door TheVMaster op 10-02-2020 12:01 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm. :(

Ik ga geen Group Policy opzetten in m'n eigen huishuiden om dit soort gedrag tegen te gaan. sowieso moet ik dan eerst ergens een DC neerpleuren, en de rest van het huishouden ervan overtuigen om het domein te joinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
akimosan schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 02:19:
Je bent gek :)
De updates worden door een service (Windows Update) geïnstalleerd, zodat ook normale stervelingen hun computer up-to-date kunnen houden.
Oh het is een service. en die draait onder een admin of service account met elevated privileges. dat weet ik ook wel. :o

Hoezo ben ik gek? Het is toch niet meer dan normaal dat alleen admins updates, en god betere het, upgrades, kunnen uitvoeren op systemen?

Normale stervelingen hebben al gelijk een admin account op hun Windows 10 installatie, ik heb het over specifiek een user account.

Ik geloof dat, wat ik wou zeggen, meer uitdraait op een filosofisch iets }:O

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2020 03:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 03:22:
... sowieso moet ik dan eerst ergens een DC neerpleuren, en de rest van het huishouden ervan overtuigen om het domein te joinen.
Welnee, group policies zijn ook mogelijk op een non-domain PC.
Anders hadden het wel domain policies geheten, toch?
Verwijderd schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 03:23:
[...]

Oh het is een service. en die draait onder een admin of service account met elevated privileges. dat weet ik ook wel. :o

Hoezo ben ik gek? Het is toch niet meer dan normaal dat alleen admins updates, en god betere het, upgrades, kunnen uitvoeren op systemen?

Normale stervelingen hebben al gelijk een admin account op hun Windows 10 installatie, ik heb het over specifiek een user account.

Ik geloof dat, wat ik wou zeggen, meer uitdraait op een filosofisch iets }:O
Ik kan FF niet terugvinden of het in windows 2000 al mogelijk was, maar vanaf windows xp kunnen non-admin users updates initiëren

[ Voor 50% gewijzigd door Brahiewahiewa op 08-02-2020 06:21 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 16:09
Ook op een Server 2016 / 2019 RDS server kan je als gebruiker, zonder admin rechten, updates starten via het Instellingen menu. Raar maar waar.
Dus zolang je het niet onzichtbaar maakt, is er kans dat het handmatig wordt geupdate.
Pagina: 1