Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• blackwidow998
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:50
Goedendag,

Misschien dat iemand mij snel verder kan helpen of dit al meegemaakt heeft.

De situatie is als volgt.

Ik heb geruime tijd langs mijn baan af en toe wat freelance opdrachten uitgevoerd, hiervoor heb ik me toentertijd ingeschreven bij de KVK met alle bijkomende verplichtingen. Nu zijn er afgelopen tijd wat wijzigingen geweest, nieuwe baan, kinderen enz.. Daardoor is het freelancen langs mijn baan op een laag pitje te komen staan. Laten we het anders zeggen, ik heb het afgelopen jaar geen opdrachten meer aangenomen. Verder wel altijd netjes aangifte gedaan met het bedrag ""€0,-"

Nu ontvang ik van de belastingdienst een brief dat ze mijn omzetbelastingsnummer willen trekken mits ik voor een uiterlijke datum gegronde redenen aanvoer om dit niet te doen.
Begrijpelijk, en aangezien ik op dit moment niet onderneem, heb ik daar op zich geen problemen mee. Ik heb wel het voornemen om op een later tijdstip weer te gaan freelancen/ondernemen, maar momenteel heb ik die behoefte niet.

De vraag is dan eigenlijk als volgt: Kan ik mijn omzetbelastingsnummer later weer "activeren". Kan ik mijn huidige KVK inschrijving behouden? Of gaat de KVK mijn inschrijving straks ook intrekken?

Ik heb wel het een en ander kunnen vinden maar geen eenduidig antwoord gevonden. (anders zal ik volgende week de KVK/Belastingdienst even moeten contacteren)

Alvast bedankt

• Lezparanza
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:05
De belastdienst zegt eigenlijk dat ze je niet meer als ondernemer voor de OB beschouwen. Als je dit prima vindt, dan kan je het zo laten. Mocht je later weer gaan ondernemen, dan stuur je (zo gaat het vooralsnog) een brief naar de belastingdienst met de info dat je weer aan het ondernemen bent.

Belastingdienst gaat niet over jouw inschrijving bij de kvk. Daar gaat de kvk over. Of je wel ondernemer voor de IB of VPB blijft, dat ligt wel bij de belastingdienst, maar gezien het feit dat je aangeeft dat de omzet afgelopen jaar al 0 was, denk ik niet dat dit verschil maakt.

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:20
Normaal is het zo dat als je bijvoorbeeld gaat verhuizen naar het buitenland, de KVK je bedrijf uitschrijft omdat er hier feitelijk geen activiteiten meer zijn.

Misschien dat diezelfde redenatie nu ook opgaat? Geen activiteiten betekent uitschrijving? Het is een aanname, maar het klinkt wel logisch.

Zeker weten is KVK contacten.

• epias
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
blackwidow998 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 00:28:
Kan ik mijn huidige KVK inschrijving behouden? Of gaat de KVK mijn inschrijving straks ook intrekken?
KvK gebruikt de Belastingdienst om te bepalen of er ondernemingsactiviteiten zijn. Je zult dus ook je KvK kwijtraken, je hebt wel de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen.

Eventuele zakelijke bankrekeningen raak je ook kwijt. Elke bank controleert (verplicht) stelselmatig of je nog wel staat ingeschreven bij KvK.

epias wijzigde deze reactie 08-02-2020 03:38 (15%)

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-02 11:18
""onzin blijkbaar"

LucyLG wijzigde deze reactie 08-02-2020 07:27 (96%)

• Rimshaker
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:05
Wat een onzin vertel jij Lucy LG...

Als niet op deze brief wordt gereageerd, wordt het btwnr afgevoerd. Als er in de toekomst weer sprake is van met omzetbelasting belaste activiteiten moet dit aangegeven worden en wordt een btwnr verstrekt met een ander eindcijfer. Overigens staan btw en inkomstenbelasting volledig los van elkaar. Dus je staat voor de ib nog steeds als ondernemer geregistreerd en ook bij de kvk blijf je ingeschreven ondanks wat anderen hier boven zeggen.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:55

t_captain

Moderator General Chat
Je krijgt te zijner tijd een nieuw BTW nummer. Dus geen heractivatie maar een nieuwe aanmelding als ondernemer voor de omzetbelasting.

De KvK inschrijving blijft mogelijk wel in leven, totdat je van de KvK hoort dat zij deze ook willen beeindigen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True