Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• stephantb
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 12-02 22:29
In mijn appartementengebouw hangt een brief van Toezicht Ede. Hier in staat dat er huisafval is gedumpt en dat volgens hun onderzoek, dit uit ons gebouw komt. Daarom zullen ze de verwijderingskosten van de gemeente aan ons doorberekenen. Het doel van de brief is duidelijk; ze willen dat men elkaar aanspreekt. Ik vind het nogal fundamenteel oneerlijk. Mag dit eigenlijk wettelijk gezien?

• Polycom
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Wie eist, bewijst. Dus laat maar zien die bewijslast.

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 08:07

Snake

Los Angeles, CA, USA

'uit het gebouw'? Dan staat er vast een huisnummer/appartementsnummer op.

Klinkt gelijk dat idioot gedoe wat de leerkracht deed, 1 rotte appel en heel de klas moest nablijven.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Hoe gaan ze het doorberekenen?

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:59
stephantb schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:10:
In mijn appartementengebouw hangt een brief van Toezicht Ede. Hier in staat dat er huisafval is gedumpt en dat volgens hun onderzoek, dit uit ons gebouw komt. Daarom zullen ze de verwijderingskosten van de gemeente aan ons doorberekenen. Het doel van de brief is duidelijk; ze willen dat men elkaar aanspreekt. Ik vind het nogal fundamenteel oneerlijk. Mag dit eigenlijk wettelijk gezien?
Je hebt de wet en je hebt je samenleving. Het woordje samen insinueert dat we met elkaar verantwoording dragen voor het netjes houden van de boel. Als we elkaar daar niet meer af en toe op kunnen of willen attenderen krijg je een nietzosamenleving waarin je alles aan toezichthouders moet overlaten. Daar moet je dan weer geld voor betalen wat we niet willen en gaan we klagen over dat alles zo duur is terwijl we ondertussen vooral niets doen om relatief kleine problemen zelf op te lossen.

Dus, nee, ze kunnen het ongetwijfeld niet echt collectief doorbelasten - maar zie het als een frustratie van degene die eigenlijk belang heeft bij het falen van jullie mini-samenleving. Want het is een verdienmodel, blijkbaar is Toezicht nog niet erg commercieel en heeft bedacht dat jullie elkaar wellicht een beetje kunnen helpen de boel netjes te houden :)

Take a pick - ga je nu excuses aandragen waarom je er niets aan wilt doen, of ga je kijken of je met je buren een gesprekje aan kunt knopen over jullie afvalprobleempje? :+

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Snake schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:24:
'uit het gebouw'? Dan staat er vast een huisnummer/appartementsnummer op.

Klinkt gelijk dat idioot gedoe wat de leerkracht deed, 1 rotte appel en heel de klas moest nablijven.
nr6
Rob59 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:36:
per aantal appartementen

@stephantb aanwijzing uit jullie gebouw zal duiden op naam en adres, of van horen zeggen. ligt eraan waar en welke periode. maar als ik hier buiten wat zie liggen rond de ondergrondse gooi ik het er zelf ff in.(gebeurt sporadisch hier)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:39:
[...]

Je hebt de wet en je hebt je samenleving. Het woordje samen insinueert dat we met elkaar verantwoording dragen voor het netjes houden van de boel. Als we elkaar daar niet meer af en toe op kunnen of willen attenderen krijg je een nietzosamenleving waarin je alles aan toezichthouders moet overlaten. Daar moet je dan weer geld voor betalen wat we niet willen en gaan we klagen over dat alles zo duur is terwijl we ondertussen vooral niets doen om relatief kleine problemen zelf op te lossen.

Dus, nee, ze kunnen het ongetwijfeld niet echt collectief doorbelasten - maar zie het als een frustratie van degene die eigenlijk belang heeft bij het falen van jullie mini-samenleving. Want het is een verdienmodel, blijkbaar is Toezicht nog niet erg commercieel en heeft bedacht dat jullie elkaar wellicht een beetje kunnen helpen de boel netjes te houden :)

Take a pick - ga je nu excuses aandragen waarom je er niets aan wilt doen, of ga je kijken of je met je buren een gesprekje aan kunt knopen over jullie afvalprobleempje? :+
Nou ja ze kunnen natuurlijk de VvE als entiteit verantwoordelijk houden.
Ben wel benieuwd naar de bewijzen.

Doet me denken aan een gesprekje wat ik had met een medewerker van het afvalbedrijf die vuilniszakken waar wat mee was voor de centrale deur van het appartementencomplex ging zetten. Zit mijn deur direct naast dus feitelijk bij mij voor de deur. Die snapte vervolgens wel dat dat voor mij evenredig veel overlast gaf. Z'n idee was opzich niet slecht, al zetten de ook van het naastgelegen gebouw de zakken bij ons neer dus qua bewijslast niet zo simpel.

• NiGeLaToR
@sambalbaj geen idee of het zo werkt, opmerkingen over bewijslast zijn al aantal keer gemaakt.

Vraag me bij dit soort topics in beginsel altijd af waarom zoveel mensen reageren op de juridische kant van het verhaal en niet zo veel op het eigenlijke dillemma: waarom kunnen we dit niet gewoon regelen met elkaar :) positieve insteek.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:56:
Vraag me bij dit soort topics in beginsel altijd af waarom zoveel mensen reageren op de juridische kant van het verhaal en niet zo veel op het eigenlijke dillemma: waarom kunnen we dit niet gewoon regelen met elkaar :) positieve insteek.
Omdat ik niets te maken heb met mijn idiote buurman van 4hoog die zijn rotzooi niet fatsoenlijk in de vuilbak kan gooien.

• Cyriel85
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20:33
stephantb schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:10:
Nee dit kan niet. Is juridisch totaal niet houdbaar.

En dat van gesprek met je buren aanknopen, hartstikke leuk idee, maar voorheen tegen een stuk sociale huur van 300, - per appartement gewoond. Zaten veel leuke mensen in, maar ook een aantal rotte appels. Stonden regelmatig complete huisraden bij de container. Sommige types valt niet mee te praten, zijn gewoon rond uit asociaal.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - ASrock 5700XT Challenger - 16 GB Hyperx Predator

• NiGeLaToR
Snake schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:59:
[...]
Omdat ik niets te maken heb met mijn idiote buurman van 4hoog die zijn rotzooi niet fatsoenlijk in de vuilbak kan gooien.
My case in point. Goed dat de VvE dan voor de kosten opdraait :) tis jouw buurman, niet die van de rest van Ede.

• Rob59
  • Niet online
En hoe zou de afdeling toezicht dat moeten uitvoeren?
Bij iedereen een bekeuring in de bus?

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Nu online
Het lijkt me pure bluf. Maar, je kan natuurlijk 'het spelletje' even meespelen. Aangetekende brief sturen dat je kennis genomen hebt van $brief, en vervolgens vragen op basis van welke wet (bestuursrecht, strafrecht, etc) men deze actie ondernomen heeft. Zeer vermoedelijk is dat bestuursrecht, dan kan je voor de grap eens vragen hoe/waar het besluit genomen is, en waar je daartegen in beroep zou kunnen. Ik denk dat het al snel heel stil gaat blijven...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
@sambalbaj geen idee of het zo werkt, opmerkingen over bewijslast zijn al aantal keer gemaakt.

Waarschijnlijk omdat het gemeentelijk afvalbeleid sowieso een flinke bron van ergernis is.
Vooral hoe dit wordt opgelegd, daar zit ook weinig samen bij.

Afvalinzameling gemeentes

• NiGeLaToR
sambalbaj schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:10:
[...]

Waarschijnlijk omdat het gemeentelijk afvalbeleid sowieso een flinke bron van ergernis is.
Vooral hoe dit wordt opgelegd, daar zit ook weinig samen bij.

Afvalinzameling gemeentes
Eens hoor, hoor vaker van meest idiote systemen. Woon in een stad waar we nog gewoon emmers met afval langs de kant van de weg zetten, we hebben alleen 3 soorten emmers, papier, kleding en glas, maar verder geen ingewikkeld gedoe als je grofvuil weg wilt brengen.

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:04:
My case in point. Goed dat de VvE dan voor de kosten opdraait :) tis jouw buurman, niet die van de rest van Ede.
Tja, maar waar trek je dan de grens? De wijkvereniging aansprakelijk stellen als er iemand rotzooi trapt in de buurt? Of de gemeente? De provincie? Het rijk? :)

Daarnaast heb je neem ik aan als VvE ook weinig mogelijkheden om a) onderzoek te doen wie er fout zit en b) daar wat aan te doen. Als de betreffende persoon zou roepen "waar bemoei je je mee?" en de deur dichtslaat, dan houdt het verhaal snel op. Dan zou ik het niet redelijk vinden dat de VvE de rekening gepresenteerd krijgt.

• stephantb
Bedankt voor alle reacties tot zo ver.
De insteek was inderdaad een juridische vraag te stellen. Samen met je buren alles netjes opruimen is een idyllisch beeld. Er is altijd die buurman van 5 hoog die grof huisvuil buiten neerzet waarvan je niet weet of dit is aangemeld bij de gemeente of gewoon gedumpt. Ook woon ik in een wijk die bekend staat als probleemwijk wat het sociale aspect ook bemoeilijkt.

• ORoces
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12:40
Laten we wel wezen, er is een verbod op collectieve straffen als een algemeen rechtsbeginsel. Onder het internationaal humanitair recht geldt dit niet alleen voor een strafrechtelijke veroordeling maar ten aanzien van elke sanctie of intimidatie. Een straf moet altijd persoonlijk en individueel zijn. (Bovendien is het een oorlogsmisdaad).

De wet milieubeheer bepaalt dat het de verantwoordelijkheid van de gemeente is om afval in te zamelen van burgers en deze te verwerken. Het is dus niet de taak van een gemeenschap om elkaar te controleren.

Advies: gewoon negeren en anders zie je ze wel bij de rechter.

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:20
Gewoon de boete laten komen en dan bezwaar maken. Dan moet je naar de rechter. Die zal dan de beschikking vernietigen omdat er helemaal geen bewijs is dat jij dat hebt gedaan.

Collectief straffen kan juridisch volgens mij niet. Volgens mij moet er namelijk altijd bewijs zijn dat jij als individu erbij betrokken was.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dennisweb schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 23:34:
Gewoon de boete laten komen en dan bezwaar maken. Dan moet je naar de rechter. Die zal dan de beschikking vernietigen omdat er helemaal geen bewijs is dat jij dat hebt gedaan.

Collectief straffen kan juridisch volgens mij niet. Volgens mij moet er namelijk altijd bewijs zijn dat jij als individu erbij betrokken was.
Je kan een bedrijf straffen, want een bedrijf is een rechtspersoon. Is een VVE een rechtspersoon?

• Dennisweb
Snake schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 23:37:
[...]

Je kan een bedrijf straffen, want een bedrijf is een rechtspersoon. Is een VVE een rechtspersoon?
Dat weet ik niet. Maar ik kan niet zo snel lezen dat het over de VVE gaat. Ik zie wel aannames van andere Tweakers. Of mis ik iets?

Ik lees dat Toezicht Ede een brief in een portiek of gebouw plakt en iedereen die daar woont wil beboeten. Ja, dat gaat dus niet he.

Misschien kan de VVE wel beboet worden, maar dan moet de VVE zelf maar uitzoeken wie er voor de schade opdraait. Dat lijkt mij iets anders dan collectief beboeten. Zo van: ‘als je je buurman niet verraadt, betaal je maar mee’.

Ben het roerend eens met de post hierboven over de kleuterklas en de schoolmeester die dan ‘iedereen maar na laat blijven’.

• PcDealer
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Ja: art. 5:124 bw.

LinkedIn WoT Cash Converter

• stephantb
Het is een woonstichting die de brief opgehangen heeft. Niet een VVE. Dus een instelling die sociale huurwoningen verstrekt.

• Dennisweb
stephantb schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 00:27:
Het is een woonstichting die de brief opgehangen heeft. Niet een VVE. Dus een instelling die sociale huurwoningen verstrekt.
Dan moeten ze uitzoeken wie de boel verziekt en die persoon erop aanspreken.

Bij het huis van mijn opa een paar jaar geleden stonden er elke dag fietsen in het portiek. Dat werd als hinderlijk ervaren. Alle bewoners kregen een brief in de bus, dat er maatregelen zouden genomen worden tegen mensen die de fiets er toch neer blijven zetten.

Daarop kwam de woningbouw regelmatig even kijken of er fietsen stonden en van wie die horen.

Het lijkt mij dat de woningbouw zelf maar moet uitzoeken wie de vervuiler is en daar de kosten oo verhalen. Al je huurders laten betalen voor een actie van één persoon lijkt me niet reëel. Sterker nog, als het echt een boete van de politie of handhaving wordt, houdt het geen steek.

En wonincorporaties mogen helemaal geen boetes opleggen. Enkel kunnen ze de schade verhalen. En dat kan alleen als zij kunnen aantonen dat jij verantwoordelijk bent voor die schade.

Misschien dat ze dan de servicekosten verhogen? Dat mag ook niet zomaar, want dan krijgen ze de Huurcommissie op hun dak.

Conclusie: gewoon even afwachten en als er wel een boete komt, kijken welke partij die oplegt. Is het de Handhaving, dan stap je naar de rechter om bezwaar te maken. Is het de woningbouw, dan maak je daar bezwaar.

Linksom of rechtsom kom je bij niet betalen toch voor de rechter terecht en die zal je echt niet veroordelen zonder bewijs.

• PcDealer
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

Dennisweb schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 00:57:
[...]

Misschien dat ze dan de servicekosten verhogen? Dat mag ook niet zomaar, want dan krijgen ze de Huurcommissie op hun dak.
Alleen als ze worden ingeschakeld.

• Dennisweb
PcDealer schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 01:01:
[...]

Alleen als ze worden ingeschakeld.
Precies. En waarom zou je de Huurcommissie niet even inschakelen? ;) Als je in je recht staat, moet je dat recht ook gaan halen.

• stephantb
Bedankt voor de bevestiging. Ik ga in ieder geval niets betalen.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rob59 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:36:
Meestal via de VVE. Via de algemene leden vergadering wordt dan besloten hoe dit bedrag uiteindelijk terugkomt bij de VVE.
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:04:
Er is echter niet gevraagd aan de buurman om die afval zomaar te dumpen. Dus ook dit soort gevalletje, zijn wel degelijk een 'not on my lawn' (ook al hebben appartementen die niet altijd... :+) gevalletje.

CH4OS wijzigde deze reactie 08-02-2020 01:17 (70%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• PcDealer
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

Dennisweb schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 01:12:
[...]

Precies. En waarom zou je de Huurcommissie niet even inschakelen? ;) Als je in je recht staat, moet je dat recht ook gaan halen.
Niet iedereen weet van het bestaan af en waar ze het wel weten is dat nog geen garantie tot inschakeling.

@CH4OS @Rob59 @NiGeLaToR -> stephantb in "Gemeente toezicht straft collectief voor afval dump"

PcDealer wijzigde deze reactie 08-02-2020 01:19 (15%)

• Dennisweb
@stephantb Je verhaal is alleen niet helemaal duidelijk. De naam van je topic geeft aan dat het om gemeentetoezicht gaat. Dat lijkt mij om Handhaving te gaan. Dan moeten ze je dus echt individueel betrappen.

Later zeg je dat de woonstichting de brief heeft opgehangen. Namens wie dan? Wie dreigt er hier met kosten? Handhaving of de woningbouw?

Dat je gaat betalen voor een ander zijn zooi lijkt me niet denkbaar. De enige optie was de hierboven aangehaalde VVE, maar bij sociale huur is daar geen sprake van.

• stephantb
Ik zou de brief graag willen posten, maar daar heb ik blijkbaar te weinig karma voor. De afzender is toezicht en handhaving Ede, de brief is geplaatst door een meneer van de woonstichting.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-02 11:18
juridisch is het hier erg lastig om een persoon aansprakelijk te stellen. Er is geen dader maar een vermoeden. een ambtenaar die bevoegd is moet zich ook aan de regels houden en de dader hebben gezien en geidentificeerd. Ze kunnen wel in het afval zoeken naar namen en dan de boete opleggen heb ik eerder gezien.

De VVE aansprakelijk stellen is een goede. De VVE is een rechtspersoon maar die is niet bevoegd om dit soort boetes te betalen daar is die niet voor opgericht. De VVE is ook niet degene die over persoonlijk huisafval gaat en in die zin kan je strikt niet stellen dat de VVE de dader is. Die zijn er niet voor dit soort zaken en mogen wellicht niet eens geld overboeken op grond van hun bevoegdheden als bestuurder van een VVE zou ik het ook niet betalen.

Ik denk dat dit een geval is dat er toch een waarschuwing uitgaat van de gemeente, het werkt blijkbaar wel want je was geneigd te betalen...

Verder is de gemeente erg lastig indien het om geld gaat want ze leggen soms ook een boeten op en die mag je dan zelf gaan betwisten. De bewijslast moeten ze wel leveren maar dat is een proces verbaal en dus beetje arbitrair en de gemeente kan ook de besluiten executeren en dan komen er kosten bij.

Ik zou het niet laten zitten hierbij en de gemeente aanspreken op dit soort gedrag. Het is niet erg integer en er zit een dreiging in die niet aan jou kan liggen als keurige bewoner.

LucyLG wijzigde deze reactie 08-02-2020 05:11 (33%)

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

LucyLG schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 05:06:
[...]
Ik zou het niet laten zitten hierbij en de gemeente aanspreken op dit soort gedrag. Het is niet erg integer en er zit een dreiging in die niet aan jou kan liggen als keurige bewoner.
Dit dus. Volstrekt onacceptabel gedrag van de gemeente hier. Mochten ze dit toch doorduwen dan per direct bezwaar/beroep procedure in. Maar ik kan het me niet voorstellen, dit lijkt me een typische blaf brief waarvan ze zelf ook weten dat ze geen poot hebben om op te staan.

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Freeaqingme schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:07:
Het lijkt me pure bluf. Maar, je kan natuurlijk 'het spelletje' even meespelen. Aangetekende brief sturen dat je kennis genomen hebt van $brief, en vervolgens vragen op basis van welke wet (bestuursrecht, strafrecht, etc) men deze actie ondernomen heeft. Zeer vermoedelijk is dat bestuursrecht, dan kan je voor de grap eens vragen hoe/waar het besluit genomen is, en waar je daartegen in beroep zou kunnen. Ik denk dat het al snel heel stil gaat blijven...
Heel goed idee - de gemeente is al overbelast en dan ga je ze een brief op hoge poten sturen waar een jurist weer een halve dag aan kwijt is |:( En dan volgend jaar een topic openen om steen en been te klagen dat de gemeentelijke belastingen verhoogd zijn.

Cocytus wijzigde deze reactie 08-02-2020 10:02 (6%)

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:50
Cocytus schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:00:
Heel goed idee - de gemeente is al overbelast en dan ga je ze een brief op hoge poten sturen waar een jurist weer een halve dag aan kwijt is |:( En dan volgend jaar een topic openen om steen en been te klagen dat de gemeentelijke belastingen verhoogd zijn.
Volgens mij hebben we een vrijwilliger gevonden die de boete voor @stephantb wel wil betalen, hulde! _/-\o_

En een jurist is daar natuurlijk geen halve dag mee bezig, die ziet ook binnen 5 minuten dat dit niet kan.

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20:55

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

[...]

Aan de andere kant, schijnbaar heeft iemand bij de gemeente er al de nodige tijd in gestoken om dit te verzinnen en op te zetten. Ik ben niet echt wraakzuchtig of kleinzielig, maar wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. Ik zou zelf ook in vol verzet gaan tegen zoiets want het voelt erg onrechtvaardig om iemand die er niets aan heeft kunnen doen te beboeten/laten betalen voor zoiets als dit.

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18:15

AntonyterHorst

Apple Maniak

[...]

Moraalridder alert. Dus omdat de gemeente zijn zaakjes niet op orde heeft (werkdruk, onderbezetting etc.) moet je alles maar laten gaan en betalen als ze dat vragen. Doe jij dat ook bij justitie etc.? Want dan kan ik me voorstellen dat het rijk blij met jou is..

Man man man

• Rob59
  • Niet online
stephantb schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 00:27:
De woningstichting is de VVE bij huurappartementen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

stephantb schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 03:50:
Ik zou de brief graag willen posten, maar daar heb ik blijkbaar te weinig karma voor. De afzender is toezicht en handhaving Ede, de brief is geplaatst door een meneer van de woonstichting.
Je kunt er een foto van maken en het bestand uploaden via oa imgbb. en dan de link in [img].[/img] plaatsen

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• PROnline
  • Laatst online: 13:17
[...]

Maar alleen voor iets waar het voor verantwoordelijk is. Een VvE is primair verantwoordelijk voor het bouwkundig beheer. De afvalverwerking van bewoners is geen onderdeel daarvan. Dat is een individuele aangelegenheid tussen Overheid en bewoner. Als het dak de lucht in vliegt en asbest over de wijk verspreid, dan kan een VvE aansprakelijk gesteld worden.

Een woningcorportatie heeft in dit geval wel iets meer verantwoordelijkheden voor vanuit zijn rol als verhuurder, maar deze mag ook geen collectieve straffen opleggen.

PROnline wijzigde deze reactie 08-02-2020 12:14 (13%)

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:09
Een andere manier om het zelfde te zeggen is dat de gemeente te lui en/of goedkoop is geweest bij de totstandkoming van deze beslissing. Ik gok dat er een of andere goedkope ambtenaar achter dit besluit zit - ofwel daadwerkelijk gemeentelijl beleid. Indien daar fouten in worden gemaakt, dan komen die wel degelijk op conto van de gemeente.

Dus, ja. Laat maar toetsen door een jurist. Lijkt me prima.

En, ja, als dat leidt tot een financieel onwenselijke situatie, dan is het mogelijk het huidige bestuur naar huis te sturen, en te kiezen voor een ander plan. Dat is ongeveer de basis van de vrije democratie.

• user121
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 11-02 07:10
Als de appartementen allemaal van de woningbouwvereniging zijn is het eigendomsrecht niet gesplitst en is er geen vereniging van eigenaren. Deze kan dan natuurlijk de boete ook niet krijgen.

Als het om een gemengd complex gaat zijn alleen de eigenaren lid van de vereniging van eigenaren. Afdwingen van regels bij de huurders is in dit geval niet vanzelfsprekend.

https://ak-advocaten.eu/e...elde-driehoeksverhouding/

Verrekenen van de boete met de huurderszal in dit geval dan ook niet makkelijk zijn.

• stephantb
Een imgur link van de brief: https://imgur.com/b8LcFMR

• NMH
  • Nu online
Dat ziet er uit als een standaardbrief die ze (ook) gebruiken bij "losse" huizen. Heb je ook bericht gehad van de woningstichting dat ze de kosten gaan doorberekenen? Of hebben ze de brief alleen opgehangen om de bewoners "op te voeden"?

Wel raar trouwens dat de gemeente die brief dan niet stuurt aan een specifiek apartement. Als ze weten waar het vandaan komt hebben ze vast iets met een naam of adres in de rotzooi gevonden.

NMH wijzigde deze reactie 08-02-2020 15:52 (19%)

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

user121 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:50:
Als de appartementen allemaal van de woningbouwvereniging zijn is het eigendomsrecht niet gesplitst en is er geen vereniging van eigenaren. Deze kan dan natuurlijk de boete ook niet krijgen.

Als het om een gemengd complex gaat zijn alleen de eigenaren lid van de vereniging van eigenaren. Afdwingen van regels bij de huurders is in dit geval niet vanzelfsprekend.

https://ak-advocaten.eu/e...elde-driehoeksverhouding/

Verrekenen van de boete met de huurderszal in dit geval dan ook niet makkelijk zijn.
De woningbouwvereniging is dan een eigenaar in een VvE. Daar berken je dat dan gewoon aan door. Hoed die dat met zijn huurders regelt is niet het probleem van de VvE.

• stephantb
NMH schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:48:
[...]

Dat ziet er uit als een standaardbrief die ze (ook) gebruiken bij "losse" huizen. Heb je ook bericht gehad van de woningstichting dat ze de kosten gaan doorberekenen? Of hebben ze de brief alleen opgehangen om de bewoners "op te voeden"?
De brief volgt nog. Waar je op het formulier invult welk adres het is, staat nu de hele straat.

• Cocytus
  • Niet online
daan! schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Volgens mij hebben we een vrijwilliger gevonden die de boete voor @stephantb wel wil betalen, hulde! _/-\o_

En een jurist is daar natuurlijk geen halve dag mee bezig, die ziet ook binnen 5 minuten dat dit niet kan.
Gropah schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Aan de andere kant, schijnbaar heeft iemand bij de gemeente er al de nodige tijd in gestoken om dit te verzinnen en op te zetten. Ik ben niet echt wraakzuchtig of kleinzielig, maar wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. Ik zou zelf ook in vol verzet gaan tegen zoiets want het voelt erg onrechtvaardig om iemand die er niets aan heeft kunnen doen te beboeten/laten betalen voor zoiets als dit.
AntonyterHorst schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:38:
[...]

Moraalridder alert. Dus omdat de gemeente zijn zaakjes niet op orde heeft (werkdruk, onderbezetting etc.) moet je alles maar laten gaan en betalen als ze dat vragen. Doe jij dat ook bij justitie etc.? Want dan kan ik me voorstellen dat het rijk blij met jou is..
Ik hoop dat het rijk blij met mij is, ja. Dat zou betekenen dat ik een positieve bijdrage lever aan de maatschappij. In tegenstelling tot het ikke, ikke ikke wat hier tentoon gespreid wordt. Allemaal meteen de kont tegen de krib, brieven op hoge poten sturen... Je (niet richting TS bedoeld) zou ook even na kunnen denken, en kunnen beseffen dat alles wat de gemeente doet linksom of rechtsom door de samenleving betaald moet worden, en vervolgens of er niet een andere oplossing is die niet tot nog meer totaal onnodige kosten voor de gemeente en dus de samenleving leidt. Bijvoorbeeld of je misschien weet wie hiervoor verantwoordelijk is, en die persoon erop aanspreken. In plaats van zien dat er bij jou voor de deur afval gedumpt wordt, en denken 'niet mijn probleem, gemeente lost het maar op' - en dan verontwaardigd zijn als de kosten langs andere weg op jouw bord komen. Ik ben niet zo van het touwtje uit de brievenbus van Jan Terlouw, maar iets meer besef dat de overheid niet in een vacuüm bestaat maar dat elke handeling uit belastinggeld i.e. door ons zelf betaald moet worden, zou geen kwaad kunnen.

En dan moraalridder genoemd worden, omdat je het geen voorstander bent van zaken op de spits drijven en de samenleving op kosten jagen... Ik zou graag willen zeggen wat ik van dat soort mensen denk, maar ik ben bang dat dat niet in overeenstemming zou zijn met het beleid van T.net.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

stephantb schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:51:
[...]

De brief volgt nog. Waar je op het formulier invult welk adres het is, staat nu de hele straat.
Gemeentes weten vaak zelf niet waar ze mee te maken hebben. VvE of woningstichting. En als er daar een mengeling van is dan snappen ze het al helemaal niet meer bij wie ze nu moeten zijn.

Ik zeg, laat gaan. Zal mij benieuwen naar wie de rekening gaat.

• AntonyterHorst

AntonyterHorst

Apple Maniak

Cocytus schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:04:
[...]

[...]

[...]

Ik hoop dat het rijk blij met mij is, ja. Dat zou betekenen dat ik een positieve bijdrage lever aan de maatschappij. In tegenstelling tot het ikke, ikke ikke wat hier tentoon gespreid wordt. Allemaal meteen de kont tegen de krib, brieven op hoge poten sturen... Je (niet richting TS bedoeld) zou ook even na kunnen denken, en kunnen beseffen dat alles wat de gemeente doet linksom of rechtsom door de samenleving betaald moet worden, en vervolgens of er niet een andere oplossing is die niet tot nog meer totaal onnodige kosten voor de gemeente en dus de samenleving leidt. Bijvoorbeeld of je misschien weet wie hiervoor verantwoordelijk is, en die persoon erop aanspreken. In plaats van zien dat er bij jou voor de deur afval gedumpt wordt, en denken 'niet mijn probleem, gemeente lost het maar op' - en dan verontwaardigd zijn als de kosten langs andere weg op jouw bord komen. Ik ben niet zo van het touwtje uit de brievenbus van Jan Terlouw, maar iets meer besef dat de overheid niet in een vacuüm bestaat maar dat elke handeling uit belastinggeld i.e. door ons zelf betaald moet worden, zou geen kwaad kunnen.

En dan moraalridder genoemd worden, omdat je het geen voorstander bent van zaken op de spits drijven en de samenleving op kosten jagen... Ik zou graag willen zeggen wat ik van dat soort mensen denk, maar ik ben bang dat dat niet in overeenstemming zou zijn met het beleid van T.net.
Dat jij het beleefd als kont tegen de krib etc. neemt niet weg dat we gewoon het recht hebben om ergens tegen in beroep te gaan of een tegen antwoord te geven. Het alles accepteren en slikken van gemeentes en overheden lijkt me niet erg verstandig. Of had jij vroeger ook geen problemen dat de hele klas werd gestraft als één iemand weer

Laat de gemeente maar bewijzen dat het hier uit het appartement komt en van wie het dan afkomt. Dan kan de rest van het appartement deze beste man hierop wijzen en de kosten doorberekenen aan hem.

Dat we in een SAMENleving leven betekend niet dat we maar alles moeten accepteren van iedereen en moeten betalen voor andermans rotzooi. Degene die iets kapot maakt betaald, indien bekend is wie het is, ook de kosten hiervan. In bovenstaand voorbeeld is volgens mij bij de gemeente precies duidelijk wie er verantwoordelijk is. Of betaal jij met je ogen dicht een boete / doorberekening van kosten van bijvoorbeeld de gemeente die rotzooi van je buurman moet opruimen? Lijkt me niet.

p.s. je mag gerust zeggen wat je van mij of andere vindt, maar het alles slikken en accepteren van gemeente / overheid zegt meer over jou denk ik

Man man man

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Volgens mij werkt het (grofweg) zo:

Gemeente ruimt regelmatig troep op.
Woningcorporatie ruimt regelmatig troep op.

Zodra 1 van de 2, maar vaak allebei 'er genoeg van hebben' krijg je wat dreigementen. De bedoeling is dat er een gedragsverandering volgt.
Gebeurd er niks? Dan halen gemeente en corporatie hun schouders op, verhogen ze de servicekosten met de gemiddelde schoonmaakkosten per maand en 'is iedereen blij'.

Dus maak je niet sappig om die boete, die komt er hoogstwaarschijnlijk niet.
Maar ik zou me wel druk gaan maken over 'de reputatie' van de flat. De gemiddelde gebouwbeheerder heeft een schijthekel aan bewoners die een zwijnenstal maken van 'hun flat', want zij zitten daarna met de gebakken peren (zoals nu met de brief van handhaving).

Dus de volgende keer als de bovenbuurman alles naar beneden tieft en jij haalt je schouders op... wordt dan niet boos als de gebouwbeheerder zijn schouders ophaalt als de voordeur niet meer goed sluit, het trappenhuis naar pis stinkt of ....

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

NMH schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:48:
[...]

Wel raar trouwens dat de gemeente die brief dan niet stuurt aan een specifiek apartement. Als ze weten waar het vandaan komt hebben ze vast iets met een naam of adres in de rotzooi gevonden.
Ik denk dat dit een storm in een glas water is en dat er twee dingen mogelijk zijn:

1. De gemeente weet van wie het afval is en stuurt dat huis die specifieke brief
2. De gemeente weet dat niet en er gebeurt niets

Waarom die brief daar hangt? Een of andere ijverige verhuurdermedewerker die een kopietje van de brief heeft gekregen ofzo...

• stephantb
JvS schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat dit een storm in een glas water is en dat er twee dingen mogelijk zijn:

1. De gemeente weet van wie het afval is en stuurt dat huis die specifieke brief
2. De gemeente weet dat niet en er gebeurt niets

Waarom die brief daar hangt? Een of andere ijverige verhuurdermedewerker die een kopietje van de brief heeft gekregen ofzo...
Het is geen kopie maar met pen ingevulde “boete” kennisgeving. Ik denk dat je gelijk hebt en dat dit een standaard brief is die normaal alleen werkt bij een aanwijsbare schuldige. Nu in alle wanhoop binnen gehangen zodat de dader zich hopelijk aangesproken voelt en het niet meer zal doen. De beschuldigende tekst schoot me even in het verkeerde keelgat omdat het soms lijkt alsof ik de enige ben die snapt dat papier niet in de plastic-zak hoort. Ik ben ook bang dat dit gewoon van de servicekosten pot wordt afgetrokken.

stephantb wijzigde deze reactie 08-02-2020 18:12 (3%)

• yodeluxe
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:05
Er is best veel mis met deze brief, het lijkt eerder dat iemand creatief probeert de bewoners aan te spreken op het afvalprobleem. Wat ik zo even snel zie:

- Geen gemeentelogo.
- Kijk eens naar de regel voor invullen van de datum, wat doet dat losse cijfer 1 daar midden tussen de underscores?
- Er staat in tekst instructie voor de dag, maar niet voor de maand.
- Het jaar is al volledig afgedrukt in plaats van invulbaar en is nog het verkeerde jaar ook.
- Onder het datum gedeelte staat alleen het woord "gemeente", dan een dubbele enter en dan pas "Ede".
- Er staat "bewoners van dit pand", hoe weten ze dat er meerdere bewoners zijn terwijl er zogenaamd een standaard formulier is gebruikt? Ik zou hier "bewoner(s)" verwachten.
- Onderaan staat dat je contact kunt opnemen met de afdeling Toezicht. Maar dat is niet de volledige naam, het is de afdeling Toezicht en Handhaving.

Dat prikbord, kan iedereen daarbij? Of is het achter glas?

yodeluxe wijzigde deze reactie 09-02-2020 08:06 (11%)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:12
Die brief is behoorlijk nep.....

• Cocytus
  • Niet online
AntonyterHorst schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:30:
[...]
Of betaal jij met je ogen dicht een boete / doorberekening van kosten van bijvoorbeeld de gemeente die rotzooi van je buurman moet opruimen? Lijkt me niet.
Dat doet iedereen in Nederland. Dat heet afvalstoffenheffing. Zoek het maar eens op.

Dit is dus wat ik bedoel met gebrek aan besef hoe de dingen werken. Waar denk je dat die mannetjes en veegwagen van betaald worden?

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
yodeluxe schreef op zondag 9 februari 2020 @ 07:55:
[...]

Er is best veel mis met deze brief, het lijkt eerder dat iemand creatief probeert de bewoners aan te spreken op het afvalprobleem. Wat ik zo even snel zie:

- Geen gemeentelogo.
- Kijk eens naar de regel voor invullen van de datum, wat doet dat losse cijfer 1 daar midden tussen de underscores?
- Het jaar is al volledig afgedrukt in plaats van invulbaar en is nog het verkeerde jaar ook.
- Onder het datum gedeelte staat alleen het woord "gemeente", dan een dubbele enter en dan pas "Ede".
- Er staat "bewoners van dit pand", hoe weten ze dat er meerdere bewoners zijn terwijl er zogenaamd een standaard formulier is gebruikt? Ik zou hier "bewoner(s)" verwachten.
- Onderaan staat dat je contact kunt opnemen met de afdeling Toezicht. Maar dat is niet de volledige naam, het is de afdeling Toezicht en Handhaving.

Misschien is een van de medebewoners z'n buurman zat die steeds afval dumpt en dacht ie dat dit vast wel zou werken. :P nou bij de TS werkt het blijkbaar.

• Wody
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12-02 11:07
Die brief is trouwens ook nog ingevuld met 2 verschillende handschriften, en 2 verschillende kleuren inkt. Dus waarschijnlijk een boze buurtbewoner zoals al aangegeven.

• AntonyterHorst

AntonyterHorst

Apple Maniak

Cocytus schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:44:
[...]

Dat doet iedereen in Nederland. Dat heet afvalstoffenheffing. Zoek het maar eens op.

Dit is dus wat ik bedoel met gebrek aan besef hoe de dingen werken. Waar denk je dat die mannetjes en veegwagen van betaald worden?
Is dat een boete / doorberekening van extra kosten?

Man man man

• stephantb
[...]

- Geen gemeentelogo.

Iedereen kan er bij, maar ik zag wel de gebouwbeheerder deze brief ophangen ‘s ochtends vroeg.

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Bel even met de gemeente, die kunnen contact zoeken met de boa wiens nummer er onder staat.

Als deze echt is kan je contact opnemen met de woningbouwvereniging, met de vraag waarom ze dit posten en aangeven dat je niet met de stafbeschikking akkoord gaat (omdat je niet schuldig bent) En dan even afwachten.

jeanj wijzigde deze reactie 09-02-2020 22:02 (5%)

Everything is better with Bluetooth

• PcDealer
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Als ze zo zeker weten waar het vandaan komt, dan toch ook het huisnummer?
Onderzoek heeft uitgewezen dat het afval afkomstig is van de bewoners van dit pand.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:52

Tja dat heb ik hier ook een keer op een VVE vergadering geprobeerd.
De GFT container hier ligt vol met plastic zakjes.
Toen ik zei dat er geen plastic in de GFT mag, was het antwoord van het bestuur dat dat niet mijn taak was, maar van de gemeente en die heeft nog nooit iets ervan gezegd. 8)7

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Cocytus schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:04:
[...]

[...]

[...]

Ik zou inderdaad mijn kont tegen de kribbe gooien ja. Ik doe netjes aan afvalscheiden, gooi nooit iets op straat (wellicht verlies ik eens iets, maar bewust sowieso nooit) en neem regelmatig rotzooi mee van de straat. Als een gemeente of toezichthouder dan met dit soort onzin komt, zijn ze bij mij toch echt aan het verkeerde adres en zal ik dat laten merken ook. Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten. Laat men dan lekker beginnen bij zij die het niet goed doen, dat is vrij makkelijk te merken door alleen al naar de kliko te kijken.

En ohja, ik heb onderlaatst nog een bezwaar dat ik had gemaakt in een zaak gewonnen van een gemeente. Ook de gemeente dient haar zaakjes op orde te hebben. En zo spreek ik de gemeente hier ook aan op niet kloppende zaken, bijvoorbeeld bebording. Jammer genoeg doen ze daar nog altijd niets mee.

• PcDealer
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

Pizza_Boom schreef op maandag 10 februari 2020 @ 00:41:
[...]
En zo spreek ik de gemeente hier ook aan op niet kloppende zaken, bijvoorbeeld bebording. Jammer genoeg doen ze daar nog altijd niets mee.
Daar hebben ze vast een wethouder voor ;)

• NMH
  • Nu online
HereIsTom schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:42:
Dat waren niet toevallig van die composteerbare zakjes die je tegenwoordig hebt voor GFT afval neem ik aan? :)
Toen ik zei dat er geen plastic in de GFT mag, was het antwoord van het bestuur dat dat niet mijn taak was, maar van de gemeente en die heeft nog nooit iets ervan gezegd. 8)7
Dat is wel 8)7 waardig inderdaad. Doe je een keer "the right thing", krijg je zo'n bemoedigende reactie. :X

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
HereIsTom schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:42:
[...]

Tja dat heb ik hier ook een keer op een VVE vergadering geprobeerd.
Waar ik woon mag dat nadrukkelijk wel. Die worden eruit gefilterd bij het recyclestation. Dus dat verschilt wellicht per gemeente.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True